|   15:07:40
דלג
  אמנון לורד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

במשמרת עם נעם

מספר אסירי העולם שישראל נדרשת לשחרר בתמורה לשליט הופחת במידה ניכרת מאז נכנס ביבי לעובי הקורה והפעיל את הדס וצוותו. מאז יום ראשון שעבר קיים חשש שכל מזמוז בהכרעה עלול רק לפגום בהישג היחסי
29/12/2009  |   אמנון לורד   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
נעם שליט [צילום: פלאש 90]

פנינה היא חברת ילדות של אביבה שליט. השתיים למדו יחד ארבע שנים בבית ספר יסודי בנהרייה. פתאום היא מוצאת את עצמה בלילה קר על מפתן שערי משרד ראש הממשלה בירושלים. "לא מזמן אביבה עשתה סדר בבית ומצאה את ספר הזיכרונות שלה מכיתה ה'", היא סיפרה בתחושת גורל. "פתאום ראיתי שוב את הדף שכתבתי לה: תגורי בראש הר - זה ממש מצפה-הילה; ויהיה לך במבי עופר והוא ילך לאיבוד, אבל בסוף הוא יחזור והכול יהיה טוב. אני לא מבינה מאיפה זה בא לי".

מפינות שונות בארץ ובחברה הישראלית נקבצה לה קבוצת התמיכה המלווה את נעם ואביבה שליט. בערב של יום שני השבוע, שנתארך והפך ללילה, פגשתי אותם. במשרד ראש הממשלה ישבו כבר שעות שרי השביעייה ודנו בהצעת המתווך הגרמני לעסקת האסירים לשחרור שליט. לאט לאט אוזרים אומץ להתערבב. ידידים, תומכים ועיתונאים. מי שאחראי לדינמיקה הזאת מתחת לעץ הצומח ליד שער ראש הממשלה הוא נעם שליט. מסתובב בין האנשים, זורק מילה פה, שואל משהו שם, והנוכחים נמשכים אליו.

כשהגעתי למקום בדיוק נטש את משמרתו יהודה עציון. זיהיתי שהוא מחזיק בידו שלט מאולתר שנכתב עליו משהו בנוסח "בשם המתים שעדיין חיים". אחר כך הבנתי שהפסדתי את חגי בן-ארצי, שמצא לנכון ברגישותו הרבה להתעמת עם אביו של גלעד שליט. אפילו באזכרה השנתית, בקיץ האחרון, לאחיו של ראש הממשלה יוני בהר הרצל הוא הגיע נאפד התקוממות, מחאה ושלטים. זוכה לצילומים ואזכורים בלתי נמנעים בתקשורת.

רעש שדומה לפס הקול של 'תעלת בלאומילך' קידם את מי שבחר להגיע למוקד המחאתי-חברתי הזה בירושלים. בהתחלה אתה חושב, פטישי אוויר. מקדחים. פטישים. מי משפץ את קריית הממשלה בשעה כזאת? אחר כך זה נחת עליי. זהו רעש תיפוף בלתי פוסק, שהתנועה לשחרור שליט מייצרת בהפגנה שלה, כל עוד השרים מכונסים בישיבתם. "שומעים את זה בפנים?" שואל מישהו. מי שהציב את מחסומי המתכת המחוררים לא שיער שבעזרת מקלות מטאטא אפשר יהיה להפוך את גדרות הביטחון לסוללת כלי הקשה. המתופפים עמדו מאחורי מיצג של עשרות דמויות קרטון בצלמו של גלעד שליט. המחאה וביטוייה משתכללים והולכים. "אני שמח שיש עוד כמה מאות בני נוער כאלה שמסוגלים לצאת בקור כזה ולפעול למען עניין ציבורי", אמר לי אדם שהגיע למקום מתוקף תפקידו. "לא אכפת לי מה הדעות הפוליטיות שלהם. זה כמו נוער הגבעות".

גם אצל הנוער הטוב הזה אפשר לראות ששטיפת המוח בנושא שחרור שליט בכל-מחיר עובדת. שמעתי מחיילת צעירה, בת קיבוץ, שרוב בני המחזור שלה לא מתגייסים לקרבי או לא מתגייסים בכלל. בין השאר הם הפנימו שכל עוד גלעד שליט לא שוחרר זה סימן שלמדינה לא אכפת מהחיילים. כל נימוק שבדור הנוכחי חטיפה של חייל היא אחד הסיכונים הטבעיים של חיילי צה"ל - ובהשוואה לעבר, לא סיכון כל כך גדול - אינו חודר אצל חלק מהצעירים. אפשר רק להיווכח שכל השקפה מלומדת, ולו המטופשת והבלתי מוסרית ביותר, אם היא מושמעת מספיק פעמים בתקשורת, היא עלולה להתקבל כאמת חיינו.

משום מה נוצרה תחושה באותו יום שתיפול הכרעה. אביבה ונעם שליט ובני לווייתם ישבו שם בשער משרד ראש הממשלה כדי לא להרפות מהלחץ. הם תכננו לנטוש בשעה 11 בלילה. אבל השעה 11 חלפה עברה והם נשארו.

כל תזוזה של ניידת שידור, כל תנועת כלֵי רכב בכיוון כזה או בכיוון אחר, זוכה לפרשנויות. בדיוק כשנעם שליט נעמד לידי ודיברנו, יצאה משער הבניין בדהרה מכונית יגואר מהודרת, כסופה נדמה לי, והערתי שראיתי בפנים את יצחק מולכו. "מה, יש מכוניות יגואר בשירות הממשלתי?" נעם תהה.

"מה פתאום, זו המכונית שלו. ומולכו לא עובד של משרד ראש הממשלה. לפחות הוא נהג בעצמו", אמרתי.

שאלתי, בוודאי כמו כל מי שדיבר איתו לפניי, מה המצב, אם הוא יודע משהו שאנחנו לא יודעים. "יש הצעה של המתווך הגרמני ואנחנו צריכים להשיב עליה", אמר נעם. "הוא מחכה לתשובה של ממשלת ישראל. אני חשבתי שזה יקרה כבר ביום ראשון".

"ביבי אמר לך שההחלטה תיפול הלילה?" שאלתי.

"ביבי אמר לי שהוא לא רוצה לכבול את עצמו בסד של זמנים. זה יכול להיות גם מחר", הוא אמר.

נעם שליט הוא איש שיחה קל ונעים הליכות בצורה שלא תיאמן. שאלתי אותו לגבי אלה שהחלו בתקופה האחרונה להביע דעות-נגד נחרצות, וגם על כמה מהמפגינים - מהימין משום מה - שבאו להניף שלטים נגד העסקה. נעם לא איבד את ההומור שלו, והתבדח על חשבונם תוך ציון פרטים ביוגרפיים מביכים, לא לציטוט. הוא נראה כמי שאין בו טיפת כעס. אם כי אחת הדמויות הקבועות בקבוצה של נעם ואביבה, דני מקיבוץ יטבתה (לשעבר מעין-גדי), בעל זקן לבן וקוקו, סיפר לי איך זה נראה כשנעם מתעצבן, למשל היום בצהריים בתשאול רדיופוני של יעל דן בגלי צה"ל. הוא חתך אותה בקוצר רוח מופגן והוריד את האוזניות, סיפר דני.

שגיא רונן, מנהל הרפת של יטבתה עם החלב ההוא, פטר אותו מחליבות בחצי השנה האחרונה. דני הצנחן נכנס כבר לפני זמן רב לתנוחת מחאה בשער משרד הביטחון בתל אביב. הוא מקיים קשר עם עיתונאים ופותר לקבוצה בעיות מנהליות או אפילו ביטחוניות בלתי צפויות בשיטת האלתורים. הוא מעריך שראש הממשלה נתניהו נוקט עכשיו סחבת מכוונת במטרה להעביר לצדו אחד משלושת המתנגדים לעסקת שליט, לפני שהוא מביא אותה לאישור הממשלה. ההערכה שלי היא שההתנגדות של בני בגין ובוגי יעלון היא אסטרטגית עקרונית, ולכן הלחץ של נתניהו מכוון כלפי ליברמן.

אם נכון שבין המשוחררים לא יהיו ערבים ישראלים, הרי לליברמן לא צריכה להיות בעיה - פלוס מינוס כמה משוחררים מאיו"ש שיגורשו לעזה ורצוי לארצות נכר. הצוות של חגי הדס שמינה בנימין נתניהו הגיע להישגים ניכרים. יש מי שמודד את העונש הזה במספר מאסרי עולם. ובכן, מספר מאסרי העולם שישראל נדרשת לשלם בתמורה לשחרור שליט הופחת במידה ניכרת מאז נכנס ביבי לעובי הקורה והפעיל את חגי הדס וצוותו. מאז יום ראשון שעבר קיים חשש שכל מזמוז בהכרעה עלול רק לפגום בהישג היחסי.

על-פי קול
משה דיין. זיהוי קול [צילום: AP]

כבר לא מזהים פה את השלושרים ואת הקול של משה דיין. לאן הגענו?
▪ ▪ ▪

היא אומרת שזה בני אמדורסקי. הוא אומר שזה 'גשר הירקון'. היא מציעה 'הדודאים'. הוא אומר, אולי 'השלושרים'? היא אומרת: הטוב הרע והנערה. הוא אומר: לא רע. אבל פוסק, 'השלושרים'.

נכון אלו היו 'השלושרים'. היא מסכימה, אך אומרת: אני מזהה שם את הקול של ישראל גוריון. השיר הנפלא הוא 'לו הייתי פיראט', והמאזין נדהם שברדיו, שני אנשים מנוסים במוזיקה עברית אינם מסוגלים לזהות את 'השלושרים' עם קולותיהם של אמדורסקי, שלום חנוך וחנן יובל.

בעיית זיהוי הקול היא לחלוטין בלתי צפויה, עד שאתה פתאום נתקל בה וזה מכה בך. לפני כחמש שנים הייתה לי היתקלות עם איתן הבר שהגיש תביעת דיבה. הנושא: דברים שאמר או לא אמר הרמטכ"ל ב-1956 על קברו של רועי רוטברג. להוכחת צדקתו, שלח אליי קלטת עם קטעים מההספד המפורסם. הכרתי את ההקלטה והאזנתי לה. משהו אחר משך את תשומת לבי. ביקשתי מאחד העורכים שייכנס אליי לחדר. רציתי לבדוק אם גם הוא שומע את מה שאני שומע, שההקלטה נעשתה בחלל סגור ולא בשדה הפתוח ליד הקבר. אני משמיע לו את ההקלטה, והשאלה שלו הפילה אותי לרצפה: מי זה? מי מדבר בקלטת? זה היה כמובן משה דיין. הקול שאי-אפשר לטעות בו, שליווה דורות לאורך שנות המדינה. והנה, מתברר שבחור אינטליגנטי שהיה אולי בן עשר כשדיין מת, היה עיוור לחתימת הקול. שלא לדבר על העורכת שנשלחה על-ידי אדם ברוך להביא את תמונת דן בן-אמוץ מהארכיון, ושאלה "איך הוא נראה". שלא לדבר על העורכת ששאלה, "מי זה אדם ברוך?"

תרגילים בשנאה
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

שוטרי היס"מ מועסקים בהתנגשויות שנועדו להרגילם שהמתיישבים הם אויב, וגורמים לא ידועים מפיצים מסמכי שטנה למתנחלים בשם צה"ל. מישהו צריך ללחוץ על הבלמים מהר
▪ ▪ ▪

גם מי שתמך בצעד שנקט ראש הממשלה - ההקפאה הזמנית של הבניה ביו"ש - לא העלה בדעתו שהדבר ינוצל כדי להפוך את ציבור המתיישבים לאויב. יש גורמים, לאו-דווקא מקרב המתנחלים, שחוששים מהתלהבות יתר של צה"ל. אם המסמך הצבאי שהודלף השבוע הוא אותנטי, זה סימן שהטכנוקרטים הצבאיים נכנסו לעבודה. לחיצת כפתור והמכונה עובדת, בלי שיש למישהו שליטה עליה.

כתחליף מעסיקים בינתיים את היס"מ ואת משמר הגבול בהתנגשויות נגד מתיישבים. המטרה היא להרגיל את לובשי המדים, בין אם זו המשטרה על צבעיה השונים ובין אם אלה חיילי צה"ל, שהאזרחים העומדים בפניהם הם יעד לתקיפה. זה מזכיר את התקופה הארוכה שלפני ההינתקות. זה גם דומה בצורה מדאיגה להתארגנות ההפוכה של אנרכיסטים נגד הגדר בנעלין ובבלעין. האם מישהו שאל את עצמו למה החבר'ה האלה חוזרים על הריטואל האלים הזה מדי יום שישי? האנרכיסטים הרדיקלים עושים זאת במסגרת של בית ספר למלחמה נגד כוחות הביטחון הישראלים. להרגיל את הצעירים היהודים בעיקר, שלובשי המדים, בין אם הם חיילים ובין אם שוטרי מג"ב, הם אויב. להחדיר בחברי הקבוצה שנאה עיוורת, שתכין אותם בשלבים מאוחרים יותר לביצוע מבצעי טרור ממשיים. להרגיל אותם לספוג ולהיפגע; להרגיל אותם לפגוע ולשנוא.

במידה מסוימת ניתן למצוא סימנים לגישה המסוכנת הזאת גם בקרב קבוצות צעירים בשומרון. אך מה שהכי מסוכן הוא שהגישה המבצעית העוינת מחלחלת לתודעת לובשי המדים כשהם באים לטפל באזרחים. פקודת המבצע המדוברת משקפת את הקור הטכנוקרטי שהכוחות עלולים לתפקד בו, ומי שמכיר את התחקיר על ההכנה המנטאלית של צה"ל להינתקות, צריך להיות מודאג ביותר. שמעתי כבר אנשים שמדברים על כך שזהו מסלול למלחמת אזרחים.

ראש הממשלה נתניהו צריך לזכור שמהלך ההקפאה לא נועד ליצור סכסוך פנימי בציבוריות הישראלית. כרגע מסתמנת הסלמה שכולה טמטום, מתנה לחורשי רעתה של מדינת ישראל. צריך לבודד כל בעיה ולתחום אותה. הפגנות במדים – לא רק שצריך להתנגד לכך; זו עבירה ברורה על החוק והצבא צריך להעניש עליה בחומרה רבה. ישיבות הסדר שפועלות ברוח זו לא יכולות להיכלל בהסדר עם צה"ל. לעומת זאת אם מגיעים להבנה, צריך להתפשר בנושא, וגם כאן נתניהו צריך להראות לברק את הדלת של הרב דרוקמן.

לגבי ההכנות שצה"ל כביכול עושה לפינוי שאף אחד לא החליט עליו, אי-אפשר להתעלם מהאפשרות שגורם כלשהו עוסק בלוחמה פסיכולוגית. כחודשיים לאחר שאריק שרון השיק את יוזמת העקירה הגדולה שלו באותו ראיון ליואל מרקוס ב'הארץ' בראשית פברואר 2004, הגיע אליי מסמך שנראה כמו תוכנית מבצע לקראת הפינוי. אני זוכר שהתוכן שלו היה מבהיל ולא האמנתי שזה אמיתי. מה שכן היה אמיתי זו הפרנויה שתקפה אותי. גם אם התוכן לא אמיתי, הגם שנכתב בשפה מקצועית, עצם העובדה שגורם כלשהו טרח בנושא, הטרידה; עד כדי כך שהזעקתי במהירות ידיד מבוגר, קצין בדרגה לא נמוכה, מגיבורי ישראל, כדי להתייעץ איתו לגבי המסמך הזה. כשהגיע, יצאנו מהמשרד שלי ועלינו לגג הבניין כדי לדבר שם בחופשיות, כשברקע רק דממת המתים של בית הקברות סגולה מפריעה את שיחתנו. החלטתי שהמסמך לא ראוי לפרסום; הוא שימש אותי לאחר מכן רק כדי לבחון עד כמה המחוג הלאומי משתולל על הסקאלה.

בקצרה, מישהו רוצה לבלבל את האויב. מישהו רוצה ליצור פרנויה. מישהו רוצה להקפיץ את הפקקים אצל אנשים מסוימים כדי לחלץ מהם תגובות עברייניות.

פורסם במקור: "יומן שבועי", מקור ראשון
תאריך:  29/12/2009   |   עודכן:  21/01/2010
אמנון לורד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במשמרת עם נעם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנדורה
29/12/09 18:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקוח שיילך לזונה וייתפס על חם יעבור חינוך מחדש בתוכנית שיקומית, ואם ייתפס פעם שנייה - יישב חצי שנה בכלא. המדובר בהצעת חוק של אורית זוארץ מקדימה. קראתי את הדיווח של ורד לי בהארץ והימרתי ביני לבין עצמי שההצעה הזאת עשתה ותעשה כותרת ולא תעשה חוק. הרוב בכנסת לא יעביר אותה.
29/12/2009  |  חיים שיבי  |   מאמרים
בסיכומה של שנה לאחר מבצע "עופרת יצוקה" ניתן לומר שבאספקטים מסוימים המבצע הצליח ובאחרים נשלם מחיר יקר בעתיד, זאת בשל מלאכה שהחלו בה אך לא סיימו אותה כהלכה.
29/12/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ראש עיריית בת-ים, שלמה לחיאני, מצוי בחברה לא טובה. מעצרו, בחשד לעבירות על טוהר המידות, משייך אותו עכשיו לרשימה לא-מוחמאית של ראשי-ערים אחרות, שכבר הורשעו בעבר בקבלת שוחד.
29/12/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
המילה היפנוזה מעוררת אצל רבים פחד קמאי, וזה - בין יתר הדברים - מונע מחולים רבים להיעזר בכלי שיכול להביא מזור לכאבם, כך מאמין ד"ר איתי שמואל, אורטופד מנתח ומומחה לטיפול בהיפנוזה.
29/12/2009  |  יפעת גדות  |   מאמרים
אם יש סיפור אחד החוזר על עצמו ללא שינוי מאז ראשית ימיה של המדינה זהו סיפור תגליות הנפט במדינת-ישראל. בסוף השבוע שעבר הפכה הודעת גבעות עולם על סימני הנפט בקידוח מגד 5 לידיעה המרכזית בכל אמצעי התקשורת שגם מצאה את ביטויה בשערי הבורסה שזינקו בשיעור הדמיוני של כ-230%. לא במונחים שנתיים אלא ביום בודד אחד.
29/12/2009  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
זמן קסם  /  בן עמי פיינגולד
כל אחד הוא אור קטן  /  כתבי דיוקן
נופל וקם  /  ערן סלע
מחלף השבעה  /  סופיה רון-מוריה
האוזר יסדר  /  אריאל כהנא
תמונה הפוכה  /  אסף גבור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il