|   15:07:40
דלג
  אבי שגיא  
עמית מחקר בכיר מכון שלום הרטמן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

הרעדה הפלאית שבנפש

שנים רבות לפני המשבר בתנועה הקיבוצית, כתב דוד מלץ על תוגתו ובדידותו של האדם בחברה שהטיפה לשיתוף ולקולקטיביזציה "מעמדו המרכזי של מלץ, ממייסדי קיבוץ עין חרוד, לא רק שלא גבר על ההומניזם שבו, אלא אף הפך אותו לקשוב יותר לקולו של היחיד", מסביר פרופ' אבי שגיא כיום, יותר מתמיד, יצירתו של מלץ, שמציבה סימני שאלה ושוברת דיכוטומיות, חיונית לשיח הישראלי-יהודי
06/06/2010  |   אבי שגיא   |   מאמרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
ייבוש ביצה ליד קיבוץ כפר רופין, 1940 [צילום ארכיון: זולטן קלוגר/לע"מ]

"האין זה מוזר שבחיינו, הבנויים על שיתוף ביצירה וכתוצאה מכך, לכאורה, על רעות וידידות, האין זה משונה שכמעט לא נמשך ליבו של אדם לרעהו?" משפטים נוקבים אלו על בדידותו של היחיד בתנועה הקיבוצית נכתבו על-ידי הסופר דוד מלץ (1899-1981). רבים מגיבוריו הספרותיים של מלץ היו דמויות שוליים, שחוו תלישות בחברה הקיבוצית וסבלו מעוצמתו הדורסנית של האתוס הקולקטיביסטי. דווקא מלץ, ממייסדי קיבוץ עין חרוד, דמות מוכרת ומוערכת, חקלאי ומחנך, היה זה שביקש להשיב לאנשי השוליים את קולם ביצירותיו הספרותיות ובמסות העיוניות שכתב. מעמדו המרכזי לא רק שלא גבר על עמדתו ההומניסטית, אלא הפך אותו קשוב יותר לקולו של היחיד. דוד מלץ הבין כי גרעינה של כל תרבות וחברה הוא היחיד החי.

כתלמידם הרוחני של א.ד. גורדון ובובר, הוא ידע כי התיקון החברתי עומד על תיקון הלב, ובלשונו: "כל שאיפתנו ומעשינו החברתיים, כל אשר אנו עושים בארץ לתיקונם ולחידושם של חיי העם העברי, כל אלה המעשים הרי הם במהותם המוחלטת, בערכם המוחלט לאדם, אינם באים אלא לתיקון חייו הפנימיים, להעשרת אישיותו, לנתינת טעם לחייו".

ביצירותיו הספרותיות ובמאמריו העיוניים חזר וטען מלץ כי השוויון הפורמאלי בקיבוץ מייצר ניכור וכי בתרבות העברית החדשה ההולכת ונבנית יש יסוד מלאכותי, שכן אינה מתמודדת עם שאלות היסוד הקיומיות של האדם. כבר בשנות הארבעים של המאה הקודמת התקומם מלץ כנגד הפגיעה בתא המשפחתי; בעיניו המשפחה היא "חופו המרגיע", "המקלט" של האדם, שבו הוא מוצא מנוח מהניכור שבסערת החיים המודרניים. עבורו, הפגיעה ביחיד ובתא המשפחתי אינה יכולה שלא לחולל פגיעה במרקם החיים האנושיים ובתרבות כולה.

בספרים כמו "מעגלות" או "השער נעול" מתאר מלץ את המציאות המורכבת המתרקמת בקיבוץ, על הפער שבין שכבת החיים הגלויה, בה שולטות רטוריקה ופרקטיקה חזקות, לבין שכבת החיים המוסתרת, שבה רוחשים היצרים, האימה וההתפוררות התרבותית- חברתית. גיבוריו, אנשי השוליים, ביטאו את החולי וחוסר המשמעות שזיהה מלץ מתחת לשכבת הבריאות הצברית.

רבים מבני הקיבוץ שלבם משווע לחידוש התרבות היהודית רואים כיום במלץ דמות מופת וביצירותיו קול ספרותי ותרבותי מרכזי. אחד הביטויים המובהקים לייחודו של מלץ הוא עמדתו בשאלת משמעותה של התרבות העברית החדשה. כתלמידם של ברנר מצד אחד ושל בובר וגורדון מן הצד האחר, הכיר מלץ את שתי החלופות המרכזיות שאלו העניקו למשמעותן של התרבות וההבנייה החברתית. מצד אחד ניצבה עמדתו של ברנר, לפיה החברה והתרבות מעוצבות על-ידי בני אדם מתוך דאגה לקיומם האימננטי. לפי ברנר, אין לתרבות מקור טרנסצנדנטי - הלא "האל הזקן" מת זה מכבר. מן העבר השני ניצב בובר (וגורדון עימו), שסברו שתרבות אמיתית נוצרת כהיענות לאלוהי, ומתוך קשב למציאות.

עמדתו של מלץ נמתחת בין הקצוות הללו. היא מיוסדת על ההכרה במסתורין שבקיום ומהווה מחסום כנגד הניהיליזם והרס המשמעות; החיים הם עמוקים ובלתי מובנים ועל האדם לעמוד אל מולם מתוך תחושה של קדושה. מלץ מקבל את עמדת גורדון, לפיה שאלת חיפוש המשמעות וההכרה בסוד החיים מובילה את האדם להכרה בגדלותו של הקיום, בשגב שבו. תחושת השגב הזאת היא כוח פועל בקיום עצמו. היא מובילה את האדם להכרה במלאות האין סופית של הקיום, בערכו המוחלט של מה שישנו. מכאן החשיבות המרכזית שמייחס מלץ לאישיות המסוגלת להתנסות במלאות הקיום, ובלשונו: "האישיות העשירה, העמוקה - בה עצם תכלית החיים וטעמם. אישיות אשר שאר רוח בה, המסוגלת לקלוט את הצלילים הדקים והמופלאים המתמלטים מתחת ידי החיים בסודיותם הגדולה - היא ורק היא הנותנת לחיים את תיקונם. [...] רק אותה הרעדה הדקה והפילאית שבנפש, שהיא כמיתר הזה הרועד לקראת היד הפורטת עליו, רק אלה - גם בגרמם, כמו בתרבות דורנו, יסורי נפש ומצוקות הרוח - נותנים לחיים את חיותם".

עמידת האדם לנוכח סוד ההוויה אינה מנחמת; אדרבה, יש בעמידה זו משום התנסות במה שמלץ מכנה "היגון היפה, המרומם הפורה". ההבנה כי המציאות היא סודית, אינסופית ולא ניתנת להעמדה על האימננטי המוחלט או על הטרנסצנדנטי המוחלט מהווה תשתית למרכזיותה של החברותא האנושית, של הקבוצה.

מלץ מצביע על התשוקה לטרנסצנדנטיות כיסוד מכונן בעיצובם של החג והמועד בקיבוץ. הוא דוחה את ההשקפה לפיה המאמץ התרבותי המושקע בעיצוב הטקסים האלו הוא ביטוי ל"שעשוע פולקלוריסטי גרידא". בעיניו עיצוב הטקסים מבטא את "הכוח של הצוותא, של העדה העובדת במשותף ורוקמת רקמת חייה יום־יום במשותף. הלא היא הרוח של שותפות המקדשת קדושה אנושית את ששת ימי המעשה ומאצילה על השבת והמועד".

מלץ הקדיש מחשבה מרובה, הן בכתיבתו הספרותית והן בעשייה חינוכית, לשאלת העיצוב התרבותי של החג והמועד. ביצירתו חוזר ועולה המאמץ להפריד בין הסוד לבין הדרך המסורתית, המנסה לפרשו עם היש האלוהי. מלץ מבקר את החג המעוצב לנוכח המצלמה, בה הוא מזהה זיוף והעמדת פנים: "הרי זה דומה לנשיקת כלה ראשונה, אשר הצלם עומד עליה ומתפעל: אח, תמונה נהדרת - - -". חיים לנוכח התמונה כמוהם כחיים מוסדרים ומאורגנים על-פי תבניות רציונאליות של ההכרה.

כנגד "ההכרה" המבטאת סדר ידוע מעמיד מלץ את ההכרה המבטאת את החוויה המאפשרת להתנסות בסוד, במה שמעבר, מבלי לפענחו. מנקודת מבט זו של שמירה על הסודיות ורתיעה מנגוע בקצה ההר, נוסח סיני, מבקש מלץ להבין את הפרויקט התרבותי היהודי הנבנה בארץ. מלץ מבין היטב את הפיתוי שבפירוש דתי לחג, הנובע בדיוק מאותו רצון אנושי לפענח את הסוד ולתרגמו ליחסים שבין האדם לאל. אלא שבמקום להיכנע לפיתוי, הוא מבקש להפנות את התשוקה לסוד אל הקיום האנושי ולייצר בו, באמצעות השבת והחג, מרחבי קדושה שאינם מכלים את הרז.

עמדתו של מלץ עומדת ביסודו של ארכיון החגים בקיבוץ בית השיטה ושל מפעל חידוש היהדות בתנועה הקיבוצית, אבל יצירתו רלוונטית גם לאלו שאינם חלק מתנועה זו. יותר מתמיד, קולו של מלץ חיוני בשיח היהודי-ישראלי בן זמננו. יצירתו שוברת דיכוטומיות, מציבה שאלות ומפנה אותנו, קוראיו, למבט פנימי. זה כוחה הגדול של ספרות, שהיא מייצרת תהליך של התבוננות עמוקה, מבט חדש של הקורא על עצמו ועל סביבתו.

יצירתו הספרותית של דוד מלץ כוללת את: מעגלות, (תל אביב, תש"ה), חתחתים בדרך: סיפורים מחיי הקבוצה (תל אביב, תש"ז), השער נעול (תל אביב, תשי"ט), לדרכו התועה (תל אביב, תשל"ו), שני סיפורים ואחד (תל אביב, תשמ"א, הכולל שני סיפורים של מלץ ואחד של רעייתו הסופרת והמחנכת רוחמה חזנוב). המסות העקריות שלו כונסו בספר מסביב לעיקר (תל אביב, תש"ל).

פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן וראש התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות ומרצה במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר-אילן. ספרו המסע האנושי למשמעות: עיון הרמנויטי-פילוסופי ביצירות ספרותיות, יצא לאור בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן בשנת 2009.
תאריך:  06/06/2010   |   עודכן:  06/06/2010
פרופ' אבי שגיא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זעזוע גדול מוצג לאור התגליות האחרונות על ילדים בדרום שאינם נשלחים לחינוך חובה ובמקום זה, נשלחים לעסוק במה שחשוב להוריהם. אנשי חינוך מזדעקים ומשמיעים קולם כי יש לדאוג לילדים אלו אשר אינם לומדים את כישורי הלמידה הנדרשים להשתלבות בשוק העבודה המודרני בעתיד, ובשל כך - זכויותיהם והזדמנויותיהם בחיים נפגמות.
06/06/2010  |  ליאת נוקד-וינדר  |   מאמרים
לרגל שבוע הספר ופסטיבל "על כנפי הדמיון" מוצגות (3.7.10-8.5.10) בגלריה העירונית בבית "יד לבנים" ברעננה שתי תערוכות ייחודיות שמומלץ בחום לראותן:
בשבוע הספר אני ממליץ על ספרו של יורם קניוק "תש"ח" בהוצאת "ידיעות ספרים". ספר שנכתב לא רק בידי סופר מחונן, אלא על-ידי מי שנולד לפני שקמה המדינה ובהיותו בן שבע-עשרה וחצי התנדב לצבא. או כלשונו: "לא הייתי גיבור חיל כמו רבים מן החיילים... ראיתי מוות... ידעתי שבאוניות הקטנות בים מסתובבים אלפי ניצולי שואה, חסרי בית, ששום מדינה לא רצתה בהם, וקראתי מה אמר גבלס שלוש שנים לפני כן... ואני זוכר שזה חרה לי ורציתי להשתתף בהבאת היהודים האלה" (עמ' 12).
06/06/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
למלחמה בין ישראל לחמאס יש נקודת מוצא עליה סוכני-שלום לא מדברים: החמאס טוען שהיהודים גזלו את אדמת הפלשתינים ועד שהאדמה לא תושב לבעליה החוקיים, דהיינו מחיקת ישראל - אסור לפלשתינים להניח את נשקם. מבחינתם, הרצליה היא התנחלות ו"דין תל אביב כדין נצרים". זאת נקודת המוצא, הא ותו לא.
06/06/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
ראש ממשלת טורקיה הוא כיום כמעט דיקטטור בארצו. הוא מסוכסך עם ארה"ב בקשר למבצע בעירק בכלל, ובכורדיסטן בפרט (והוא ממש רותח בגלל הכרזת הקונגרס בארה"ב על השואה הארמנית ואשמת טורקיה), הוא רואה בקנאה ברורה כיצד "נציגת ארה"ב באזור" - מדינת ישראל, הופכת למעצמה כלכלית - בייחוד לאחר מציאת שדות הגז.
06/06/2010  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
מלחמת הדת הראשונה  /  פרופ' ישראל קנוהל
כיצד יוצרים משמעות באמצעות טקסי זיכרון?  /  נעם ציון, דורית גלסר, רני יגר
המנהיג הנשכח מצפת: ר' שמואל הלר  /  רבקה אמבון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il