|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

איש הנדלן של השבוע

אייל הנדלר: "ב. יאיר תעמוד בכל התחייבויותיה"

רואה החשבון הירושלמי, שהפך למנכ"ל חברת הבנייה המובילה, מבטיח שהחברה תפרע את כל האג"חים שלה מבלי לבקש טובות או תספורת התאוששות במכירות ב"משכנות האומה" קבוצות רכישה קנו מגרשים ל-135 דירות
22/01/2010  |   אלעזר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
הנדלר. מתחייב [צילום: יח"צ]

אייל הנדלר, 48, מנכ"ל חברת הבנייה ב. יאיר, הבטיח השבוע חגיגית, בראיון ל-News1: "החברה תעמוד בכל ההתחייבויות שלה, ותפרע את כל האג"חים. מימשנו נכסים בהיקף גדול, חתכנו הוצאות וייעלנו את העבודה, כדי שנוכל לשלם את כל החובות!".

הנדלר צריך לדעת. הוא רואה חשבון במקצועו, אמון על נתונים ומספרים מדויקים. במשך שנים היה רואה החשבון של ב. יאיר, כשותף במשרד ברייטמן-אלמגור-זהר. לפני שלוש שנים הציע לו יאיר ביטון, בעל השליטה בחברה, את תפקיד המנכ"ל. חלוקת העבודה ברורה: הנדלר מנהל את החברה ביום-יום, ומקבל את כל ההחלטות השוטפות. ביטון הוא היו"ר, מפקח מלמעלה, אך משאיר חופש פעולה נרחב למנכ"ל. "הוא התפנה מטיפול ברוב העניינים השוטפים" - מעיד המנכ"ל.

הנדלר מפרט ומסביר: "החברה מכרה בשנה האחרונה נכסים טובים ורווחיים בירושלים, כדי שתוכל לעמוד בהתחייבויות. מכרנו משרדים ב-12 מיליון שקל, מגרש בשכונת תלפיות ב-19 מיליון שקל, ובימים אלו סיכמנו למכור לקופת חולים מאוחדת את בית הדיור המוגן בצפון העיר, ב-97 מיליון שקל. יש לזכור, כמובן, שלחברה גם הכנסות גדולות ממכירה שוטפת של דירות".

- די בכך כדי לפרוע את האג"חים?

- הנדלר: העובדות מדברות בעד עצמן. ביוני פרענו אג"ח ב-60 מיליון שקל, בספטמבר ב-15 מיליון שקל, ובדצמבר ב-35 מיליון שקל. הפרעון הבא הוא בפברואר הקרוב, 60 מיליון שקל.

- יהיה די כסף בקופה?
- הנדלר: אנחנו נערכים לכך. זו הסיבה שמכרנו את בית הדיור במחיר נמוך יחסית ובהפסד של 5 מיליון שקל - הנכסים האחרים נמכרו ברווח. משקיעים אנגלים הציעו לנו אשתקד 127 מיליון שקל, העסקה לא יצאה לפועל, לא בגללנו, ואנחנו בודקים את צעדינו. מכרנו לקופה את הבניין ב-30 מיליון שקל פחות ממחיר העסקה (המתוכננת) הקודמת, כדי שנוכל לפרוע את האג"חים בחודש הבא.

הדאגה בשוק ההון, מימוש הנכסים, הקיצוצים
אייל הנדלר [צילום: יח"צ]

עד לפני חודשים מספר הייתה תמונת המצב קודרת בהרבה. חובות החברה הגיעו לשיא של קרוב למיליארד שקל - 520 מיליון שקל (כולל ריבית) באג"חים, ו-400 מיליון שקל לבנקים. דאגה רבה שררה בשוק ההון. שערי האג"חים של החברה ירדו, והתשואה זינקה. יאיר ביטון ואייל הנדלר החליטו על שורת צעדים בשני כיוונים עיקריים: מימוש נכסים מחד-גיסא, חיסכון וייעול מאידך-גיסא.

הנדלר: "החברה ובעליה החליטו לא לדחות את פרעון האג"חים, לא לעשות מה שמכונה תספורת (קיצוץ בסכומים שיקבלו בעלי אגרות החוב, א.ל.), לא לבקש טובות. על-פי השקפתי, שוק ההון הוא כמו בנק, וצריך להחזיר את הכסף למלווים. כפי שתיארתי למעלה, מכרנו נכסים כדי שנעמוד בפרעון החובות. בנוסף, נקטנו בצעדי חיסכון וייעול, עם דוגמה אישית".

- מה עשיתם?
- הנדלר: הקטנו את מספר העובדים בחברה ל-70. נתתי דוגמה אישית: הוריתי לקצץ את שכרי ב-25%, וכך גם עשו הבעלים, יאיר ויוסף ביטון. החלפתי את הביואיק שלי במאזדה ישנה. סגני המנכ"ל הסכימו לקיצוץ של 15% בשכר, ועובדים אחרים ויתרו על 10%. לא נגענו בבעלי המשכורות הנמוכות. הודעתי לעובדים שזה לא קיצוץ סופי, אלא מעין הלוואה לחברה. הבטחתי, שעם סיום המצב נחזיר את ההפרשים. ואכן, החל מחודש מרס הקרוב, עם השיפור שאנחנו מרגישים, נתחיל, אם ירצה השם, להחזיר את הכסף לעובדים.

- על מה מבוססת ההערכה האופטימית הנוכחית?

- הנדלר: בין היתר, המכירות טובות! הביקוש לדירות הולך וגדל! סיימנו למכור 252 דירות בפרויקט מול חוף הים בראשון לציון, ונשארו לנו רק 3 דירות למכירה בפרויקט נוסף בעיר. מכרנו את כל 126 הדירות שלנו בבית שמש, את כל 54 הדירות בשלב א' של פרויקט שרי ישראל בירושלים, כמעט את כל 54 הדירות בהר חומה ו-94 הדירות במודיעין. בבניין דירות היוקרה ברחוב אנטקולסקי, בצפון תל אביב, שבו יש לנו 50%, נמכרו 55 מ-37 הדירות, והבניין בשלב שלד.

- מה נשאר במלאי?

- הנדלר: לא הרבה, בעיקר כ-100 מתוך 120 דירות בנתניה. נותרו למכירה גם כ-30 דירות באילת וכמה דירות במעלה אדומים.

הפנסיה של יאיר ביטון
יאיר ביטון [צילום: יח"צ]

ב. יאיר פעילה גם בחו"ל. היא בונה (עם שותפים ישראלים ב-30%) 250 דירות בפראג, ו-170 מהן מכורות. לפני כשלושה חודשים רכשה ב. יאיר מגרש בבודפשט, ל-328 דירות ו-2,300 מ"ר מסחרי, ב-3.25 מיליון אירו. יאיר ביטון החליט לא לקחת סיכונים: יש לו אופציה לבטל את העסקה עד 31 ביולי, בהפסד של כ-800 אלף שקל.

שאלה מסקרנת אחת נשארה ללא תשובה: האם יש בכוונת ב. יאיר למכור גם את אחד הנכסים המרכזיים שלה, הקניון בפסגת זאב, ששוויו מוערך בעשרות מיליוני דולרים? מקור המקורב לחברה מעריך: "יאיר ביטון ניהל אומנם בעבר מו"מ למכירת הנכס, אך באחרונה החליט שלא למכור. הקניון מושכר ב-99% ומכניס מיליוני שקלים בשנה בדמי שכירות. זוהי הפנסיה שלו, והוא לא ימכור אותה!".

עסקת הענק שגרמה לכאבי ראש
פרויקט משכנות האומה

הכל היה טוב ויפה, אלמלא נכנסה ב. יאיר, בסוף 2006, לעסקת-ענק, שבה רכשה ממינהל מקרקעי ישראל שלשה מגרשים במתחם משרד החוץ בירושלים, ושילמה כ-470 מיליון שקל. דומה, שעסקה זו היא המקור לכאבי הראש וחלק מבעיותיה של החברה. פרויקט "משכנות האומה" מיועד לבניית כ-660 דירות יוקרה, והוא הגדול ביותר מסוגו בירושלים. הוא כה גדול, עד ששום בנק לא היה מוכן לממן לבדו את קנית המגרשים והבנייה. המימון התחלק בין שלושה בנקים - לאומי מממן את המגרש הראשון, הנבנה כיום, בנק הפועלים את המגרש השני ובנק איגוד את המגרש השלישי.

בדיעבד הבין , ככל הנראה, יאיר ביטון, שעשה עסקה גדולה מדי. בעבר, ניסה למכור חלק מהפרויקט לחברות אחרות, אך ללא תוצאות. כיום הוא מוכר חלק ממנו בשיטה אחרת, לקבוצות רכישה, כמפורט בהמשך. לפי שעה, בונה החברה רק את המגרש הראשון, ל-274 דירות. למעשה, קיבלו עד היום היתר ל-233 דירות, בשמונה בניינים. החברה בנתה את החניון והקומה המסחרית, ומסיימת את בניית השלד של ארבעת הבניינים הראשונים, בני 9 קומות, ובהם 120 דירות.

- מה מצב המכירות?
- הנדלר: עד היום מכרנו 60 דירות, כלומר 50% משלב א'. היו חודשים קשים בראשית 2009, בשל המשבר הכלכלי. החל מאמצע השנה הרגשנו התאוששות, ומדי חודש נמכרות כמה דירות.

- כמה הן עולות?
- הנדלר: מדובר בדירות באיכות גבוהה. הן נמכרות ב-26,000 שקל למ"ר, בממוצע. דירות 4 חדרים מכרנו ב-2.85 מיליון שקל, ודירות 3 חדרים נמכרו ב-2.3 מיליון שקל. דירות בודדות נמכרו גם ב-6 מיליון שקל ויותר.

- מי הקונים?
- הנדלר: אנשי עסקים ירושלמים, וגם קונים מחוץ לעיר. אורי בן-נון, לשעבר מנכ"ל מפעלי ים המלח, קנה דירה בת 7 חדרים (חיבור של שתי דירות) ב-4.5 מיליון שקל. משפחת ביטון לא קנתה. זה אצלם עיקרון, הם לא קונים דירה בשום פרויקט שלהם, כדי להיכנס לסימני שאלה של עסקות בעלי עניין.

קבוצות הרכישה קונות ב-200 מיליון שקל

- מה קנו קבוצות הרכישה, ולשם מה נעשו העסקות איתן?
- שתי קבוצות רכישה, בראשות עו"ד יגל לוי ורואה החשבון צבי רז, קנו מאתנו, בשבועות האחרונים, שני מגרשים, האחד ל-88 דירות והאחר ל-47 דירות. הם ישלמו 145 מיליון שקל, כולל מע"מ, שהם 125 מיליון שקל ללא מע"מ. קבוצה שלישית, בראשות דורון ג'מצ'י וליאור ארדיטי, מנהלת מו"מ מתקדם לרכוש מגרש ל-53 דירות, במחירים דומים. אני מקווה לסיים את המו"מ איתם בשבוע הבא. שלוש העסקות יכניסו לנו 200 מיליון שקל, וזה יאפשר גם לפרוע אג"חים וגם חובות לבנקים.

- אבל מדובר על מגרשים בשלבים הבאים של הפרויקט, שעדיין אינם נבנים ואינם נמכרים?
- הנדלר: נכון, אבל קבוצות הרכישה מתחייבות לשלם בעד המגרשים תוך חודש-חודשיים. המגרשים יעברו לבעלותם, והם ישכרו קבלנים שיבנו את הדירות. חברת ב. יאיר לא תהיה הקבלן, ורק תיתן שירותי בנייה חלקיים לחניון ולקומה המסחרית.

- מה קורה בשטחי המסחר?
- הנדלר: בפרויקט יהיו 6,500 מ"ר מסחריים ברמה גבוהה. בקרוב נתחיל בשיווק השלב הראשון, 3,500 מ"ר. יתכן שחלק מהשטח יושכר לספא ומכון כושר בעל מוניטין.

לב. יאיר יש גם מגרש לבניית 70 דירות ברחוב שרי ישראל, בשכונה הירושלמית-חרדית רוממה. בינתיים בונים רק את החניון וקומת המסחר. העירייה עדיין לא הוציאה היתר לבניית בית המגורים. הנדלר מאמין ומקווה שעד יולי-אוגוסט, כשיגיעו לשלב זה, תוציא העירייה את ההיתר.

תאריך:  22/01/2010   |   עודכן:  22/01/2010
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אייל הנדלר: "ב. יאיר תעמוד בכל התחייבויותיה"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מת, סימן אזהרה I
22/01/10 14:55
2
קוקו
22/01/10 21:17
3
משקיעהון
24/01/10 09:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על החלטות הממשלה בנושא העוני על דני איילון שעושה קולות כמו צ'רלי צ'פלין אך מצחיק פחות על חוש ההומור של הכס הקדוש ועל ההיגיון של מנכ"ל איקאה ישראל
22/01/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
סוף-סוף מגיעה השעה, הגיע הזמן לפרוק את עולו של פרעה מעלינו, לצאת מעבדות לחירות, ממאות שנות השפלה ודיכוי לאור גדול, לחופש - לכאורה הדבר הכי טוב שקרה אי-פעם לכל אדם, לכל יהודי באשר הוא. אם כך, למה לא כולם יצאו ממצרים? למה העדיפו חלק ניכר מבני ישראל להישאר בארץ ששיעבדה אותם קשה כל-כך?
22/01/2010  |  מני ישי  |   מאמרים
אף שאזור התעשיה של כפר סבא משופע מסעדות לרוב, מצויה בו אחת שעולה על כולן. חזותה החיצונית אומנם אינה מושכת עובר-ושב להיכנס אליה, ובכל זאת מסתבר שתוכה אינו כברה. מבעד ליריעות הבד המיושנות שמקיפות אותה מסתתרת לא פחות ממסעדת גורמה.
22/01/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
במה שמכונה פרשת "הבנק של מוני" - הכל זועק לשמים:
22/01/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
לא התביעה הקנטרנית והיבבנית של העוזרת ליליאן נגד שרה נתניהו היא בעייתנו הציבורית בימים אלו, באשר זו תתברר בבית המשפט, יהיו תוצאותיה אשר יהיו. התנהלות העיתונות ובראשה הצהובון ידיעות אחרונות ויותר מכך - התנהגות חלקים בציבור הן לב ליבה של הבעיה. פרשת העוזרת הינה סימפטום לבעיה חמורה מונים רבים המקעקעת מזה זמן רב את הדמוקרטיה הישראלית, פרשה זו הינה אך קצה הקרחון הנגלה לעין. התנהלות זו תותיר חותמה על חיינו הציבוריים עוד זמן רב לאחר שיתפוגג הנושא עצמו בסבך הביורוקרטי של הנוהל המשפטי.
22/01/2010  |  אהרון רול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il