|   15:07:40
דלג
  אברהם בן-עזרא  
מהנדס בניין בן-עזרא מתכננים ויועצים בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שיקולים זרים בביקורת איכות הבנייה

מי שמבצע על-חשבונו אכיפה פרטית של חוקי הבנייה, מוצג כסחטן ולא מקבל את אהדת בית המשפט שמנסה לנפנף אותו ולעבור לעניינים יותר חשובים
01/04/2010  |   אברהם בן-עזרא   |   מאמרים   |   תגובות

מצב א': הדייר מוצג כסחטן

דירות במדינת ישראל, נמסרות לדיירים בניגוד לתקנות התכנון והבנייה, בניגוד לתקנים ישראלים מחייבים, בניגוד לתקנות הג"א ועם פגמי ביצוע וליקויי תכנון.

כל זאת, לאחר שהתכנון והביצוע עברו בהצלחה מנגנון ארוך של ביקורת במשרדי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, במשרדי מהנדס העיר/המועצה המקומית, כיבוי אש, הג"א, מחלקות מקצועיות שונות כגון - תחבורה, אצירת אשפה, חניה ועוד, והוצא היתר לאכלס את הדירות לאחר בדיקתן.

לדייר לא נותר אלא לבקש מהקבלן שיתקן את המעוות, אך הקבלן לא שש להודות בליקויים ולבטח לא תמיד שש להשקיע משאבים כדי לתקן את מה ששנוי במחלוקת, מה גם שבידו אישורי תקינות לרוב - ממכון התקנים, ממשרד מהנדס העיר ומיתר הגורמים הבודקים.

לא נותר לאזרח במקרה זה אלא להגיש תביעה בבית המשפט, ומשהגיש, הקבלן יעשה הכל כדי להעמיד את הדייר באור שלילי, ולהציגו כסחטן רודף בצע. ייאמר כי רבים מסייעים לקבלן להציג כך את הדיירים - ולא רק עורכי הדין והמומחים שמטעמו, אלא לעתים קרובות, שלא בצדק, גם בית המשפט בעל גישה כזו. עמדה זו של בית המשפט באה לידי ביטוי גם בהרצאות מלומדות בפורומים מכובדים, בהן מעמיד המרצה [השופט] את אחוז הזכייה הנמוך של ההצלחה בתביעות מסוג זה [נושא בפני עצמו להוסיף וענות בו, שכן הפגם במקרה כזה אינו בהכרח של התובע; שמא בית המשפט לא בדק את הממצאים שבאו לפתחו בשלמות, או שקיצר בהליכים ומנע דיון ענייני וצודק?...].

דייר שאינו בעל תכונות אופי חזקות ויכולת עמידה בפרץ, לעתים נרתע, נסוג, מוותר ו"מודה באשמה"; ממעמד של תובע הוא עובר בלי משים למעמד של "נאשם". במיוחד הדבר קורה כאשר בא הקבלן ומציע לתקן במקום לשלם - ואז, ברור לכולם כי אם הדייר יסרב, הרי הוא ייתפש כרודף בצע-כסף, ולא היא;

לא, כי הייתה מגיעה לו דירה תקינה מלכתחילה.

לא, כי התנאים בדירה בה גרים אנשים עם מוגבלויות שונות, לעתים ילד או סב חולה שאינו יכול לשהות בדירה בה מבוצעים שיפוצים, אינם מאפשרים תיקונים כבאתר בנייה.

לא, הדייר אינו רודף שלמונים בסרבו לתקן; כי הוא כבר אינו יכול לסמוך על הקבלן ואינו חייב להסכים שיהפכו לו את הדירה סתם כך באמצע החיים.

מה גם שהפסיקה של בית המשפט העליון כבר נתנה את הדעת על כך ונקבע כי הדייר אינו חייב להסכים לתיקונים בדירה, וכי אין לקבלן כל זכות מוקנית לתקן את הדירה.

חזיתי במקרה בו הדיירים שוכנעו, מתוך אי-נעימות, להסכים לביצוע תיקונים בדירתם, בלחץ משולב של הקבלן, באי-כוחו, מומחיו ובעידוד בית המשפט, אף על-פי שהדירה הייתה במו"מ מתקדם למכירה כך שהדייר לא היה אמור כלל ליהנות מהתיקונים...

מצב ב': חוסר איזון והיעדר ביטחון

גב' ישראלי גרה בדירתה בגפה. היא נקלעה למצב בו נאלצה להגיש תביעה נגד הקבלן בגין שברים-סדקים בדירתה, אותה רכשה במיטב כספה בקיסריה מחברה ציבורית בעלת מוניטין רב. בית המשפט מינה מהנדסת בניין כמומחית לענייני בנייה, ובזמן בדיקת הדירה לאור טענות גב' ישראלי שגובו כמובן בחוות דעת מקצועית של מומחה, נכחו בביקור נציגים מכובדים מטעם החברה המוכרת ומטעם הקבלן שבנה את הדירה, שהיו מן הסתם מקורבים לאותה מומחית אשר התמנתה על-ידי בית המשפט ומצאו עימה שפה משותפת. הדיירת ישראלי כבר ידעה כי הקבלן ניסה מספר פעמים לתקן את הסדקים ותיקוניו החזיקו מעמד חודש-חודשיים בלבד. כמובן שימים ספורים לפני הביקור הסדקים "תוקנו" על-ידי הקבלן לבל ייראו [נצבעו והוסתרו כדבעי].

במהלך הביקור, המכובדים הילכו אימים על גב' ישראלי ושאלוה: "היכן הסדקים?" והיא ענתה: "כאן וכאן היו, אבל הקבלן תיקן...".

המומחית עשתה עבודתה קלה, אם לא גרוע מכך, וכתבה בחוות דעתה כי אין סדקים, וכי היו בעבר אבל הקבלן תיקנם, ולפיכך שום ליקוי.

כעבור זמן מה, שבו הסדקים והשברים להופיע, ביתר שאת...

כדי להביא את המומחית לבדוק שנית, צריך לשלם לה סכום כסף נוסף, אף שלדעתי במקרה כגון זה בית המשפט צריך לחייב את המומחית לעשות עבודתה באופן מקצועי ולא להסתפק בראיית הדיוט, אלא ממש לבדוק ולבחון את הסדקים וסיבתם, ולתת פתרון לביטול הבעיה ולא לטיוחה תרתי משמע.

ספק האם הגב' ישראלי תאזור תעצומות נפש וממון כדי להמשיך ו"להטריד" את המומחית, למרות הופעת הסדקים...

המקרה מזכיר לי סיפור דומה מתחום אחר, והוא מובא להלן [מתוך הספר "תבונת העדות" בהוצאת "שי" מאת החתום על מאמר זה]:

תשובות ב"כן" ו"לא"

אחל בסיפור: לבוקר במערב ארה"ב ארע אסון - כלי כבד לעבודות עפר נחת עליו ועל סוסו, הסוס מת, ואילו הוא נפגע בגופו. על-פי ייעוץ שקיבל, הגיש תביעת פיצויים לבית המשפט נגד החברה בעלת הציוד הכבד הנ"ל.

בבית המשפט שאל אותו עורך הדין של הנתבעת:

"האם זה נכון שמיד לאחר התאונה, ניגש אליך מרשי ושאל האם אתה מרגיש טוב, וענית כי הנך חש מצוין?"

הבוקר ענה -

"כן, אבל.."

עורך הדין של החברה מהר לקטוע את דברי הבוקר בסמכותיות רבה, ואמר מה שעדים כה רבים לא אוהבים לשמוע, אך בלית ברירה מצייתים להוראה זו:

"שמע, חבר, אני - חוקר ושואל שאלות, ואתה - נחקר ועונה רק ב-כן ולא, האם זה ברור?"

"כן" - השיב הבוקר, אך תווי פניו העידו בו כי נפשו מתייסרת.
לו לא היה השופט מתערב בחקירה, ויצוין כי לא תמיד הוא מתערב בה בנסיבות כמתואר, היה יכול עורך הדין המלומד של החברה לכלול בסיכומיו בעל-פה נאום רב רושם לפיו הבוקר אינו אלא שקרן רודף בצע שכל מטרתו הינה לסחוט את החברה בעלת הציוד הכבד בגין נזק-גוף מדומה, ותוך כדי הצגת צליעה - וכל זאת אחרי שהחברה הסכימה ברוב אדיבותה לפצותו בדמי הסוס.

...אלא שהשופט הבחין במתחולל בנפשו של הבוקר, ומתוך יצר חקירת האמת - או סתם סקרנות טבעית - פנה אל הנחקר, היטיב עמו ושאל:

"אמור לי, מדוע אמרת סמוך לאחר התאונה כי הנך חש בטוב - ועתה הנך מתאמץ לצלוע קלות?"

הבוקר נשם לרווחה, יישר את עניבתו המרופטת, וסיפר:

"מעשה שהיה כך היה...."

"לא, לא" - תיקן כבוד השופט - "לא לסיפור ארוך התכוונתי. הסבר בתמציתיות".

"ובכן, כשירדה הכף הכבדה על גבו של הסוס, העגלה בה ישבתי הזדעזעה, וחשתי כאב עז ברגל שמאל. האמת היא שאני משתדל מהבוקר שלא לצלוע, מפאת כבודו של בית המשפט, אך הדבר לא עולה בידי. מנהל החברה אמר לסגנו כי הסוס ספג מכה אנושה, והסגן שלף מיד את אקדחו וירה בסוס למוות. אחר כך, בעוד אקדחו בידו, פנה אלי הסגן ושאל: ואיך אתה מרגיש? עניתי מתוך חלחלה: אני מרגיש בסדר גמור".

הקהל צחק, הבוקר נבוך, הפרקליט נואש והשופט הבין.

מוסר השכל: באמצעות שאלות ותשובות המבוססות על שיטת "כן ולא" - לא בהכרח מגיעים לאמת, ולעתים המסקנה המתקבלת לכאורה היא היפוכה של האמת.

ובכל זאת - עד הניצב בהיכל הצדק עלול להידרש לתת תשובות בשיטת ה"כן" ו-"לא", ונשאלת השאלה, האם יש דרך לאחר תשובות כאלה - לתקן את המעוות, כדי שכוונת הדברים תובהר?

התשובה היא - כן, כי לאחר החקירה הנגדית, בה חוקר עורך הדין הנגדי לזה אשר הזמין את העדות, יש - ברשות בית המשפט - גם חקירה חוזרת, בה רשאי עורך הדין "מהצד של העד" לחקור באותן נקודות שהועלו בחקירה הנגדית ואשר הן טעונות הבהרה. כדי לנצל אפשרות זו, צריך כמובן לתאם מראש עם עורך הדין, לפני תחילת העדות.

אם מבקשים ממך בעדות לתת תשובות בשיטת "כן" ו"לא", והדבר עלול לערפל או אף לשנות את כוונת דבריך, בקש מבית המשפט במפורש ובבירור לאפשר לך לתת תשובות מלאות, כדי שהשופט יאות להיענות לבקשתך זו, ולא, כדי שעורך הדין "מהצד שלך" יאפשר לך להרחיב ולהסביר את דבריך בחקירה החוזרת.

עד כאן הסיפור מ"תבונת העדות", והקשר למקרה המובא לעיל ברור; גם גב' ישראלי לא יכלה להשיב בלחץ הזמן שהוקצב לה תשובה מקיפה לשאלת המומחית מה קרה עם הסדקים, אלא לציין רק את העובדות היבשות לאשורן - שהסדקים תוקנו על-ידי הקבלן, וההמשך של הטיפול המשפטי כבר לא בשליטתה אלא נתון כולו להתנהלות בבית המשפט. נקווה כי השופט הדן בתיק, כעמיתו שבסיפור, יעמיק חקור ולא יאפשר להכניס את התביעה לסד של "כן" ו"לא"...

תאריך:  01/04/2010   |   עודכן:  01/04/2010
ד"ר אברהם בן-עזרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיקולים זרים בביקורת איכות הבנייה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ג. גזית
2/04/10 09:15
2
שמתרחש אצלנו
3/04/10 21:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפרשן שאחראי יותר מכל פרשן אחר לכך שהימין ניצח בבחירות האחרונות, הלחשן שעלה לקדימה לפחות בשני מנדטים קריטיים בכך שהפיץ מאמר פרשנות מתוזמן, בשמו ובשמם של אלמונים אחראים, והטיל ספק חמור ביכולות התפקוד של ציפי לבני, מיילל עתה יללת תן פחדן כלפי בנימין נתניהו, וחושף בפנינו את הסוד הגלוי: "רק נתניהו יכול!", שרק נתניהו אשם במשבר הנוכחי! שרק נתניהו עשה את העוול הנוכחי לנתניהו!
01/04/2010  |  גד גזית  |   מאמרים
לפני ארבע שנים חשבנו - חברי המעצב הגרפי רוני צפריר ואני - שאחרי שגוועו "העולם הזה", "על המשמר" ו"דבר", וכשהשמאל בארץ נחלש, חיוני שתהיה לשמאל במה משלו - להתלבטויות רעיוניות, ולהודעות על אירועים. אנחנו תפרנים מכדי להוציא לאור עיתון-של-ממש. החלטנו, לכן, ליצור "שבועון אינטרנט" לשמאל.
01/04/2010  |  נפתלי רז  |   מאמרים
רגע השיא בהכנות לחג הפסח הינו – ביעור החמץ. אותו רגע מעורבב וקצת לא מוגדר בין חמץ לכשר.
01/04/2010  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
אזרחים שעוברים על החוק
01/04/2010  |  אורן פרסיקו  |   מאמרים
הקדמה, לקוראים צעירים ולכאלו שאינם זוכרים:
01/04/2010  |  יצחק שפי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
במלחמה הזו נפגש העם מחדש עם אמונתו, עם אלוקיו, עם שורשיו, עם ההיסטוריה עתיקת היומין, עם מימיו הצלולים של המעיין ממנו שאבו אבותינו ואימהותינו, עם היותו יהודי
חלי ממן
חלי ממן
במהלך הארוחה רצוי שהשתייה תהיה דלת קלוריות - לדוגמא: מים עם קוביות קרח, עלי מנטה ופלחי לימון בכד שקוף    בנוסף לערכם הבריאותי הם יהיו גם קישוט צבעוני לשולחן החג
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il