|   15:07:40
דלג
  דוד מרחב  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

דור הולך ולובה

לובה אליאב - פניו האמיתיות של השמאל הלאומי

במקביל להיותו חבר כנסת, עבד לובה אליאב ללא תמורה כסניטר וכפועל ניקיון בבית חולים והתנדב כמורה בבתי סוהר. בגיל 89 הלך לעולמו האיש ששימש תזכורת חיה לתנועת העבודה של פעם, שדגלה בהתיישבות ובהגשמה חלוצית, פוליטיקאי שכתב ספרים, נלחם על דעותיו וויתר על כסאו למענן
04/06/2010  |   דוד מרחב   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
אליאב. חזה מראש דעיכת תנועתו [פלאש 90]

לובה אליאב שלי
איתן קלינסקי
צניעות ומעשיות - אלו שתי התכונות העיקריות שנצמדו לשמו של לובה אליאב ז"ל * דברים לזכרו הטוב
לרשימה המלאה

לובה אליאב ז"ל
נפתלי רז
בשנות התשעים פעלתי ישירות עימו, כשניהלתי את ניצנה, והתפעלתי שוב מהשילוב הנדיר שהיה בו בין חזון - למעש
לרשימה המלאה

לקראת סוף השנה שעברה, בספטמבר 2009, לקה לובה אליאב באירוע מוחי. בעקבותיו, איבד את כושר הדיבור. לקראת סוף דצמבר, ערכה לכבודו 'הסוכנות היהודית' אירוע מיוחד בהשתתפות מכריו ומוקיריו. לובה הגיע ישוב על כסא גלגלים והתרגש לנוכח קבלת הפנים החמימה, המעריצה, השמורה לאחרוני המנהיגים של תנועת העבודה של פעם, בימים שבהם מילים כמו "סוציאליזם", "ציונות" ו"התיישבות" היו חשובות לא פחות, ואף יותר, ממושגים אמורפיים כמו "שלום" ו"אחוות עמים".

"לובה בשבילנו זה לא אדם, זה מוסד; כל כולה של הציונות מקופלת באדם אחד", אמר באותו אירוע גזבר הסוכנות, ח"כ לשעבר חגי מרום. הסופר אלי עמיר אמר לכתב הערוץ הראשון כי "פעם ראשונה מצאתי יהודי צבר, שלא נולד לא בבגדד ולא במרוקו, שמבין את העניין החברתי-עדתי". "לובה אליאב זה לא פוליטיקאי של הודעה לעיתונות, של ספין", הסביר העיתונאי אמנון אברמוביץ'. התשבחות לאליאב זרמו כמים. אולם כשהגיע הכתב לחברי להקת חיל הים שבאו לשיר לכבוד מאחרוני תנועת העבודה, ושאל לכבוד מי באו לשיר, לא ידעו הצעירים במי מדובר. "הוא תרם הרבה כסף", השיבה חיילת אדומת שפתיים. "לא עושים לנו הסברה לפני כל הופעה", ניסתה חיילת אחרת להציל את כבודו האבוד של החיל.

זוהי אולי התגלמות הטרגדיה של מפעל החיים האדיר של לובה אליאב, שקיבל ב-1988 את פרס ישראל על מפעל חיים ולפני שבע שנים זכה בפרס ע"ש דוד בן-גוריון על תרומתו לקליטת עלייה וליישוב הנגב. לא פחות, זו גם הטרגדיה של אגף שלם בציונות שהתמוסס לכדי הכחשה עצמית. רבים מאותם צעירים שביקש לפעול במשך שנים ארוכות למען עתידם, שראה עצמו כשליחם של אותם דורות שיפעלו וינהיגו את המדינה אחריו, לא רק שאינם יודעים מיהו אלא שמורשתו הציונית הלוהטת זרה להם. עבור רובם, שמות כמו "ניצנה" אינם אומרים דבר והמפעל הציוני הנפלא ששמו העיר ערד איננו מדבר אליהם, למעט אולי אותו פסטיבל נשכח. האירוניה ההיסטורית היא שדווקא מתנגדיו הפוליטיים של אליאב הם אלה ששמרו אמונים לעיקרון המנחה של רעיונותיו: נאמנות בלתי-מסויגת למדינת ישראל ותמיכה נלהבת בציונות. נראה שהם גם אלה שיזכרו אותו עוד שנים הרבה.

"אחד מאבות האומה בא"

השבוע, ביום שלישי, הובא למנוחות בבית הקברות של אצולת הציונות: בית הקברות טרומפלדור אשר במרכז תל אביב. בית הקברות נוסד לפני 108 שנים ובו קבורים בין השאר חיים ארלוזורוב, מקס נורדאו, חיים נחמן ביאליק, אחד העם וגם דמויות מהעבר הפחות רחוק כמו שושנה דמארי. בין מלוויו היו שר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ, יו"ר 'הסוכנות היהודית', נתן שרנסקי, השר אבישי ברוורמן וגם יריבו הפוליטי משכבר הימים, הנשיא שמעון פרס. בבחירות שנערכו לפני חמש שנים לראשות 'העבודה', שבהן זכה פרץ בבכורה, תמך אליאב בגלוי בפרץ והעדיפו על פני פרס. כעבור שלוש שנים, התאכזב מפרץ והביע תמיכה גלויה במועמדותו של ח"כ לשעבר אופיר פינס לתפקיד יושב-ראש המפלגה.

הוא חזה מראש את דעיכת תנועתו. "מפלגת העבודה ו'המערך' חייבים לעלות אל העם, לא לרדת. הם חייבים לרדת מהדשא של מגרשי הגולף והם חייבים לרדת מהפנטהאוזים", אמר בשעתו. למרות דעותיו הנחרצות משמאל, זכה לאהדה רבה גם מצד יריביו. משנודע דבר פטירתו, הספיד אותו ראש הממשלה נתניהו באומרו כי "לובה היה מופת של מנהיג ציוני, שכל כולו רתום למען מה שהיה חשוב בעיניו לעתיד עמנו - השלום, יישוב הנגב וקידום החברה, החינוך והביטחון".

במאמר שפרסם השבוע באתר האינטרנט של מעריב חגי אלון, שהיה יועצו של עמיר פרץ בעת כהונתו כשר הביטחון, סיפר אלון כיצד נסע עם אליאב מתל אביב צפונה, אל הקו האש, תחת איום הטילים. "בלי תיאומים מוקדמים, בניגוד להנחיות הביטחוניות בלי פמליות ומלווים, הוא ואני עוברים יישוב-ישוב על קו החזית".

"כך בלי התרעה", כתב אלון, "(אנו) עוברים בשערי היישובים מעודדים ומחזקים, אני רושם בפנקס בקשות ומשימות ומעביר למשרד ולובה - הוא מחבק ומנשק ובוכה איתם ושר איתם ואוכל איתם ונוגע בהם באזרחים של המדינה שלו, שהוא היה חלק מבנייתה. והם המתיישבים האמיצים של גבול הצפון בעיירה, בקיבוץ ובמושב, שנשארו בבתיהם כי קו הגבול הוא קו היישובים, הם אהבו אותו אהבת אמת. הילה גדולה הייתה מקיפה את החדר ומקומות המפגש בשדה בפרדס במקלט וטיל לא בא גם אם אזעקה נשמעה, הילה שנתנה למתיישבים את התחושה שהם לא לבד - שאחד מאבות האומה בא".

במפגש שנערך לכבודו בסוף 2009, ישבה לצדו ח"כ לשעבר אורה נמיר, בעבר שרת העבודה והרווחה בממשלת רבין ושגרירת ישראל בסין. "לא לובה ולא אני", הפטירה נמיר, כשזרועו של לובה כרוכה עליה, "לא התרגשנו ממה שחשבה מפלגת העבודה על העמדות שלנו". "נכון", אישר לובה. רוזה סעדון, שאותה לימד אליאב עברית כשהתנדב להיות מורה במקביל לעבודתו הפרלמנטארית, ניגשה לחבק את אליאב וסיפרה כיצד תמהה נוכח העובדה שחבר כנסת מגיע ללמד עולים חדשים את שפת הארץ. המתח הזה, שבין פעילות פוליטית עקרונית ובין התמסרות מוחלטת לעשייה ציונית, איננו רק מאפיין של עשייתו רבת-השנים לובה אליאב. הוא גם תזכורת למה שהיה פה לפני אי-אלו עשרות שנים ונדמה כי פס מן הארץ לבלי שוב.

בעמדת מיעוט

בשנת 1965 נבחר אליאב לכהונה בכנסת בסיעת מפא"י. תחילה היה סגן שר במשרד התעשיה והמסחר, לאחר מכן עבר לשמש סגן שר במשרד הקליטה וב-1969 נבחר לתפקיד מזכ"ל מפלגת העבודה, שנוסדה שנה לפני כן לאחר איחוד בין מפא"י, רפ"י ו'אחדות העבודה'. עם מות פטרונו, לוי אשכול, בשנת 1969, נבחרה לתפקיד ראש הממשלה גולדה מאיר. אליאב היה סמן שמאלי במפלגה וחילוקי דעות קשים עמדו בינו ובין גולדה מאיר וישראל גלילי, ראש המטה הארצי של 'ההגנה', מבכירי הממשלה ויו"ר ועדת השרים לענייני התיישבות. גלילי היה מתומכי ההתיישבות ביש"ע וזכה לתמיכתה של מאיר; אליאב התנגד בתוקף למפעל ההתיישבות. עד יומו האחרון טען כי צדק בהתנגדותו זו.

ספרו המפורסם, "ארץ הצבי", יצא לאור בשנת 1972 והשפיע על הדור הצעיר של אותם ימים שהחל להתארגן בנפרד ממפלגות השמאל המסורתיות. אליאב מצא עצמו בעמדת מיעוט במפלגת העבודה והיה מהבודדים שקראו לנסיגה ישראלית מהשטחים. הוא מצא עצמו שותף לדעותיהן של קבוצות משולי המפה הפוליטית, שהתארגנו לימים בתנועות ובמפלגות כמו 'מוקד', שי"ח, ר"צ ועוד. הבידוד הפוליטי של אליאב, שהתעקש על ציוניותו, דחק אותו לשוליים. הוא העדיף להתמקד בפעילות התנדבותית: בלילות עבד ללא תמורה כסניטר ופועל ניקיון בבית חולים, וביום התנדב כמורה בבתי סוהר, במכללת 'תל-חי', בקריית שמונה ובאור עקיבא.

אליאב שב לכנסת במסגרת סיעת של"י, שהוקמה בין השאר על-ידי כמה מוותיקי המפלגה הקומוניסטית של משה סנה, פורשי מפ"ם דוגמת רן כהן וגם אנשי תנועת 'העולם הזה-כוח חדש' בראשות אורי אבנרי. אולם הרומן של אליאב עם קיצוני השמאל לא ארך זמן רב. בשנת 1986 הקים את 'הקהילה החינוכית ניצנה' וביכר את המעש הציוני על פני הפגישות המתוקשרות של רבים מחבריו לדעה עם אנשי אש"ף. הוא התמודד בשנית על מקום ריאלי ברשימת מפלגת העבודה בבחירות 1988 ונבחר לכנסת. כעבור חמש שנים התמודד מול עזר ויצמן על מועמדות מפלגת העבודה לתפקיד נשיא המדינה, וכשל.

היכרות על אוניית מעפילים

לובה אליאב נולד בנובמבר 1921 במוסקבה בשם לובה ליפשיץ, ועלה לארץ ישראל והוא בן שנתיים וחצי. הוריו בנו בית חד-קומתי ברחוב קרל נטר במרכז תל אביב. עם השנים נוספו לבית קומות נוספות: אחיו הוסיף לבית עוד קומה, לאחר מכן נוספה קומה שלישית. כאשר התחתן, בנה דירה על הגג ובה התגורר עד יום מותו.

בגיל עשר השתתף בתחרות חיבורים שכתבו ילדי העיר תל אביב הצעירה על המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק. חיבורו של לובה ליפשיץ הצעיר זכה בתחרות והמשורר האגדתי קיבל לידיו את החיבור. משמצא חן הטקסט בעיני ביאליק, נפגשו השניים וביניהם התפתחו יחסי קירבה. אמו, מתילדה, הייתה לחברתה של מניה, רעייתו של ביאליק.

בשנת 1936, והוא בן 15 בלבד, הצטרף אליאב לארגון 'ההגנה' ועם פרוץ מלחמת העולם השנייה, החליט להתנדב ליחידת תותחני החוף של הצבא הבריטי. משתמה המלחמה, התגייס לש"י (שירות הידיעות של 'ההגנה'). מקץ כמה חודשים הצטרף למוסד לעלייה ב' והיה למפקד אוניות מעפילים. על ספינת המעפילים "אולואה" הכיר את רעייתו, טניה צבי, ניצולת שואה מליטא. "כשבאתי (לארץ) לא היה לי אף אחד; לובה היה בשבילי הכול, הוא היה אבא והיה מורה", אמרה בכאב לאחר יותר מ-62 שנות נישואין.

במהלך מלחמת העצמאות, שירת אליאב בחיל הים בדרגת סגן אלוף. עם שוך הקרבות, היה לנאמנו של ראש מחלקת ההתיישבות של הסוכנות היהודית ולימים ראש הממשלה, לוי אשכול. בצד פעילותו למען קליטת עלייה, הקים בשנת 1955 את יישובי חבל לכיש, ובהם בתי בלוקים קבועים בשטח של 48 מ"ר למשפחה - מרווח מאוד לעומת המעברות שנבנו עד אז. מקץ שנה, פיקד על "מבצע תושייה" במהלך מלחמת קדש והעלה ארצה את יהודי פורט סעיד. בשנת 1958 נתמנה למזכיר ראשון בשגרירות ישראל במוסקבה ושימש כאיש 'לשכת הקשר' ועמד בקשרים עם יהודי הגוש המזרחי.

בשונה מאנשי שמאל רבים אחרים, היה אליאב מחובר עמוקות לשורשיו היהודיים. הוא היה אחד מצאצאי ר' ברוך מרדכי מבוברויסק, העילוי שיצק מים על ידיו של הגאון מווילנא והיה לימים יד-ימינו של ר' שניאור זלמן מלאדי. כשהיה בתפקיד ציר ברוסיה, ביקש מהסובייטים לפקוד את קבר אמו בבוברויסק. משסירבו, אישרו לו לבקר במוזיאון המקומי. אליאב נדהם כי הסובייטים לא נתנו שום ביטוי ליהודי בוברויסק. לאחר שסיים ב-1961 את שליחותו, שב ארצה על-מנת להקים את העיר ערד.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  04/06/2010   |   עודכן:  04/06/2010
דוד מרחב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לובה אליאב - פניו האמיתיות של השמאל הלאומי
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זיכרוני לברכה
4/06/10 22:58
 
פטריוט אמיתי
5/06/10 14:39
2
אמיר ש.
5/06/10 10:02
3
מוטי1
5/06/10 10:38
4
השתמש וזרוק
5/06/10 12:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאור פרשת ענת קם, אשר אינני יכול שלא לראותה כפרשת הבגידה האחרונה של השמאל, ברצוני לבחון את התנהלות השמאל בכללותו בהקשר זה.
04/06/2010  |  רעי לוי  |   מאמרים
יש לעבור לשפה הערבית המדוברת, או לטורקית. ואולי יותר טוב לפרסית. בקיצור, למוסלמית. למסקנה הזאת יגיע כל מי שיתבונן באירועי השבוע, בעיקר כמובן ב"משט השלום" ותוצאותיו, אם רק יעשה זאת, כלומר יתבונן, בראש פתוח, בלי דעות קדומות. כי הרי לתוצאות המשט המדובר, כמו אגב לכל תוצאה, יש סיבה. אז מה הסיבה שהעניינים השתבשו עד כדי כך? איך זה שהלוחמים לא היו מוכנים למלכודת שהכינו להם שם על האונייה הטורקית? כי לא הכינו אותם, אבל למה לא הכינו אותם? כי כל הזמן דיברו על משט של "פעילי שלום" או "פעילי זכויות אדם", אף אחד לא דיבר על טרוריסטים השטים בספינות אלו. ולא מדובר רק בתקשורת שכבר מזמן אימצה את השקר כשפה רשמית, מדובר במנהיגים ואפילו באנשי צבא שמדברים על הטרוריסטים כעל "לוחמי חופש" במקרה הטוב, ועל פעילי זכויות אדם וכדומה, במקרים הגרועים והיותר נפוצים.
04/06/2010  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
יש לשנות את חוק החסינות שלא יאפשר שימוש בדמוקרטיה למען הריסתה ידיעות ומעריב יכולים להילחם באדלסון רק באמצעות התייעלות והורדת מחירים העיוות הגדול של הוצאות הספרים
04/06/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מה לא עושות חברת הכבלים וזו של הלוויין כדי לרצות את לקוחותיהן ובלבד שישמרו להן אמונים? הניידות הרבה, לעת האחרונה, של מנויים בלתי-מרוצים מחברה אחת לרעותה, הניעה אותן להציע למנוייהן מבצעים מפתים - העיקר שלא ינטשו אותן.
04/06/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מפליא הדבר כי מכל החלופות האפשריות הנוגעות לסגר הימי על רצועת עזה, שוקלים בממשלת ישראל, כפי שנמסר (3.6.10) בעיתונות, את העברת האחריות הכוללת והפיקוח על התנועה הימית לרצועת עזה לידי גופים בינלאומיים. האם מנהיגינו לקו בפיק ברכיים "חוסיין אובמי"? שמא זרעו זעקות ההמון המוסת באנקרה מורך בליבם? האם התערפל כושר שיפוטם?
04/06/2010  |  אהרון רול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il