|   15:07:40
דלג
  דמיטרי רייזמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שיפוטיזם אקטיבי

בין "היעקובינים" של 1789 לבין "העליונים" של 2010
01/07/2010  |   דמיטרי רייזמן   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

הם חברי אגודה יוקרתית, מעין מועדון חברים אליטיסטי של מקורבים בעלי מעמד סוציו-אקונומי גבוה המתגאים בהשכלתם. לא לשווא נדבק אליהם כינוי "אינטליגנציה בורגנית". מרביתם אנשי חוק ומשפט, אנשי רוח. האגודה נקראת: "ידידי החוקה" וחבריה נשבעו אמונים והעלו על נס יסוד תורתם ואומנותם - "חוק מעל הכל". בתוך האגודה גם התגבש הגרעין הקשה: "ברית אחים למען חינוך פוליטי של העם" - שמו מדבר בעד עצמו ומסביר היטב את נטיית ליבם של חברי האגודה והמטרה שלמענה הוקמה.

מי הם "ידידי החוקה"? האם ניתן לצייר את דיוקנם הפסיכולוגי? האם קיים אב-טיפוס משותף לאישיותם? מסתבר שכן - דיוקן כזה צויר - וצויר בידי רב-אומן, אשר ערך חקר מדעי מקיף ויסודי ביותר - הן את "ידידי החוקה" והן פסיכולוגיה בכללותה. הבה ניתן לחוקר זה את זכות הדיבור:

מדובר ב"סממני זן אופייניים: אנשים אלה מאוהבים באג'נדה פוליטית, מוחלטים בדעותיהם וגאים באמונתם. כיוון שמבחינתם - עקרונותיהם הם אמת לאמיתה - יש ליישמה באופן מוחלט ובכל מקרה. ביהירות האופיינית לתיאורטיקנים מסיקים הם את מסקנותיהם ובהליכתם 'עד הסוף' מרוצים מאד". כך כותב החוקר בעמוד 107 של ספרו.

הוא ממשיך: "משוכנעים בעליונות השכלתם ובכנות מניעיהם סבורים הם שהגה השלטון צריך להיות בידיהם. ולשם כך הם לוקחים לבעלי בריתם את הגרועים שבדמגוגים השמאלניים..." (עמ' 109). "בהתגשמות שאיפותיהם רואים הם ביאת ממלכת הפילוסופיה, השכל והקדמה... ולא יודעים נקיפות מצפון או ספקות - אלה הם סממנים האופייניים לאב-טיפוס" של 'ידיד החוקה' (עמ' 384-383).

ובכן, די לחידות. אותם קוראים שניסו לנחש, היו מהמרים אולי על כך שציטטתי מתוך ספרה של עיתונאית נעמי לויצקי "העליונים: בתוככי בית המשפט העליון" ושמדובר באותה אליטה בורגנית ואינטלקטואלית כביכול המרכיבה (תרתי משמע) אם לא את כולו - אז את רובו של חבר השופטים של בג"צ.

אומנם הדמיון הוא רב והדיוקן לעיל אכן נראה אותנטי, אך לא מדובר בספר על בית המשפט העליון. אכן, אותו אב-טיפוס פסיכולוגי, אותן שאיפות, אותה תורה ואמונה, אותן מטרות - לאכוף את השינוי הפוליטי הרצוי - כדמותם וכצלמם של "ידידי החוקה". אותה יהירות והתנשאות על אודות עליונותם האינטלקטואלית. אותה תרדמת מצפונית, אי-סבילות של השונים מהם... "רודפים את בתי כנסיות, מדכאים מוסר, רומסים נפש" - ממשיך וכותב מחבר הספר.

מדובר באגודה שהוקמה בשלהי דצמבר 1789 ולחבריה דבק הכינוי "יעקובינים" על שמם של נזירי המנזר, אשר בשטחו התקיימו המפגשים הראשונים של אגודת "ידידי החוקה". והספר אשר מתוכו ציטטתי נקרא "מקורותיה של צרפת המודרנית" מאת אחד מההיסטוריונים המפורסמים ביותר של המאה ה-19, היפוליט טיין (1893-1828)1.

הספר פורסם לפני יותר ממאה שנה והוא מתאר בדיוק ובכישרון רב את ה"קפיצים" החבויים של המהפכה הצרפתית הגדולה, אותה פסגה ו"נזר הבריאה" של אבי תקופת ההשכלה ז'אן ז'אק רוסו, היא-היא מקור "עידן הנאורות" - הן עבור היעקובינים של אז והן עבור "העליונים" של היום. כך מצטלבים לעתים העקבות בסבך ההיסטוריה. ובהליכה לאחר העקבות אחורה בזמן - מאה שנה אל מחבר הספר ומאתיים שנה אל דמויות המהפכה המתוארות בו - מוצאים אנו אותה תבנית שנשארת קבועה ועל-זמנית. לא, רבותיי, ההיסטוריה לא חוזרת - דמויות, שיטות ודפוסי פעילות משתנים מתקופה לתקופה, הפרטים משתנים, אך התבנית חוזרת על עצמה. ותבניות אלה הן מעין צילומי רנטגן: שונות מצילומי פורטרט אך גם הייעוד שלהן אחר - לגלות ולזהות את המחלה.

לא כל שופטי בית המשפט העליון הם "העליונים-יעקובינים". אלא מתוכם שמתווים את הקו ה"יעקוביני", הם אלה שהרימו את דגל "האקטיביזם השיפוטי". אותו הדגל שמתנוסס ומאפיל צל כבד על בג"צ גם היום. הם אלה שהחליטו להפוך את המשפט לאמצעי להשגת מטרות פוליטיות - אותן מטרות שמצדדיהן לא מצליחים להשיג במסגרת החוק, קרי - בקלפי. הם אלה שהפכו את בג"צ ממה שהוא אמור להיות - בית דין צדק, מכשיר לעשיית צדקה ומשפט לעם בישראל לפי מיטב המסורת היהודית - לאותו מוסד אפל שהוא היום, "מגדל שן" שאיבד את הרלוונטיות בעיני כל, מלבד אלה היושבים בתוכו. הם הפכו את "בית משפט וצדקה" לכלי שרת שלהם, הם פוסקים את הפסיקות שלהם, תלושות מהמציאות - פסיקות, אשר לא משרתות אף מטרה ממטרות המשפט בחברה האנושית. הן לא עושות שלום בין אדם לחברו, הן לא מהוות רתיעה שלא לחטוא, הן לא מציגות צדק לדוגמה. אפילו אותן פסיקות שאינן פוליטיות הן בלתי מובנות לכלל הציבור ומשרתות איזה אליל מעורפל, אשר גלוי וידוע אולי רק לפוסקים עצמם.

רק דבר אחד מייצר המוסד הזה - שיכרון הכוח, מתירנות להכל בעבור היושבים בו. ברגל גסה דורכים הם במקומות שלא להם ומרחיבים יותר ויותר את המעגל השוטה של אקטיביזם שיפוטי - לא לפי צרכי החברה, לא לפי המנדט שניתן להם - לפי איך שבא להם. ולא רחוק היום ש"העליונים" יתיישבו בנוחות ובעזות מצח האופייניות להם (כי אין להם אלוהים!) גם במקומות נוספים עליהם הם מזמן לוטשים עיניהם: בחדרי המצב של המטה הכללי והפיקודים. הרי נציגי "העליונים" בדמות היועצים המשפטיים לסוגיהם - אלה הרי כבר שם!

אז מדוע הם, "העליונים", נוהגים כפי שנוהגים? למצוא תשובה לשאלה הזאת יעזור היפוליט טיין - פסיכולוג. כך הוא כותב:

"אין דבר נעים יותר וטבעי יותר מאשר להצדיק את התשוקה של עצמך בתיאוריות שהמצאת: להיות מהפכן, לדמיין את הגשמת תשוקותיך במלבוש טובת כלל האנושות".

"לאחר שהם עלו כל כך גבוה, האם ירצו לרדת? האם לא מובן מאליו שלפסגות הגבוהות ביותר דרכם?"
(עמ' 119).

טיין ממשיך: "להט אמוני ואהבת העם והמולדת נמוגו. את מקומם תפסו שאיפה לרכוש ולטובת הנאה, כי צורך זה בחברה מתועשת-דמוקרטית-תועלתית מניע כל מאמץ ומנחה חיי הכלל" (עמ' 386).

ומה קורה מסביב? "עיתונים הופכים לדוכני רוכלים אשר בם דמגוגים לטובת הנאתם משחיתים את הציבור. בנסיבות אלה כל מצע הופך לפרודיה על עצמה, ודבר אינו משתווה לגודל ריקנותו מלבד גודל רשעותו וגודל הצלחתו 'השיווקית'. משפטנים מתפתלים סביב מנטרות קולניות... אותו סגנון בעיתונים וירחונים. אובך שחצנות ומילים רעשניות מילא את המוחות: מי שהוזה בקול רעם יותר הופך מלך המון".

"תביטו", אומר טיין, "על המנהיגים, על המפורסמים שביניהם - אלה כולם עורכי-דין מדופלמים - או שהם מזמן 'מיובשים' או ש'ירוקים' מדי ובדבריהם הריקים מתוכן אין לא סמכות ולא ניסיון מעשי באותם תחומים בהם עוסקים".

ו"ידידי החוקה"? מה איתם? "מביטים על המתרחש דרך משקפי האוטופיה שלהם", עונה טיין.

והמדינה? "לוקה בשיתוק היא מתייסרת ומתפתלת בכל איבריה הפגועים". ו'יעקובינים'-העליונים מובילים את המדינה המשותקת לאבדון.

ומה איתנו, האזרחים? "רוב רובה של האוכלוסיה ממשיכים בשגרת חייהם - אפילו ברגעים הסוערים והקריטיים ביותר. הפוליטיקה מסיטה אותם מהשגרה לרבע שעה לכל היותר וגם אז רק בתור בידור - דרמה שבה ניתן למחוא כפיים או לשרוק בוז לעבר 'השחקנים' - מבלי לקום מהכורסה. כאלה הם - האדישות והקור של ההמון. תמיד אנוכי, תמיד עסוק בשלו, תמיד פסיבי - תהיה הממשלה אשר תהיה. המון הוא עדר אמיתי המרשה לממשלתו לעשות עימו כול דבר - רק שלא יפריעו להמשיך לרעות ולהתענג" (עמ' 254).

הגיליוטינה של "האקטיביזם השיפוטי" עולה ויורדת באדישותה המכאנית להביא פסקי דין חדשים. ואם צריך מצג-שווא - בכדי לכסות את הלהב - אין בעיה. כמו שה"נאורים" הבינלאומיים מצאו את המשת"פ גולדשטיין/גולדסטון לדוח האנטי-יהודי - בכדי לשים אותו למראית עין, על-מנת שלא יגידו "אנטישמיים" - כך גם "העליונים" המקומיים קישטו את עצמם בכיפה של השופט אדמונד לוי. אני בטוח שעם אדמונד לוי, כמו גם עם גולדסטון, ניהלו גם שיחות "שכנוע" ו"מוטיבציה". הסבירו עד כמה חשובה השתתפותו בהליך עשיית צדקה ומשפט. "הרי אתה מה'חבר'ה'. לא כן?". בטח אמרה לו הנשיאה: "אתה חייב לעזור". ואדמונד לוי הסכים. קשה לסרב ל"חברה". והגיליוטינה חתכה עוד פסק דין. ואנשים הוכנסו לכלא. בעבור הדעות שלהם. אנשים נורמטיביים - לא פושעים, לא ליסטים. הם יושבים בכלא. והגיליוטינה עולה ויורדת. ואדמונד לוי רוצה להיות עם ה"חבר'ה". וה"חבר'ה" רוצים את החרדים בכלא... וגולדסטון יכתוב דוח חדש, אולי על "מרמרה", אולי על פירוז המזרח התיכון מנשק לא קונבנציונאלי. על מה שה"חבר'ה" יגידו הוא יכתוב. חבל רק שריצ'רד גולדסטון ואדמונד לוי לא קראו את ספרו של טיין. לקראת סוף הספר מסופר מה קרה עם ה"חבר'ה" ועם הגיליוטינה. מה לעשות - זאת הדיאלקטיקה של "ידידי החוקה".

קומץ "עליונים" מנסה לכפות על עם שלם את ה"אמת" המפוקפקת שלו. הם מנסים להציג אותה בפנינו כאילו מדובר ברעיונות רעננים של קידמה ושל מודרנה. הם הנאורים, הם המושכלים. הם מנסים למכור לנו סיפור על "שלטון החוק", על "שוויון" ועל "מניעת הפליה עדתית".

ואנחנו? עדר? - אך לא סניליים אנחנו, לא חסרי-זיכרון. עם הארץ? - אך בכל זאת יודעים לקרוא. שומעים את הצווחות ההיסטריות של "העליונים": "חוק, חוק, חוק!" - אך יודעים את האמת: צדקה ומשפט.

מביטים אל המעוז ה"עליונים" - בג"צ - ורואים את צילה של הגיליוטינה מתנוסס מעליו. עולה ויורדת וגוזרת עוד ועוד פסקי דין. ובאוזנינו מהדהד משהו מוכר: "Liberté, égalité, fraternité". האומנם?

התמונה מתבהרת - ילד מול בית הכלא מחזיק בידיו שלט: "אבא! גוד שאבס, אבא". והאמת מתבהרת גם כן.

1. Hippolyte Taine Origines de la France contemporaine: La Révolution Vol. II - 1876-1894.
תאריך:  01/07/2010   |   עודכן:  01/07/2010
דמיטרי רייזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיפוטיזם אקטיבי
תגובות  [ 29 ] מוצגות   [ 29 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זלמנוביץ
1/07/10 19:54
2
שרון הראל
1/07/10 20:10
3
נרי אבנרי
1/07/10 20:42
4
ש.ש
1/07/10 20:51
 
ארכי-גרעפס
1/07/10 23:47
5
חיים יוסף
1/07/10 21:33
 
שניגרם ליגאל עמיר
2/07/10 00:51
6
יוסי שפניר
1/07/10 22:25
7
מרק_טווין
1/07/10 22:37
8
אלישמע
1/07/10 23:36
9
ראובן S
2/07/10 00:00
10
מ.שי
2/07/10 00:04
11
י.ט.
2/07/10 00:07
12
הלל וייס
2/07/10 00:33
13
צלו רוזנברג
2/07/10 08:55
 
שקוף
2/07/10 10:17
 
שקוף
2/07/10 10:23
 
אלישמע
2/07/10 13:36
 
נחום שחף
2/07/10 15:22
14
sui
2/07/10 13:48
15
נחום שחף
2/07/10 14:28
16
נחום שחף
2/07/10 15:08
17
נחום שחף
2/07/10 15:33
18
ד''ר אברהם שלום
2/07/10 17:08
 
נחום שחף
3/07/10 14:00
19
אני מרגיש חרפה
3/07/10 17:11
20
יהל ווילפנד
4/07/10 08:09
21
י שטיפ
4/07/10 17:23
 
האח הגדול גם קורא
24/11/10 10:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין זה קשה במיוחד להפנות אצבע מאשימה כלפי הצביעות המתקיימת בבתי המשפט שלנו. אחרת, לא ניתן להסביר את המהירות בה נשפט ה"פלבאי" פיני כהן, לעומת אזרחים הממתינים שנים על-גבי שנים לשופטים במשפטים אשר בהם, מה לעשות, אין מקושרים לצמרת המשפטית או מיוחסים מכל תחום אחר.
01/07/2010  |  רות פורסטר  |   מאמרים
בהיכל התרבות בתל אביב התקיימה אמש (30.6.10) הופעה (קונצרט, למי שרוצה) של המלחין והמבצע המהולל והמוכר בעולם כולו, גוראן ברגוביץ'. למי שלא יודע, הוא כתב את המוזיקה לרוב הסרטים של קוסטריצה, כמו "חלום אריזונה", "החיים הם נס" ורבים אחרים.
01/07/2010  |  פרד כהן-קידר  |   מאמרים
אם לא די ביחסים הרעועים של ישראל עם כמעט-העולם-כולו - מגדיש עכשיו משרד החוץ את הסאה ומוסיף שמן למדורה הבוערת כבר בלאו הכי.
01/07/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ארגון כנופיית הטרור אשר הוציא לפועל את המשט לעזה מתבכיין ומתלונן בתקשורת וטוען כי - "לוחמי השייטת ירו על-מנת להרוג" ("פוסט ישראל", ‏30.6.2010).
01/07/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
דוח מבקר המדינה, הקובע כי ארבעת המובילים את החקירה במשטרה ובפרקליטות התרשלו בסוגיית האזנות הסתר, פעלו בניגוד להוראות ולכללים המחייבים, עד כדי רשלנות שמחייבת בדיקה להעמדה לדין משמעתי - מהווה קביעה חריפה ומהותית. המבקר גם הוסיף, כי חשוב שהמסקנות שיוסקו מהמקרה הספציפי, יילמדו ויהיו אבן בוחן למקרים הבאים, וזאת מבלי לפגוע ביכולתן של המשטרה והפרקליטות במלחמתן העיקשת בפשע החמור ובפשע המאורגן.
01/07/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il