|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ויקרא תשע

זכר לשעבוד מצרים

לצערנו, גם כאן ועכשיו, במצב המדיני הקיים כיום במדינת ישראל, יש יהודים שמעדיפים את שעבוד מצרים על פני הגאולה
19/03/2010  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

מזה כמעט שבועיים רוגשת אצלנו התקשורת בדיבורים על משבר בין ממשלת ישראל לזו של ארה"ב. המשבר לכאורה, פרץ בעת ביקורו של סגן נשיא ארה"ב בארץ. הוא הגיע הנה כדי לנסות לחדש את השיחות בין הישראלים לפלשתינים. השיחות האלה תקועות כבר זמן רב ובאופן לגמרי "טבעי", האחריות לתקיעות הזאת מוטלת על ממשלת ישראל. לכן היא נדרשה להקפיא את הבנייה ביהודה ובשומרון, כאילו כדי להפגין רצון טוב מול הפלשתינים המסכנים, והסכימה לעשות זאת לזמן מוגבל, לעשרה חדשים. והנה בעיצומה של ההקפאה, ומה שיותר גרוע בעיצומו של הביקור הידידותי של סגן הנשיא האמריקני, מודיעה ועדה מקומית על החלטה לבנות אלף ושש מאות יחידות דיור חדשות בירושלים, בשכונת רמת שלמה, שטח שהפלשתינים טוענים לבעלות עליו. נו, כזאת סטירת לחי למבקר הנכבד, ומכאן משבר מדיני חמור ביותר. לכאורה.

לכאורה משבר מדיני וגם לכאורה מכאן המשבר. התקשורת חוגגת על המשבר לכאורה ואני בעוונותיי מזהה בדברי הפרשנים, הדוברים ישראלית צרופה, שמחה לאידה של ממשלת ישראל הסרבנית, זו שיותר מדי מתחשבת בימין הקיצוני, או שהיא עצמה ימין קיצוני, ועל כן היא מסרבת לעשות איזו מחווה קטנה לפלשתינים המסכנים, בתקווה שהמחווה תשכנע אותם לחדש את השיחות עימנו. מה בסך-הכל ביקשו מאיתנו - להפסיק את הבנייה, עניין גדול, הרי לא ביקשו שנחריב ישובים - על כל פנים לא בשלב הזה, אז מה כבר הבעיה?! ובכן, הבעיה היא שאף אחד אינו מעלה את השאלה הכי בסיסית, שהיא, על איזה שטח הפלשתינים אינם טוענים לבעלות? כלומר לשיטתם, באיזה חלק של ארץ ישראל מותר לנו לחיות בלי שהם יטענו שזו פגיעה בהם?

אלא מה - את הרעיון של הקפאת בנייה כמחווה לפלשתינים - העלו ישראלים טובים, לא הפלשתינים, כי מבחינתם ההקפאה הזאת חסרת משמעות. שכן למצער, היא אינה נתפסת אצלם כשלב משמעותי בדרך למימוש שאיפתם לחיסול היישות הציונית, לכן היא לא באמת מעניינת אותם. אנשים שלנו, הם שמעוניינים בהקפאה הזאת, ועל כן גם הממשל האמריקני מעוניין בה. לכן שמחים אצלנו ממה שנראה כמשבר ביחסים בין ממשלת ישראל, קרי ראש הממשלה הימני הסרבן, ובין הממשל האמריקני. סוף-סוף, הם חושבים, לא תהיה לראש הממשלה הסרבן ברירה אלא להיכנע בפני התכתיבים האמריקניים. על אפו וחמתו הוא ייאלץ להקפיא את הבנייה ואף לפנות ישובים בבוא הזמן. ולאיזו תכלית? מישהו טרח להשקיע מחשבה בניסיון למצוא מענה לשאלה זו? מישהו בכלל טרח לשאול שאלה זו?

הח"מ מודה כי אינו צרכן תקשורת מכור. בסך-הכל מתעניין קצת, המינימום ההכרחי כדי לדעת איפה הוא חי. ואחרי ההסתייגות הזאת, התשובה לשאלה שהוצגה בסוף הפיסקה הקודמת נראית לי שלילית, איש לא העלה את השאלה לאיזו תכלית נדרשות מאיתנו מחוות כלפי הפלשתינים ולאיזו תכלית אמורות להוביל השיחות שאמורות להתנהל עימם. במילים אחרות, הקבוצה הישראלית משחקת לבד על המגרש ומנסה לשכנע את הקבוצה הפלשתינית להצטרף למשחק שלא באמת מעניין אותה. והממשל האמריקני שעדיין מתיימר לנהל את העולם, מאמץ את דרך החשיבה של אותם ישראלים הכמהים להכרה פלשתינית בעצם זכות קיומם ודורש מממשלת ישראל ליישר קו בהתאם. וכל זה קורה בימים שבין גאולת פורים לגאולת פסח, קרוב יותר לחג הפסח שלפנינו מלחג הפורים שמאחורינו. כזכור, את פורים חוגגים לזכר מפלתו של המן הרשע שביקש להשמיד את כל היהודים ואת פסח חוגגים זֵכֶר ליציאת מצרים.

בשנות גלותנו הרבות, היו הרבה "המנים" שניסו להשמיד את היהודים. לפעמים הצליחו לגרום נזק ואפילו כבד ביותר, אבל הם אבדו ואנחנו קיימים ונמשיך להתקיים. במהלך אותן שנות גלות וגם קודם לכן, היו יהודים שפעלו נגד האינטרסים של עמם. הם הציעו ללכת בדרכים חלופיות שבדיעבד, בראייה היסטורית, ברור שהליכה בהן הייתה מסכנת את קיומו של עם ישראל. והראיה היא שמי שהלך באותן דרכים - אבד מעם ישראל. לא תמיד הם התכוונו להזיק אבל הכוונות לא חשובות, חשובים המעשים. והעובדה היא שהלכו בכיוון שהוציא אותם מעם ישראל ובדרך שגרמה נזקים קשים ליהודים אחרים. בין היתר, מדובר ביהודים שהזדהו עם המשעבד, עם פרעה התורן. יהודים שבחרו להישאר עבדים במצרים ולא לצאת למדבר, לקבל את התורה ולהיות עבדי ה' יתברך. לצערנו, גם כאן ועכשיו יש יהודים שמעדיפים את שעבוד מצרים על פני הגאולה.

לצאת ממצרים מיד

החודש הזה מכונה בתורה רֹאשׁ חֳדָשִׁים וביחס אליו קיבלנו את המצווה הראשונה לקראת יציאת מצרים [שמות י"ב]: [ב] הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים: רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם, לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה. רש"י הקדוש, בפירושו לפסוק הראשון בתורה, קובע כי בפסוק זה הייתה התורה צריכה להתחיל, שכן 'תורה' זה מלשון הוראה וכאן יש לנו את המצווה הראשונה, קידוש החודש. ומה טעם פתח בבראשית - משום [תהלים קי"א] [ו] כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם. שאם יאמרו אומות העולם לישראל, 'ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים' הם אומרים להם, כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו; ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו.

רש"י מתייחס לאפשרות שגויים יעלו את הטענה הזאת ומציע את התשובה המוחצת, זו שאין שום אפשרות להפריך אותה. את רש"י על התורה לומדים לא רק גדולי התורה אלא גם ילדים קטנים בחדר, שכבר בגיל חמש הם אמורים לדעת שהארץ הזאת שלנו כי הקב"ה נתן אותה לנו. ואכן כמענה לגוי המטיח בנו טענה כזאת - זו תשובה מצוינת. השאלה ואולי הבעיה היא, מה עונים ליהודי שמעלה טענה כזאת, לסטים אנחנו שכבשנו שטח של הפלשתינים. לשאלה זו אין רש"י מתייחס, אולי כי לא העלה בדעתו שיהודים יטענו כלפי עצמם טענה כל כך מופרכת, לסטים אנחנו. אבל בינתיים זה מה שקורה והגויים לומדים מאותם יהודים לטעון טענה זו. ואף אחד לא מעלה בדעתו להשיב להם את התשובה שמציע לנו רש"י כבר בפסוק הראשון של התורה - במיקום כזה שאפילו אם לא נקפיד על לימוד מסודר של הפרשן הגדול - לא נוכל להחמיץ.

כאמור, המהומה התקשורתית סביב עניין זה מתחוללת בימים שבין פורים לפסח, שני חגים שבאופן חד-משמעי מלמדים שאת העולם מנהל בוראו ותמיד תמיד הוא שומר על עמו מכל משמר. והשבת גם קוראים בתורה את פרשת וַיִּקְרָא, הפרשה הראשונה בחומש השלישי שנקרא על שמה, וַיִּקְרָא. על הפסוק הראשון בפרשה אומר הזוהר: וַיִּקְרָא אֶל-מֹשֶׁה; ר' אלעזר פתח [ישעיה נ]: [ב] מַדּוּעַ בָּאתִי וְאֵין אִישׁ, קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה--הֲקָצוֹר קָצְרָה יָדִי מִפְּדוּת, וְאִם-אֵין-בִּי כֹחַ לְהַצִּיל; הֵן בְּגַעֲרָתִי אַחֲרִיב יָם, אָשִׂים נְהָרוֹת מִדְבָּר, תִּבְאַשׁ דְּגָתָם מֵאֵין מַיִם, וְתָמֹת בַּצָּמָא. מהפתיחה של ר' אלעזר ברור שלתפיסתו, הקריאה הזאת היא נצחית. שבכל רגע נתון הקב"ה קורא אל היהודי ומעביר לו מסר כלשהו. והפסוק שהוא מצטט מישעיהו מלמד מהו לדעתו תוכנה של הקריאה שה' יתברך קורא לנו, מַדּוּעַ בָּאתִי וְאֵין אִישׁ, קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה.

וזה משתלב מצוין עם דברינו עד כה, כי הבעיה שלנו היא שלא מאזינים לקריאה הבאה מלמעלה. ואין צורך להתאמץ יותר מדי בהאזנה לקולות שמימיים ולדמיין לעצמנו ששומעים קולות ודיבורים מנחים, כי תוכנה של הקריאה הזאת נתון בתורה הקדושה בכלל ובפרשת השבוע שלנו בפרט, אָדָם כִּי-יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה', זו הקריאה, לחתור תמיד להתקרב אל ה' באמצעות קיום הוראותיו הכתובות בתורה. וכנ"ל, התחלת התורה היא בסיפור בריאת העולם, שבפסוק הראשון שלו בוחר רש"י ללמד אותנו כיצד להשיב על טענת 'לסטים אתם' ביחס לכיבוש הארץ מידי הגויים. וממשיך הנביא בציטוט שמביא ר' אלעזר בזוהר: הֲקָצוֹר קָצְרָה יָדִי מִפְּדוּת, וְאִם-אֵין-בִּי כֹחַ לְהַצִּיל; ממה אתם חוששים, הרי כל הכוח בעולם שלי הוא והחגים שאתם חוגגים בתקופה זו, פורים ופסח, יוכיחו.

למרבה הצער, אנחנו מתעקשים שלא להאזין לקריאה וזה לא חידוש של הדור שלנו. הנה מה שאומר לנו אותו נביא בפסוקים שאחרי הפטרת השבוע בהתייחסו להשקפה המקובלת שיש להתמודד עם אילוצי העולם באמצעות אימוץ הנחות היסוד של אותו עולם [פרק מ"ד]: [כד] כֹּה-אָמַר ה' גֹּאֲלֶךָ, וְיֹצֶרְךָ מִבָּטֶן: אָנֹכִי ה', עֹשֶׂה כֹּל--נֹטֶה שָׁמַיִם לְבַדִּי, רֹקַע הָאָרֶץ מֵאִתִּי. נשים לב, ה' הוא עֹשֶׂה כֹּל בהווה, לא משהו שהיה פעם ונגמר חלילה. ולטענה שיש אילוצים מדיניים - הנה התשובה: [כה] מֵפֵר אֹתוֹת בַּדִּים, וְקֹסְמִים יְהוֹלֵל; מֵשִׁיב חֲכָמִים אָחוֹר, וְדַעְתָּם יְסַכֵּל. כך שאין לכם כלל ממה לחשוש כי הקב"ה קובע גם מה יחשוב הגוי, אפילו אם הוא חכם הכי גדול.

כדי שזה יתגלה במציאות העולם, כדי שהשגחת ה' בעולם בכלל ועלינו, על עמו ישראל בפרט, תהיה גלויה לעיני כל העמים, מה שדרוש זה שינוי כיוון שלנו, שנבחר בדעה צלולה להיות עבדי ה' ולא עבדים במצרים. ואז יתקיים בנו מה שהנביא מבטיח בשם ה': [כו] מֵקִים דְּבַר עַבְדּוֹ, וַעֲצַת מַלְאָכָיו יַשְׁלִים; הָאֹמֵר לִירוּשָׁלִַם תּוּשָׁב, וּלְעָרֵי יְהוּדָה תִּבָּנֶינָה, וְחָרְבוֹתֶיהָ, אֲקוֹמֵם. אף אחד לא יעלה בדעתו לערער על זכותנו לבעלות על ירושלים או על ארץ ישראל בכלל. ואדרבה, הגוי בעצמו יסייע כי ה' יצווה אותו: [כח] הָאֹמֵר לְכוֹרֶשׁ רֹעִי, וְכָל-חֶפְצִי יַשְׁלִם; וְלֵאמֹר לִירוּשָׁלִַם תִּבָּנֶה, וְהֵיכָל תִּוָּסֵד.

תאריך:  19/03/2010   |   עודכן:  19/03/2010
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זכר לשעבוד מצרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
19/03/10 20:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האמריקנים טוענים כי פעולות ישראל בירושלים פוגעות באינטרסים האמריקניים. גם לישראל יש סיבה לטעון כי משחקי הברוגז האמריקניים מקשיחים את עמדתו של אבו-מאזן, ומה שיותר חמור, מעודדים את הקיצוניות של ארגוני הטרור ביהודה ובשומרון וגורמים להתפרעויות. החידלון בנושא הגרעין האירני בוודאי מסכן את ישראל. יש כמובן הבדל, לטוב ולרע, משום שארה"ב היא מעצמה עולמית. לטוב, משום שאיזו מין מעצמה היא זו שהחלטה של פקיד בוועדת התכנון של ירושלים יכולה להעמיד אותה בסכנה ביטחונית. מי שביטחונה יותר שברירי ודורש התחשבות היא ישראל. לרע, משום שאין סימטריה בינינו לבינם. הם יכולים להיעלב ולכעוס עלינו, ואנחנו לא, כפי שראש הממשלה נאלץ לבלוע בשקט את העלבון שספג כאשר הבית הלבן פרסם תמונה שבה נראה אובמה משוחח בטלפון עם נתניהו כשרגליו על השולחן. אפשר אומנם במאמץ דיפלומטי רב לגשר על-פני אינטרסים שבאופן נקודתי נמצאים בעימות, אם יש אינטרס גדול משותף, וזו בעצם השאלה.
19/03/2010  |  קובי לירז  |   מאמרים
במקום להתנצל בפני הממשל האמריקני, עלינו להביא את האמת בפני דעת הציבור שם. התקשורת הבינלאומית מפיצה עלילות על יהודים מתנחלים בירושלים, הגוזלים בתים של ערבים הגרים ב'מחנה פליטים שועפאת' (פליטים מן הארץ? הם גרים בארץ ישראל ובירושלים, ומהו המחנה? לא אוהלים אלא בתים בנויים לתפארת). ממשלת ישראל צריכה להוקיע את הדרישה הגזענית למנוע מיהודים לגור בבירתם - האם יוכל מישהו למנוע מאזרח מוסלמי לקנות בית בוושינגטון? עלינו להסביר כי הנשיא ברק אובמה כועס משום שהוא מתכנן למסור את ירושלים - הקדושה גם לנוצרים - לשלטון מוסלמי. ממשלתנו גם צריכה להפריך את הטענות של סגן הנשיא ג'ו ביידן כי מעשי ישראל מגבירים את העוינות לאמריקה בעולם - עוינות שהוא עצמו יוצר בהאשמותיו נגד ממשלת ישראל. מעל הכל, עלינו להסביר כי החלשה של ישראל אינה יוצרת אהדה לאמריקה אלא ממלאת שכרון ניצחון את אויבי אמריקה, ומעודדת אותם להגביר את המלחמה נגד העולם החופשי.
19/03/2010  |  ד"ר אברהם שלום  |   מאמרים
"דיני הקרבנות הם לנו כספר חתום. לא טעמי הקרבנות בכללן מובנים לנו ולא טעמם של פרטי דיניהם. ואפשר, מפני שאין אנו יכולים לקיימם מאז שחרב בית מקדשנו [ואולי] התנוון בנו 'החוש' לקרבנות" - כך פותחת פרופ' נחמה ליבוביץ זצ"ל את מאמרה הראשון "על טעמי הקרבנות" בספרה הידוע "עיונים בספר ויקרא". וגם אמנה, רבו הדרשות ורבו הפרשנויות להסברת ולהבנת "תורת הקרבנות" שהיא בעצם מערכת אדירה, מדהימה ובעיקר מיוחדת ואין כל ספק "שרב בה הנסתר על הגלוי". יש מן הפרשנים שנסקו לגבהים וראו במערכת זו יסודות קבליים מיסטיים ויש שפישטוה וראו בה יסוד של עבודת ה' פשוטה ואמיתית שראשיתה בהינזרות והינתקות מן "העבודה הזרה" (תרתי משמע: עבודה זרה ממש, כמו גם סגידה לדברים ועיניינים אשר בהם ולהם פעמים האדם מתמכר ומעלה אותם לדרגת עבודה זרה ממש) וכלה בהתקרבות ובהקרבה עצמית לבורא עולם, מעין מה ש"מדרש גם" מכנה זאת בשם: "הקרבה אדמית". והבן.
19/03/2010  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
גם כאשר ממשיכים בישראל לחגוג בחנויות כמו "H&M", "גאפ" ו"זארה", לא יוותר התייר הישראלית המצוי, בעד שום הון שבעולם, על מסע-קניות אינטנסיבי ואובססיבי מעבר לים. חזקה עליו שמחופשת הפסח הקרובה שלו הוא יחזור עם מזוודה עמוסה לעייפה בבגדים - מנהג שזה מכבר דבק בו ושכבר מזמן הפך אצלו לטבע שני. ליצני הדור משוכנעים, מעבר לכל ספק, כי יותר משהתייר הישראלי רואה עולם, הוא קונה אותו.
19/03/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ההוכחה שהאמריקנים בכלל לא מבינים את ההתנהלות הביורוקרטית הישראלית על הקלות שלא תיאמן שבה מחתימים רבנים גדולים על הצהרות שהם אינם מודעים להן ועוד איזו הערה קטנה
19/03/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il