|   15:07:40
דלג
  הילה אפרתי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

זירת פעולה לארגונים החברתיים

"עליכם להיות היכן שהלקוחות שלכם נמצאים והיכן שהלקוחות הפוטנציאליים נמצאים ועם יותר מ-350 מיליון משתמשי פייסבוק, מספר שהולך ועולה - זה המקום בו נמצא הקהל", קלרה שיה, בספרה "עידן הפייסבוק"
12/01/2010  |   הילה אפרתי   |   מאמרים   |   תגובות
הרשת החברתית הראשונה בגודלה בעולם [צילום: AP]

עמותות וארגונים חברתיים, השכילו להבין בשנים האחרונות את חשיבות חשיפתם בתקשורת. ככל גוף עסקי או פוליטי, נמצאות עמותות בזירה של שוק פעיל ובו תחרות דינמית על משאבים, על היכולת לסייע ועל ההכרה הציבורית.

עמותות הבינו, כי על-מנת לגייס משאבים כספיים, חובה עליהן לספר על פעילותן, להסביר לשם מה הן פועלות ומה הישגיהן ולהבליט עצמן מול ארגונים מקבילים בתחום. עבודת החשיפה התקשורתית משלימה פעולות של שיווק, פרסום וקידום הארגון במגוון פרקטיקות ארגוניות שמטרתן אחת - להצליח.

לעידן המידע בו אנו חיים, השלכות משמעותיות על מארג תהליכים ארגוניים זה. האינטרנט ומגוון ערוצי המדיה המקוונת, מחייבים כל ארגון, עסקי וחברתי כאחד, לשדד מערכות ולהיערך מחדש. מהפיכת המידע מציעה דרכים חדשות נוספות לניהול חשיפה ציבורית, קידום הארגון, שיווקו והשגת מטרותיו בדרך אל ההצלחה המדוברת. אולם, מהרבה בחינות, מהפיכת המידע הינה בבחינת "אליה וקוץ בה".

האינטרנט יצר זירה חדשה ומגוונת של ערוצי מידע

היום, כל ארגון שמציב לעצמו מטרה של חשיפה תקשורתית ואשר מקדיש לה תשומת לב ומשאבים, יכול ליהנות ממגוון עצום זה. עם זאת, יש חשיבות עצומה להבנתה של הזירה החדשה הזו. ארגונים חברתיים אשר ישכילו להבין את רוחב היריעה התקשורתית החדשה, את תרבות החיים בה, את דרכי ההתנהלות בתוכה ומעל לכל, את הקצב של כל אלה, יוכלו לקצור פירות מההיצע החדש. אולם אי הבנה כזו והימנעות מהשתתפות בזירה, עלולים ליצור נזק ולגרום לארגון לפגר מאחור.

בשנים האחרונות, צעדה אותה "מהפיכת מידע" צעד קדימה - התפתחותן של הרשתות החברתיות. עד-כה, דובר על המדיה כמעצבת דעת קהל. מנהליהן של ארגונים חברתיים הבינו, כי לשם הגעה אל קהלי היעד שלהם, עליהם לייצר נוכחות קבועה ואינטנסיבית במדיומים השונים - העיתונות המודפסת, ערוצי הטלוויזיה והרדיו ולימים, ערוצי האינטרנט השונים. עידן הרשתות החברתיות מייצר סדר יום ציבורי חדש וממד חדש לחלוטין של חשיפה. הפעילות ברשתות הפכה לצעד חיוני באסטרטגיה שיווקית של כל ארגון חברתי.

אולם, מדובר בצעד אסטרטגי שיש להיערך אליו. על כל עמותה המבינה את הערך העצום של הרשת החברתית ומחליטה להיכנס לעולם זה, לגבש יעדים ברורים אותם תרצה להשיג באמצעותו, דרכים למדידה עתידית של הישגים, מטרות מובחנות, קהלי יעד והשקעה אפשרית בפעילות. זאת, לאחר מיפוי מקצועי של הרשתות הקיימות, אופי הפעילות בהן, קהלים החברים בהן וכד'.

מיפוי קצר וצעדים ראשונים

פייסבוק - הרשת החברתית הראשונה בגודלה בעולם, הוקמה בשנת 2004 והחלה כרשת חברתית לסטודנטים. ב-2006 נפתחה לציבור הרחב. כוללת למעלה מ-350 מיליון משתמשים פעילים. הפעילות בפייסבוק אפשרית לאנשים פרטיים ולארגונים. ארגון חברתי יכול לפעול בו בשם איש קשר מרכזי הפועל בשמו הפרטי, או תחת "כרטיס עסק" של הארגון עצמו. הקמת כרטיס העסק, תיאור קצר של העמותה ופעילותה, לוגו העמותה, הפנייה אל אתר האינטרנט, תמונות וצירופה של רשימת "fans" (חברים בקהילה) רלוונטית, יהיו הצעדים הראשונים בפעילות ארגון חברתי בפייסבוק.

תחזוקה שוטפת של הפעילות יכולה לכלול: העלאת תמונות מימי פעילות, דיווח על הישגים חדשים, אירועים עתידיים, קריאה למתנדבים, העלאת נושאים אקטואליים לדיון, הצגת סרטוני וידיאו מימי פעילות, פרסומים מהתקשורת ועוד. תגובות יניבו דיאלוג וחשיפה לקהל הולך ומתרחב.

טוויטר - רשת חברתית שנוסדה בשנת 2006 ומאפשרת לשלוח ולקרוא מסרים קצרים של עד 140 תווים. את ההודעות ברשת, המכונות "tweets" ("ציוצים"), ניתן לקבל דרך הרשת עצמה או אפילו דרך sms לטלפון הסלולרי. מספר המשתמשים בה גדל במהלך 2009 ב-900%. גופים עסקיים וחברתיים כאחד, עושים שימוש בטוויטר למטרות פרסום, יחסי ציבור ושמירת קשר עם לקוחות.

דוגמה מפורסמת: השימוש בטוויטר במהלך קמפיין הבחירות של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב. זהו כלי שמצליח, במקרים רבים, בזכות יכולתו להקדים אתרי חדשות רבים בעידכונים "חמים". בשונה מפייסבוק, לא מצריך "בקשת חברות" מהמשתמש.

לינקדאין - רשת חברתית עסקית מבוססת Networking בעולמות מקצועיים שונים. הרשת מאפשרת לנו להגיע אל כל אדם הרלוונטי לנו מבחינה עסקית, באמצעות יצירת רשת קשרים אישית ("connections") ודרך השתייכות ל"קבוצות" ("groups") הנכונות. ארגון יכול להיות פעיל ברשת באמצעות כרטיס של אדם פרטי, מתוך הארגון או באמצעות כרטיס של הארגון ובשמו.

אבני היסוד של הפעילות בלינקדאין הן בניית פרופיל של הארגון והקמתה של רשת קשרים עסקיים אישית. על הפרופיל ועל הסיכום שלו לכלול נקודות חזקות ומרכזיות בפעילות הארגון, להדגיש את האיכויות שלו ואת מה שהוא מציע. במילוי הפרטים חשוב לכלול מילות מפתח מרכזיות, על-מנת להיכלל בחיפושים של גורמים איתם אנחנו רוצים לנהל מגע עסקי. ניתן להוסיף קישורים לאתר ולבלוגים (עד שלושה). ניתן להגדיר איזה חלק מהפרופיל יהיה נגיש ופתוח לצפייה. החלק החשוב ביותר הוא עידכון קבוע של שורת הסטטוס המופיעה תחת שם הארגון.

דה מרקר קפה - הרשת החברתית של TheMarker. ישראלית בלבד. פועלת באמצעות פתיחת "כרטיס" ופעילות דרך בלוגים, פוסטים, דיונים ופורומים במגוון של קהילות בנושאים שונים. "כרטיס" ניתן לפתוח על שמו של אדם פרטי המקדם פעילות של ארגון או על שם הארגון עצמו, אולם פעילות זו כרוכה בתשלום. התשלום משתנה כשמדובר בעמותה ונקבע דרך מו"מ עם מחלקת השיווק של TheMarker. הקהילות ב"קפה" נעות מנושאים של הייטק, יזמות, נדל"ן, שיווק ומכירות, או ביטוח ופנסיה ועד נושאים של גינון, בעלי חיים, משפחה וילדים, אמנות או זוגיות.

מתחילים מהגרעין

ראשיתו של התהליך כוללת בנייה של גרעין ראשוני, mailing list שהופכת לקהילה המנהלת פעילות באמצעות העלאת סיפורים, תמונות, רשמים, רעיונות, פרסומים חדשים או ישנים, קריאה לפעולה, שאילת שאלות אקטואליות ועוד.

לאחר הקמת הקהילה, חלק עיקרי בפעילות בכל רשת חברתית יהיה התחזוקה השוטפת והקבועה שלה. צוות מקצועי ומכוון מטרה חייב לנהל פעילות זו, לייצר דינמיקה, להתייחס לתגובות ולחדש כל הזמן.

הרשתות החברתיות הינן כלי המדיה החדש בעולם. כלי זה מייצר תחרות חדשה בעלת קצב ואופי שונים מכל מה שהיה מוכר עד-כה. חשיפה תקשורתית מקצועית חייבת לקחת אותו בחשבון, לפעול נכון בזירה אותה הוא מציע ולהתקדם באמצעותו, על-מנת לא לפגר מאחור.

ערוצי מדיה נוספים

ניתן להתייחס אל הרשתות החברתיות הפופולריות כגון: פייסבוק, טוויטר, לינקדאין ודה-מרקר קפה, כערוצי מדיה נוספים. ערוצי המדיה הללו מובחנים מהערוצים המסורתיים באופן ההתנהלות בהם שהיא עצמית ועצמאית. הפעילות ברשתות החברתיות לא מבוססת על ניסיון קבוע לעורר עניין וכמעט תמיד, אינה כרוכה בהשקעה כספית.

בדומה לערוצי המדיה המסורתיים, מייצרות הרשתות החברתיות חשיפה עצומה. הכניסה לרשתות על בסיס יומי ועד לעשרות כניסות ביום לחבר - מייצרות קהל פוטנציאלי עצום ונגיש.

הפעילות ברשתות החברתיות השונות היא במטרה לייצר "שיחה". ארגונים חברתיים יכולים לייצר שיחה כזו אודות הפעילות שלהם, הישגים חדשים, קריאה לפעולה, סיפורים אישיים, תמונות ועוד. ייצור השיחה הוא שמייצר חשיפה ציבורית, מאפשר קשר עם תורמים, קיימים ופוטנציאליים, עם מתנדבים, עם עמיתים, פעילים, "לקוחות" ועם הציבור הרחב. אותה "שיחה" אודות האג'נדה הארגונית הספציפית, מייצרת העדפות אצל הקוראים והשותפים לה: העדפות פילנתרופיות, העדפות התנדבות והעדפות של שיח חברתי עתידי ומתמשך.

בניגוד לכל עיתון שהוא, אפילו זה האינטרנטי, מדובר באפשרות לייצר דיון אודות הארגון, מדי יום. למעשה, באמצעות הרשתות החברתיות וטיפוח "קהילה" של קוראים משתתפים, יכול כל ארגון חברתי להגיע אל בעלי תפקידים או אנשים פרטיים בפניהם הוא שואף להיחשף, לקבל תגובות, דעות, הצעות, רעיונות. זו היא זירה שלמה של פעילות בעקבות חשיפה. לרשת החברתית חיים דינמיים וכל זה קורה בה במהירות וללא צורך להמתין ולראות "מה יקרה בעקבות הכתבה שהתפרסמה עלינו?!". זוהי קהילה חיה המנהלת דיאלוג קבוע.

מחברת המאמר הינה מנהלת מחלקת עמותות וארגונים חברתיים בחברת יח"צ Media-PR
תאריך:  12/01/2010   |   עודכן:  13/01/2010
הילה אפרתי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זירת פעולה לארגונים החברתיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רשת חברתית
13/01/10 09:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מסעודה שקטה עכשיו. היא מוגנת. גם היא צפתה, כמשוער, בסרט התדמית המרשים של חברת רפא"ל, בשלב הסופי של ניסוי תוכנית ההגנה "כיפת ברזל". בהיעדרה, מי כמוה חשה וידעה זאת, היא חשה עצמה כאימא אווזה, הנתונה למטווח ברווזים. לא עוד? הלוואי. תש כוחה של מסעודה, אבל היא יודעת שעליה להיות חזקה. היא יודעת שהיא תידרש לאזור כוח מכל מקור אפשרי – פנימי או חיצוני - ולאגור אותו, שיהיה שמור לבטח, לימים הנוראים שמן הסתם עוד צפויים.
12/01/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
אבידת ההולכים בראש
12/01/2010  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
לפני יותר משלושים שנה, במהלך השנים 1978 ו-1979, ניהלה ישראל משא-ומתן עם הממשל המצרי על הסכם השלום. שני הצדדים דבקו בתוואי של קו הגבול הבינלאומי בתקופת המנדט הבריטי והתעלמו מן המציאות שבשטח, מקיומם של אנשים חיים משני צדי הגבול. ב-1948 הייתה רפיח עיירה פלשתינית קטנה, בקצה הדרומי של רצועת עזה. קו הגבול הבינלאומי עבר מדרום לעיירה. במהלך מלחמת העצמאות נמלטו ערבים רבים אל תחום הרצועה, וחלק ניכר מהם התמקם ברפיח. שם גם קם אחד ממחנות הפליטים הגדולים שברצועת עזה. מאז, במשך 30 שנים, כל עוד שלטה מצרים ברצועה, ולאחר מכן - תחת שלטון הממשל הצבאי של ישראל, לא הייתה משמעות לקו הגבול המנדטורי. העיירה - על פליטיה - גדלה, התרחבה והתפשטה גם אל תחום שטח סיני, מעבר לגבול הבינלאומי הישן. והנה, במהלך המו"מ, לא התעניינו מנחם בגין, מחד-גיסא, ואנואר סאדאת, מאידך-גיסא, בגורל העיירה ותושביה. עמידתם העיקשת על קו הגבול הבינלאומי הביאה לחציית העיר בין שתי רשויות פוליטיות שונות, וכך נולד הפלונטר הגדול של חלוקת התושבים בין הטריטוריה המצרית לבין שטח הרצועה. כך נולדו ההברחות, וכך נולדה מסורת המנהרות בין שני חלקי רפיח.
12/01/2010  |  שלמה גזית  |   מאמרים
ארבע שנים חלפו מאז קרס, ורבים מתגעגעים. רובם אפילו לא יודעים, שהגעגוע לאיש הרע הזה, הושתל בתודעתם על-ידי מעצבי דעת קהל עם שנאה למתנחלים. המאמץ הזה לשתול בתודעתנו הערכה, הערצה וגעגועים לאיש, מכיל בתוכו תודה עמוקה. מגיע לו, לקבלן הביצוע של השמאל האימפוטנט, על שמימש בעבורם את שתי הפנטזיות האולטימטיביות: עקירת ישובים וריסוק הליכוד.
12/01/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
ספרי השירה של אורי צבי גרינברג ראו אור ביידיש ובעברית במהלך שבעה עשורים של המאה העשרים. שירתו הגיבה תמיד למאורעות זמנה, מימי שירותו כחייל בחזית הסרבית במלחמת העולם הראשונה, דרך תקופת היותו אמן אוונגרדיסט בוורשה ובברלין בשנות העשרים ועד להצטרפותו למפעל הציוני בסוף שנת 1923 כמשורר-חלוץ בן העלייה השלישית. בניגוד למוסכמה הרגילה הרואה באורי צבי גרינברג משורר אקספרסיוניסט מובהק - איש המהפכה של המודרניזם האירופאי באירופה - מבקש מחקרו של פרופ' אבידֹב ליפסקר לשרטט מחדש את התפניות שעברה כתיבתו של גרינברג ולהאיר את 'אזורי ההיסוס' הפואטיים והאידיאולוגיים שלה, את ה'התחלות' המפתיעות המתגלות בה דווקא על רקע המוסכמות המקובלות שהציעו לה פואטיקות ואידאולוגיות בנות זמנה.
12/01/2010  |  פרופ' אבידב ליפסקר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il