|   15:07:40
דלג
  דני בן-ישי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

יציאת מצרים השנייה שלא הייתה

הביטוי "משואה לתקומה" מתפרש בדרך-כלל כ"תקומה בזכות השואה", כאילו המדינה ניתנה לנו על-ידי עולם אכול אשמה, ולא הייתה דרך אחרת להשיגהּ אולם, לא בזכות השואה הייתה תקומתנו, אלא על-אף השואה, והשואה התאפשרה בשל איחור התקומה
02/05/2010  |   דני בן-ישי   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
אדם בעל חמלה אמיתית. הרצל

מי שבידם הופקד מפעלו של הרצל, התכחשו לתורתו ולתחזיותיו. במקום כינון מדינה הטיפו ל"דונם ועוד דונם". במקום יציאת מצרים הסתפקו באשרות עלייה. במקום תעמולה - שתיקה. אותם "שתדלנים" עמדו מן הצד שעה כשהתברר כי בריטניה היא פרו-ערבית, וכי מדינה יהודית אינה כלולה בתוכניותיה

מלמדת וראויה לציון העובדה שאף כי המדע המודרני הוא אמפירי, דהיינו מעוגן במבחן הניסוי והעובדות, ומתנער ממנהגם של פילוסופי הכורסה, המעדיפים תאוריה המענגת את האינטלקט על פני רעותה המאוששת יותר, הרי שההברקות הגדולות בהיסטוריה של המדע לא התחוללו בשיטה טכנית וחסרת מעוף של איסוף עובדות, אלא גם בזכות יצירתיות, אינטואיציה, ומתוקף האמונה המודעת-או-שאינה-מודעת כי הטבע אסתטי, מסודר וביסודו ניתן להבנה.

כך, כאשר ליקוי חמה זימן למדענים אפשרות לבחון את תורת היחסות, ואלברט אינשטיין נשאל מה יהיה אם העובדות יפריכו את תפיסתו, הוא השיב בביטחון: "אבוי לעובדות". זו הייתה תגובה נעדרת כל צניעות או ספקנות מדעית מתבקשת, אלא שאינשטיין חש בעצמותיו "את הפשטוּת והשלמוּת המפחידות כמעט של היחסים שהטבע חושף לפנינו", כפי שכתב אליו הייזנברג עמיתו. התאוריה של אינשטיין הייתה אסתטית והרמונית מדי כדי להיכשל. הניסוי, ל"מזלן" של העובדות, אכן אישש את התיאוריה.

מה שה"תאוריה" היא למדע, ה"נרטיב" הוא להיסטוריה: דרכו של המתבונן האנושי המוגבל היא להכניס היגיון וסדר בעובדות, במידת מה תוך בגידה בלתי נמנעת במורכבות האינסופית שביסוד המציאות. וכשם שדעה קדומה בדבר האסתטיקה שבטבע - חסרת הצדקה רציונלית אך בעלת שימושיות מוכחת - הולידה תאוריות מדעיות שאינן רק יפות אלא גם בעלות תועלת, כך השקפה היסטורית פורייה לא תהיה חפה מדעה קדומה באשר לסוג הממצאים שאנו אמורים למצוא בחקירתנו; הדעה הקדומה, או הנחת היסוד, שההיסטוריה אינה אקראית ושרירותית: היא מגלמת היבטים חוזרים ונשנים, עתיקי יומין, של המצב האנושי.

והרי רק עם הבנה זו ניתן לגשת בימינו לסיפור יציאת מצרים, העוצמתי והנבואי עד כדי מבוכה, מבלי להיתפס להשקפות מיסטיות כאלה או אחרות. זהו סיפור על עם ישראל בגלות, עם נבון ומוצלח, שבניו העפילו משפל התחתית אל מרומי העמדות והיוקרה, וזאת מבלי להפחית ולו במעט מן ההסתכנוּת של החוסים בצל מעצמה זרה; מעצמה שנעשתה חשדנית ומאוימת ביחס לזרים העבריים שבקרבה, ותוך הישענות על נימוקי "גיס חמישי" החלה במשטר של דיכוי ואף של השמדה. זהו סיפור על מושיע העם ונביאו, עברי יחיד במינו, שגדל בן-חורין בארמון המלך, חף מתסביכי עבדות, בלתי מודע לזהותו עד שחזה במו עיניו בסבלות אחיו ואחיותיו, ומיד ויתר למענם על כל מנעמי הארמון. לבסוף הביא להם את הבשורה האלוהית: יציאת מצרים; נדידתו של עם שלם לארצו שלו. אך קשיים כבירים ציפו להם בדרך: הגוי השליט התהפך בדעתו והערים קשיים על היציאה, בעוד שהעם עצמו, לרבות זקניו ומכובדיו, חרד מחרותו ונמשך מדי לסיר הבשר. איזו הבנה מעמיקה באשר לטבע האדם ולמהות הבעיה היהודית, יש ביסוד סיפור בן כמה אלפי שנים!

היהודים יעשו רעש, אבל יירגעו

היסטוריונים נעדרי חוש "אסתטי-היסטורי", כמו גם אנשים רבים מן השורה, רואים בשואה חלק טראגי אך מתקבל על הדעת, ולעתים אף הכרחי, בנרטיב ההיסטורי היהודי. והרי הביטוי הנהוג "משואה לתקומה", כמו משתמע ממנו: תקומה בזכות שואה. מדינתנו ניתנה לנו, גורס הנרטיב, על-ידי עולם אכול רחמים ואשמה, ולא הייתה דרך אחרת להשיגהּ. וכך, אף שמקץ מלחמה קשה או אירוע טראומטי אחר יהודים יודעים היטב להקים ועדות חקירה, לדרוש דין וחשבון ממנהיגיהם, למצוא מחדל או תעיה אם היו - על-אף כל זאת, מעולם לא הוקמה ועדת חקירה בעקבות האסון הנורא ביותר בתולדותינו, ולו בצורת בחינה היסטורית-עיונית. הרי בכל זאת הייתה בנמצא תנועה שהוקמה בידי מי שחזה את האסון - התנועה הציונית, שכל מטרתה הייתה מניעתו. האם לא ראוי שנשאל את מנהיגיה: מה הייתה דרככם? האם הוכחה כנכונה? האם ראיתם את האסון מגיע? לאן הוקצו מירב המשאבים ובמה הושקעו מרבית המאמצים?

האמת היא פשוטה כפי שהיא כואבת: מי שבידם הופקד מפעלו של הרצל, התכחשו לתורתו ולתחזיותיו. במקום כינון מדינה הטיפו ל"דונם ועוד דונם". במקום יציאת מצרים הסתפקו באשרות עלייה. במקום מדיניות - בנייה. במקום תעמולה - שתיקה. הטרגדיה של כישלון יציאת מצרים השנייה היא שלא משה ואף לא מישהו מיורשיו הנהיג אותה, אלא מי שידידו של הרצל, ישראל זנגוויל, כינה בבוז "שתדלנים, נציגיה המתרפסים של היהדות בתקופת הגטו", אשר מכל בחינה מעשית עמדו מן הצד שעה שהתברר כי בריטניה הינה פרו-ערבית בתפיסתה, ושמדינה יהודית אינה כלולה בתוכניותיה.

אילו רק דרשנו בתקיפות מדינה כבר ב-1918; ובמידת הצורך - תבענו ולחצנו; ובמידת הנדרש - איימנו; ואם לא היה בכך תועלת - אילו זעקנו לעולם והעמדנו את תדמיתה המצפונית של בריטניה בסכנה; ואם גם לא זה, אילו פגענו בנציגיה ובחייליה, למען יידעו אזרחי בריטניה שקרוביהם אינם בטוחים בארץ ישראל כל עוד יהודים הינם עבדים בארצם; אילו רק - כפי שאמנם הטיפו מי שהוקעו כ"קיצונים" ו"פאשיסטים" - היינו מציבים איזשהו משקל-נגד ללחץ הערבי, כך שהמנדטור הבריטי בשוקלו את המדיניות המיטבית עבור עצמו, היה יכול למנות איזשהם חסרונות באוריינטציה הערבית אל מול יתרונותיה הרבים, משהו מעין: "איננו יכולים להיענות לערבים משום שהיהודים יעוררו מהומה, תהיה מחאה, יהיו השלכות כלשהן". אך לא, היטב ידע אלביון, היהודים "מתונים" מכדי נקיטת פעולה של ממש. אולי חלקם יעשו רעש, אך יש ביניהם מי שירגיע את הרוחות עבורנו, אז מה התועלת להיענות לבקשותיהם הרפות ממילא, ולהסתכן באיבוד הברית עם הערבים, ובערעור מעמדה של בריטניה במזרח התיכון עתיר הנפט?

כמובן, בסופו של דבר יהודים התעוררו אל המעש, והבריטים גורשו. הייתה דרושה לכך פרישה והסתכנות במלחמת אחים, אך הדבר נעשה. באיחור. כשישה מיליונים נרצחו.

מטבע הדברים, לעולם לא נוכל לדעת בוודאות אמפירית שהיה יכול להיות אחרת, שהכרזת העצמאות כעשור לפני 1948 הייתה הופכת את הגלגל. אך כשם שאינשטיין ידע שהוא צודק לפני שהדבר הוכח - משום שתפס בנימי הנפש את ה"היגיון" שבטבע, כך יכיר מי שהעובדות נחלתו כמו גם חוש היסטורי בריא, כי לא בזכות השואה הייתה תקומתנו. התקומה הייתה על-אף השואה, והשואה התאפשרה בגלל איחור התקומה. השואה היא תופעה דיס-הרמונית, א-היסטורית, עלבון קשה מנשוא לחוש האסתטיקה של המשקיף המעמיק, מנוגדת לתבונה הנסתרת שביסוד השתלשלות האירועים בעולמנו, ואין הכוונה לזוועותיה ולנוראותיה, אלא לעצם מהותה. היא לא הייתה אמורה להיות.

משה לא זכה ללוות את עמו אל תוך הארץ המובטחת, והרצל לא זכה לראות לידת מדינת ישראל. כנראה עדיף כך. לא רק חלומו התגשם, גם סיוטו.

הרעיון הפשוט כל-כך נדמה כמהפכה

אדם בעל חמלה אמיתית היה הרצל. אף שמעצמו נחסך, יחסית, רשע האנטישמיות, לא היה בכך כדי למתן את הדאגה, והתסכול,והזעם והמחויבות לנוכח סבלות אחיו ואחיותיו. אדרבה, אולי דווקא ממערב אירופה צריך היה לבוא חוזה המדינה, מקום שבו יהודים היו משוחררים ומצליחים, ולא מן המזרח, שם הייתה האנטישמיות גלויה וממוסדת, כפי שלא יכול היה לצמוח מנהיג כמשה משורות העבדים האומללים, נעדרי החוש ממלכתי, המורגלים בהשפלה ובדיכוי. מתוסכל ונואש, חיפש הרצל נמרצות אחר פתרון לבעיה היהודית, עד שהשתעשע פעם ברעיון לקיים דו-קרב למוות מול אנטישמי ידוע על כבוד העם היהודי, ובלבד שהעולם יזדעזע ויתעורר. לבסוף הדבר היכה בו, והוא עצמו מעיד, אחוז התרגשות ויראה, כמי שחזו עיניו בסנה-בוער-ואינו-נאכל: "מצבים כאלה נקראו בלשון ימים מקדם: השראת שכינה" - או נבואה - ודברהּ: ציון!

דרוש מאמץ מסוים ליהודי בהווה כדי להבין על שום מה ולמה כל ההתרגשות מרעיון פשוט שהיום אנו מקבלים כמובן מאליו. מדוע הרצל נתפס בזמנו כמהפכן המערער יסודות תבל; מדוע האדם הראשון שעליו בחן הרצל את רעיונו, חשד בכנות שידידו השתגע ואף הפנה אותו לרופא; מדוע הרעיון נראה כה קיצוני ומפתיע, עד שבחלוף השנים ניסה הרצל בעצמו, בסקרנות ותמיהה וללא הצלחה, להתחקות אחר הבשלתו במוחו, ולבסוף נכנע: "אני מעבד את הרעיון. לא, הרעיון מעבד אותי". ובסך-הכל מדובר ברעיון בלתי מקורי, מסורתי ועתיק ימים, כתב הרצל עצמו.

אלא שבדיוק למסורת זו הפנו היהודים עורף תוך כוונה שלא להביט לאחור לעולם. העולם צעד קדימה, עם אמון בכוח התבונה, אל עתיד של נאורות ואחווה, והיהודים עימו, מלאי תקווה. לא היה זה עוד עולם רדוף שדים, אחוז אמונות תפלות, כבעבר. רק נותר להיאבק בכיסי ההתנגדות האחרונים של הבערות, מקומות שבהם אנשים עודם שבויים בהשקפות לאומניות כוזבות ומאמינים שיהודי אינו יכול להיות גרמני, או צרפתי, או בריטי למהדרין.

"הוא אינו יכול" - בא ומכריז הרצל, ובמחי עט מאיים למוטט שנים של מאמץ יהודי זהיר ויקר להתקבל בחברה האירופית, וקבל עם ועדה מאשר את דבריהם של שונאי יהודים חריפים. הצעתו? טרנספר מסיבי של מיליוני בני אדם, שאינם מאוחדים בתנועה משותפת או אף שפה משותפת, הפזורים בכל רחבי תבל - וריכוזם במולדתם הנושנה. הגשמת נבואה עתיקה. הפחת רוח בעצמות היבשות של עם הנחשב למת וביהדות הנחשבת לכת דתית בלבד. ואם לא, מבין ומתריע הרצל - אסון. משום שהעולם אכן מתקדם ומשתחרר ומשיל מעל עצמו את הברבריות של העבר, בכל תחום מלבד ביחסו ליהודים.

הרצל ידוע ידע: חשכת ימי הביניים עוד תתחדש על יהודי אירופה - מתבוללים כחרדים. ולכן לא באירופה הפתרון, על מונחיה הלועזיים - אמנסיפציה, סוציאליזם. הפתרון במילה עברית, עתיקה ופשוטה - ציון. ולא במניפסטים מפולפלים או מפי פרופסרים מדופלמים, אלא מתוך ספר עתיק, אפוף מסתורין, הנחשב כבר לאוסף אגדות גרידא. וכך, במקום ובזמן שבהם נחשב הדבר אנטישמיות לקרוא ליהודי "יהודי", קם אדם ידוע ומוערך, שנחשב עד אז לנאור ותרבותי, ולמרבה הטירוף העז להכריז: "עברי אני".

העצמות היבשות החלו לקרום עור וגידים. תנועה ציונית. קונגרס ציוני. בנק ציוני. יהודים מכל העולם מתלכדים סביב דמותו הכריזמטית של הרצל, והתורה שבפיו - תורת המדיניות העברית. לא בלא התנגדות - מצד חרדים, מצד סוציאליסטים, מצד מתבוללים - שהיו כבני ישראל הנוזפים במשה, "חֲדַל מִמֶּנּוּ, וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם". את ההתנגדות העזה מתאר הרצל בהומור כ"מלקות שספגתי [כתלמיד] על שלא גיליתי בקיאות מספקת במעשה יציאת מצרים; כיום יש מורים רבים שהיו רוצים להלקות אותי כי אני בקיא מדי בפרשה הזאת".

אלא שבנקודה מסוימת אין פרשת יציאת מצרים מקבילה עוד לפרשת יהודי אירופה. הרצל נפטר בטרם עת, ובסופו של דבר מעולם לא התחוללה היציאה. משהו השתבש בדרך. ובעוד שאז היו אלה חֵילות פרעה, ולא בני ישראל, שטבעו בים - הפעם בני ישראל הם שבערו בכבשנים.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  02/05/2010   |   עודכן:  02/05/2010
דני בן-ישי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יציאת מצרים השנייה שלא הייתה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
2/05/10 14:41
2
מופתי אל-חוסייני
2/05/10 22:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יחסי ארה"ב וישראל ידעו עליות ומורדות במשך השנים: משיאם בתקופת הנשיא טרומן שהיה ראש המדינה הראשון אשר הכיר במדינת ישראל, ועד לשפל בתקופת הנשיא רייגן, שהטיל אמברגו נשק על ישראל לאחר חיסול האיום הגרעיני מבית המפלגה הטרוריסטית של סדאם חוסיין. אין חולק על כך, שהניסיון הבוטה ביותר להטיל מרות אמריקנית על ממשלת ישראל נעשה בימים אלה, כאשר נשיא ארה"ב מגייס את כל כוחו כדי לפייס את האיסלאם על חשבון ריבונותה של ישראל בעיר בירתה.
02/05/2010  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
ארגוני זכויות האדם נמצאים תחת מתקפה תקשורתית, בין השאר בהקשר של אמינותם המקצועית. היכולת להטיל ספק, ולו קלוש, באמינותם, משמשת כשמן המחליק בקלות יתר את הטיעון המקרת'יסטי - אסור לבקר את צה"ל והממשלה, ובטח שאסור שביקורת כזו "תדלוף" לעולם החופשי.
02/05/2010  |  יריב מוהר  |   מאמרים
"בריטני ספירס הפיצה את עבודת הפוטושופ שנעשתה עליה בצילומים לקמפיין אופנה. המטרה: לתרום את קולה ללחץ החברתי להיראות מושלמת". כל הכבוד בריטני!
02/05/2010  |  ליהי רוזמן-פפיר  |   מאמרים
קרלו גולדוני (1707-1793) הואשם בגלל קנאת מתחרהו ב"גרימת מותה של הקומדיה דל ארטה". האשמה שרק באמצע המאה ה-20 נמחתה. אין טוב ממחזהו "משרתם של שני אדונים" להמחיש את גאוניותו. הפקת התיאטרון הקאמרי את הקומדיה הנהדרת הזו מזכירה את ימי הזוהר של תיאטרון החאן הירושלמי, כשהבימאי האגדי מייקל אלפרדס המנוח ביים בחאן שורה של קומדיות דל ארטה וביניהן, ב-1974, את "משרתם של 2 אדונים" עם ספי ריבלין, והעמיד את החאן על המפה.
02/05/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
הוצאת "ירון גולן" זיכתה את שוחרי הספר הטוב בפרי עטו של השחקן והזמר שמעון ישראלי. ספר של תוכחה קשה עדויה בחיוך ובצחוק מתפקע. שמעון ישראלי השחקן המחונן משחק עם המילים. הבס העמוק שלו מרעים קולו מתוך גרונה של כל מילה העולה מדפי הספר.
02/05/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il