|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

סכלותה של ממשלה

המו"מ הממושך על שחרור גלעד שליט כפה עלינו את החמאס כפרטנר
05/02/2010  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   חטיפת גלעד שליט   |   תגובות
מדינת אפרדהייט. ברק [צילום: פלאש 90]

בטרוניות שיש לנו כלפי ממשל אובמה שכחנו שלא הוא שהביא על רצועת עזה את שלטון חמאס, אלא הממשל הידידותי של הנשיא בוש שאליו עורגת ממשלת נתניה. בוש ביקש לשתול דמוקרטיה אצל הפלשתינים וקיבל גידול שבעיניו ובעיננו הוא שורש פורה ראש ולענה - החמאס. אותו חמאס שאנו יחד עם ממשל בוש הכללנו אותו במחנה הרוע לצד תנועות וישויות הטרור - אירן, חיזבאללה וגרוריהם. זה אותו חמאס שאיתו אנו מנהלים מגעים אינטנסיביים, אף שלא במישרין, לשחרור גלעד שליט, ובעקבותיו הסרת המצור על עזה. במידה רבה - בו יהיה תלוי אופי שיחות השלום עם הפלשתינים.

אם יש את נפשכם לדעת (שאלה ביאליקית) מי שילב את החמאס בפקעת המדינית שאנו נתונים בה, לכו אל גבעת רם, אל קריית הממשלה בירושלים. שם, בעזרת משרד הביטחון בתל אביב ניתנה לחמאס הלגיטימציה - הלאומית ובעיקר הבינלאומית. לא הממשל בראשות אובמה הכיר דה פקטו בחמאס. יש שמחייבים (אני נמנה איתם בשל כורח המציאות שנוצרה) ויש ששוללים זאת, אבל עובדה היא שאנו גרמנו לכך, ויש לכך השלכות הרבה מעבר לזירה הזאת. כי לממשלה זאת אין מדיניות.

בעת הביקור של שר הביטחון באנקרה בחודש ינואר, דווח כי אחד הנושאים המרכזיים שעלו בשיחה בין שר הביטחון שלנו אהוד ברק לבין שר החוץ הטורקי אחמט דבוטולו היה השאיפה של טורקיה להעביר סיוע לחמאס, שכן לטורקיה קשרים עם החמאס. ישראל התנגדה לכך בטענה שהדבר יעניק במה להילת חמאס. כמובן כל תוספת של מודעות לקיומו של חמאס מבורכת מבחינתו, אבל הוא כבר השיג את שלו. הוא גורם גם בהקשר הפלשתיני הפנימי, גם בהקשר הישראלי וגם במישור הבינלאומי. הממשלה הזאת הוסיפה הילה לחמאס.

החמאס על-פי כל הפרמטרים המקובלים נוהג כמנגנון טרור מאורגן. הוא אומנם זכה בבחירות, חופשיות פחות או יותר, אך את שלטונו הוא ביסס וכופה באמצעים ברוטליים. הוא מוכן להקריב מאות ואולי אלפי בני אדם למען מימוש האידיאולוגיה שלו. אידיאולוגיה היא לאו-דווקא זהה לערך חיובי. רוב המשטרים הברוטליים באירופה היה להם בסיס אידיאולוגי. ככה היה לפשיזם, לנאציזם וגם לקומוניזם - הרוסי והסיני. אלה היו מדינות טרור. שפיכות הדמים הגדולה ביותר בתולדות האנושות נבעה ממניעים "אידיאליסטיים". במידה מסוימת, גם אירן נשלטת על-ידי טרור. המדיניות האסלמיסטית של החמאס מבוססת על טרור. האלמנט של הפצת המסר של טרור לא רק משתלב במטרה אלא חיוני לה. והמסר מועבר באמצעי התקשורת.

תנועות טרור בימינו הן לא רק סינתזה בין פעולת טרור עצמה לבין ההדים שהיא מקבלת. המנוף הגדול ביותר של פעילות טרוריסטית היא החשיפה, וככל שהיא מתמשכת יותר כן החשיפה גדולה. זאת מאפשרת לה לנהל את התעמולה האידיאולוגית שלה. אילו התקשורת לא הייתה משמשת רמקול לפעילות הטרוריסטית החל מחטיפת מטוסים, בני ערובה, פיגועים וכיוצא באלה פעולות - האפקט שלהם היה מינימלי או אפילו אפסי. התקשורת מאידך היא שותף כפוי מכיוון שאלה החומרים מהם היא ניזונה, והתחרות בין ענפי התקשורת או במדיה בכלל היא גורם שמגביר את החשיפה הטרוריסטית עוד יותר. זה הקשר הגורדי.

לסוגיה של מטרות טרור הוקדשו אלפי מחקרים, אין ספור ימי דיון באקדמיה, במסגרת כינוסים בינלאומיים והתפקיד שממלאת התקשורת בהקשר למטרות האלה. גם המכון לקומוניקציה של האוניברסיטה העברית בשיתוף מועדון שדרי הטלוויזיה, הקדיש לכך בשעתו כינוס בינלאומי מיוחד בשם: "מדיה מחאה ואלימות פוליטית". ובו השתתפו בין היתר, עיתונאים, פרשנים ואנשי אקדמיה בתחום המדיה. אני נזהר מלומר שהתקשורת מסייעת, מכיוון שסיוע ממש יש בו כוונה תחילה ולמדיה, למעט תקשורת בשירות אותם גופי טרור מדינות או ישויות, אין כוונה כזאת, להיפך. התפקיד שלה הוא לדווח. כשם שלא היינו יודעים על צונאמי או הפיכות, או רציחות המוניות ללא המדיה, בעיקר היום באמצעות המדיה האולטימטיביים - האינטרנט. ככה לא היינו חשופים לאורך זמן לאפקטים של פעילות טרוריסטית. במקרה זה התקשורת היא אכן "השליח". צאו וחשבו כמה מיליוני מילים הוקדשו לחמאס רק בהקשר של גלעד שליט. אני משוכנע שהקורא, המאזין, הצופה בישראל, יודע הרבה יותר על החמאס, מאשר על הפאתח - שהוא אמרו להיות הפרטנר שלנו לדו-שיח.

קיימים כל הסיכויים לכך ששליט ישוחרר. עוד כמה תמרונים מצד אחד ומצד שני, בעיקר כלפי ציבורים פנימיים והעסקה תשולם. ואז צריך להתנהל דיון ציבורי רציני מה קרה כאן. אילו אני צעיר הייתי מזמן מתחיל בכתיבת דוקטורט על שליט כחלק מסימביוזה תעמולתית מצד חמאס. גם אם פה ושם הוא יוותר, הרווח הוא שלו, לא רק במספר המשוחררים, אלא בעיקר במוניטין שייצאו לו בסחר בבני אדם, כדבר לגיטימי שהעולם מקבל דה-פאקטו. זאת בניגוד לחטופים בידי גופי טרור אחרים, הוא לא פגע בחטוף פגיעה פיסית. הוא ניהל מקח וממכר ממולח, ובכך הביא את הפלגים בעזה ובדמשק לכלל תאום והסכמה ועוד ערכי מוסף כהנה וכהנה.

בטרור לא נלחמים רק בנשק

אם זקוקים היינו להנחת יסוד שנשק בלבד אינו מכריע במלחמה בטרור, זאת מצאה חיזוק במדיניות של מפקד כוחות בעלות הברית באפגניסטן, הגנרל סטנלי מקריסטל. מצד אחד הוא לוחם נגד הטאליבן, מבקש ומקבל מאובמה תגבור, ומצד שני הוא מנסה לקרב אותו לשיתוף בשלטון. כאשר הצמרת הביטחונית שלנו קובעת כי קרוב ל-40% מכלל המחבלים המשוחררים חוזרים לפעילות טרוריסטית, אין בידינו שום נתון לחלוק על כך. אולם הערכה אסטרטגית היא רבת-פנים.

השאלה היא אם ניתן בכלל לעקור תנועת טרור קנאית או דתית רק באמצעות הנשק. קשה מאוד לעקור מן השורש תנועות כאלה. ניתן לגדוע אותן. אבל אז אם אין שינוי במציאות הגזע ינביט ענפים חדשים. או שהשורשים יוציאו עצים מקום אחר. ראו מה קרה בלבנון. במלחמת לבנון הראשונה חיסלנו שם את פתח. במקומו השתלט על המדינה - החיזבאללה. חיסלנו את מזכ"ל חיזבאללה עבאס מוסאווי. במקומו קבלנו את חסאן נסקראללה. זרועות הביטחון שני תפקידים להם - להעריך סיכונים, זה התפקיד הראשוני שלהם ולהתכונן למערכה ולנצח. ההחלטה על כך היא בידי הדרג המדיני ואך ורק בו. דרג זה מביא בחשבון את כל המכלול, המדיני, הבינלאומי, הכלכלי, החברתי של המדינה.

אבל זאת ממשלה לבושה במיטב "בגדי המלכה החדשים" ואין איזה ילד שיגלה זאת. בעצם היא כולה וחבריה באופן נפרד עושים זאת די טוב. שר חוץ עם הפה הגדול שלו בעוצמה של מגוואטים, שר התיירות, איש מפלגתו, בביקורי החוץ שלו - מופת למיניסטר שמופקד על משיכת תיירים. שר הביטחון באזהרה שלו שאם לא ננהל שיחות שלום עם סוריה עלולה לפרוץ מלחמה. ואם בכך לא די אז ביום ג' האחרון בכינוס הרצליה, הזהיר אהוד ברק, שאם לא נגיע להסכם עם הפלשתינים תהיה כאן מדינה דו-לאומית או מדינת אפרדהייט. חג לאוזן שלי שככה שמעת וגלישה נעימה לקלֶדֶת שככה כותבת שָנים. אז מה? אמר, התיישב שוב על הכיסא ויאמר "אמרתי". וראש הממשלה מנצח על תזמורת קקופונית זאת וקורא לשרים שלא לדבר על סוריה, לאחר ששר החוץ שלו פתח את הפה הגדול שלו ואיים על נשיא סוריה ועל משטרו. זה לא תיאטרון האבסורד. זה תיאטרון חלם. ואנו לא רק צופים, אלא חיים את האיוולת הקולקטיבית של חבורה זאת ששולטת בנו.

הזמן, כפי שאני מזכיר מדי פעם בפעם לא זו בלבד שהוא לא בעדנו או נגדנו, הוא בהקשר זה אינו פונקציה בכלל. הוא הולך לבלי שוב. השאלה הגדולה היא מה אנו עושים איתו. אנו עשינו הרבה מאוד ב-61 שנות קיום המדינה, אבל לא עשינו מספיק כדי להביא סוף, סוף שלום ושלווה למדינה היהודית היחידה בעולם. מדינה ערכית שכה הרבה מדברים עליה, כה חזק שואפים אליה וכה הרבה מכשולים הנחנו בדרך למימוש החזון הזה. על משקל אמירתו המפורסמת של ווינסטון צ'רצ'יל על תפקידו של חיל האוויר המלכותי בהגנה על שמי בריטניה במלחמת העולם השנייה - אפשר לומר על ממשלתנו: never did so few so little for so many בתרגום יישומי חופשי: מעולם לא עשו קומץ פוליטיקאים קטנים, כה מעט למען כה הרבה... מי שנכשל בראש וראשונה הוא הציבור הישראלי שבחר בממשלה זאת.

קופרודוקציה של איוולת מדינית

זאת הייתה קופרודוקציה קלאסית של סכלות מצד ממשלת בוש וממשלות אולמרט ונתניהו. אם התכלית האסטרטגית שלנו הייתה לא רק הוקעת חמאס אלא להוציא אותו מכלל השפעה ואם אפשר לסלק אותו מן השלטון, כי אז הטקטיקה שלנו בגרירת המשא-ומתן בנושא שליט לא הלמה את האסטרטגיה. יתר על כן, אני מסופק אם יש לנו בכלל אסטרטגיה בכל הקשור באותו איבר נגוע בשטח הפלשתיני ברצועת עזה שבו שולט, אפקטיבית מאוד - החמאס. כמי שדוגל במדיניות של שמירה בכל מחיר על מדינה יהודית (נאום אושוויץ של נתניהו כלל אלמנט זה, אך לא המסקנה המתבקשת) אני חושב שפינוי עזה חד-צדדית, על כל הטראומות והתוצאות, היה דבר חיובי.

אפשר מאוד ואילו הייתה לנו אסטרטגיה נוסח עזה צריך היה ליישם אותה גם בשטחי יהודה ושומרון. אנו מפנים את רוב השטחים למעט הגושים שאנו רוצים לשמור ולהמיר בשטחים אחרים, מכריזים על הפסקת אש חד-צדדית ומחכים לכם - הפלשתינים. אם תרצו לנהל משא-ומתן יחכו לכם נציגי הממשלה, אם תתקפו אותנו יחכה לכם צה"ל. הפועל היוצא - מדינה יהודית. בדיוק כמו אחרי מלחמת העצמאות, רק במצב משופר יותר. זאת גם כלכלית, גם ביטחונית וגם - בעיקר - אתנוגרפית. זאת בעצם התוכנית שהגה בשעתו אהוד אולמרט ונסוג ממנה. לדעתי חבל. אם אכן התחזית היא אפוקליפטית שבשולחן הדיונים במצב הקיים לא נגיע לסיכום, אנו יכולים במידה לא מבוטלת למנף זאת, מסיבה פשוטה: הנכסים בידינו. קחו ושלטו בהם כל עוד לא תפגעו בביטחוננו. העולם יהיה איתנו.

ככה קרה בסופו של דבר ביחסים עם המצרים ועם הירדנים. הפסקת אש, שהופרה תכופות, הפכה להסכמי שלום. בהבדל אחד חשוב. עם מצרים וירדן, וגם סוריה (ששעתה תגיע) היו לנו גבולות. עם הפלשתינים לא היו. הם לא היו מדינה ועדיין הם רק ישות. אם ניסוג, והם ירצו, ייהפכו למדינה באותם שטחים שנפנה. אם לא ירצו הפסקת אש, יקבלו אש. אך גם הסכם כזה וגם שלום יצטרכו לעשות איתנו ולא עם העולם או עם מדינות ערב. אפשר שאלה יתערבו, ורצוי שכך יהיה, כדי להביא את הצדדים לכלל הידברות ושלום. הפלשתינים הפסידו הרבה רכבות. אנחנו בכל מקרה נשמור על מדינה יהודית ולא דו-לאומית, כפי שחולמים חוגים פלשתינים שונים, כפי שמנסים לכפות זאת עלינו בפועל - המתנחלים, וכפי שמנבא מירון בנבנישתי. בעצם הוא אומר שמדינה דו-לאומית היא כבר כאן.

עם כל זאת, אפשר לחלוק על הצעה זאת מנימוקים שונים, אך להציג מולה אסטרטגיה אחרת. סתם להגיד שזה לא טוב מבלי להעמיד חלופה, זאת לא מדיניות. ואכן, בראשיתו של דבר ובסופו, אין לנו מדיניות, לבד מאותה מנטרה יהודית ישנה שהניחה, או "שהפריץ ימות או שהכלב ימות" ומחכים לביאת המשיח. לפי המסופר, יהודי שהפריץ איים לגרשו מן האחוזה הבטיח לפריץ שהוא ילָמֵד את כלבו לשיר, בתקווה כאמור, שנס יקרה ואחד משניהם ימות.

ויקיפדיה מביא כמה דוגמאות של מה שנקרא "דחייה בקש", שיטת של "לך ושוב" או הביטוי הערבי שאומץ "בוקרה פיל מישמש" שפירושו: אין סיכוי. או אחד מ"חוקי פרקינסון" שקובע :delay is the deadliest form of denial. לאמור "דחייה היא הצורה הקטלנית ביותר של התכחשות". כל שאנו מוכנים לעשות הוא להצביע על כך שאבו מאזן לא יורד מן העץ. אולי. אבל אנו נמצאים בבונקר. זה יותר טוב, כאשר מישהו צריך להוריד חבל כדי להרים אותנו? אם זאת מדיניות הרי היא איוולת שאין למעלה ממנה, וסכלות מסוכנת ביותר במה שקשור לעתיד המדינה.

המאמר מתפרסם באתר המחבר - "זרקור".
תאריך:  05/02/2010   |   עודכן:  05/02/2010
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאור הצהרותיהם של אסד, ליברמן, ברק ונתניהו בעת האחרונה בדבר מלחמה ושלום, ברור כי יש סיכוי לא מבוטל כי המלחמה תפרוץ, ובמצב זה, כדאי להפתיע.
05/02/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
האם "nine" - הוא "שמונה וחצי" של פליני? "תשע" יצא בעקבות המיוזיקל בארה"ב, על-פי סרטו של פליני "שמונה וחצי". סרטו "לה דולצה ויטה" יצא לאקרנים בשנת 1960 וכיום מלאו 50 שנה לסרט. מסטרויאני מגלם שם את הצלם שנוכח במסיבות "החיים המתוקים" של החברה האיטלקית בשנות ה-50'. ואגב, פליני הוא זה שהמציא את המונח "פפרצי" - לצלמי הסלבריטאים.
05/02/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
שר החוץ, הנוכחי, אביגדור ליברמן, חסר האיפוק והריסון העצמי, יצא שוב בדברים חסרי תקדים, כנגד הממשל הסורי ואסד בעצמו, ועד עכשיו אין מי שיסביר, איך ולמה. את קשרינו ; עם הטורקים הוא הרס; עם המצרים הוא דרס ; עם האמריקנים הוא רמס ; והנה שוב, מכה בשנית, והפעם החץ כוון לסורים, מקום שגב הגמל מחכה לקש, בקוצר רוח. הוא אינו לומד מטעויותיו, אותם ראש הממשלה, ביבי נתניהו מנסה, מפעם לפעם, לתקן. הוא אינו לומד, גם, כי שמעון פרס בגילו, בכבודו ובמעמדו, לא יכול עוד "להתחנף" בשמו, בפני מדינות העולם. והוא כנראה, ילמד, רק כשייקחו ממנו את מפתח לשכתו ויחזירו אותו, בעל כורחו, למקום ממנו בא.
05/02/2010  |  עו"ד אמיר מסארווה  |   מאמרים
"ויאמרו כל אשר-דִבֶּר ה' נעשה ונשמע" (שמות כ"ד, ז'). ללא ספק זו הייתה שעתו הגדולה של עם ישראל בכל הזמנים! והראיה: חז"ל אמרו ש"בשעה שהקדימו ישראל 'נעשה' ל'נשמע' יצאה בת-קול ואמרה להן: מי גילה לבנַי ישראל רז זה, שמלאכי השרת משתמשין בו?" (שבת פ"ח, ב'). במילים אחרות, במעמד זה הגיעו בני ישראל למעמדם של מלאכים. לא פחות!
05/02/2010  |  חננאל ובר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חטיפת גלעד שליט  /  מי ומי  
"אם חמאס רוצה בעסקה - תהיה כזו"  /  עופר וולפסון
מו"מ שליט הוקפא לחלוטין  /  איציק וולף
משעל: תשובת חמאס תועבר בתוך ימים  /  איציק וולף
על טקסי יום השואה הגדולים, ועל בלה הקטנה  /  מאיר אינדור
טיבי, לך לעזה  /  אברהם שרון
קצת מתמטיקה יסודית  /  טל בן דור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il