|   15:07:40
דלג
  יעקב בר-און  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

ברטוב: "ערוץ 2 וערוץ 10 הם פשוט זבל"

"מעריב של היום רחוק מלהיות דומה למעריב, העיתון שבו עבדתי 20 שנה", מלין חתן פרס ישראל לספרות חנוך ברטוב. "הייתי גאה בעיתון שבו הייתה הרבה פובליציסטיקה לצד תחקירים משמעותיים. מה יש שם עכשיו? שום דבר לא נשאר. אותו דבר הטלוויזיה המסחרית. מה יש שם חוץ מלונדון וקירשנבאום?"
07/05/2010  |   יעקב בר-און   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
ברטוב. סופר מזן אחר

"מה זה השטויות של 'האח הגדול'? ו'הישרדות' זאת תוכנית פשיסטית, המלמדת שהעיקר זה להצליח, לא חשוב באיזה מחיר. הצצתי פעם-פעמיים ונקעה נפשי מהעניין הזה. מה יש בתוכניות האלה חוץ מאובדן ערכים, עלילות נפסדות ולשון גסה? על זה גדלים ילדים וחושבים שזה העולם. וזה לא העולם, אלא הכל פיקציה מהתחלה עד הסוף"

זהו סיפור בן כמעט 65 שנה. קיץ 45'. הימים שלאחר תום מלחמת העולם השנייה. במחנה של הצבא הבריטי בצפון בלגיה השתעממו-מחץ לוחמי הבריגדה היהודית מחוסר תעסוקה וניסו דרכים שונות להעביר את הזמן. ביניהם היה גרפומן בלתי נלאה שלא הפסיק להמציא סיפורים ולהעלות אותם על הכתב. ייתכן שבכך לא היה מקומם את החבר'ה אלמלא היה מנג'ס להם בהקראה מנדנדת של "יצירותיו". אחד מהם תפס יוזמה ושאל את הנודניק על מה הוא מוכן להתערב ואם יפסיד, האם יחדל להציק. "אם תראה לי שסיפור שלך הופיע בעיתון, אפסיק", הבטיח.

התערבות היא התערבות. ה"מתערב" לקח את העסק ברצינות והתייגע בכתיבת סיפור, דבר שלא התנסה בו קודם לכן. מה לא עושים כדי להיפטר מהמטרד. לאחר התייעצות עם חבריו, שלח את סיפורו ל"הגלגל", עיתון הרדיו המנדטורי וקיווה לטוב. עברו שבועות. לא היה אות ולא היה סימן. הטרחן לא רק שהמשיך בשלו, אלא גם החל לקנטר את המתערב. יום אחד בישר לו האפסנאי שהגיעה על-שמו מעטפה. כשרצה לצהול, הרגיעו בן-שיחו ואמר שמכיוון שהבחין שמדובר בעיתון, העבירו אל חיילי הגדוד ולא נודע כי בא אל קרבם. האם הלכה ההתערבות? - לא ממש. האפסנאי הודיע שהגיעה גם מעטפה קטנה. כשהמתערב פתח אותה, חייכה אליו המחאה בסך לירה שטרלינג ו-12 שילינג ולצידה נכתב שזהו שכר הסופרים על הסיפור ששלח.

סופו של עניין? - מרוב בושה, נדם המטריד וכשהחבר'ה השתחררו, נעלם מהנוף. ומי שזכה בהתערבות? - הוא יהיה מאושר לקבל במוצאי יום העצמאות את פרס ישראל בספרות....

"לא הייתי קופץ מהגג בשביל שום פרס"

ביתו ברמת-אביב של הזוכה המאושר, הסופר חנוך ברטוב, טובל במרבד של זרי-פרחים ושל עציצים פרחוניים. "הייתי יכול לפתוח משתלה קטנה", הוא שח בחיוך. הגם שברטוב עטור ועתיר פרסים, הוא איננו מסתיר את התרגשותו. "זוהי האות להכרה מצד המדינה והחברה הישראלית", מסביר ברטוב. "זאת ולא רק זאת. גיליתי פתאום על-רקע כל גילויי האהבה שהורעפו עלי מאז ההודעה על הזכייה שבניגוד לאי אלה דיבורים, הישראלי יודע לפרגן. התקשרו אלי מרחבי הארץ, משרים ועד עמך, כולל כאלה שהייתי המורה שלהם לפני יותר מיובל שנים. אפילו בלוגים כתבו לי, בלשון-ימינו".

חשבת כבר שידלגו עליך בפרס הזה?

"הייתי בטוח! הרי הגישו מספר פעמים את מועמדותי - ונדחיתי. די הייתי במתח לקראת ההכרזה על הפרס. חברתי הציעה שניסע למספר ימים לצרפת, שארגע. יום אחרי שחזרנו, טלפן אלי שר החינוך גדעון סער ובישר".

צריכים מרפקים כדי לזכות בפרס ישראל?

"אין לי מושג. הכל נעשה שם בסודי-סודות, כמו במחתרת ותלוי בהרכב ועדות הפרס. השנה ההרכב היה לטובתי. זה הגיע לי בזמן. לא כמו חברי, ע' הלל, שהיה ראוי לפרס ולא קיבל. לעומתו, מה לעשות, אלוהים זיכני בבלתי אפשרי והארכתי ימים אולי כדי להגיע למעמד הזה, הגם שיכולתי למצוא את מותי במלחמות או בחולי. הייתי כפסע מכך".

יש לחצות את ה"גבורות" - אתה בן 84 וחתן הפרס המקביל לשירה, המשורר אריה סיון, בן 81 - כדי להתכבד בפרס?

"לדעתי, זאת שערורייה! הודעתי לנותני הפרס שלא אסתלק מהעולם עד שיגיע אלי. אז הם חיכו, חיכו, חיכו עד שכנראה כבר לא הייתה להם ברירה. אומנם אי-אפשר להעניק פרס כזה ליוצר מתחיל. על מה יתנו לו? אבל מדוע שזה לא יקרה ליוצר כשהוא במלוא הבשלתו, מה שיכול לתת תנופה להמשך יצירתו? הסופר אלבר קאמי, מחבר 'הזר', נהרג בגיל 48 והוא כבר קיבל את פרס נובל. אילו היו הולכים שם בשיטה הישראלית, לא היה לו סיכוי".

זהו חנוך ברטוב, שיודע להעביר מסרים חריפים בלא הרמת קול. מעולם לא היה איש-של-קליקות. מבחינתו, שאחרים יתמרפקו. "לא הייתי קופץ מהגג בשביל שום פרס", הוא מעיר בחיוך. לקפוץ, הוא לא יקפוץ, אבל כשתוך כדי צהלת הזכייה יש המשייכים אותו בשוגג לדור הפלמ"ח, יאמר ברטוב - "עיזבו אותי, אני לא בעסק". הוא נזכר ביגאל אלון, מפקד הפלמ"ח. "היינו מאוד בידידות והוא אהב אותי, כשהוא משוכנע שהייתי מפקודיו", מעיר ברטוב. "כל פעם היה עלי להעמידו על טעותו".

ולגופו של עניין: "אני לא אוהב שמקבצים אנשים לצורך הוכחת איזו תיאוריה. פתאום עשו אותנו 'דור'. אם כל אדם לעצמו, לא כל שכן סופר שהוא אגואיסט ואגוצנטרי וגם יש לו ייחוד משלו. אף פעם לא הייתי בשום עדר. אפילו לא בתנועת-נוער. רק על-יד..."

אם רחל שוררה "רק על עצמי לספר ידעתי", חלק מהותי מיצירתך נעוץ בביוגרפיה שלך.

"רצה הגורל שהייתי עד להרבה אירועים היסטוריים שהיו שזורים בביוגרפיה שלי. איכשהו ה'עצמי' שלי היה מחובר למסביב וזה מה שכתבתי בארבעת הספרים שהתבססו על האוטוביוגרפיה שלי".

הרביעייה הזאת צופנת בחובה הפתעות. מספרו "של מי אתה ילד?", מ-70', צף ועולה עברו כילד דתי, חובש ברט, במושבה פתח-תקווה, שמדי שבת היו מלמדים אותו דף גמרא. הוא נקרא על שם סבו. "שנאתי את השם חנוך", הוא מתוודה. "באותה תקופה רווחו שמות כמו עמוס, דני ואורי. שנאתי ולא שיניתי. וכשחתמתי על הסיפור הראשון שלי ברטוב ולא הלפגוט, כפי שנקראתי מהבית, הרי זה ראשי התיבות של-שם סבי".

איזה ילד היית?

"אל תשאל, ילד שובב, שעשה צרות. אפילו גרשו אותי מהגימנסיה. זה בגלל המורה נתן גורן שהיה סופר אם כי לא מגדולי, איש עצבני ורגיש לכבודו. בגלל השובבות שלי, הוא היה נטפל אלי. יום אחד, כשהאשים אותי על לא עוול בכפי, אמרתי לו מילים כדרבנות ושולחתי הביתה לחודשיים. מאז עברו כמעט 20 שנה. יום אחד אני עולה על מונית-שירות לפתח תקוה, כדי לבקר את הוריי ומי יושב שם? - המורה דאז. כשאמרתי לו 'שלום, אדון גורן!', הוא לא זיהה אותי. ומה התברר בשיחה הסוריאליסטית שהתפתחה במונית? - אותו מורה היה חבר בוועדה של פרס אוסישקין ונלחם בעדי, שאהיה הזוכה, על ספרי 'שש כנפיים לאחד', מבלי לשער שהלפגוט שהעיף הביתה הוא ברטוב שלמען זכייתו נאבק. עולם קטן".

מפתח תקוה שלו יצאו גם סופרים ומשוררים כמו אסתר ראב, נתן יונתן, יהושע קנז ואהוד בן-עזר. יש לו הסבר ליצירתיות הזאת: "היינו מושבה מרובדת מבחינת הרכב האוכלוסיה שלנו ואפשר היה למצוא אצלנו מכל סוג, כשמסביב הכשרות של קיבוצים. זה לא היה מקום מונוליטי, יצוק מחומר אחד. לסופר, אין קרקע דשנה יותר מאשר הגיוון הזה, מה שנתן השראה לסיפורים רבים".

זאת הייתה ההשראה וגם ספרים שהרבה לקרוא, בעיקר של ז'ול ורן וג'ק לונדון, לצד ספרי-מתח שמהם לא התנזר. הוא קרא והיה מתחמק מהגימנסיה כדי לסייע לכלכלת משפחתו בליטוש יהלומים ולאחר-מכן ברתכות. חבריו דאגו להשלים לו את החומר ומה שהיה חסר, השלים בלימודים בהתכתבות.

ברטוב: "אימא שלי ידעה על ה'חלטורות' שלי. כשהשתחררתי מהצבא, היא שאלה אותי מה אני הולך לעשות. השבתי שאני הולך ללמוד באוניברסיטה היסטוריה. אימא לא קיבלה את זה. 'חנוך', אמרה, 'יש לך מקצוע כל-כך טוב, יהלומים, בשביל מה אוניברסיטה? לך תעבוד במקצוע שלך ובערב תקרא מה שתרצה'. 'תסלחי לי', השבתי לה, 'הפעם אלך בדרך שלי..."

בגיל 17 זייף - "לא מרצון, אבל אחרת לא היו מגייסים אותי" - את תעודת הזהות שלו כדי להתגייס לצבא הבריטי. "התלבטתי אם להתגייס", הוא מודה. "בבית היו זקוקים לעזרתי. אבי, הטייח לשעבר, שהייתה לו עברית נהדרת עוד מהגולה, כבר היה במשרה ניהולית - לצד זה שהכין להפטרה בני מצווה - אבל משכורתו הייתה רבע ממה שהשתכרתי ביהלומים. ידעתי שעלי לעזור, אבל עם יצר הרפתקני של נער שרצה לראות את העולם, התגייסתי".

רק כדי לראות עולם?

"מה פתאום! אז, ב-43", היינו מודעים לאסון הנורא שהתרחש באירופה. היה לנו חשוב להירתם למאמץ המלחמתי נגד הנאצים. אותי גייסו כחובש קרבי. בחיים לא אשכח את המת הראשון שנפח את נשמתו בידיי. ולא רק הוא. בקרבות על הסניו באיטליה כמעט היה גורלי כגורלו.

"המפגש עם שארית הפליטה היה קשה מאוד. הכל היה מופצץ והרוס. שיירות של פליטים. חיפשנו יהודים. צעירה, שמשום מה הזכירה לנו את גרטה גארבו, נראתה לנו כיהודייה. מהלם המפגש היה לה קשה להודות בכך, אבל היא הפנתה אותנו למרתף של בית הרוס, שם מצאנו קבוצה של יהודים הונגרים שהסתתרו במקום. הם לא האמינו שהמלחמה הסתיימה..."

כשהשתחרר, החל ללמוד תולדות עם ישראל באוניברסיטה העברית ועבד כסוקר במכון למחקר חברתי לצד פעילותו ב"הגנה", בירושלים, שם גם נלחם במלחמת העצמאות. על הכרזת המדינה שמע באקראי: "קפצתי לבית הכרם, שם שירתה אשתי המנוחה. אני זוכר אותנו שומעים במקרה רדיו ובמקום 'תלם-שמיר-בעז', התחנה של 'ההגנה', היה שידור מקול ישראל. ההכרזה התחילה, כשכבר היה עלי לחזור למחנה שנלר. בדרך לשם שמעתי קטעים מההכרזה. 'אתה ממזר!', אמרו לי כשהגעתי לשנלר. בהיעדרי, הופצץ המחנה והועף הצריח".

כשתמה המלחמה ולאחר שהשלים את לימודיו, יצא עם זוגתו לקיבוץ עין החורש, שם שימש בהוראה. בקיבוץ נסגר לו מעגל עם מפגשו עם שארית הפליטה גטו וילנה. שכניו במקום היו ויטקה ואבא קובנר, מלוחמי גטו וילנה. הוא שמע את סיפוריהם, לימד (המשוררת מיכל סנונית הייתה תלמידתו), עבד בפלחה ואחרי מספר שנים עבר עם יהודית שלו לתל אביב. "היה לנו שם משבר", הוא מעיר ואיננו מרחיב.

בהיותו בעין החורש, פרסם תוך שנה, ב-53' וב-54', את ספרי הביכורים שלו. ב"החשבון והנפש" היה עדיין תחת רישומה הטרי של מלחמת העצמאות. את גיבורו - משה וולף הוא קרא לו - תיאר כלוחם וכמפקד מוערך שגם עסק בכתיבה. כשהתפזרו ענני הקרבות, לא הסתגל למציאות החדשה ולאחר שהסתבך בעקבות חשיפת פרשיית שחיתות שהממסד חיפה עליה, יצא לגלות בפריז. כעבור שנים, חזר הנה כדי להמשיך במאבקיו דרך הכתיבה.

אני מעיר לברטוב שזאת עלילה מרחיקת לכת לסופר מתחיל. "צעירים אהבו את הספר", הוא נזכר. "אחרים ראו בו פלקט. גם היה מי שכתב שבמקום לשבת בפריז ולקונן על המדינה, כדאי שיחזור אליה המחבר ויסייע בבניינה. לך ספר לו שכתבתי את הספר בקיבוץ".

כשהופיע תוך שנה ספרו "שש כנפיים לאחד", הייתה תחושה שנפל דבר בספרות הישראלית. לראשונה הצליח סופר צבר להתערות בין העולים החדשים ולתאר מקרוב את חייהם. מבחינתו, היה בכך המשך למפגש עם שארית הפליטה. "כצבר, שבא ודיבר ביידיש עם העולים, הייתי ציפור מוזרה", הוא מעיד על עצמו."היו ששאלו מה אתה נדחף פתאום? על המעברה יכתוב נער משם. לך, ספר להם שגדלתי כאן כבן של עולים חדשים".

מה זה גורם לך שעד היום, כעבור 56 שנה, למרות 22 הספרים שכתבת בהמשך, קודם כל מקשרים אותך עם "שש כנפיים לאחד"?

"אני אדם תבוני. מקבל את זה שהצלחה כה גדולה של ספר מוקדם של סופר שעשה רושם רב על בני-דורו, נשאר מזוהה איתו לאורך כל דרכו".

בתל אביב הורה שנה ב"תיכון חדש" והגיע למסקנה ש"הוראה היא מקצוע יותר מדי רציני מכדי שתלך עם כתיבה ספרותית". אז החל לעסוק בעיתונאות, תחילה ב"למרחב", לאחר-מכן במעריב. "זאת הייתה פרנסתי ומה שאפשר לי לכתוב ספרים", הוא מציין. "מי יכול להתפרנס כאן מספרות. כמו-כן, היה לי חשוב שתהיה לי עבודה שמפרנסת את בעליה, בעיקר את ילדיי. לא רציתי שהם יהיו קרבן לגחמות של אביהם".

במהלך הזמן היה שליח "למרחב" בארצות הברית וכעבור שמונה שנים - נספח התרבות של ישראל בלונדון. שהיות אלה בחו"ל לא הטביעו חותם על יצירתו. "לא הייתי מסוגל לעסוק בכתיבה ספרותית הרחק מהארץ", הוא אומר. "אני צריך את הכאן לכתיבה, מה גם שהראש היה שם בדברים אחרים".

יש כאן סופרים שכדי להתרכז בכתיבת ספריהם, שוכרים איזו וילה בטוסקנה, או מתארחים באכסניות לסופרים של אוניברסיטאות. ואתה?

"אותי זה מצחיק. אני בחור פשוט. את שני ספריי הראשונים כתבתי בעין החורש על שרפרף במכונת-כתיבה 'הרמס בייבי' בתוך כל המהומה של החדר היחיד שלנו. פעם אחת שכנעו אותי לצאת מהבית. רבקה גובר, אם הבנים, ניסתה לפתוח מעון לסופרים במושב בלכיש. שקט לא היה לי שם. קיבלו אותי בכבוד רב והכבוד הזה ישר העיק עלי. אחרי יממה או שתיים ארזתי את הפקאלאך בחשכת הלילה וחזרתי לתל אביב..."

"שאני אכתוב בסלנג? חס ושלום!"

ב-93' לקה קשות בלבו במהלך ישיבה סוערת של אגודת הסופרים. ארבעה חודשים היה מרותק לבית-חולים, כולל חודשיים בטיפול נמרץ. "לפני שאושפזתי, השלמתי את כתיבת הספר 'רגל אחת בחוץ", הוא מעיד. "כשחזרתי הביתה ועברתי על הספר, התברר לי שכתב אותו איש חולה, בלי הטמפו הנכון, בלאות. כתבתי את הספר מחדש. לפחות הרווחתי משהו מהמחלה".

אתה מסוגל לראות את עצמך בלי הכתיבה?

"שאלה קשה. הכתיבה היא בשבילי לא מקור לפרנסה, גם לא מקור לפרסום. היא בשבילי...בית-מרפא. הכתיבה שחררה אותי מכל מיני בעיות שהיו לי - מכאבים. משאיפות. מכשלונות. כשאני מצליח לסיים בהצלחה ספר, אני מרגיש שהשארתי מאחוריי הר. אבל זה לא קורה תמיד. אני מסוגל תקופות ממושכות לא לכתוב".

והספרות בארץ?

"היא איבדה לגמרי את התום שהיה בה. כעסו עלי מאוד כשאמרתי שהיום אין ספרות, אבל האמת היא שהמניע של רוב ההוצאות איננו ספרותי, אלא לעשות כמה שיותר כסף. וזאת תוך כדי עברית קלוקלת עם מילים כמו 'הסתלבט עלי' ו'כאילו כזה".

הסלנג מחוץ לתחום בכתיבה שלך?

"בהחלט, אלא אם כן יש לי סיבה לתת מילה לאחת הדמויות. אבל שאני אכתוב בסלנג, חס ושלום!"

הרגשתי מחויב להביא את האמת של דדו

תמיד כתב פרוזה. רומנים. קבצי סיפורים. מסות. יוצא דופן היה "דדו - 48 שנה ועוד 20 יום", ספרו המונומנטלי על רב-אלוף דוד אלעזר, הרמטכ"ל הטראגי של מלחמת יום כיפור. "הגעתי לנושא כ'טאבולרסה",הוא משחזר בשפתו הציורית. "כמי שראה עצמו כסמל הוותיק ביותר בצה"ל מאז תש"ח, ענייני צבא לא עניינו אותי במיוחד, כשדדו, שאותו לא הכיר אותי מקרוב, יזם את הפנייה אלי. הוא הגיש לי 14 עמודים בכתב-יד על נייר של 'צים', החברה שניהל לאחר המלחמה".

כך יצאתם לדרך?

"חכה. עברו שנתיים מאז פגישתנו הראשונה, כשהגיעה אלי שיחת טלפון ממנו עם קולו המיוחד. 'חנוך, אני את שלי גמרתי; בוא, נקבע תאריך להתחלת העבודה', הציע. 'כן, המפקד!' השבתי. הוא נשמע נהדר. שום אות לא בישר רעות. למחרת הממה אותי הידיעה שדדו, האיש שנועד לגדולות, איננו. הרגשתי מחויב להביא את האמת של דדו, שנעשה לו עוול על-ידי ועדת אגרנט. לצערי, הספר שבו השקעתי רבות (והביא לו את פרס יצחק שדה לספרות צבאית, י. ב.) לא טלטל את הציבור כפי שקיוויתי. אולי הופיע קרוב מדי למלחמה. האיש שהפך את מלחמת היום הכיפורים על פיה והוליך לניצחון מזהיר, לא טוהר לבסוף".

כשיצא לגמלאות, התנתק ברטוב מהתקשורת. "מעריב של היום רחוק מלהיות דומה למעריב, העיתון שבו עבדתי 20 שנה", הוא מלין. "הייתי גאה בעיתון שבו הייתה הרבה פובליציסטיקה לצד תחקירים משמעותיים. מה יש שם עכשיו? שום דבר לא נשאר. אותו דבר הטלוויזיה המסחרית. מה יש שם חוץ מלונדון וקירשנבאום?

"אבל ערוץ 2 וערוץ 10 הם פשוט זבל. מה זה השטויות של 'האח הגדול'? ו'הישרדות' זאת תוכנית פשיסטית, המלמדת שהעיקר זה להצליח, לא חשוב באיזה מחיר. הצצתי פעם-פעמיים ונקעה נפשי מהעניין הזה. מה יש בתוכניות האלה חוץ מאובדן ערכים, עלילות נפסדות ולשון גסה? על זה גדלים ילדים וחושבים שזה העולם. וזה לא העולם, אלא הכל פיקציה מהתחלה עד הסוף".

נמאסה מסכת השקרים של ביבי

לא רק זה מציק לו, לברטוב. בגילו המתקדם הוא מוצא עצמו כאופוזיציונר של כולם וקוטל קשות את הצמד נתניהו-ברק. ברטוב עושה זאת תוך כדי חיקוי בן-גוריוני מבריק ואומר: "בן-גוריון החליט - ובלי ההחלטה שלו לא הייתה לנו מדינה - ועשה. שני החבר'ה האלה, עם כל כשרונותיהם, בשנה שלהם בשלטון הם לא הזיזו אפילו זבוב ממקומו. הברית ביניהם שיתקה את שניהם. מה זאת הדרישה של ה'אגודה' להוציא 90 מיליון כדי לא לגעת במתים מתחת לבית החולים באשקלון? הם מתנהגים כמו במדינה של ימי הביניים. ואיזה ראש-ממשלה זה ביבי, שכל מסכת השקרים שלו נמאסה על-ידי האמריקנים. הוא משחק בהם כאילו אנחנו היינו המעצמה הגדולה ואמריקה היא איזה וסל שלנו".

אתה רואה מוצא מהמצב הנוכחי?

"אני לא רואה כי אני לא רואה עם, בוודאי כשאין סולידריות וערבות הדדית. ונגיד שביבי ילך הביתה, מי יהיה במקומו?"

אתה מיואש?

"כן, אני מיואש, אבל אופטימי לטווח ארוך. אולי בעוד 50 שנה, אם המדינה תחזיק מעמד, תקום הנהגה שתעלה את המדינה על דרך נכונה. בינתיים העם של היום זה לא היישוב שהיה כאן בתקופה של טרום המדינה".

פורסם במקור: עיתון מקור ראשון
תאריך:  07/05/2010   |   עודכן:  08/05/2010
יעקב בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברטוב: "ערוץ 2 וערוץ 10 הם פשוט זבל"
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מצוטט מפסיג
7/05/10 17:27
2
פנחס
7/05/10 17:31
3
אליהו חיים
7/05/10 17:33
4
מוטי 1
7/05/10 19:05
5
מיכל מירושלים
7/05/10 19:33
 
בת העמק.סקרנית.
8/05/10 11:35
6
חץ
7/05/10 19:55
7
ערגה לאמת היופי.
8/05/10 00:30
8
נתי בן משה
8/05/10 08:46
9
צופה ערוץ 11
9/05/10 10:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפשר וצריך לתמוה על עיתוי המתקפה הנוכחית על החרדים. התרגלנו למתקפות על החרדים סמוך לבחירות ולמו"מ קואליציוני (ובתנאי שמי שניהל מו"מ זה אינו נמנה על המחנה הנכון). ידוע שבכל התנגשות מזדמנת, כמו בנושאי קברים עתיקים, יהיו רבים שיחרצו לשון וילבו מהומה, אבל בימות שגרה בהם שום דבר מיוחד לא מתרחש, גם לא ביחסי חרדים חילוניים, על שום מה המתקפה המתואמת הזאת?
07/05/2010  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
רכבות מעל הגדר
07/05/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
שיווק עצמי באמצעות שוק ההון, פוליטיקה, שחיתות ורכילות - הוא כיום חלק בלתי נפרד מן העיתונות. מבחינה זאת, אין כל הבדל בין צהובונים לבין מגזין יוקרתי כמו דה-מרקר, שהוא המקדש הפופולרי ביותר לסגידה לממון. הפרסום הוא גם המוליך וגם המסר. שני שערים לכוהנים הגדולים של שועי ממון ועוצמה אלה. החלק העסקי שבו חוגג פולחן העושר ואלה שעומדים במרכזו, שהם קומץ קטן. והחלק האישי, כלומר החשיפתי, הצד האינטימי כביכול של אותם עתירי ממון והפוליטיקאים שאוהבים לגעת בכנף בגדיהם. הזרקור הזה לא מאיר את ה"פוּאֶבלות" של ישראל. מה שזה נותן למדיה ולאח"מים אלה - זה ברור, אבל מה זה אומר לנו הקוראים?
07/05/2010  |  צבי גיל  |   מאמרים
זכר עמלק לא נמחה עד היום, ומצוות מחיית עמלק הפרובלמטית עודה נוכחת בלבושים שונים וממשיכה להעסיק אנשי הלכה והוגי דעות עד ימינו. הכינוי "עמלק" תופס מקום בראש משפחת המושגים הקרובים, כמו 'ערב רב' ואחרים, המייצגים אויבים אולטימטיביים של עם ישראל מכאן, ושל אלוהי ישראל מכאן. מקומו זה של עמלק, הוא בשל הצגתו על-פי פשוטו של מקרא כאויב המשותף של ישראל ואלוהיו, ובשל החובה לשנאתו והשמדתו המוחלטת.
07/05/2010  |  יוסקה אחיטוב  |   מאמרים
יעקב (קובי) מימון, כבן 50, שהודיע בסוף-השבוע (יום ה', 6.5.10) על פרישתו מראשות חברותיו בארץ ועוזב את ישראל, הוא אחד הטייקונים הגדולים במשק, יש אומרים גדול יותר מלב לבייב. אבל, בניגוד ללבייב, לנוחי דנקנר ולטייקונים אחרים, מימון פועל בדיסקרטיות עם פרסום מועט מאוד. השליטה בחברות הנמצאות למעשה בשליטתו- אקויטל, נצבא, איירפורט סיטי, נפטא, י.ו.א.ל. וישראמקו - נמצאת באופן גלוי בידי חברו הטוב מזה שנים רבות, חיים צוף, המתגורר רוב הזמן באמסטרדם, ומימון הוא לכאורה בעל מניות קטן.
07/05/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרס ישראל  /  מי ומי    / 
חלקה בבעלות פרידמן וזילר רשומה במיזם של דנקנר  /  פזית רבינא
"מיעוט קטן בתוכנו גורר אותנו לאבדון"  /  חגי סגל
מג'אדלה חזר לכנסת; הדוח החמור בעניינו נשכח  /  אריאל כהנא
אבשלום קור: "ההצטעצעות במילים זרות מקוממת אותי"  /  יעקב בר-און
אלוף שלוש הלהקות  /  יעקב בר-און
חוויה עתידנית  /  הרב י.צ. רימון, הרב א. מאלי, הרב ד. שפירא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il