|   15:07:40
דלג
  נמרוד לירם  
פובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

"דונם פה ודונם שם" זה לא מספיק

למרות הישגיו המפוארים של העם היושב בציון ולמרות נחשלותם המפוארת של הפלשתינים, אנו עומדים כיום נזופים ומצטדקים מול העולם כנראה שהגיעה העת לזקוף את קומתנו הלאומית
03/01/2010  |   נמרוד לירם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
עת זקיפות קומה [צילום: יח"צ]

הממסד הסוציאליסטי ששלט בארץ המשיך את הלך המחשבה החלוצי של "דונם פה ודונם שם", המתאים לקהילה קטנה בתוך אימפריה חזקה, אך אינו ראוי להתנהלותה של מדינה ריבונית. במקום לגבות את האינטרסים הלאומיים שלנו בפעילות דיפלומטית, הפקרנו את הזירה לערבים

במהלך יותר מ-100 שנות התיישבות יהודית בארץ ישראל, שמתוכן כמעט 62 שנות עצמאות מדינית, השגנו הרבה.

בראש ובראשונה, כינסנו מיליוני יהודים מכל הפזורות, ביניהם נפגעי מלחמת העולם השנייה. היצלנו רבים מפגעי האנטישמיות, מרדיפה וממצוקה אישית וכלכלית וממעמד שבין "אזרחים סוג ב" לבין פליטים נרדפים. חלקם אף ניצלו ממוות, בזכות ההגנה שהיישוב היהודי או מדינת ישראל סיפקו להם. בין אלה - מאות אלפים יהודים מאירופה שלאחר השואה וממדינות ערב, שבהן החמיר מצב היהודים בעקבות הקמת המפעל הציוני.

בקנה מידה של הישגים בינלאומיים, ובהתחשב בגודלה ובגילה, הרי שבתחום שיקום פליטים ואוכלוסיות חלשות ונרדפות, אין לפועלה של הציונות אח ורע בהיסטוריה המודרנית.

אך אם לא די בהישג הומניטרי כביר זה, היישוב היהודי בארץ ישראל גם הקים יש-מאין בתוך עשורים ספורים, תשתית אקדמית והשכלתית מהטובות שבנמצא, חקלאות שהיא מן המובילות בעולם, טכנולוגיה ורפואה מתקדמות, מחקר מדעי מצטיין, תרבות עשירה ועוצמה צבאית. הישגים אלה מקרינים על שאר העמים, והשפעתם אינה מוטלת בספק.

אך למרות כל אלה, אנו עומדים נזופים ומתוסכלים מול עמי העולם - מצטדקים ומנסים לפייס את ממשלות אירופה ואמריקה. מחמת הלחץ המופעל עלינו, הסכמנו לתמוך בשלטון של רוצחים, כמו זה של ערפאת ואבו-מאזן. קרענו מעל עצמנו נתחי מולדת והפקרנו אותם בידי אויב חמסן וחסר חמלה, הבז לחיי אזרחים תמימים מבני עמנו ואף מבני עמו. גירשנו יהודים מביתם וביזינו את מורשתם של אלה שהקריבו את חייהם כדי להפקיד בידנו פיקדון יקר.

מדוע אפוא אין בהישגיו המפוארים של העם היושב בציון ובתרומתו התרבותית והמוסרית לאנושות כדי לעמוד מול הפלשתינים, האומה הערבית והאומה המוסלמית, המעורבים ברובם המכריע של מעשי הטרור, הפולשנות ההרסנית, היחס המשפיל למיעוטים ולנשים והפרות זכויות האדם? שהרי מרבית הממשלים הרודניים במדינות אלה מאופיינים ב"טיפוח" השחיתות, העוני החומרי והדלות התרבותית, ונשענים על כוחו של כסף הנפט.

אמנם בזירה הבינלאומית אין אהדה יתרה ליהודים, אך היסטורית, אין גם חיבה מיותרת למוסלמים ולערבים. אם כן הצלחתה של התעמולה הערבית נגדנו בדעת הקהל בעולם נעוצה בעיקר בכשל שלנו להעביר לעמי העולם מסרים ממלכתיים ברורים. כשל זה נובע מאי-אימוץ הדרך, אשר לה הטיפו מנהיגי הציונות המדינית מבנימין זאב הרצל ועד זאב ז'בוטינסקי, של הפגנת זקיפות קומה כלפי עמי העולם בהשגת האינטרסים הלאומיים שלנו בזירה הבינלאומית.

הכבוד שעליו ויתר ויצמן
רה"מ הראשון, חיים ויצמן [אתר מכון ויצמן]

כבר בשלהי מלחמת העולם הראשונה בלטה נמיכות קומתנו בתגובתו של ד"ר חיים ויצמן, מנהיג היישוב, להזמנת גנרל אלנבי להתלוות אליו בעלייתו ההיסטורית לירושלים, שננטשה באישון ליל על-ידי הצבא הטורקי. בכך ביקש אלנבי לגמול לויצמן וליישוב היהודי על תרומתם הגדולה לניצחון על גרמניה ועל האימפריה העותומנית. אלא שד"ר ויצמן ויתר על כבוד זה בצניעות, ונימק זאת בכך שאינו רוצה להביך את אלנבי. התנהגות זו התפרשה על-ידי המצביא הבריטי כאות לכך שהיישוב היהודי לעולם לא יגיע למעמד ממלכתי בארץ ישראל. על צניעותו האישית של ויצמן היה לפנות מקום לזקיפות קומה לאומית. כיוון שהסתפק בהישג המתאים לועד קהילה, החמיץ הזדמנות להשיג הישג מדיני. מן הסתם, התבטלות עצמית זו נתפסה על-ידי השליט הבריטי כחולשה.

יש להניח כי התנהגות זו של המנהיגות הציונית הכתיבה את הבאות ותרמה לכך, שבתקופת השלטון המנדטורי של בריטניה בארץ ישראל, בסופו של דבר הופלו היהודים לרעה לעומת המוסלמים.

הממסד הסוציאליסטי ששלט בארץ בשנותיה הראשונות של המדינה יישב את שטחי הנגב והקים מפעלים רבים וחשובים. אך בדרכו, המשיך את הלך המחשבה החלוצי של "דונם פה ודונם שם", המתאים לקהילה קטנה בתוך אימפריה חזקה, ואינו ראוי להתנהלותה של מדינה ריבונית. דגלנו אז בעיקרון של "צפצוף" על אומות העולם ושל קביעת עובדות במעשים. עיקרון זה, של פעולה המוכתבת על-פי האינטרסים הלאומיים שלנו, נכון ביסודו, אך את יישומו יש לגבות בפעילות דיפלומטית, ובפרט במערך הסברה רהוט, ברור, נחוש וממלכתי - בחזית הבינלאומית. במהלך שנות המדינה, כשלנו בחזית זו כמעט באופן מוחלט, ובמיוחד אחרי מלחמת ששת הימים, לנוכח התעמולה הערבית, שהחדירה בהצלחה ניכרת את המונח "מדינה פלשתינית" לכל סלון בעולם החופשי.

כך קרה שניצחנו בקרב, אך ניגפנו במערכה הפוליטית שצריכה הייתה ללוות אותו, כדי לגבש את ההצלחה ולהפיק ממנה תועלת. קוצר ראיה מדיני הוביל את מנהיגות ישראל למיצוי לקוי של תוצאות שיחרורם של יהודה, שומרון וחבל עזה. והתנצלות מיותרת הניעה אותנו לוויתורים מפליגים ומיותרים במסגרת הסכמי קמפ-דיוויד בשנת 1979. גם ממשלו של מנחם בגין, בתום עידן ההגמוניה הסוציאליסטית בישראל, לא השכיל לאמץ הלכה למעשה קו ממלכתי של ציונות מדינית. מהלכים שגויים אלה, איפשרו לפלשתינים לזכות למעמד של עם בדעת הקהל הבינלאומית.

ליקויים בתפיסת מצבנו ובזיהוי זירת המאבק העיקרית ליוו את מדיניות הממשלה גם בהתמודדות עם האינתיפאדה הראשונה במישור הבינלאומי, כשאיפשרנו לקבוצה מתוזמרת של משליכי אבנים ומבעירי מכולות אשפה להביא אלינו בתוך חודשים ספורים את ה-CNN, את מזכיר המדינה האמריקני ונציגות עוינת מאירופה, שהכתיבו לנו את סדר היום. מאז ועד עתה, התחנות מציינות דרך של הידרדרות: הסכמי אוסלו על תוצאותיהן האומללות, ועידות וואי ושפרדסטאון שבהן הפגנו אפולוגטיקה מובהקת, התמודדותנו עם האינתיפאדה השנייה, ולבסוף ביזיון ההינתקות מגוש קטיף. כל אלה הניבו מצד אחד טרור רצחני ושבע שנים של התקפות רקטות על יישובי עוטף עזה, כמו גם תובענות ללא סייג מצד הפלשתינים, ומצד שני - גינויים קשים והפסדים מדיניים בחזית הבינלאומית.

אילו השכלנו לעמוד על עקרונותינו, ולהגן על האינטרסים שלנו ללא פשרות, כפי שעשה, למשל, הנשיא סאדאת ("אף לא יהודי אחד על אדמה ערבית קדושה"), נראה כי אומות העולם היו מתייחסות אלינו ברצינות. סוגי התחכמות אחרים מתפרשים בחזית הבינלאומית כחוסר אמון שלנו בדרכנו, וכחולשה המזמינה לחצים.

בעת הזו אנו זקוקים לאנשי הסברה ותקשורת ברמה בינלאומית גבוהה ביותר. יש כאלה בנמצא, אך לא נעשה שימוש מספיק בכישוריהם. על אלה להופיע תדירות על מסכי הטלוויזיה, לעשות כותרות בעיתונים ובכתבי העת הנחשבים בעולם ולהבהיר באופן פשוט ורהוט כמה עניינים דחופים:

  • זכותנו על ארץ ישראל כמדינה יהודית אינה ניתנת לערעור. שטח מחייתנו אינו עומד למכירה, וביטחוננו אינו קלף מיקוח בבורסות הנפט, הנשק או הטרור.

  • למרות שב-2005 קיבל חמאס לידיו את הריבונות על כל חבל עזה, ללא נוכחות צבאית ישראלית שתפריע לו בדרך כלשהי, הרי שכל שטח מגורים, חקלאות או ייצור שפינתה ישראל הוחרב או הוזנח. הממסד הפלשתיני מעולם לא הציב על סדר יומו את טובתה של האוכלוסיה שם, שאלמלא כן היה דואג לעשיית שימוש חיובי במה שמתיישבי גוש קטיף הותירו אחריהם.

  • אין גבול לרצחנותם של פלגים פלשתיניים ניצים זה כנגד זה. הדוגמאות העכשיוויות לכך רבות ומתועדות.

  • ביהודה ושומרון, נשען ממסדו של אבו-מאזן על כוחה הצבאי של ישראל. בהיעדר כוח זה, תקרוס הרשות הפלשתינית תוך שעות והאיסלאם הקנאי ישתלט על האיזור.

  • הניסיון להפוך חבורת טרור לממשל תקין בדמות מדינה בשטחי הרשות הפלשתינית - הוכח ככישלון, שהיה ברור וידוע מראש.

  • אגדת האיום הדמוגרפי עלינו לא רק שלא תכלה אותנו, אלא שב-62 שנות קיום המדינה המאזן הדמוגרפי בין יהודים לערבים במרחב שלנו משתפר באופן עקבי לטובת היהודים.

  • הדרישה המופנית ליהודים לפנות את יהודה ושומרון ולעצור שם את הבנייה כמוה כדרישה מקבילה לערבים לפנות את שיטחי מדינת ישראל של טרום 1967, ולהפסיק לבנות שם.

סיכויינו לשרוד כאומה הרחק לתוך האלף השלישי תלויים בעימות בינינו לבין דעת הקהל העולמית, ולא בעימות ביננו לבין הפלשתינים. כלי המשחק האפקטיביים במערכה זו אינם מבוססים על פחיתות כבוד לאומית במסווה של פייסנות ושל פלורליזם מזויף. אלה נתפסים כחולשה. חוזה המדינה התווה קו שונה לחלוטין, שעל פיו פועלות כל אומות העולם, לרבות מדינות ערב. למזלנו, המנהיגים שבאו אחריו,, למרות שלא דבקו במשנתו מבחינת הממלכתיות הלאומית, הצליחו בכל זאת לחולל חוסן, המאפשר לנו לחזור לקו מחשבתו המקורי ולדבוק בו.

ד"ר נמרוד לירם, כירופרקט, הוא איש סגל במחלקה האורתופדית במרכז הרפואי "הדסה".
תאריך:  03/01/2010   |   עודכן:  03/01/2010
נמרוד לירם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"דונם פה ודונם שם" זה לא מספיק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בטורים האחרונים עסקנו באופן שבו מהגים הישראלים ה', ח' ו-ע', וביתר דיוק - באופן שבו הם משבשים עיצורים גרוניים אלה ובעצם אינם מהגים אותם. הפעם נעסוק בעיצור נוסף, שנחשב גרוני ומסומן באות ר'. כידוע, מפי הישראלים אפשר לשמוע שני מיני ר' - הרוב מהגים ר' אחורית, כמו בצרפתית, בגרמנית, בהולנדית ובעוד לשונות אירופיות, ומיעוט בתוכנו מהגה ר' רוטטת או מגולגלת הנהגית בקצה הקדמי של הלשון. ומדוע נחשבת ר' כעיצור גרוני? מפני שעל-פי המקרא אין לתת בה דגש חזק ואין להכפיל אותה, כשם שבגרוניות אהח"ע אין לתת דגש חזק ואין להכפיל אותן.
03/01/2010  |  עמוס גורן  |   מאמרים
מאז שהוקם היישוב החרדי חריש, בפתח ואדי ערה, סמוך למחלף-עירון, חלפו, אומנם, כבר 15 שנה, אבל עדיין תוססות בו הרוחות. המאבק ניטש בכל עוזו בין החרדים המאכלסים, זה מכבר, את היישוב, לבין החילונים שהצטרפו אליו באחרונה, על אופיו של המקום.
03/01/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
נאור ואדיר סודמי
03/01/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הראיון עם השופט ד"ר עוני חבש מתעכב מעט מפני שבאולמו עדיין מתארך דיון. הנוכחות שלו על כס השופט סמכותית אך שקטה. מה עובר על שופט ערבי יחיד במערכת מורכבת בעיר שסועה ורבת מתחים מן הסוג הלאומי, הפוליטי והדתי גם יחד? עוני חבש עשה את הג'וב הכמעט בלתי אפשרי הזה בבית המשפט המחוזי - 15 שנים תמימות.
שני כוכבים שחורים התווספו לדגל האמריקני לאחר ה-11.9, אחד עבור ארץ האופיום והשטיחים, הלא היא אפגניסטן, והשני עבור ארץ הסביח והנפט הלא היא עירק. המשותף לשני הכוכבים הללו, היא ההבטחה של אובמה למחוק אותם מהדגל האמריקני ולתת להם דגל משלהם. אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד. אפגניסטן היא החצר האחורית של האימפריה ומשם יצאו המחבלים ששמו אותה ללעג. אובמה לא רוצה להיזכר כנשיא ותרן, הוא יודע שעם עזיבתו של החייל האמריקני האחרון את אדמת אפגניסטן הטליבאן יחזור לשלטון וכל המלחמה כלא הייתה. יש מחיר לשינוי ואובמה לא מוכן לשלם אותו.
02/01/2010  |  עמי רוחקס דומבה  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
לא קיבלנו כל הזמנה למפגש מלשכת נתניהו  /  עופר וולפסון
המו"מ עם הרשות יחודש בקרוב  /  ספי קיני
השופט חושף: אין הכחשה לראיונות ברגותי   /  רותי אברהם
השלב השלישי של תוכנית השלבים  /  דר' יובל ברנדשטטר
מצעד האיוולת הממשלתי  /  אליקים העצני
על דמוקרטיה וזעם קדוש  /  אלכס נחומסון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il