|   15:07:40
  אריאל פיקאר  

  אריאל פיקאר  
מנהל חינוכי מכון שלום הרטמן
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

גיור ישראלי

מדינת ישראל הפקידה את הסמכות לגיור בידי נציגי האורתודוקסיה, המציבה את המרכיב הדתי במרכז הקיום היהודי על החברה היהודית-ישראלית לשוב ולקחת אחריות על עיצוב זהותה ועליה גם לייסד מערכת גיור המבטאת את שלל הגוונים המרכיבים זהות זו
10/01/2010  |   אריאל פיקאר, אריאל פיקאר   |   מאמרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
גיור על בסיס יהודי-ישראלי [צילום: פלאש 90]

גיור צריך לשקף את המכנה המשותף של הקיום היהודי-ישראלי. החברה היהודית בישראל היא ברובה חברה מסורתית המכבדת את ערכי המורשת היהודית, את טקסיה, חגיה, שפתה ותרבותה. אך היא גם חברה המאמינה בחירותו של הפרט ובאחריותו האישית לאורח חייו

מדי שבוע אנו נתקלים בדיווחים בתקשורת אודות הגיור בישראל. בדרך כלל מדובר בתיאורים קשים ומקוממים העוסקים בנוקשות בתי הדין ביחס למתגיירים, בביטול גיורים, באי הסכמה של רבנויות מקומיות להשיא את מי שהתגייר, ועוד. הפולמוס סביב נושא הגיור נובע ממחלוקת עמוקה ומשמעותית בעלת השלכות לקיום היהודי בעת הזאת.

מהו גיור? הגיור הוא תהליך אותו אנו מכירים מן המסורת היהודית מתקופת חז"ל ואילך, שבו אדם שאינו יהודי, איש או אשה, הופך להיות יהודי. אך כדי לקבוע מהם התנאים לגיור ומהו תוכנו של הגיור, יש לקבוע מהו הפירוש של 'להיות יהודי', שהרי הגיור הוא נגזרת של הגדרת הזהות היהודית.

העם היהודי התאפיין במשך דורות רבים הן בהיותו עם - אתנוס, יחידה לאומית, שבטית, משפחתית והן בהיותו דת. הלאום והדת חפפו במידה רבה ולכן היה ברור למי שמתגייר שהוא מצטרף לעם היהודי ומקבל על עצמו את הדת היהודית. עד לעת החדשה היה ברור שלהיות יהודי נורמטיווי פירושו לקחת חלק בחיי הקהילה היהודית, לקיים סולידריות עם יהודים אחרים ולדבוק באמונה ובמסורת היהודית. בכל התקופות היו יהודים שלא עמדו בדרישות אלו, והם נחשבו בעיני הקהילה כחוטאים וכפושעים וננקטו נגדם סנקציות. לעתים אף יצאו או הוצאו קבוצות שלמות מן המסגרת הקהילתית היהודית; כך לגבי הנוצרים, הקראים והשבתאים. בעת החדשה עבר העם היהודי תמורות רבות. מלבד אפשרויות דתיות חדשות כגון אלו שהוצעו על-ידי התנועה הרפורמית, נוצרה בעת החדשה האפשרות של קיום יהודי חילוני, המציב במרכז את הלאום היהודי ואת התרבות היהודית ולא את הדת היהודית. הציונות היא אחד הביטויים החשובים של תמורה זו, והקמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית היא פרי חזונם וחלומם של יהודים שראו בלאומיות המודרנית היהודית את הביטוי הרלוונטי לקיום היהודי בעת החדשה. הוגי הציונות ומובילי התנועה הציונית רצו לבנות מסגרת ריבונית המבוססת על ערכים יהודיים ועל ערכים מודרניים מערביים. משום כך הוגדרה המדינה שקמה בעקבות חזון זה כמדינה ש"תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות" (מתוך מגילת העצמאות).

התמורות הדרמטיות באופיו של הקיום היהודי בעת החדשה, כתוצאה מהתפתחות התנועה הרפורמית והתנועה הציונית ואידיאולוגיות מודרניסטיות נוספות, יצרו התנגדות עזה בקרב קבוצות יהודיות אורתודוקסיות שלא הסכימו עם ערכי המודרנה ולא רצו לשלב ערכים אלו בקיום היהודי. כתוצאה מן הפולמוס הדגישה האורתודוקסיה את המרכיב הדתי בזהות ובקיום היהודי. גם הגיור, על-פי תפיסה זו, הוא בעיקרו גיור לדת ישראל, לקיום מצוות ולשמירת ההלכה על-פי הפרשנות האורתודוקסית.

בעוד התנועה הרפורמית יצרה לעצמה מערכת גיור התואמת את השקפת עולמה אודות הקיום היהודי בעת החדשה, הציונות, שגם לה היה חזון לקיום יהודי לאומי ומודרני לא יצרה לעצמה מערכת כזו. יתרה מכך, מדינת ישראל, פרי החזון הציוני, העבירה את האחריות לתוכנם של החוקים בענייני מעמד אישי - נישואין, גירושין וגיור, כמו גם את הסמכות לדון בהם, לנציגי האורתודוקסיה: הרבנות הראשית לישראל ובתי הדין הרבניים. הסיבות לכך רבות: הרצון לשמור על אחדות לאומית, אינטרסים פוליטיים וכדומה. אך בכל מקרה, התוצאה היא שתחומים משמעותיים ביותר לחייו של הפרט ואף לאופיה של החברה הועברו לסמכותה של קבוצת אחת בחברה הישראלית, הרבנות האורתודוקסית.

החברה היהודית-ישראלית צריכה לשוב ולקחת אחריות על הזהות היהודית שלה וממילא גם על נושא הגיור המבטא זהות זו. גיור צריך לשקף את המכנה המשותף של הקיום היהודי-ישראלי. החברה היהודית בישראל היא ברובה חברה מסורתית המכבדת את ערכי המורשת היהודית, את טקסיה, חגיה, שפתה ותרבותה. אך היא גם חברה המאמינה בחירותו של הפרט ובאחריותו האישית לאורח חייו. גיור צריך לכלול, מלבד ברית מילה וטבילה במקוה, הכרות מעמיקה עם המסורת היהודית, עם ההיסטוריה של העם היהודי ועם התרבות היהודית-ישראלית העכשיווית; הכרות המבוססת על לימוד ועל התנסות בצורות השונות של הקיום היהודי בימינו. כך לדוגמא, על המתגייר והמתגיירת להכיר את התפילה בבית הכנסת, את ביאליק ואת עגנון, את יד ושם, את יום הזיכרון לחללי צה"ל, את חסידות בעלז, את הטלית והתפילין ואת מכון החגים בקיבוץ בית השיטה. את האחריות לאורח חייו האישי והמשפחתי יש להותיר בידיו של המתגייר ולקוות שימצא את מקומו בשלל הגוונים של הקיום היהודי-ישראלי. הפיקוח על גיור מסוג זה צריך להיות בידיו של 'בית דין' שייצג את החברה היהודית-ישראלית. תפקידו יהיה בעיקרו חינוכי ועליו תהיה מוטלת האחריות להדרכת המתגיירים ולעזרה בשילובם בחברה הישראלית.

יהדות ישראלית היא זהות יהודית חדשה שיש בה יסודות הקשורים לזהות היהודית כפי שהיא נחווית גם במקומות אחרים בעולם, אך יש בה גם מרכיבים הקשורים לזהות הישראלית, שחברים בה גם לא-יהודים. ההכרה בזהות היהודית-ישראלית ויצירת מערכת גיור שתבטא זהות זו הינם מהאתגרים המהותיים העומדים בפני החברה היהודית-ישראלית. זהו אתגר קשה ומורכב, אך ההתמודדות עמו תוכל למנוע ניכור, ואף לייצר קרבה, בין יהודי ישראל ליהודי התפוצות. ולא פחות חשוב: היא תוכל להעמיק מעגלי זהות משותפים ומשיקים לכלל הציבורים בחברה הישראלית, יהודים ולא-יהודים. הכרה בזהות זו וההתמודדות עם האתגרים שהיא מציבה, יסייעו בהשגת שוויון אמיתי בין יהודים ללא יהודים בישראל, מבלי לוותר על ייחודן של הזהויות השונות של אזרחי המדינה.

לאתר מכון שלום הרטמן
ד"ר אריאל פיקאר הוא המנהל החינוכי של תוכנית בארי במכון שלום הרטמן ועמית מחקר במכון.
תאריך:  10/01/2010   |   עודכן:  10/01/2010
ד"ר אריאל פיקאר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גיור ישראלי
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישעיהו שלמון
10/01/10 12:07
2
מיכל, ירושלים
10/01/10 13:20
3
בן ציון
10/01/10 13:21
4
מד' ליונה עיוורת
10/01/10 14:33
5
סתם להסית לשינאה?
10/01/10 14:40
6
הניה
10/01/10 15:11
7
צפנת
11/01/10 08:03
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יתרות מטבע החוץ שקנה בנק ישראל הוכפלו תוך שנתיים וחוצות כיום את קו ה-62 מיליארד דולר. תחשיב שהוצג בידיעות אחרונות (16.8.09) מראה כי יתרות המט"ח לנפש בישראל הן מהגבוהות בעולם - 7,500 דולר לנפש. רק לשווייץ וליפן יתרות (לנפש) גבוהות יותר.
10/01/2010  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
בים השחיתות הגואה בארץ יש רק קומץ קטן של ו' נבחרי-ציבור, מימין ומשמאל, המקפידים לשמור, בעקשנות, על טוהר מידותיהם. הון ושלטון מהם והלאה, הכסף והשררה אינם מעוורים את עיניהם, ואורח-חייהם הצנוע יכול רק לשמש דוגמה לעמיתיהם האחרים בכנסת.
10/01/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
האמריקני השקט היה גיבור הספר בשם זה של גראהאם גרין על מלחמת ויטנאם הראשונה, זו של הצרפתים.
09/01/2010  |  אורי אבנרי  |   מאמרים
ישבתי בחדר המתנה של מרכז רפואי פרטי בירושלים. התור שלי נקבע לתשע ועשרים דקות. השעה הייתה עשר ועשרים דקות ועדיין לא הגיח הרופא מחדרו ולא קרא בשמי. בצר לי השקעתי ארבעה שקלים במכונת הדמוי-קפה ואחר כך קראתי כל מה שהיה בסביבה. היה עיתון הארץ והיה עלון של "המטה להצלת העם והארץ" בראשות הרב שלום דב וולפא.
09/01/2010  |  חיים שיבי  |   מאמרים
בעסקת ג'יבריל, שנעשתה ב-21 במאי 1985 עם ארגון החזית העממית לשחרור פלשטין, שוחררו 1,150 מחבלים ועצירים ביטחוניים שהיו כלואים בישראל, תמורת שלושה שבויי צה"ל שנישבו בקרב סולטן יעקב. עם המשוחררים נמנו גם קוזו אקומוטו שנדון למאסר עולם על הטבח שביצע בנמל התעופה לוד ואחמד יסין שנדון ל-13 שנות מאסר.
09/01/2010  |  דן שיאון  |   מאמרים
חרב פיפיות בידם  /  ד"ר אלי הולצר
יהודי  /  אורית אבנרי
עשרת הדיברות החילוניים של ביאליק  /  ארי אלון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il