|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

קליטת פליטים כתמיכה עקיפה בדיקטטורות

לנוכח הסבירות של החמרת המצב הפוליטי בסודן והתדפקות המוני סודנים על גבולות ישראל, עליה להגדיר את מעמד הפליט ואת זכויותיו, ולקבוע מכסת פליטים, שבה היא יכולה לעמוד מבחינה כלכלית וחברתית
26/12/2009  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
מתן מקלט לפליטים מקנה לגיטימציה למשטרים האכזריים להמשיך בשלהם [AP]

כשאושרת קוטלר קראה לממשלה להימנע מנקיטת מדיניות בררנית בנושא הפליטים, היא השוותה את מדינת ישראל לשוויץ, שבמלחמת העולם השנייה מנעה כניסת פליטים יהודים לתחומהּ. כך, בניסיון לספק לציבור את ליטרת הדם היומית שלו, השוותה השדרית את מצרים לגרמניה הנאצית

התפיסה כי למדינות מסוימות אין כל אחריות לגורל אזרחיהן ושמדינות אחרות יחפו עליהן באמצעות קליטת פליטיהן, היא מסוכנת עבור הפליטים עצמם, כי היא מקילה על הרודנים להכביד את ידם על אזרחיהם. אולם עניין זה ראוי לדיון נפרד.

   רשימות קודמות
  שעתו של יאזדי
  שעתו של יאזדי
  העונה החמה
  בדרכי אביו?
  שובו של הימין הקיצוני באירופה

מאז הקמתה ב-1956 ידעה סודן שלוש מלחמות אזרחים. למרות שהמלחמה בדארפור זוכה לכותרות הגדולות ביותר, היא נחשבת לפחות רצחנית משלושתן. בשנות מלחמת האזרחים הראשונה בין הצפון והדרום בסודן, 1972-1956, נהרגו כחצי מיליון בני אדם. ואילו מלחמת האזרחים השנייה בין הצפון והדרום, בשנים 2005-1983, גבתה את חייהם של קרוב ל-2 מיליון בני אדם. באשר לקורבנות נמלחמה בדארפור, ההערכות נעות בין 300 ל-400 אלף.

בעוד המלחמות הקודמות יצרו בעיה של מיליוני פליטים, מספר הפליטים במלחמת דארפור נאמד בשלושה מיליון בני אדם.
ישראל החלה לחוש בעיה זו בשנים האחרונות: חלק מהאפריקנים שהגיעו אליה ביקשו לנצל את חוסר ההבנה הישראלי-מערבי במתרחש באפריקה, ולהזדהוֹת כפליטים מדארפור. למעשה, על-פי נתוני האגודה לזכויות האזרח, בחודש אוגוסט 2009 שהו בישראל כ-17,500 פליטים אפריקנים. 7,500 מהם הגיעו מאריתריאה, ו-6,000 - מסודן, שתי מדינות המצויות במצב פוליטי פנימי קשה. שני שליש מ-6,000 הפליטים הסודנים מקורם בדרום סודן, האזור שנפגע קשות בשתי מלחמות האזרחים הנזכרות, ו-1,600 פליטים מקורם בדארפור. כלומר, רק 9 אחוזים מהאפריקנים השוהים בישראל מקורם בחבל דארפור, בו מתנהלת מלחמה של ממש.

בעוד שבמערב סודן מתנהלת מלחמת השמד, מצד כנופיות הג'אנג'וויד דוברי הערבית נגד האיכרים האפריקנים, אריתריאה היא אחת הדיקטטורות הנוקשות ביותר בעולם, וחלק מאזרחיה נרדפים פוליטית. שאר 4,000 האפריקנים הגיעו לישראל לא בעקבות רדיפה פוליטית או אחרת, אלא בניסיון לשפר את חייהם. כיוון שאין לישראל מדיניות ברורה בנושא הפליטים, בעייתם מנוצלת על-ידי התקשורת לניגוח הממסד באופן פופוליסטי. אין ספק שעצם היעדר מדיניות בנושא מצדיק ביקורת, אולם אין להפחית בסכנה הטמונה בקליטת מאסות של פליטים ללא קווים אדומים.

אחת הדוגמאות לטיפולה הציני של התקשורת בבעיה, היא קריאתה של שדרית הטלוויזיה אושרת קוטלר לממשלה להימנע מנקיטת מדיניות בררנית בנושא, תוך השוואת מדינת ישראל לשוויץ, שבמלחמת העולם השנייה מנעה את כניסתם של פליטים יהודים לתחומהּ, ובכך גזרה עליהם מוות ודאי מידי הנאצים. מבלי משים, בכך השוותה קוטלר את מצרים לגרמניה הנאצית - עניין שייתכן כי ראוי שמצרים תלבן עם השדרית המכובדת, הזורקת לאוויר שמות והשוואות, בניסיון לספק לציבור את ליטרת הדם היומית שלו.

הפליטים השונים אינם עומדים בפני סכנת מוות במצרים. אדרבא, במצרים שוהים למעלה מ-13 אלף פליטים אפריקנים, החיים בתנאים קשים מטבע היותם פליטים במדינה ענייה, אך המצרים אינם מבצעים בהם הרג שיטתי. אותם פליטים שנורו על-ידי חיילים מצרים, נורו בשל ההתייחסות אל הפליטים כאל מסתננים. מובן שלא כך נוהגת ישראל, שבה זכו פליטים רבים, כולל כאלה שהסתננו אליה בחיפושם אחר איכות חיים בלבד, להיקלט.

התפיסה כי למדינות מסוימות אין כל אחריות לגורל אזרחיהן ושמדינות אחרות יחפו עליהן באמצעות קליטת פליטיהן, היא מסוכנת עבור הפליטים עצמם, כי היא מקילה על הרודנים להכביד את ידם על אזרחיהם. אולם עניין זה ראוי לדיון נפרד.

ישראל, שקלטה עד כה כ-17,500 פליטים, עומדת בפני גלים עצומים של פליטים שייתדפקו בתקופה הקרובה על גבולותיה - הפרוצים יחסית - והממשלה טרם גיבשה מדיניות ברורה בעניין. לנוכח הימנעות המצרים מנקיטת מדיניות מסודרת ואדישות העולם, אנו עלולים להתעורר בזמן הקרוב אל נחיל אנושי, שיערער את עצם יכולתנו להתקיים כמדינה.

התרופה הטובה ביותר היא המניעה
למנוע את שורשי המצוקה [פלאש 90]

לאחר הריגת מיליונים, איסלום בכוח ונקיטת רדיפות שונות ומשונות, הם מעוניינים להקים מדינה משלהם. מרבית אוצרות הנפט הסודניים מצויים בדרום, והקרקע שם נחשבת פורייה ביותר. הצפון המדברי אמנם נהנה מתשתיות טובות יותר ומגישה לים, אך נראה כי אנשיו לא יסכימו להיפרדות ללא מאבק.

שלושה אירועים פוליטיים בעלי חשיבות עומדים להתרחש בסודן בתריסר החודשים הקרובים, בהנחה שלא יידחו. האירוע הראשון הוא מערכת בחירות לכאורה דמוקרטיות, שתיערך באפריל הקרוב, לראשונה בתולדות המדינה. כצעד מקדים, התקיים בה מפקד אוכלוסין, אשר נועד להביא ליצירת פנקס הבוחרים המלא של המדינה, כדי להכריע בשאלת הזכאות לבחור בבחירות אלה. הצפון הערבי, המונהג על-ידי הנשיא עומאר אל-באשיר – פושע מלחמה המבוקש על-ידי בית הדין הבינלאומי בהאג בגין אחריותו למותם של רבבות מתושבי דארפור – מעוניין לשמר את ההגמוניה של חלקה הצפוני של המדינה. לשם כך, נעשה במהלך מפקד האוכלוסין זיוף נרחב, שעיקרו התעלמות ממאות אלפים מתושבי הדרום וניפוח מספר אזרחי הצפון. הפיקוח על הבחירות ייעשה על-ידי ארגונו השנוי במחלוקת של הנשיא האמריקני לשעבר, ג'ימי קרטר, אשר הודה כי עשרות פקחים בלבד ישתתפו במלאכת הפיקוח על בחירות שבהן ישתתפו עשרות מיליוני מצביעים במדינה הגדולה ביותר בשטחהּ באפריקה. הדרום הסודני אף עשוי להחרים את הבחירות, מה שיביא להגברת המתיחות בין שני חלקי המדינה.

האירוע השני, המתוכנן עתה לחודש יולי אך עשוי להידחות על-רקע הבחירות המזויפות באפריל, הוא משאל עם על עתיד חבל דארפור. תושבי החבל יצטרכו להכריע אם שלושת המחוזות של דארפור יאוחדו ויזכו באוטונומיה, או שמא ימשיכו להיכלל בחלוקה האדמינסטרטיבית הנוכחית. לנוכח פעילותה של ממשלת סודן עד כה, שביקשה להביא לשינוי דמוגרפי בחבל באמצעות הרג שיטתי וגירוש של תושבים, נראה כי היא תעשה כל מאמץ למנוע כל הגדרה עצמית מתושבי דארפור, צעד שיחמיר את המצב המתוח ממילא.

לבסוף, בינואר 2011 צפוי להתקיים משאל עם נוסף, אשר יכריע האם דרום סודן תיפרד מצפונה. רוב תושבי דרום סודן תומכים במהלך זה. לאחר הריגת מיליונים, איסלום בכוח ונקיטת רדיפות שונות ומשונות, הם מעוניינים להקים מדינה משלהם. מרבית אוצרות הנפט הסודניים מצויים בדרום, והקרקע שם נחשבת פורייה ביותר. הצפון המדברי אומנם נהנה מתשתיות טובות יותר ומגישה לים, אך נראה כי אנשיו לא יסכימו להיפרדות ללא מאבק. יש לזכור כי ההשקעות בסודן מגיעות למיליארדי דולרים, וכי ההיפרדות בין שני החלקים תרחיק מהנהגת הצפון את הנפט הסודני, ששני שלישים ממנו מגיע לצפון, ותוריד לטמיון חלק נכבד מהשקעותיה הרבות במדינה. גם מעצמות המערב מעורבות מאחורי הקלעים במתרחש, ויש להניח שגם ישראל מקושרת לאנשי הדרום באמצעות אנשי מודיעין וצבא.

לנוכח האירועים הצפויים ובהתחשב באירועי העבר, התלקחות צבאית מחודשת היא רק עניין של זמן. אם נוסיף לכך את העובדה, שבשנים האחרונות נהנה הצפון הסודני מפריחה כלכלית בזכות הנפט והסיוע הסיני, הרי שיכולתו לדכא את הדרום רבה ביותר, ונראה שאנו עומדים מול אחד האסונות ההומניטריים הגדולים ביותר שידעה אפריקה מזה שנים. כמה מבין 39 מיליון הסודנים יהפכו לפליטים בשנתיים הקרובות קשה להעריך כיום, אולם סביר שהדילמות המוסריות שהעסיקו אותנו עד כה, יתגמדו לעומת האתגר הצפוי לנו בקרוב מאוד.

לפיכך, על ישראל כבר לסגור את גבולותיה באופן הרמטי, כדי למנוע חדירה של מחפשי עבודה במסווה של פליטים – אשר, כאמור, חלקם בקרב ה"פליטים" רב ונכבד – ולהתמקד רק בעניין הפליטים. כצעד שני, על ישראל להגדיר את מעמד הפליט ואת זכויותיו. עליה לקבוע מי מורשה להיכנס למדינה, מה המדינה מחויבת לעשות עבורו, מהו מעמדו החוקי בה (אזרחות מלאה, תעודת תושב, תעודת תושב ארעי, או גירוש) ומה מעמד צאצאיו שייוולדו כאן.

שלישית, גם לאחר שהביעה ישראל הסכמה עקרונית לקלוט פליטים, עליה להגדיר מכסה שבה היא יכולה לעמוד מבחינה כלכלית וחברתית. גם לאנשי האגודה לזכויות האזרח ולחברי עמותות דומות ברור, כי ישראל אינה יכולה לקלוט מעבר למספר מסוים של פליטים, מבלי להתרסק. קביעת מספר זה היא עניין לדיון ציבורי ולהכרעה של הרשויות השונות, אך יש להחליט עליו כבר היום.

מדינת ישראל היא מדינה מערבית עם איכות חים גבוהה וחירויות פרט רבות, בלב ים של מדינות דיקטטוריות, המזלזלות בשיטתיות בזכויות אדם. ההגירה לישראל הופכת אפוא לעניין נחשק. מדינות אירופיות שונות, אשר נמנעו מקביעת כללים נוקשים בנושא ההגירה, כבר מתמודדות עם בעיות חברתיות-כלכליות קשות, העלולות להפוך בעתיד לאיום ממשי על קיומן. על ישראל להקדים תרופה למכה, במיוחד לנוכח מימדיה וגודל אוכלוסייתה, השונים מאלה של מדינות אירופה הגדולות.

וכמו בעניינים רבים אחרים, גם כאן – התרופה הטובה ביותר היא המניעה: במקום להתמקד בקליטת הפליטים מן הראוי להתמקד באותם משטרים היוצרים את הבעיה מלכתחילה. קואליציה בינלאומית כנגד פעולות המשטרים בסודן ובאריתריאה יהיה בה כדי להועיל לאזרחיהן יותר מאשר קליטתם במדינות אחרות. שהרי בניגוד למהגרי עבודה, המבקשים לשפר את רמת חייהם, פליטים פוליטיים מעדיפים לחיות בארצם, אך במציאות פוליטית אחרת. המשך ההתעלמות מפעולות המשטרים הללו והסכמה שקטה עם פועלם באמצעות קליטת פליטיהם, רק מנציחים את הבעיה.

לאתר מגזין מראה
אלון לוין הינו מנהל-שותף באתר סיקור ממוקד
תאריך:  26/12/2009   |   עודכן:  26/12/2009
אלון לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קליטת פליטים כתמיכה עקיפה בדיקטטורות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בחר ברק קבל ברדק
26/12/09 14:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתי המשפט בישראל התייחסו לא אחת למעמדו של הדייר מול הקבלן בעסקת רכישת דירה, בחוסר השוויון שבעסקה מסוג זה נוכח האפשרויות הכמעט בלתי מוגבלות של הקבלן בהעסקת מומחים, יועצים, עורכי דין, ואחרים מטעמו לעומת כיסו המדולדל של קונה הדירה, ההבדל הרב בידע המקצועי בין שני הצדדים.
26/12/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
ידיעות אחרונות ומעריב בלחץ - הארץ כנראה קצת פחות. המתקפה על "ישראל היום" החינמון של שלדון אריסון, המזוהה עם תמיכה מלאה בביבי נתניהו, נובעת מחשש אמיתי שמא יגרום החינמון לנטישה המונית של קוראים לטובת המוצר המחולק בחינם והמתחזה להיות עיתון ככל עיתון אחר. בן דרור ימיני קורא במאמרו במעריב לילד בשמו וקובע כי קיים כאן ניסיון ברור לחסל את התחרות שבכל זאת קיימת בין העיתונים, כך שישתלט על השוק מוצר אחד בלבד וכשזה יקרה המוצר לא יחולק בחינם אלא יהווה מונופול יקר.
26/12/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
"יש סרבנות ויש סרבנות"! (הארץ, 25.12.09). זו הכותרת מעל תמלילו של הפרופסור זאב שטרנהֵל, חתן פרס ישראל, שהכריז כי כל הפלשתינים מטומטמים ואין בהם טיפת תבונה. "יש סרבנות ויש סרבנות"! - ארבע מילים המקפלות הגות עמוקה - סוקראטית, דקארטית, קאנטית הגלית וויטגנשטיינית. כל הארץ ומלואה, תבל ויושבי בה, יכולים לחסות תחת מטריית המימרה המופלאה הזאת. 'יש יום ויש יום' למשל, או 'יש בני אדם ויש בני אדם", וכמובן 'יש פרופסור ויש פרופסור'.
26/12/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
נועם סולברג הוא שופט בישראל. לכאורה לא אמרתי בכך כלום שהרי ברור שהוא כזה שכן הכול יודעים שהוא מונה לתפקיד על-ידי נשיא המדינה לאחר שעבר בחירה באמצעות הוועדה למינוי שופטים. ואף על-פי כן הדבר אינו ברור מאליו. יש רבים מבין אלה שהתמנו לשיפוט שאינם באמת שופטים. הם אולי כותבים פסקי דין והם אולי זוכים לשמוע את הכינוי "כבודו" מופנה אליהם אך הם לא התעלו באמת לדרגת שופט. הם נותרו פקידי משפט בכירים, אם תרצו, בתעשיית השיפוט הישראלית. פקידים שנעדרת מהם הגדולה המשפטית שהיא ורק היא הופכת אדם לשופט של ממש.
26/12/2009  |  עו"ד יובל אלבשן  |   מאמרים
"ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע ל-14 חברי כנסת המהווים מחצית מחברי סיעת קדימה בכנסת תפקידים מיניסטריאליים וממלכתיים תמורת הצטרפותם לקואליציה הממשלתית" [מן העיתונות].
26/12/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il