|   15:07:40
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

לצאת מגטו הקולקטיב הנשי

הדיון המגדרי ב"ספרות נשים" כולא את האינדיבידואליזם של יוצרות ספרות בסד סוציולוגי, במקום לאפשר לביוגרפיה שלהן להסביר לקוראים את עולמן הרוחני
05/03/2010  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
אין דרך ודאית ובדוקה לזהות אם טקסט נכתב על-ידי כותב או כותבת [צילום: AP]

אף שהרקע של לאה גולדברג חילוני והרקע של זלדה דתי, שתיהן כתבו שירים שבהם הן פונות בדבריהן אל הגבר שלהן, ומבטאות אמונה שאפשר להידבר עם בן הזוג. הקול הנשי בתקופה זו אינו פונה עדיין להכללות נגד כל העולם הגברי, כדי להציגו כאסונה של האשה וכאשם בסבלה הקיומי כאדם מופלה ומקופח

יוסף אורן
לצאת מגטו הקולקטיב הנשי (ב)

לשירה ולסיפורת הנכתבת על-ידי נשים, מייחס המחקר את הסימנים הבאים: העדפת הנושאים הביתיים-משפחתיים, התמקדות בחוויות אישיות וקונקרטיות, העדפת הדמות המופנמת-מתלבטת, הסתייגות מעמדות קיצוניות ומהשקפות כוחניות, ביטויי רוך וחמלה כלפי החולשות האנושיות, נטייה להרבות בפרטים קטנים, נטייה להשתמש בשפה חושנית המותאמת לביטוי רגשות ובאוצר דימויים וסמלים מתחומי המציאות, התבטאות במקצב מאוזן המשקף מתינות ונינוחות ועוד.

כל קורא יודע מניסיונו, שכל הסימנים האלה עשויים להימצא גם בטקסטים שנכתבו על-ידי גברים ושאין דרך ודאית ובדוקה לזהות אם טקסט נכתב על-ידי כותב או כותבת. עובדה זו ניתן להוכיח בתרגיל פשוט: בחינת יכולתה של קבוצת קוראים מעורבת - גברים ונשים -לזהות את מין כותביהם של שני טקסטים בלתי מזוהים.

בתרגיל כזה יתגלה, שהנבדקים משני המינים יתפלגו באופן מעורב בין שלוש התשובות האפשריות: שני הטקסטים נכתבו על-ידי כותבות, שניהם נכתבו על-ידי כותבים, אחד מהם נכתב על-ידי כותבת והאחר על-ידי כותב. נותני התשובה האחרונה לא יגיעו לידי הסכמה בשאלה העיקרית: איזה מהטקסטים נכתב על-ידי גבר ואיזה על-ידי אישה. אפילו קבוצת קוראים חד-מינית, המורכבת רק מגברים או רק מנשים, תתפצל בין התשובות האפשרויות באופן דומה. התפלגות תשובות כזו נמצאה גם אצל סטודנטים שלמדו קורס שנתי על כתיבת נשים ורכשו בו "מומחיות" בזיהוי הסימנים המיוחסים במחקר הסוציו-ספרותי לכתיבת סופרות. גם להם לא סייע הידע שרכשו בקורס לזהות את מינם של כותבי הטקסטים האנונימיים, ואחרי שהובכו מתוצאת המבדק, הודו שלניחוש היה משקל מירבי בזיהוי שאליו הגיעו.

כישלונם של קוראים משני המינים לזהות את מינם של מחברי הטקסטים במבדק של טקסטים אנונימיים, מוכיח שהטיפולוגיה הסוציו-ספרותית, שהמחקר המגדרי מייחס לכתיבתן של נשים כדי להבדילה מכתיבתם של גברים, נשענת על יסודות רעועים. בפועל מסוגלת סופרת לתאר חוויה גברית מובהקת (אם קיימת כזו) בלא פחות הצלחה מסופר, כשם שסופר מסוגל לבטא חוויה נשית מובהקת (אם קיימת כזו) בלא פחות הצלחה מסופרת. רגישות אנושית אינה נחלת מין אחד בכתיבה אלא היא תנאי בסיסי לה, ובלעדיה שום כותב, יהיה מינו אשר יהיה, לא יכתוב יצירה בעלת ערך ספרותי.

לפיכך, מוצדק לצפות מכותב שהוא אדם מהיישוב, אזרח הגון ושומר חוק, ששום רבב לא דבק בו כל חייו, לגלות יכולת לעצב דמות שמוסריותה מוטלת בספק. בה-בעת מוצדק לצפות מכותב שבריאותו הגופנית והנפשית תקינה לחלוטין, שיהיה מסוגל בעזרת דמיון יוצר, אינטואיציה, לימוד וחקירה - לתאר דמות הסובלת מנכות גופנית או נפשית. ולכן גם מוצדק לצפות מסופר להפגין יכולת לבטא היטב חוויה של הזולת המובחנת כחוויה של המין השונה משלו.

במקום האבחנה הסוציו-ספרותית הרעועה שמציעות חוקרות המגדר, המטיפה להבחין בין מיניהם של הכותבים כדי לחדד מאבק על ההגמוניה בספרות, מוטב אפוא לאמץ אבחנה סוציו-ספרותית נושנה ומבוססת, איתנה ויעילה, והיא האבחנה הביוגרפית. בניגוד לאבחנה המיגדרית העקרה, המכנסת כותבים מאותו מין בקולקטיב גדול, המטשטש את ייחודו של כל כותב בנפרד, מסייעת האבחנה הביוגרפית לייחד את עולמו הרוחני של הכותב היחיד ולהכיר את מושגי הערך שהוא מבטא ביצירותיו. מאז שחלף העידן הקדום, שבו התחברה ספרות והתפרסמה כיצירה קולקטיבית ואנונימית, משהחלו הסופרים לפרסם יצירות תחת שמם - העניין של הקוראים הוא בכישרון האישי של כל כותב, במקוריות ההרגשות והמחשבות שהוא מבטא ביצירותיו ובתיחכום ובתעוזה שלו לנסח את אלה בשפה המדויקת והקולעת ביותר למטרתו. משקלה של הביוגרפיה בבחירת הנושאים, בבידוי התכנים ובעושר הניסוח של הכותב הוא מכריע, ולכן חשיפת השתקפותה ביצירה הוא כה חשוב להבנתה וכה הכרחי לקורא המבקש להכיר באמצעותה את עולמו הרוחני של הכותב.

בספרות העברית עדיין מתקיים באופן בולט ההבדל בין חוויותיו וערכיו של הכותב הדתי לבין חוויותיו וערכיו של הכותב החילוני. ולפיכך, סביר שבהשפעת הביוגרפיה הרוחנית השונה שלהם השניים יבטאו באופן שונה חוויה דומה. להלן תודגם עדיפותה של האבחנה הביוגרפית הזו על פני ההבחנה המיגדרית, על-פי יצירתם של שני כותבים הספוגים בערכיו של עולם רוחני שונה: להבלטת ייחודו של הכותב ומקוריות התמודדותו עם הנושא, יוכח הנזק שגורמת האבחנה המיגדרית לספרות ולקוראיה, כאשר היא מעלה את השייכות המינית-מגדרית לקולקטיב הנשי או הגברי של הכותב מעל השתייכותו אל עצמו, אל העולם הרוחני שמתוכו הוא מתמודד עם מצבו כאדם בהוויה.

להוכחת הטיעון הזה - וגם כדי להתאימו לוויכוח עם חוקרות המגדר בספרות - נבחרו להשוואה שירים של שתי משוררות מ"האימהות" של שירת הנשים העברית בדורנו ומהנועזות מביניהן - לאה גולדברג וזלדה. הנושא הדומה של שיריהן לא רק מצדיק את ההשוואה ביניהם, אלא גם מבליט את יתרונות ההסתייעות בביוגרפיה השונה של שתיהן בפיענוח שיריהן על האבחנה הסוציו-ספרותית שחוקרות המיגדר מטיפות להשתמש בה - העובדה ששתיהן הינן נשים שכתבו שירה.

מחיקת העצמיות למען ההגמוניה המגדרית

לפני שיוצגו בשני המשכיה של המסה הזו השירים, על הפירוש שיתלווה לכל אחד מהם, יש ליצור שלוש הבנות חשובות:

ההבנה הראשונה - שתי המשוררות עוסקות בשיריהן במצוקה שכיחה, שאליה נקלעות נשים בקשריהן עם גברים, ולכן מפתה מאוד לזהות את מצוקת הנשים הדוברות בשירים אלה למְחַברותיהם - לאה גולדברג וזלדה. העתקה כזו משיר אל מחברו היא טעות נפוצה של קוראים, ולכן צריך להזהיר מפניה, גם אם בביוגרפיות האישיות של שתי המשוררות ניתן למצוא עדות לכך ששתיהן התנסו במצוקה מקבילה למצוקת הנשים הדוברות בשיריהן. או במילים אחרות: אין לפרש את השירים, לא ברמז ולא במשתמע, כעדות ביוגרפית על חייהן של המשוררות בכלל ועל חיי האהבה שלהן בפרט. להעדפת האבחנה הביוגרפית על האבחנה המגדרית יועדה מטרה אחרת והיא לשכנע שבפירוש יצירה יכול הקורא להפיק תועלת גדולה מהביוגרפיה שמעניק הכותב ביצירה לגיבורי רוחו, מאשר לשייכותו למגדר הגברי או הנשי. בפירושים לשיריהן של גולדברג ושל זלדה יוכח היתרון של האבחנה הביוגרפית על האבחנה המגדרית על-ידי הבלטת ההבדל בין הביוגרפיה החילונית של הדוברת בשירה של לאה גולדברג לעומת זו הדתית של הדוברת בשירה של זלדה.

ההבנה השנייה - שיריהן של לאה גולדברג ושל זלדה מדגימים היטב את טיפולן של משוררות המשמרת שלהן, משמרת "האימהות" של שירת הנשים העברית, בנושא היחסים בין גברים ונשים בשירת האהבה שלהן. אף שבאו מרקע ביוגרפי מנוגד, כתבו שתיהן שירי נמען, שירים שבהם הן מפנות אל הגבר שלהן את דבריהן, כל אחת בדרכה. פנייה כזו מבטאת עדיין אמונה שאפשר וצריך להידבר עם בן הזוג, להשמיע באוזניו את הביקורת ואולי גם לשכנע אותו בצדקת דעתן. ואכן, הדיבור של האישה בשני השירים הוא אל הגבר המסוים שלה, כי הקול הנשי בתקופה הזו אינו פונה עדיין להכללות נגד כל העולם הגברי, כדי להציגו כאסונה של האשה וכאשם בסבל הקיומי שלה כאדם מופלה ומקופח. שירת הנשים בת ימינו לא נעצרה בעמדה מתונה זו שבוטאה כלפי הגברים בשירת האהבה של "האימהות" על נושא היחסים בין המינים. וכבר בשירת המשוררות הצעירות מהן, המשוררות מ"דור המדינה", תתבטא באופן מדורג ההסלמה הפמיניסטית-מיליטנטית בשירת הנשים העברית.

ההבנה השלישית - היא זו שאליה חתרה מסה זו מן ההתחלה. הדיון המגדרי מכנס את הנשים הכותבות בגטו הקולקטיב הנשי, כדי להפגין את גודלו ואת עוצמתו. ותוך כך שהוא מגייס אותן למאבק חוץ-ספרותי, המאבק על כיבוש ההגמוניה בספרות כחלק מן המאבק על שוויון מעמד האישה בחברה, הוא מוחק את עצמיותן. במילים אחרות: עקב רדידותה, מעלימה האבחנה המיגדרית את הקול האישי של הסופרת ואת הבדלי האיכות בין כותבת לכותבת. האבחנה הביוגרפית, שהוצעה במסה זו כתחליף לאבחנה המגדרית, היא אבחנה אוניברסלית, כי היא הולמת כותב באשר הוא, בלי להטות את המשפט עליו לטוב או למוטב בגלל מינו השונה. אבחנה זו משווה באמת בין הכותבים משני המינים ומאפשרת להטות אוזן ליצירתם, כדי להכיר שם את קולם האישי-עצמי וכדי להעריך באופן מובחן את יצירתם. יצירת ספרות הייתה מאז ומעולם וגם תהיה לעולם הזמנה לפגוש את רגישות נפשו ואת פעילות דמיונו של הכותב, ולא את הסימנים בגופו המשייכים אותו למגדר מיני זה או אחר. (1)

(1) הרחבה בנושא זה בשניים מספרי: "הקול הנשי בסיפורת הישראלית" (2001) ו"הקול הגברי בסיפורת הישראלית" (2002), שניהם בהוצאת "יחד".

לאתר מגזין מראה
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות. זכה ב"פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  05/03/2010   |   עודכן:  12/03/2010
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני עשרה ימים לערך, ירושלים ותושביה רוו קצת נחת לאחר שהקרון הראשון של הרכבת הקלה הופיע בנסיעת בכורה איטית, חגיגית, כיאה לחלוץ מלכותי אשר מבשר את בואה של המלכה בעוד כשנה וחצי. אין סמל הולם יותר לסבל ולהתשה שעיר זאת ותושביה סוחבים על גבם - סבל רגיל ו"סבל ירושה" - מאשר הרכבת הקלה הזאת אם היא תיוולד ללא פגם זה יהיה נס, ומכיוון שמדובר בירושלים - נס משמים. אבל גם נס לא יוציא את ירושלים מן המלכוד שבה היא נתונה.
05/03/2010  |  צבי גיל  |   מאמרים
בעולם חיים כיום בקירוב 1.2 מיליארד מוסלמים, המתחלקים לקבוצות ומסורות בעלות גוונים דתיים שונים, כמו הסונים והשיעים.
05/03/2010  |  מתי דוד  |   מאמרים
זמן קצר לפני ש"ממזרים חסרי כבוד" מועמד להיבחר כסרט הטוב וטרנטינו כבמאי הטוב ביותר (מועמדויות ב-8 קטגוריות) בטקס האוסקר הקרוב (7.3.10), כדאי להיזכר בסרט ובבמאי שנתנו לטרנטינו השראה לסרטו זה: הבמאי ההולנדי פול ורהובן וסרטו (2006) " יומן שחור".
מדי כמה חודשים חוזר על עצמו הריטואל הקבוע, בו המדינה כולה מזדעזעת לנוכח חשיפה של פרשת אונס קבוצתי. כל הגורמים הרלוונטיים פוכרים ידיים בהשתאות איך לא ידענו, לא ראינו, לא שמענו...
פעמיים בתולדות עם ישראל נאמר עליו שחטא בעשיית עגלי זהב. פעם ראשונה בימי נדודיו במדבר בפרשת "כי תשא", כשנמצא משה בהר חורב (שמ', ל"ב, 4). פעם נוספת כשהציב ירבעם בן נבט עגלי זהב בבית אל ובדן (מל"א, י"ב, 28).
05/03/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
על מה השמחה?  /  בועז ארד
סינדרום אוסלו (א')  /  קנת לוין
לעצור את הסחף האנטי-ישראלי בכנסיות  /  אברהם קופר, יצחק אדלרשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il