|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

כל אחד והשולה שלו

השר שמחון כמעט התמנה ליו"ר קק"ל וקיבל לשליטתו 13 אחוזים מאדמות המדינה, אך שופט מנע את "הליך הבחירה הבלתי דמוקרטי". בכיר במשרד החקלאות מספר על עוד סיבה טובה לפסילת המינוי: לדבריו, שמחון השתמש בכספי קק"ל ומשרד החקלאות לטובת מקורביו ומשפחתה של היועצת שלו. זה לא מפריע לאהוד ברק לתכנן תרגיל מסריח למינויו של שמחון כראש קק"ל, על אפו וחמתו של בית המשפט
19/06/2010  |   פזית רבינא   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
שמחון. "הדרך הציבורית" נסללה בתוך שטח פרטי

אם היו צדיקים בקונגרס הציוני הל"ו שננעל השבוע, הם הקפידו להיות נסתרים. אולם צדיק אחד ידוע, שר החקלאות שלום שמחון, נחל השבוע מפלה קשה כשבית המשפט אסר למנותו לראשות קק"ל כמועמד יחיד ללא בחירות במוסדות מפלגת העבודה. שופט בית המשפט המחוזי בפתח תקוה, יעקב אברהם, מתח בהחלטתו ביקורת קשה על הניסיון למנות את שמחון ללא הליך דמוקרטי. "בחירה של אדם מתוך רשימת מועמדים הכוללת רק את שמו של אותו אדם, אינה בחירה אמיתית ונוגדת כל הליך דמוקרטי...הדבר מנוגד לאמנת היסוד של המפלגה", כתב השופט.

האם החלטתו של השופט היא בבחינת סוף פסוק למהלך המתוכנן של יו"ר מפלגת העבודה אהוד ברק ושל שר החקלאות, להביא למינוי שמחון כיו"ר קק"ל? לא בהכרח, אומרים בקק"ל. בתנאים נורמליים היה נבחר יו"ר חדש במהלך הקונגרס הציוני שנערך השבוע. זה לא קרה. כעת השאלה היא מה כן יקרה. האם תוותר העבודה על מינוי שמבטיח שליטה על 13 אחוז מאדמות הלאום? לא מתקבל על הדעת. ההחלטה תחכה ככל הנראה לסתיו, לכינוס הוועד הפועל הציוני. עד אז ימשיך היו"ר הנוכחי, אפי שטנצלר, לכהן בתפקידו, למגינת לבם של ברק ושמחון.

אך לא תמו העלילות, ועד הסתיו הכול עשוי להשתנות. נכון לכתיבת שורות אלו [הדברים נכתבו קודם לפסיקת ביהמ"ש שביטלה א הבחירה בקונגרס הציוני], אומרים מקורות בקונגרס הציוני, בעבודה לא התייאשו, שם מתכננים תרגיל מסריח, שיעקוף את השופט יעקב אברהם. על-פי התכנון ב"עבודה", שמחון ייבחר בכינוס של סיעתה שבהסתדרות הציונית (ולא בכנסת), סיעה המורכבת מהעבודה, ממרצ ומהרפורמים. חברי העבודה יימנעו מהצבעה, וכך לא יפרו את פסיקת בית המשפט, אך מרצ והרפורמים יצביעו בעד שמחון ויקבעו את מינויו. אם זה לא יצלח, אומרים בקונגרס יש אפשרות שאבשלום וילן ממרצ ימונה כיו"ר זמני של קק"ל, ויפקיד מכתב המחייב את התפטרותו בבוא הזמן. הבעיה היא, מוסיפים מקורות, שכל מינוי זמני עלול, כידוע להפוך לנצחי.

נכון לעכשיו, המינוי הנכסף של שמחון תקוע. ומה שתקוע מאחוריו הם הניסיונות לצרף את קדימה לממשלה על-רקע הלחצים הבינלאומיים הגוברים להסרת המצור מעזה. אילו נבחר השר שמחון השבוע ליו"ר קק"ל, היה מתפנה כיסא ליד שולחן הממשלה. כך אולי היה מתאפשר מהלך רחב של משחק כסאות קואליציוני, שהיה נותן לברק שקט תעשייתי. במפלגת העבודה יש מי שכבר מזמן לוטשים עיניים לכסאו של שמחון, בין אם זו ח"כ אורית נוקד, המייצגת את המגזר הקיבוצי, או סגן שר הביטחון מתן וילנאי, שלא דחה על הסף את אפשרות מינויו לשר החקלאות.

האפשרות ששמחון יפנה את המקום עוררה תקוות לא רק בעבודה, אלא בעיקר בקדימה, שם מייעדים את הכיסא לאיש התנועה הקיבוצית שי חרמש. לא שחרמש הוא שחקן ליגת-העל, אבל הוא מייצג אפשרות לשידוד מערכות קואליציוני. מכל מקום כעת, עקב פסיקת בית המשפט, ברק תקוע עם שמחון מקורבו כמעין ברווז צולע. על-פי חוקת המפלגה, שמחון, שיושב בכיסא שר כבר עשר שנים כמעט, אינו יכול לשוב ולהיבחר לכנסת כנציג תנועת המושבים במפלגת העבודה, כך שאין לו אופק פוליטי. יתרה מכך, דוח מבקר המדינה הזיק קשות לדימויו הציבורי.

מי מעוניין בהקלת הסגר על עזה?

הצמד ברק-שמחון עובד צמוד-צמוד לא רק בכל הנוגע לעתידו של שר החקלאות. בניגוד לחשיבה המקובלת, ישנם לא מעט אינטרסנטים בישראל שהיו רוצים להסיר את הסגר על עזה או לפחות לצמצם אותו, במיוחד בתחום הסחורות החקלאיות.

אחד מתחומי שיתוף הפעולה העיקריים בין משרד החקלאות למשרד הביטחון הוא ויסות מעבר הסחורות החקלאיות לרצועה, כולל הסחר בבעלי חיים. בתחום זה, מסביר מקור המצוי בנבכי המסחר עם העזתים, מתקיים בתוך הממשלה מערך אדיר של לחצים דו-צדדיים. בעוד שר הביטחון סוגר את הברז לעזה כדי ללחוץ על הפלשתינים, מייצג שמחון את האינטרס של החקלאים, והם דווקא מעוניינים מאוד להעביר סחורות לעזה. הרצועה מבחינתם היא כלי קיבול הקולט עודפי פירות וירקות שאין להם ביקוש בשוק הישראלי, וכך מונע צניחת מחירים. לכן, גם כאשר אין לחצים בינלאומיים, יש לחצים מקומיים לא פשוטים.

במסגרת תפקידו, אומר המקור, דואג שמחון שהמעברים לעזה יישארו פתוחים, ושכמה שיותר סחורה תעבור. ובעזה קולטים הכול. המסחר, מוסיף יודע-הדבר, מתנהל כולו במזומן. הסוחרים הפלשתינים הרעבים לסחורה משלמים היטב. וגם להם לא קל - חלק ניכר מהסחורה משולשל ישירות לידיהם של נציגי משטר חמאס.

קו עימות מושקע מאוד

שמחון יצטרך כעת לפלס את דרכו בזהירות רבה. מאז דוח מבקר המדינה, הוא ואנשיו יודעים כי הם נמצאים על הרדאר של לינדנשטראוס. זה לא בהכרח גורם להם להתנהג בזהירות הראויה.

לפני שבוע הפנינו שאילתה לדוברת משרד החקלאות בעניין חלוקת הכספים ביישובי קו העימות בצפון. אסופת מסמכים שהגיעה לידי "מקור ראשון" ובה תיעוד השקעות משותפות למשרד החקלאות וקק"ל בקרב מספר מצומצם של חקלאים מהמושבים שעל גבול הלבנון, מעלה לכאורה תמונה בלתי שוויונית של השקעות בתשתיות פרטיות על-ידי מנהלת ההשקעות של משרד החקלאות. במסמכים אלו שב ועולה בתדירות גבוהה יחסית שמם של חקלאים מסוימים שלכאורה מקורבים לשר. בשאילתה התבקש המשרד לתת הסבר לתופעה, ופורטו שמות החקלאים, גובה ההשקעות והתאריכים שבהם התבצעו. מדובר בסכומים שבין 25 אלף ל-158 אלף שקלים, שהוענקו בשנים 2002-2001 לחקלאים המתגוררים במועצה האזורית מעלה יוסף, שם גר גם שר החקלאות.

השיטה, אומר מקור בכיר במשרד החקלאות, היא הקצאת משאבים במסגרת מנהלת ההשקעות של המשרד, כשקק"ל משמשת בעבורו קבלן ביצוע. ההשקעה מתחלקת בין משרד החקלאות, קק"ל והחקלאי עצמו. אולם, מדגיש הבכיר, פעמים רבות אין תיעוד לעבודות שנעשו. לא פעם ההגדרה לביצוע היא "סלילת דרך ציבורית ביישוב", כשבפועל נעשות עבודות בשטחם הפרטי של החקלאים. וכך, מספר הבכיר, מענקים בסדרי גודל של עשרות ומאות אלפי שקלים, שבאים בחלקם מתקציב המדינה וחלקם מתרומות של יהודי העולם לקרן הקיימת, הולכים לכיסם הפרטי של אותם חקלאים.

בתגובה אומרת דוברת משרד החקלאות: "מדובר בהשקעות ב'קו עימות', ועל כן הן אינן במסלול הרגיל של מנהלת ההשקעות, שבמסגרתו מגיש החקלאי ישירות למשרד את הבקשה למענק. במסלול 'קו עימות' בשנים המדוברות, תמיכות המשרד להשקעה בתשתיות הועברו לקק"ל. במקרה המדובר הועברו התמיכות לקק"ל בעבור מועצה אזורית מעלה יוסף למטרת תשתיות. 70 אחוזים מהתשתיות מומנו מתקציב קק"ל והמועצה האזורית מעלה יוסף ו-20 אחוזים בלבד מתקציב משרד החקלאות. קק"ל, בשיתוף המועצה האזורית, קבעו את אופן חלוקת הכספים. כיום הנוהל שונה, ומשנת 2008 ואילך משרד החקלאות דורש מהמועצה האזורית הרלוונטית לפרט בפניו היכן וכיצד יושקעו כספי התמיכות, וכן לפרט בפניו את הקריטריונים שבגינם הוחלט על ההשקעה המבוקשת". בהמשך מדגישה הדוברת כי "איש מהאנשים שהוזכרו בשאילתה אינו מקורב לשר, ואין לשר כל מעורבות במתן המענקים".

אלא שמהמסמכים שבידי "מקור ראשון" עולה תמונה שונה מהגרסה הרשמית שמנפקת הדוברת. אנשי השטח במשרד החקלאות ידעו בדיוק להיכן הולכים הכספים. במסמך מסוף 2007 מופיעים שמות חקלאים במועצה האזורית מעלה יוסף, שהמשרד אישר ביצוע עבודות תשתית במשקיהם הפרטיים בסכום כולל של יותר ממיליון שקל.

"לפחות בשני המקרים", אומרים מקורות במשרד החקלאות, "מדובר בקרובי משפחתה של יועצת השר, עליזה כהן. במקרה נוסף זהו מקורב לשמחון, שלפני שלוש שנים אושרה לו בדיעבד בניית דיר בתוך שמורת יער, בצמוד לשמורת נחל בצת, פעולה המחייבת את חתימתו של השר".

יתרה מזאת, ל"מקור ראשון" נודע כי בעקבות השאילתה הוציאה יועצת השר בראשית השבוע מכתב חריף ביותר לצמרת משרד החקלאות, ובכללה מנכ"ל המשרד והסמנכ"ל להשקעות. היועצת דרשה מהם לפעול כנגד הדלפות תוך שהיא מזהירה מ"סנקציות חמורות כלפי העובדים". בכיר במשרד מעיר כי בפעולה זו חרגה יועצת השר מתפקידה. "על-פי התקשי"ר, כנושאת משרת אמון של שר החקלאות חל על יועצת השר איסור להתערב בעבודת הגורמים המקצועיים של המשרד, או לתת הוראות והנחיות לדרג המקצועי במשרד. מה גם שבמסגרת מכתבה לא טרחה יועצת השר ליידע את הגורמים המקצועיים כי בשני מקרים מדובר בקרובי משפחתה". כהן, מוסיפים לספר במשרד החקלאות, "היא האדם הקרוב ביותר לשר שמחון". נראה שגם כהן עצמה תחתום על ההגדרה הזו. לא מכבר, בכינוס יזמים בגליל, הציגה את עצמה והכריזה: "מאז ששלום בפוליטיקה, אני איתו".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  19/06/2010   |   עודכן:  19/06/2010
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כל אחד והשולה שלו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
20/06/10 09:44
2
בן דוגית
21/06/10 22:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם אגיד שזה הזמן לעשות חשבון נפש אשמע שחוק, נדוש וגדוש בסיסמאות. אם אצהיר שהגיע הרגע להסתכל פנימה ולבדוק את מוקדי החולי בקרבנו, ייתכן שיאשימו אותי בעידוד המשט האירני הבא עלינו לטובה. אז אולי רק אומר שבימים בהם אנחנו מלינים עד כמה העולם כולו נגדנו (ולפעמים אנחנו גם צודקים), צריך לעצור את הסחף ולחזור ברוורס 7 עשורים אחורה.
19/06/2010  |  ירון אברהם  |   מאמרים
ניתן להעריך את חסידי סלונים שהלכו לכלא בשם דבקותם בדתם ובערכיהם. פעילי העלייה מברה"מ שנשלחו למאסר בגין שאיפתם לעלות לישראל, הוכרו כגיבורי זכויות אדם הן בישראל והן ברחבי העולם.
19/06/2010  |  עו"ד אביעד ויסולי  |   מאמרים
במאמר קודם כבר הצגתי את סימן השאלה על ההיגיון של תפיסת "המשט ההומניטרי" במים בינלאומיים במקום במים הטריטוריאליים של ישראל. על זה קיבלתי תשובה עם פירוט החוק הבינלאומי המרשה לתפוס אוניות המובילות אספקה לאויב מוצהר של המדינה. כאילו כל הבעיה שעמדה לפנינו היא תכנון הפעולה הצבאית ובדיקת החוקיות שלה לפי חוקי השייט הבינלאומיים.
19/06/2010  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
חתן פרס נובל לתורת ההתמודדות (הקרויה, משום מה, "תורת המשחקים") כבר אמר את זה לפניי: מחוות של "פיוס" מול תוקפנים מזמינות רק יותר תוקפנות. כשארדואן, השליט האיסלאמיסטי של טורקיה, העליב בפומבי את נשיא ישראל בכנס בינלאומי בדאבוס, ב-29 בינואר 2009, היה צריך להיות ברור לקברניטי ישראל שקם לנו אויב נבזי גלוי ויש להתייחס אליו בהתאם. אלא שגילוי זה נפל על חיישן פגום בגנטיקה היהודית, שנשחק בדורות בהם למדו יהודי הגטו להשלים עם ביטויים עוינים של שליטי המקום, כל עוד אלה לא פתחו בהתקפה פיזית. כך נהגו ראשי יהדות גרמניה, כשיצאו להגן על שמו הטוב של "הפירר האהוב" בשיא ההסתה שזה ניהל נגד היהודים, וכך, במקום לנתח ולהבין את מדיניות צבירת הכוח של ארדואן בעולם האיסלאם, המשולבת בשנאתו האישית ליהודים, נקטו קברניטי ישראל במדיניות מפייסת כלפיו, עד כדי הכתרתו כ"מתווך הוגן" מכובד לשיחות שלום עם סוריה.
19/06/2010  |  יוסף דוריאל   |   מאמרים
הקַצב מאשדוד
19/06/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת שמחון  /  מי ומי    / 
כמו פעמון שענבליו מקרקרים  /  חגית כהן
והמשכיל בעת ההיא יידום  /  חגית כהן
בחזרה לטבע  /  איריס בר-טל
נאום הגבר  /  צור ארליך
"תסמונת ועדות החקירה מפוררת את צה"ל"  /  יעקב בר-און
אפלה בצהרי היום  /  אדוארד אטלר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il