|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

אירן כמדינת סף גרעינית

דברי השר לנושאים אסטרטגיים בכינוס הרצליה [י"ט בשבט תש"ע, 03.02.2010]
04/02/2010  |     |   נאומים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
משה (בוגי) יעלון [צילום: אורי פורת]

   רשימות קודמות
  הסביבה האסטרטגית ועקרונות המענה
  פקודת יום: ראש המטה הכללי, רב-אלוף משה יעלון

הכותרת של הדיון הזה היא בעייתית, משום שקשה להגדיר במדויק מהי מדינת סף גרעינית, וסוגיית מהותו של מרחב הסף מחייבת דיון מעמיק ומקצועי. דבר אחד ברור: אם אירן תהייה בעלת נשק גרעיני, תיווצר מציאות חמורה ביותר ובלתי נסבלת במידה רבה עבור המערכת הבינלאומית ובפרט עבור העולם החופשי, עבור אזור המזרח התיכון ועבור מדינת ישראל. לפיכך, היות אירן מדינת סף גרעינית תיצור מציאות מסוכנת כמעט באותה מידה ובלתי קבילה עבור כל הגורמים האלה. במובנים מסוימים היא אף מסוכנת יותר, משום שהריסונים האפשריים במציאות גרעינית אינם מתקיימים במרחב הסף.

הסכנה במרחב הסף נובעת הן מכך שכמדינת סף, אירן תהיה מסוגלת בתוך פרק זמן לא ארוך להצטייד בנשק גרעיני, והן מכך שכבר בדרך להשגת הנשק יוכל המשטר הקיצוני בטהרן לקדם באופן די משמעותי את השגת המטרות שהציב לעצמו בחתירתו להשגת הנשק הגרעיני עצמו, על סמך עצם המחשת יכולות הסף. הימצאות אירן במרחב הסף, והידיעה שתהייה מסוגלת לייצר פצצה גרעינית, תערער עוד יותר את היציבות באזור, באופן שיפגע באינטרסים של העולם החופשי. בין השאר, משום שמספר מדינות עלולות שלא להמתין עד שאירן תחצה את הסף ואם הן תשתכנענה שאין מי שיעצור אותה, הן עלולות להתחיל במאמץ משלהן להצטייד בנשק גרעיני, כפי שחלק ממנהיגי האזור העידו על כוונותיהם, והן משום שאירן תוכל לצייד את שלוחיה בפצצה מלוכלכת, מה שעלול להפוך לכאוס גרעיני באזור ובעולם, ולהפוך את העולם לפחות יציב ויותר מסוכן.

כדי להבין משמעויות אלה חובה לחזור ולהזכיר מהן המטרות אותן מנסה ההנהגה הקיצונית באירן להשיג באמצעות ההצטיידות בנשק גרעיני: יצירת איום קיומי על מדינת ישראל היא אחת החשובות שבהן. דובריו הקיצוניים של המשטר הבהירו כבר בעבר שבראייתם יש למחוק את ישראל ממפת העולם ושכפי שאמר רפסנג'אני בדצמבר 2003, די יהיה בפצצת אטום אחת כדי להשמיד את ישראל, בעוד שאת אירן אי-אפשר יהיה להשמיד גם בשתי פצצות.

החתירה האירנית להשמדת ישראל איננה תלויה רק בכך שיהיה בידה נשק גרעיני. אירן פועלת באופן בלתי נלאה בדרכים מגוונות לקדם יעד זה גם כיום. היא זו שמספקת נשק רב, כולל רקטות מתקדמות וטילים ממגוון סוגים, וידע צבאי רב לסוריה, לחיזבאללה, לחמא"ס ול"ג'יהאד האיסלאמי", מאמנת את אנשיהם, מסייעת להם מדינית וכספית, על חשבון אוכלוסייתה הסובלת ממצוקה כלכלית, ומצפה שבתמורה הם יפעלו נגד ישראל ויכפיפו את שיקוליהם העצמאיים לאלה של אירן בשעת משבר. הגעה למרחב הסף תאפשר לאירן להעיז עוד יותר מכפי שעושה כיום בניסיונותיה לקדם כיווני פעולה אלה.

אם הגורמים השולטים בתווך בינה לבין סוריה ולבנון, יגבירו בשל נסיבות שונות את נטייתם לשתף פעולה עמה, ובכלל זה עצם החשש מאירן, תתחזק עוד יותר יכולתה לגבות את בעלות בריתה במאמץ להחליש את ישראל ולאיים על ישראל במישרין, כולל באמצעות טרור.

מכיוון שכדי לקדם את היעד של חיסול ישראל, פועלת אירן לסיכול כל סיכוי לקידום תהליך מדיני בין ישראל לשכנותיה, סביר שכניסה למעמד של מדינת סף תנוצל על-ידי טהרן גם כדי להגביר את המאמצים למנוע את קידום תהליך ההשלמה של שכנותיה של מדינת ישראל עם קיומה.

אולם האיום על ישראל הוא רק מרכיב אחד, גם אם חשוב ובעל מעמד של מנוף לקידום היעדים האחרים. לפחות שלושה יעדים נוספים מנסה המשטר הקיצוני באירן להשיג באמצעות הגרעין:

א. היעד הראשון: שינוי הסדר העולמי

זהו היעד האולטימטיבי והחשוב ביותר. השגת הנשק הגרעיני היא הצעד המשמעותי ביותר בעיני אירן ובעלי בריתה בדרך לביטול הסדר העולמי הקיים, המושתת על הדומיננטיות של ערכי העולם החופשי והנאור, בהובלת ארה"ב, והחלפתו בסדר עולמי שבו זוכה האיסלאם למעמד מוביל. התקדמות לקראת מעמד של מדינת סף גרעינית תאפשר להתחיל הנעה של תהליכים בכיוון זה, משום שהיא תחשוף את חולשות הסדר הנוכחי. רבים מניצניו של תהליך מסוכן זה נראים כבר היום, כאשר מתבררים חוסר נכונותו של המערב, ובמיוחד חוסר יכולתה של ארה"ב, לפעול במרץ הנדרש כדי למנוע מאירן כניסה למרחב הסף, תוך ניצול מיטבי של הכלים הקיימים לרשותו. ככל שנחשפים השקרים האירניים מסתבר ביתר שאת עד כמה הסדר העולמי, המושתת על ארגונים דוגמת האו"ם והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ניצב על בסיס מפוקפק. העובדה שמועצת זכויות האדם של האו"ם מטפלת במרץ בישראל, אך אינה עושה דבר לגבי דיכוי מבקשי השינוי באירן, היא דוגמה לשינויים המתרקמים בסדר העולמי ולסחף שנוצר בו. האירנים עוקבים בחדווה אחר מגמות אלה ושבים ומדגישים כי בראייתם הן מלמדות שארה"ב הולכת ונחלשת וכי קרב המועד לשינוי הדרך בה פועל האו"ם. יש כמובן גם מגמות נגדיות, ואגע בהן בהמשך.

ב. היעד השני: השגת הגמוניה אזורית

המשטר הקיצוני באירן מקווה להפוך באמצעות הצטיידות בנשק גרעיני למעצמה האזורית המובילה. זאת הן באמצעות יצירת איום על יריבים והן באמצעות עידוד גורמים חתרניים המזוהים עמו אידיאולוגית. המגמה של צמצום הנוכחות האמריקנית באזור עלולה להעניק תנופה נוספת לתופעה זו. פעילות של גורמים ג'יהאדיסטים, בין אם כאלה הנסמכים על אירן ובין אם כאלה המקורבים ל"אחים המוסלמים" ולאל-קאעידה, במדינות כמו סודאן, חמאסטן שברצועת עזה, לבנון, תימן, עירק ואפגניסטן, מהווה ביטוי מסוכן לתופעה זו. אין תמה לכן שהמדינות הפרגמאטיות באזור מודאגות מאוד לא רק מהצטיידות אירן בנשק גרעיני אלא גם מכניסתה למרחב הסף הגרעיני, שכשלעצמה עשויה, נוכח העמקתה, להמחיש באיזה צד מרוחה החמאה. אין זה מן הנמנע שהשינויים במדיניותה של טורקיה כלפי אירן קשורים לתחושה שאירן עומדת להפוך למדינת סף גרעינית, ובתנאים כאלה קשה עוד יותר להניח שסוריה תסכים לזנוח את קשריה עם אירן ולקדם תהליך מדיני עם ישראל.

ג. היעד השלישי: חיזוק המשטר מבית

באמצעות הוכחת יכולתו להציב את אירן ככוח מוביל בזירה הבינלאומית והאזורית למרות ההתנגדות הנרחבת לכך. מטרה זו מקבלת משנה חשיבות נוכח המחאה הנרחבת נגד משטר האייתולות, המסמנת באופן ברור כי קיימת סכנה של ממש לשרידותו. אין זה פלא שהמשטר מייחס גם לכניסה למרחב הסף משמעות רבה בהקשר זה והוא חוזר ומציין חדשות לבקרים את הישגיו בתחום הגרעיני, מתוך תקווה, שלפי שעה נראית במידה רבה כבעלת בסיס מפוקפק, כי יהיה בכך כדי לסייע בבלימת הזעם כלפיו בציבור האירני.

המסקנה העולה מתמונה זו היא שיש חשיבות רבה לא רק למנוע מאירן להצטייד בנשק גרעיני אלא גם למנוע ממנה להפוך למדינת סף גרעינית. המערכת הבינלאומית מודעת לכך שצעד זה הוא חיוני וכל המדיניות המנוהלת מול אירן מאז 2002 מיועדת להשיג יעד זה. זו הסיבה שהדרישה הבינלאומית, כפי שהיא מופיעה בהחלטות מועצת הביטחון הרלוונטיות ובהחלטות מועצת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מתמקדות בתביעה מאירן לחדול לחלוטין מפעילות הקשורה למעגל הדלק הגרעיני, ובמיוחד מהעשרת אורניום ולו לרמות נמוכות, ודוחקות בה שלא להמשיך בבניה ובהתקנה של מתקן ההעשרה בקום, שנחשף לאחרונה ושמאפייניו מצביעים כי נועד להעשרת אורניום בחשאי. לרוע המזל, עד כה המשטר האירני התעלם מדרישות אלה באופן בוטה ומתריס והניח - בצדק, מבחינתו - שהמערכת הבינ"ל תימנע מלנקוט צעדים של ממש נגדו. נראה כי האירנים מאמינים כי עלה בידם לעצב את השיח הבינלאומי בעניינם באופן המשלים עם העובדות המוגמרות שהם מציבים, כלומר שהדיון איננו האם אירן תמשיך להחזיק בידה מרכיבים מרכזיים של מעגל דלק גרעיני, אלא האם המערכת הבינלאומית תוכל לחלץ ממנה התחייבות, שבהתחשב בניסיון העבר מידת הביטחון במימושה תהיה מפוקפקת למדי, להימנע מניצול האורניום המועשר שברשותה לייצור נשק גרעיני.

אני סבור שלמרות שזמן רב בוזבז לכאורה במאמצים דיפלומטיים עקרים, עדיין ניתן לבלום את אירן ולאפשר לעם האירני לשוב ולהיות חבר מכובד במשפחת העמים שוחרי השלום והחופש. למשטר האירני חולשות רבות, וניתן בהחלט להבהיר לו שויתור על הרעיון של כניסה למרחב הסף היא דרך הפעולה המועדפת עבורו, שכן דבקות בה תסכן את האינטרס הבסיסי שלו לשרוד בשלטון.

התוכנית עשויה להיעצר כמובן, גם אם יחול שינוי במשטר האירני, או אם בלית ברירה יהיה צורך להפעיל כוח כדי לשלול מאירן את יכולתה לייצר נשק גרעיני. אבל כדי שהניסיון של אירן להפוך למדינת סף ייבלם, עלינו להבין שאם 2008 ובמיוחד 2009 היו שנים של מאמץ לנהל הידברות עם אירן, שנוצלו כדי להבהיר את כוונותיו האמיתיות של המשטר האירני, ולהביא גם את רוסיה להכרה בכך שיש לפעול באופן נחרץ יותר כדי להשיג יעד זה, הרי שהתקופה שלפנינו היא שעת מבחן מכרעת באשר לסיכוי להשיגו. זאת משום שבכל רגע פועלת אירן במרץ כדי להתקרב אליו, באמצעות צבירת כמויות נוספות של אורניום מועשר, שיפור יכולת ההעשרה, שיפור יכולות בתחום הנשק ושיפור המיגון ואמצעי ההגנה על אתרי הגרעין.

מה נדרש כדי למנוע מאירן כניסה למרחב הסף ומי צריך לעשות זאת?

ראשית, יש חשיבות רבה להכרה של העולם החופשי בכך שמדובר במשימה בעלת חשיבות עליונה. במידה לא מבוטלת הכרה זו כבר קיימת, אולם נדרש מאמץ מתמשך לשמרה, לקראת רגעי המבחן סביב האפשרות של אימוץ סנקציות משמעותיות ובמיוחד כדי להבטיח את מימושן באופן מלא ואפקטיבי. שנית, חיוני לשמור במידת האפשר על חזית בינלאומית רחבה, גם אם תיתכן שונות בין עוצמת הפעילות של גורמים שונים מתוך חזית זו מול אירן. שלישית, חשוב להבהיר לאירן כי הגורמים המובילים במערכת הבינ"ל נחושים בעניין זה עד כדי נכונות להציבו בראש סדר העדיפויות שלהם ולשלם מחיר כלכלי ואולי אף ביטחוני כדי להשיג את יעדיהם. ולבסוף, חשוב להמשיך ולהבהיר למשטר הקיצוני באירן שכל האופציות ממשיכות להיות על השולחן והתעלמות מדרישות המערכת הבינ"ל עלולה להסתיים בכי רע מבחינתו.

בהתחשב בכך שאירן כמדינת סף גרעינית היא איום על הסדר העולמי והאזורי, ובעצם על שלום העולם, ולא רק על ביטחונה של מדינת ישראל, ברור שמי שצריך להוביל את המאמץ למנוע ממנה להפוך למדינת סף גרעינית, ולהבטיח לצורך זה כי אירן תוותר על יכולותיה בתחום ההעשרה, היא הקהילה הבינלאומית, שאכן לקחה על עצמה משימה זו.

לסיכום, כניסת אירן למרחב סף גרעיני היא סכנה בעלת משמעויות חמורות לביטחון העולם, האזור וישראל. אנו מצפים מהעולם לדבוק באופן מעשי ונחרץ במחויבותו למנוע התממשותה של סכנה זו ולהבהיר למשטר האירני כי זה מעניינו לוותר על רצונו להגיע ליכולת סף גרעינית. ראינו לפני שבעים שנה את ההשלכות המזעזעות של התעלמות מסכנה המתרגשת ובאה. אסור לעולם החופשי לא ללמוד מההיסטוריה. לכן, על מדינת ישראל לנהוג מתוך מציפייה ש"צדיקים מלאכתם תעשה בידי אחרים", אך להיערך על-פי עצת אבותינו: "אם אין אני לי - מי לי?".

תאריך:  04/02/2010   |   עודכן:  04/02/2010
משה (בוגי) יעלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשיא מדינת ישראל, מר שמעון פרס,
04/02/2010  |  ציפי לבני  |   נאומים
נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין, שיזם את היום המאוד מיוחד הזה, חכ"ים ותלמידים, חכ"לים, חיילים, חניכים מתנועות הנוער, אנשי הוראה.
01/02/2010  |  ציפי לבני  |   נאומים
שר המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה הנכנס, פרקליט המדינה, המנכ"ל, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה, פרקליטי מחוז, מנהלי מחלקות ומנהלי יחידות, עובדים יקרים ואורחים,
28/01/2010  |  מני מזוז  |   נאומים
מכובדי, אדוני יו"ר הכנסת. המשנה לרה"מ, מי שיזם הוביל והצליח לעגן את יום השואה הבינלאומי כזיכרון בקרב אומות העולם כולם. סילבן שלום. שרי הממשלה, חברי הכנסת.
27/01/2010  |  ציפי לבני  |   נאומים
חברי הכנסת, אנחנו מציינים היום, יחד עם מדינות העולם, את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה.
27/01/2010  |  ראובן (רובי) ריבלין  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il