|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שליט כמשל

החייל השבוי הפך משל למציאות הישראלית; לחוסר היכולת של מנהיגינו לקבל החלטות ולפחדנותם המוסרית והפוליטית
27/06/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   חטיפת גלעד שליט   |   תגובות
משל גלעד [צילום: AP]

כשאני כותב שורות אלה, אני מתבונן מחלוני בים הכחול שמול עיניי, וחושב על הצעיר המוחזק מול אותו הים, כמה עשרות קילומטרים מכאן.

האם רואה גלעד שליט את הים? האם הוא בכלל רואה משהו? מה מצבו? איך מתייחסים אליו?

מלאו ארבע שנים להחזקתו בשבי, ושום סוף אינו נראה באופק.

גלעד שליט הפך למשל - משל למציאות הישראלית. לחוסר היכולת של מנהיגינו לקבל החלטות. לפחדנותם המוסרית והפוליטית. לחוסר יכולתם לנתח מצב ולהסיק מסקנות.

אילו הייתה קיימת אפשרות מעשית לשחרר את גלעד בפעולה צבאית, ממשלת-ישראל הייתה קופצת עליה, גם במחיר סיכון חייו.

זה קל, מפני שהציבור הישראלי מעדיף תמיד פתרון של כוח על פתרון העלול להיחשב לחולשה. המבצע לשחרור בני-הערובה באנטבה ב-1976 נחשב לאחד המבצעים המפוארים בתולדות המדינה - אך כפסע היה בין הצלחה לכישלון. זה היה הימור בחייהם של החיילים ומאה וחמישה בני-הערובה.

במקרים אחרים ההימור לא הצליח. לא במינכן ב-1972, כאשר הימרו על חיי הספורטאים, והפסידו. לא במעלות ב-1974, כאשר הימרו על חיי התלמידים, והפסידו. לא במבצע לשחרור החייל נחשון וקסמן ב-1994, כאשר הימרו על חייו, והפסידו.

אילו הייתה אפשרות כלשהי לשחרר את גלעד בכוח, היו גם הפעם מהמרים על חייו, וקרוב לוודאי שהיו מפסידים. למזלו, לא הייתה אפשרות כזאת. לפי שעה.

זה די מפליא. לזרועות-הביטחון יש ברצועת-עזה מאות מודיעים, נוסף על כל האמצעים האלקטרוניים והאחרים. נראה שלא השיגו שום ידיעה על מקום הימצאו.

איך חמאס מצליח בכך? בין השאר על-ידי מניעת כל קשר עם השבוי - לא פגישות עם הצלב האדום או שליחים זרים, לא סרטים (מלבד שניים קצרצרים), לא מכתבים (כמעט). הם פשוט לא מתפתים. הם מסרבים לכל הבקשות בנושא זה.

ייתכן שניתן היה להתגבר על בעיה זו, אילו התחייבה ממשלת ישראל לוותר מראש על כל ניסיון לשחרר את גלעד בכוח, תמורת הסכמת חמאס להפגיש אותו עם הצלב האדום. התחייבות הדדית כזאת הייתה זקוקה, מן הסתם, לערבות של צד שלישי - ארצות-הברית, למשל.

בהיעדר סידור כזה, כל הדרישות החסודות של מדינאים זרים בנוסח "לאפשר לצלב האדום להיפגש עם החייל" הן אמירות ריקות.

לא פחות צבועות הן כל הדרישות של אישים זרים "לשחרר את החייל החטוף".

דרישות אלה נעימות לאוזן הישראלית, אבל הן מתעלמות לגמרי מן העובדה שמדובר בחילופי-שבויים.

גלעד שליט הוא אדם חי ונושם, צעיר שגורלו מעורר רגשות אנושיים עזים. אבל כך גם השבויים הפלסטיניים הם אנשים חיים ונושמים, וגם גורלם צריך לעורר רגשות אנושיים. יש ביניהם צעירים, הנמקים שנים על גבי שנים בכלא. יש ביניהם מנהיגים פוליטיים, הנענשים על השתייכותם לגוף זה או אחר. ויש ביניהם אנשים שבמינוח הישראלי "יש להם דם על הידיים", ובמינוח של הפלסטינים הם גיבורים לאומיים, שהקריבו את חירותם למען החירות של עמם.

המחיר שדורש חמאס נראה מופקע - אלף תמורת אחד. אבל ישראל כבר שילמה מחיר כזה בעבר עבור שבויים אחרים, וזה המחירון שנקבע. חמאס לא יכול להסתפק בפחות, מבלי להיראות נכנע.

לאלף השבויים הפלסטיניים יש משפחות - אבות, אמהות, נשים וילדים, אחים ואחיות, בדיוק כמו לגלעד שליט. גם אלה זועקים, דורשים, לוחצים. חמאס אינו יכול להתעלם מהם.

הפרשה כולה מראה בצורה מבהילה את חוסר-היכולת של ממשלותינו - הקודמת והנוכחית כאחת - לקבל החלטות, ואף לחשוב בהיגיון.

כבר לפני ארבע שנים קבע חמאס את המחיר, לפי התעריף המקובל. הוא לא השתנה מאז.

מאותו רגע, לפני ארבע שנים, צריך היה להחליט.

אין ספק, הסכם כזה יחזק את חמאס. הוא יעניק לו לגיטימיות כגורם פלסטיני חשוב. הוא יתפרש כאישור לאימרה "ישראל מבינה רק את שפת-הכוח".

על כך צריכים לתת תשובה פשוטה: כן או לא?

כן - פירושו מכה לאבו-מאזן, שלא הצליח בטובות לשחרר אף אסיר פלסטיני חשוב אחד (לכן הטילה ארצות-הברית וטו על העסקה).

לא - פירושו מאסר-עולם לגלעד שליט, עם סכנה מתמדת לחייו.

במשך ארבע שנים לא היו מנהיגינו מסוגלים להכריע. כשם שאינם מסוגלים להכריע בשום עניין מהותי הקובע את עתידנו (למשל: שתי מדינות - או מדינת אפרטהייד? שלום - או התנחלויות? להגיע להסכם עם אבו-מאזן - או להכיר בחמאס?).

כדי להתחמק מהצורך להכריע, הומצאו תכסיסים שונים. בין השאר: הטענה שהמצור על עזה נועד להביא לשחרור החייל.

זה היה מלכתחילה תירוץ שקרי. המצור הוטל כדי להכריח את תושבי-עזה להפיל את המשטר של חמאס, שזכה בבחירות הפלסטיניות. עניין שליט שורבב לעניין רק לצורכי-תעמולה.

עכשיו בוטל המצור חלקית. זהו ניצחון כביר למשט-הסיוע - ניצחון שיוזמיו אף לא העזו לחלום עליו. בעקבות ההחלטה המטומטמת לתקוף את הספינה התורכית נוצר לחץ בינלאומי לביטול המצור.

הממשלה המבוישת תירצה את ההחלטה בין השאר בכך ש"ממילא המצור לא עזר לשחרור שליט".

משפחת שליט זעקה חמאס. היא האמינה שהיה קשר כלשהו בין המצור וגורל בנה. אבל ברור שברגע שהחליטו להיכנע ללחץ הבינלאומי ולבטל את המצור חלקית, נתניהו וברק כלל לא חשבו על שליט.

אני מדגיש את המילה "חלקית". נכון, זהו ניצחון כביר לכולנו, שאמרנו מהרגע הראשון שהמצור הוא בלתי-מוסרי, בלתי-חוקי ובלתי-חכם. ההחלטה המאפשרת להכניס לרצועה כל דבר מלבד אמצעי-לחימה מהווה שינוי גדול.

אבל הבעיה העיקרית בעזה היא העוני, שמקורו באבטלה. המפעלים בעזה חוסלו על-ידי המצור. לא זה בלבד שלא יכלו להשיג חומרי-גלם, אלא שלא יכלו לייצא את סחורתם לגדה המערבית, לישראל ולרחבי העולם. נראה שמצב זה לא השתנה. גם אם יקבלו המפעלים חומרי-גלם, הם לא יוכלו לייצא את תוצרתם - דברי טקסטיל, פירות, פרחים וכל השאר. ספקים ישראליים ירוויחו עכשיו מיליוני דולרים מהייצוא לעזה, אך תושבי עזה לא יוכלו למכור את סחורתם בישראל.

כך או כך - זה אינו נוגע לגורלו של שליט.

משפחת שליט נתונה במצוקה קשה. אפשר להבין אותה, אבל צריכים גם להגיד לה שהיא טועה.

היא טועה כשהיא מתנגדת להסרת המצור. היא טועה כשהיא דורשת למנוע ביקורי-משפחה אצל אסירי החמאס בישראל (ולא רק מפני שממילא לא ניתן למשפחות האסירים מעזה לבקר את יקיריהן בכלא הישראלי).

אי-אפשר לאחוז בחבל בשני הקצוות. כשנועם שליט תובע לשחרר אלף אסירי חמאס תמורת שחרור בנו - הוא אינו יכול לתת יד לדמוניזציה של חמאס. הוא אינו יכול לדרוש יחס הומאני לגלעד, ובאותה שעה להצדיק אמצעים בלתי-הומאניים נגד תושבי עזה. המסר הכפול הזה מבלבל את הציבור ומסכל את המערכה לשחרור גלעד.

המסר צריך להיות פשוט, ברור ומובן לכל: הדרישה מבנימין נתניהו לקבל מיד את ההחלטה לבצע את חילופי-השבויים. גלעד יחזור הביתה, והמוני בית ישראל יריעו לו. השבויים הפלסטינים יחזרו לבתיהם, וגם שם תהיה התפוצצות של שמחה.

חוסר היכולת של נתניהו להחליט - ולעמוד על החלטתו - מדגימה את מלוא אפסותו כמנהיג.

במקום זה יש לנו עסק עם איש-השיווק (זה היה מקצועו המקורי), הקם בבוקר עם סקרי דעת-קהל והולך לישון בלילה עם סקרי דעת-קהל. הסקרים אומרים לו ששחרור שליט יהיה פופולארי, אך שחרור הפלסטינים יהיה בלתי-פופולארי. בלילה, על יצועו, הוא מתחבט בשאלה: מה כדאי לי יותר? מה יוסיף לי קולות, מה יגרע לי קולות?

וזה באמת מפחיד. אם נתניהו אינו מסוגל לקבל החלטות ביחס לגורלו של שליט, איך יקבל החלטות לגבי השאלות שיקבעו את גורל כולנו, לא לשנה - אלא לדורות?

תאריך:  27/06/2010   |   עודכן:  27/06/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שליט כמשל
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיים ק
27/06/10 16:33
 
נתנאלה
27/06/10 17:57
 
לא ימין לא שמאל
27/06/10 19:43
 
מורה נבוכים
27/06/10 19:12
2
אלישמע
27/06/10 17:27
3
עוכר ישראל
27/06/10 18:18
4
לועג לאבסורד
27/06/10 19:08
5
פלא יועץ
27/06/10 23:59
6
קורןנאוה טבריה
28/06/10 06:39
7
קורןנאוה טבריה
28/06/10 06:56
8
סתת
28/06/10 10:00
9
אין לדבר עם גזען.
28/06/10 14:32
10
שי_רמת גן
28/06/10 15:20
11
יעקב הלל
28/06/10 21:45
12
yaakovhillel
28/06/10 21:46
13
אזרח איכפתי
28/06/10 22:52
14
הכתובת היא בג"צ
30/06/10 04:06
15
"מסיבת תה"
30/06/10 19:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלו מלאו ארבע שנים מאז נחטף גלעד שליט, והוא מוחזק מאז במקום שביו הנסתר ברצועת עזה. דומה כי אין איש בישראל שאינו מבקש לראותו חוזר הביתה בשלום. ובכל זאת - סיכויי שחרורו בזמן הקרוב אינם גבוהים. הלחץ הבינלאומי שהופעל על ראשי החמאס לשחרורו - או לפחות לעמידה בתנאים המקובלים על המערכת הבינלאומית, ולאפשר לנציגי הצלב האדום להיפגש עימו ולבקרו לעתים מזומנות - לחץ זה העלה עד כה חרס. גם המשא ומתן לשחרורו, בתיווך מצרי או מתווך גרמני - נקלע למבוי סתום.
27/06/2010  |  שלמה גזית  |   מאמרים
לכל מי שהחמיץ את הפקת תיאטרון תמונע שרצה שנים בכיכובו של רועי הורביץ, נכונה חוויה מתקנת. חמישה שחקנים צעירים ומוכשרים, משחקים טיפוסים שונים, מתוך ספר הזכרונות של ילד בשם יותם, שקיבל טייפרקורדר מהוריו, בו הקליט כל מריבה, כל שיחה שהתרחשה, ובכך - את כל ילדותו ובניית ה"אני" שלו.
27/06/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
"איך אני נוהג?" שאלה אותי הפתקית המודבקת לאחוריו של רכב פרטי מסוג סובארו. הוא נראה נוצץ ,"ישר מהניילון", כהגדרת רכב חדש בלשון הציבור. היה מספר לצלצל אליו את התשובה, אבל לא הספקתי לרשום אותו. אילו הספקתי הייתי מצלצל ומשיב: "אתה נוהג זוועה. אתה נוהג אסון. מקומם של נהגים כמוך אינו על הכביש. אתה מסכן חיים. את חייך ואת חיי נהגים אחרים והולכי רגל".
27/06/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
"נשיא המדינה הזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת רעייתו שרה לשתי ארוחות ערב, בזו אחר זו, כדי לשכנע אותם להניע את המהלך המדיני ולהרחיב את הקואליציה" (מן העיתונות).
27/06/2010  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
פרשת קצב הביאה לידיעת הציבור הישראלי מושגים שהוא נחשף אליהם לעיתים רחוקות, אם בכלל, וביניהם: "נבצרות" והדחת נשיא מכהן. במושג "התפטרות" מכהונה ציבורית - בעקבות התנהגות שאינה הולמת או תפקוד לקוי - נעשה במחוזותינו שימוש נדיר ממילא.
27/06/2010  |  אבי דוידוביץ  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חטיפת גלעד שליט  /  מי ומי    / 
63% מאסירי חמאס המשוחררים שבו לפעילות טרור  /  איציק וולף
משפחת שליט יוצאת לצעדת מחאה המונית  /  עידן יוסף
מסר מעזה: תמשיכו בלחץ  /  איציק וולף
הבן יקיר לי  /  מיכל מנין
מה, שוב פעם העיתונות? כן!  /  פרד כהן-קידר
הילד שלנו, הילד שלהם...  /  נרי אבנרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il