|   15:07:40
דלג
  גלעד זליבנסקי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

אהבת החינם - מהר סיני או מאירופה?

אהבת חינם לא מקובלת בשום פילוסופיה מערבית או חברה היסטורית. היא נתפסת כמצווה, אבל נראה שבמציאות היא פועל יוצא של חוסר ברירה או של אנוכיות
20/07/2010  |   גלעד זליבנסקי   |   מאמרים   |   תגובות
האם יכולה להיות אהבה כזו?

יש מעט מילים במילון שאהובות על בני אדם ובמיוחד על יהודים ונוצרים בעידן החדש כמו המילה "אהבה". מילים שאהובות כמעט על כל העולם המתורבת זוכות בהתאם בזכויות יתר, עד שלמעשה בני כל העמים מתייחסים אליהן כמו לשמות של אלים. כמעט כל בן אנוש בגלובוס מאמין שאהבה היא ביסודה טובה וטהורה ואלוהית ומושלמת, וכל מה או מי שמנוגד לה שפל ומושחת מיסודו.

אבל עדיין, העובדה ששימוש במילה וציות להכתבה של המילה המוסכמת, כאילו שיש אמת או מציאות בכמה צלילים או קווים שעוברים דרך אוזניים ועיניים ללא ביקורת, אינה אומרת שיש קושי להעמיד את כל המילים היפות באור הטבעי של האמת ההיסטורית.

בתור התחלה, השאלה הראשונה היא מתי וכיצד הפכנו לאוהבי חינם? אם נניח שהתורה כפי שהיא נכתבה בעת העתיקה משקפת את הטבע המוסרי של היהדות הקדומה ואת היחס הערכי שלה לאהבה, לא ברור אם ניתן יהיה למצוא בה אפילו סיפור אחד שיכול לשמש כמופת לאהבת חינם של תשעה באב. לא רק שגיבורי התנ"ך והאל בעצמו לא מעבירים לדורות הבאים את המסר העל זמני הזה, אלא שנראה בעליל, שגם אם הם היו רוצים ללמד את בניהם מהי אהבת חינם, הם לא היו יכולים, כי כל הסימנים האפשריים מצביעים על כך שלא היה מושג למחברי הספר הזה לדורותיהם שיכולה להיות אהבה כזאת.

אסור לשכוח שבמונחים היסטוריים הטקסטים המקראיים חוברו בערך בין ימי הבית הראשון עד אמצע ימי בית המקדש השני. ושבאופן בלתי נמנע, העולם העתיק שהתנ"ך הוא חלק בלתי נפרד ממנו, תמיד היה ויהיה מנוגד מיסודו לרעיונות נאורים של ערב תשעה באב של שנת אלפיים ועשר לפי הספירה הנוצרית. באופן דומה המושג "אלטרואיזם" ("אהבת האחר" בלטינית) נמצא בשימוש רק מהמאה ה-19, כשבעולם הרומי-יווני לא רק שהוא לא היה מקובל, אלא שאנשי התקופה פשוט לא האמינו שאדם יכול לאהוב מישהו אחר יותר מאשר את עצמו, או שאהבתו לאחר אינה רק חצי אמת או סוג של אהבה עצמית באמצעות האחר. ואין צורך להרחיב כאן לגבי גורל של עבדים, נשים, מיסים, מלחמות, ונורמות אחרות שהיו מקובלות אז בכל חופי הים התיכון.

זה נכון שהיהדות התבדלה משכנותיה ויצרה חוקים שהתעלו מעל אמות המוסר הקדמוניות בתחומים מסויימים. אבל עדיין, היא הייתה בבירור בשר מבשרו של העולם העתיק וקרובת משפחה של העמים העתיקים. אין קושי להבחין למשל בדוגמאות אופייניות של עונש מוות (או עונש מוות קולקטיבי), המתת שבויים, המתת זקנים, נשים וילדים, נקמה לאורך דורות בשבטים ועמים שלמים, סחר בבני אדם, הקרבת בן או בת לאל ועוד דוגמאות שלא משאירות הרבה מקום באותו עולם לאהבת חינם.

אז מתי נולדה אהבת החינם? אפשר למצוא אותה בצורה הגולמית והמקורית ביותר בנצרות הקדומה, שבה ישו מתואר כאוהב החינם המוחלט. אבל בהקשר של היהדות, הורדוס והרומאים ולא התלמידים של הגלילי הצלוב היו אלה ששידלו אותה לזה באירוניה מופלאה. הורדוס מנע בתקופתו מהיהודים ביהודה כל עיסוק ביהדות שמשלב ולו ברמז בין הדת הבדלנית לתסיסה מדינית. בכך הוא היה גורם מרכזי שהכתיב על דרך השלילה מסורת חדשה של יהדות "ידידותית" שלא יכולה לפגוע בזבוב. ספרים בנושאים משיחיים או מדיניים לא הופיעו עוד, ובמקומם חכמי הדת שלא הומתו שקדו על שפע בלתי מזיק של פלפולים ומצוות מעשיות. התרבו המחלוקות לשם שמיים שלא צולבות ולא שורפות, חונקות או חותכות. ובמשפט מסכם – שמירה על יחסים אסטרטגיים מאוזנים של שלום ואחווה בין השליט הרומי ליהודים. על הרקע הזה נכתבו מילות האהבה המפורסמות של הלל הזקן ושל אנשי שם אחרים ששימשו מעין הקדמה לדורות רבים של צדיקים ומנהיגי גלותיים שחיו בהמשך בצל של הצלב או הסהר במקום הנשר של רומא.

זה נכון שהיו בעבר מפלגות יהודיות שהעדיפו לרצות שליטים זרים מסיבות פוליטיות, אבל בימיו של הורדוס נוסף החידוש של העיסוק הדתי הא-פוליטי ובכך הוא בישר את ראשיתה של הגלות של היהדות עצמה מהמישור הפוליטי של ההיסטוריה. המרד הגדול הציג מגמה של תגובת נגד שנכשלה. ובעקבותיו השתלטה על המשך ההיסטוריה המגמה הכנועה והדיפלומטית שנציגיה הורשו להמשיך להנהיג את היישוב ואת מרכזי היהדות לאחר חורבן הבית השני.

מאות ואלפי שנים מאוחר יותר, יצא שהלך הרוח הגלותי של רדיפת השלום והאהבה הזדווג מבחינה פילוסופית עם רעיונות דומים של הנצרות ושל פילוסופיות מערביות ליברליות. כך שבפועל מופעל עלינו לחץ לאהבת חינם משני מקורות: מצד אחד מהכיוון של המסורת הגלותית, ומצד שני, מהכיוון של העולם המערבי הגדול שהוא בעצם נוצרי, צבוע ומוכתם בזוועות המחרידות ביותר שהיו ועדיין רודה בכל קצוות תבל באותה בריונות מעודנת וצדקנית.

הבעיה ההיסטורית של אהבת החינם שלנו כצאצאים של היהודים העתיקים, היא שלא קיבלנו אותה מתוך התורה שלנו, בתור אנשים חופשיים וישרים, אלא למעשה מתוך אונס וכתוצאה מהתעללות ממושכת שלא משאירה לקורבן ברירה חוץ מלהגיד שהוא עדיין אוהב את חברו ואת האוייב שלו ואת אלוהים ואת כל העולם. אהבת חינם כזאת סותרת את הצדק כי היא מראש אינה שופטת את האדם על-פי הערך המוסרי שלו, אלא מכריזה על מעין שמיטת חובות מוסרית, שהיא זהה לפשיטת רגל של המצפון. יישום של הרעיון הזה מתאים לחלשים שפשוט אין להם מספיק כוח פיזי או רוחני כדי לשפוט את בני האדם בצורה הוגנת. או שלחליפין, מדובר בתחבולה שבה הנוכל מעמיד פנים שהוא לא שופט אחרים ולא נוטר להם טינה, רק כדי שיוכל להחליש אותם ולרכך את הצורה שבה הם רואים אותו.

הצורה הראשונה מתאימה ליהודי בגלות והצורה השנייה מתאימה לשליט או לנציג של תרבות שלטת שמתקשטת בעליונות מוסרית. נותר רק לציין שאהבת חינם לא מקובלת בשום פילוסופיה מערבית או חברה היסטורית, למרות החשיבות שלה בכל הכנסיות הנוצריות. אהבת חינם נתפסת כמצווה, אבל נראה שבמציאות היא פועל יוצא של חוסר ברירה או של אנוכיות, או אולי של חסכנות. כאשר דווקא שיפוט שפתוח לאהבה או לשנאה הוא המידה הטובה האמיתית שמבוססת על חופש הבחירה שהאל העניק לאדם הראשון.

מאמר זה מבוסס על ניתוח של נושא אקטואלי באמצעות כלים פילוסופיים, היסטוריים והומניסטיים. הוא מנוסח באופן כללי, אבל יש לו השלכות ערכיות ומעשיות על חיי היומיום ולא רק לתשעה באב.
הכותב בעל תואר שני בפילוסופיה מאוניברסיטת חיפה ובוגר קורס הכשרה ליועצים פילוסופים במכון פילוהרמוני לפילוסופיה יישומית. עוסק בייעוץ פילוסופי ובניתוחים פילוסופיים של תופעות אקטואליות.
תאריך:  20/07/2010   |   עודכן:  21/07/2010
גלעד זליבנסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אהבת החינם - מהר סיני או מאירופה?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסדר טיעון מוגדר כהסכם שנערך במסגרת משפט פלילי בין רשויות התביעה לנאשם. במסגרת הסדר זה, הנאשם מסכים להודות בעבירה בה הוא מואשם, ובתמורה התביעה מקילה עימו במידת חומרת העבירות והעונש.
20/07/2010  |  רועי אורן  |   מאמרים
לא אתחסד: היחס שלי לשקרנים מהימין אינו זהה ליחסי לשקרנים מהשמאל. להגנתי אטען שבנסיבות האלה, בהן המאסה התקשורתית השמאלנית תומכת ומגוננת על שקרני השמאל - להיות "צדיק" בסדום, זה לשחק את המטומטם.
19/07/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
סוף כל סוף, שר החוץ אביגדור ליברמן הודיע על תוכניתו להתנתק מעזה לחלוטין. על זאת נאמר, מוטב מאוחר מאשר אף פעם. ברכות לשר שהתעורר מחלום הבלהות ששמו עזה. מי צריך את קן הצרעות הזה? מר ליברמן יודע היטב שעזה אינה מהווה שום איום קיומי על ישראל, אלא רק נטל שאין למעלה ממנו.
19/07/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אמילי עמרוסי, דוברת מועצת יש"ע לשעבר, נאלצה ערב תשעה באב להגיש תלונה במשטרה על איומים שקיבלה על חייה. באחת וחצי בלילה התקשר לביתה אלמוני והודיע לה, שבעיניו היא נאצית ובוגדת. המטלפן שהציג עצמו כפטריוט הבהיר לאמילי עמרוסי, שהוא ידאג לא לאפשר לה להרוס את המדינה, והשתמש במילים עבריות המאיימות על חייה.
19/07/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
מאמרי המערכת של עיתון הארץ הם הלוז של העיתון. הואיל ולעיתון יש 'בעל-הבית', הרי שמאמר המערכת מציג את עמדתו של עמוס שוקן. ככה צריך לקרוא את זה. לא ייתכן שיתפרסם מאמר כזה מבלי אישור מוקדם או לפחות שייכתב בגבולות גזרה שתובעת רוח העוועים של המפקד העליון. כשמבינים את הדבר הזה מתקבלת חלחלה נוכח העובדה שיש אדם במדינת-ישראל שחושב שיש לו הכוח לקבוע בשביל כולנו מהלכים כלבבו. על מי ומה הוא נשען? כמובן, על חופש הביטוי והעיתונות - "לכו אל התיקון הראשון לחוקה האמריקנית ולפרשנויות שהוא קיבל", יאמר לנו.
19/07/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il