|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
אטינגר. יד ימינו של שמחון

על קשרים ומהלכים אסורים

תחקיר: היועץ - "מטהר" השרצים של השר שמחון

כיצד הפכו חוות-הדעת של יועמ"ש משרד החקלאות לתעודות הכשר למעלליו של השר שמחון כיצד נוטרל מבקר משרד החקלאות וסורסה הביקורת הפנימית יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "תהיה רעידת אדמה בתחום הביקורת במדינת ישראל" ועוד: כך תעתע שמחון בכנסת
20/07/2010  |   עידן יוסף   |   תחקירים   |   פרשת שמחון   |   תגובות
חסון: "פרשנות מודרנית לנושא הביקורת"

לוח הזמנים
תחילת 2006: פניית המבקר ליוסי ישי מנכל המשרד לעריכת ביקורת על שכרו הכפול של גדי הורוביץ ממועצת הזיתים.
נובמבר 2007: היועמ"ש של מועצת הזית פונה למבקר וזה כותב לשר.
ינואר 2008: תלונה ופגישה של מבקר המשרד עם מבקר המדינה.
פברואר 2008: ישיבה אצל יעל שאלתיאלי במסגרתה מועלת חוות הדעת של אטינגר.
ינואר 2009: תחילת בדיקת מבקר המדינה.
פברואר 2009: שחרור כספי משרד החקלאות המיועדים למועצה.
יולי 2009: החלטת השר על פירוק המועצה.
נובמבר 2009: טיוטת דוח מבקר המדינה.

עידן יוסף
המבקר דורש: שידוד מערכות מקיף במועצת הזיתים

האם גוף שממומן ומפוקח על-ידי משרד ממשלתי נמצא מעל הביקורת של המשרד? כך לפחות סבור עו"ד ערן אטינגר, היועץ המשפטי של משרד החקלאות, שבמשך שנים מנע ממבקר משרד החקלאות לבדוק את מועצת הזיתים.

חוות הדעת של אטינגר מתייחסת לתאגידים סטטוטוריים דוגמת מועצת הזיתים. מדובר באורגן עצמאי עם הנהלה, מנכ"ל, יועץ משפטי ומבקר פנימי. על-פי החוק שלפיו פועלת מועצת הזיתים, שר החקלאות הוא השר האחראי למועצה. מתוקף אחריותו והיותו מאשר תקציבהּ וממנה היו"ר שלה, הוא רשאי להפעיל את המבקר הפנימי של משרדו לבדיקת התאגיד כאשר נוצר בו כשל כלשהו, ואכן במועצת הזיתים נוצרו כשלים. אלו באו לידי ביטוי בדוח מבקר המדינה האחרון, כגון: חשש לאי-סדרים כספיים, אי-מינוי מבקר פנימי והיעדר ועדת ביקורת. במצב זה כמעט שאין לשר כלים אחרים מלבד המבקר הפנימי במשרדו. מבקר המדינה אליו הפנה אטינגר את הדרישה לביקורת, אינו "קבלן ביצוע" של השר כי אם זרוע של הרשות המחוקקת.

כבר 20 שנה מכהן משה שבתאי בתפקיד מבקר משרד החקלאות, ובתוקף תפקידו ערך לטענתו ביקורות רבות בתאגידים שכאלו הכפופים למשרד החקלאות. בשנת 2006, כאשר החלו להגיע תלונות על מועצת הזיתים, אישר לו מנכ"ל המשרד, יוסי ישי, לבדוק את המועצה והוא אכן החל בביצוע ביקורת אשר דרשה משאבי כוח אדם נוספים. ברם, משאלה לא ניתנו לו על-ידי הנהלת המשרד לא ניתן היה להשלים את הביקורת.

מי ניסה למנוע בדיקה

עתה מתברר, שכאשר עלה הנושא מחדש, בשנת 2007 בתקופת כהונתו של שלום שמחון כשר, היה במשרד החקלאות מי שביקש, מסיבותיו הוא, לסכל את הבדיקה. למבקר המשרד הגיע מידע, מתוך המועצה המשותפת לזית ולטבק, על משיכת כספי קרן הטבק בסך של 850,000 שקלים, שלא כדין. הוא כתב על כך לשר שמחון, אך זה בחר לא להשיב. שבתאי העלה את העניין בפני מנכ"ל המשרד דאז יעל שאלתיאלי במספר הזדמנויות, אך היא לא שעתה להפצרותיו - ולמעשה לא אישרה לו לבדוק. נאמר לו: "הדברים נבדקים ומתייחסים אליהם". מי בדיוק בודק? על כך לא קיבל תשובה.

רק משפנה שבתאי למבקר המדינה קיימה המנכ"ל דיון בנושא בחודש פברואר 2008, במהלכו הציג היועץ המשפטי ערן אטינגר חוות דעת משפטית תמוהה שכבלה את ידי מבקר המשרד, שכאמור ביצע בעבר בדיקות מסוג זה בהתאם לחוות הדעת שניתנה על-ידי עו"ד שלום ברלנד, היועץ המשפטי לשעבר של המשרד.

על-פי פרשנותו של אטינגר, מבקר פנימי מוסמך לבדוק אך ורק עובדים של התאגיד עליו הוא מופקד, דבר שאין לו כל בסיס בחוק הביקורת הפנימית בכלל ובמציאות הקיימת במשרדי הממשלה בפרט.

אטינגר, שהתבקש להסביר את עמדתו במהלך ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה שדנה באחרונה, בנושא ההיבטים בתפקוד מועצת הזיתים, אמר: "למבקר הפנים של משרד החקלאות יש סמכות אך ורק כלפי גופים חיצוניים כשהתלונות הן על גוף חיצוני. התלונות לא נגעו באופן ישיר לעובדי משרד החקלאות, שכלפיהם יש לו סמכות, לכן בדיקה אפקטיבית כזאת לא הייתה יכולה להתבצע על-ידי מבקר המשרד".

יושב-ראש הוועדה ח"כ יואל חסון נדהם מן הדברים, וכינה אותם "פרשנות מודרנית לנושא הביקורת". הוא הודיע לאטינגר כי יעביר את חוות הדעת שכתב לעיונם של יועמ"ש הוועדה לביקורת המדינה ושל היועמ"ש לממשלה יהודה וינשטיין. חסון, שחש כנראה שמשהו אינו כשורה בחוות הדעת, אף לא איפשר לאטינגר להציע את שירותיו ולמסור בעצמו את הנושא לעיונו של משרד היועמ"ש. "חוות הדעת הזו שלך", אמר חסון, "תגיע ביוזמתי, ליועץ המשפטי לממשלה. כי אם היועץ המשפטי לממשלה יאמץ את חוות הדעת שלך - אני מודיע לך שזו תהיה רעידת אדמה בתחום הביקורת במדינת ישראל. זה אומר שכל משרד שמממן איזה שהוא גוף שלא עובדים בו, אבל הוא מממן, למעשה לא יוכל להיות זה... זה לא איזה תמיכה, זה רשות סטטוטורית, זה גוף סטטוטורי. זו פעם ראשונה שאני שומע---".

"משומר הסף לשומר הראש"

גורם הנמצא בסוד העניינים אמר ל-News1 כי לא לחינם הציע אטינגר את שירותיו להעברת חוות הדעת שנתן, ישירות לבדיקת היועמ"ש לממשלה. לאטינגר קשרים אישיים הדוקים עם חבריו ממקום עבודתו הקודם במשרד המשפטים. על חבריו הקרובים שם נמנים מייק בלס המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ושי ניצן המשנה לפרקליט המדינה.

זכייתו במכרז ב-16 בינואר 2007 לתפקיד יועמ"ש משרד החקלאות עוררה בשעתה הרמות גבה ותמיהות מרובות, שכן הוא התמודד מול רון דול, יועץ משפטי ותיק של נציבות שירות המדינה ובעל למעלה מעשר שנות ניסיון כיועץ משפטי ואילו אטינגר לעומתו היה חסר ניסיון ניהולי לחלוטין ולא שימש מעולם בתפקיד יועמ"ש. עו"ד נוסף במשרד החקלאות גיל להב פרש, ככל הנראה כתוצאה מבחירתו של אטינגר לתפקיד. על תקינותו של המכרז לבחירתו של אטינגר לתפקיד נאמר על-ידי גורמים שונים כי היו דברים בגו. יודעי דבר אומרים כי יו"ר ועדת המכרזים, נציגת משרד המשפטים, נלחמה על זכייתו בתפקיד מלחמה עזה ביותר.

אטינגר הפך לאחד מן האנשים המרכזיים לצידו של השר שמחון. הוא הוציא מתחת ידו כמה חוות דעת הנראות לצופה מן הצד כמוזמנות, שבפועל הכשירו מעשים ותוכניות שונות של השר – ומוכן תדיר לשכב עבורו על הגדר. כך סבר לדוגמה, בניגוד לדעת מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, כי שמחון אינו נתון בניגוד עניינים בכל הקשור לרפורמה אותה קידם בענף ההטלה. כך גם קבע שאין ניגוד עניינים בחברותם של ורדי זילר ושל יהודה עפרון בוועדה לבדיקת השירותים הווטרינריים, וזאת על-אף שהועלו נקודות בולטות שהצביעו על ניגוד עניינים מובנה בחברותם זו.

לנוכח המעמד החזק שרכש לעצמו לצידו של שמחון, קנה לעצמו אטינגר שונאים ויריבים לא מעטים. יריביו אומרים עליו כי חצה את הקווים "ובמקום לשמש שומר הסף של המשרד - הפך אטינגר לשומר הראש של שמחון".

לא אחת נוהג השר שמחון לצרפו לנסיעותיו לחו"ל, מה שלמראית-עין נחזה להיות בעיני המתבונן מן החוץ תגמול על שירותיו לכאורה. כך למשל, נסע עימו בשעתו לצרפת וכך צירפו בחודש אפריל האחרון למשלחת אנשי עסקים שהתלוותה לשר בנסיעתו האחרונה לסנגל, לגבון ולחוף השנהב – משם המשיך אטינגר לחופשה פרטית עם רעייתו בפריס.

לשאלת News1 האם קיבלו נסיעותיו של אטינגר את אישורה של ועדת הנסיעות המשרדית ואת אישורו של היועץ המשפטי לממשלה, בהיותו כפוף אליו מקצועית. נמסר ממשרד החקלאות: "נסיעתו של ערן אטינגר, היועץ המשפטי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, לשלוש ארצות אפריקה, במסגרת משלחת משותפת של משרד החקלאות עם משרד החוץ, אושרה על-ידי כל הגורמים המוסמכים הנדרשים – מנכ"ל המשרד וועדת הנסיעות. אין שום צורך באישור היועץ המשפטי לממשלה לנסיעות של יועצים משפטיים של משרדי ממשלה, היועץ המשפטי לממשלה לא נדרש לנסיעות אלו. יועצים משפטיים כפופים מנהלית למנכ"לי משרדי הממשלה והם אלו שמאשרים את נסיעותיהם במידת הצורך.

תגובת דוברות המשרד עומדת בניגוד למידע שבידנו ולפיו נסיעתו של אטינגר לאפריקה לא הייתה במסגרת משלחת משותפת של משרד החקלאות עם משרד החוץ. מדובר באחד מן הסיורים והביקורים של השר בארצות חו"ל מסביב לגלובוס (שמחון אגב "זכה" במקום הראשון בנסיעות שרים לחו"ל בממשלה הקודמת). הייתה זו נסיעה ביוזמת מכון היצוא שאליה נלוו אנשי עסקים. לנסיעה זו לא היה כל קשר לתפקידו של היועץ המשפטי במשרד.

יועצים משפטיים במשרדי ממשלה מונחים מקצועית בידי היועץ המשפטי לממשלה ולמעשה מהווים את זרועו הארוכה. נדרשת רגישות גבוהה ביותר מטעמם באשר למערכת הזיקות עם ראשי המשרד. אשר על כן, נסיעות משותפות עם השר מחייבות מטבע הדברים קבלת אישור מהיועץ המשפטי לממשלה. ניתן להניח שנסיעות דומות של יועצים משפטיים במשרדי ממשלה אחרים לא בוצעו מעולם. עוד יצוין, כי חשב משרד הכפוף לחשב הכללי מחויב בקבלת אישור מטעמו לנסיעות מטעם המשרד לחו"ל אף אם נדרש הדבר לצרכי ביצוע התפקיד, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנסיעות במסגרת משלחות. שאין להן כל נגיעה לביצוע התפקיד.

ה"פתרון" – לסגור את מועצת הזיתים
לינדנשטראוס. לא קבלן-ביצוע [פלאש 90]

בינואר 2009 פתח מבקר המדינה בבדיקה, וביולי אותה שנה הודיע שמחון על החלטתו לפרק את מועצת הזיתים והטמעתה כענף במועצת הצמחים. בתזמון מקורי הושלמה פעולת המעבר של מועצת הזיתים למועצת הצמחים בדיוק באותו בוקר בו כונסה הוועדה לביקורת המדינה. השר שמחון הסביר לוועדה לביקורת את פשר המהלך: "חוק מועצת הזיתים הוא נגזרת של חוק מועצת הפירות. הוא לא עומד בפני עצמו. אנחנו עשינו מהלך ומהלך כולל של לאחד את כל הענפים הצמחיים. מסיבות היסטוריות, שנוגעות למגזר המיעוטים, זה נשמר כאוטונומיה. מהרגע שזה התגלגל למקום הזה, אני לא מצאתי צורך להמשיך ולהחזיק אותו כדבר עצמאי, רחוק מתל אביב, שלא נמצא תחת פיקוח העין שלי ולכן החזרתי אותם חזרה, על-פי החוק, לתוך מועצת הצמחים, באישור של הכנסת. שום דבר לא נעשה מתחת---".

אין זו הפעם הראשונה בה מפרק וסוגר שמחון (כשיטה?) גופים שהתגלו בהם ליקויים, במקום לעסוק בתיקונם. ב-2006 הייתה זו רשות הפיקוח החקלאי שפורקה ונסגרה לאחר דוח ביקורת חמור שהוכן על-ידי המבקר. צעד שנוצל בידי שמחון כדי להאדיר את כוחה של יחידת הפיצו"ח שהינה בבת עינו ומשמשת לדברי גורם במשרד מעין צבא קטן שלו. ליחידה זו הועברו במהלך השנתיים האחרונות - לבקשת השר ובגיבויו המלא של אטינגר - סמכויות אכיפה שונות אגב, ריקון סמכויות חקירה ואכיפה של יחידות מרכזיות אחרות במשרד.

בנובמבר 2008 הוקמה מינהלה זמנית למועצת הזיתים. פעולתה הראשונה הייתה לקיים מכרז למנכ"ל המועצה, מאחר שהמנכ"ל הקודם, אמין סלמן חסן, ששימש בתפקיד משנות התשעים נפטר. במקומו נבחר ביולי 2009 ד"ר פתחי עבד אל-האדי לשמש כמנכ"ל ענף הזיתים בהיותו איש מקצוע בתחום, חסרונו היחיד היה בכך שלא היה מועמד של השר. מינויו התעכב, ובנובמבר 2009 נמסר לו כי ועדת שפניץ למינויים בשירות הציבורי טרם אישרה את המינוי. מה שפתחי עבד אל-האדי לא ידע הוא כי בינתיים הוחזר נושא המינוי מן הוועדה להחלטה סופית של השר, מאחר שזה גמר אומר לפרק את המועצה.

הודעה שקרית לכנסת
שגיא. טוען להפרת הבטחה שלטונית
[צילום: פלאש 90]

כעת אנו חושפים כי ב-4 בנובמבר 2009 הודיע השר שמחון מעל דוכן הכנסת, בתשובה לשאילתה של ח"כ ג'מאל זחאלקה, כי ועדת שפניץ טרם אישרה את מינויו של ד"ר פתחי עבדל האדי כמנכ"ל מועצת הזיתים. זאת על-אף שבאותה עת הייתה הבקשה מונחת על השולחן בלשכתו (מאחר שמשך אותה אליו בחזרה מרשות החברות הממשלתיות, וזאת עוד בטרם הגיעה לדיון בוועדה). יועצת התקשורת של השר, טלי כרמי, אליה פנינו זעמה על עצם העלאת הנקודה הרגישה [שר המטעה ביודעין את הכנסת...]. בשיחה טלפונית בינינו, לאחר שפניתי אליה בכתב בבקשת תגובה, ניסתה כרמי להניא אותי מפרסום הדברים. היא טענה כי ועדת שפניץ מעולם לא הכריעה בנושא, שכן עבודתה התייתרה לנוכח פירוק מועצת הזיתים. כרמי אף תהתה מדוע אנו מבקשים לעסוק ב"נושא ישן משנת 2009", וטענה למגמתיות ולכוונות זרות בתחקיר זה.

ברשות החברות הממשלתיות מנסים לטייח. למרות שאילתה רשמית בנושא, לא מוכנים לגלות שם מדוע במשך חודשים ארוכים (לפחות ארבעה) עוכב המינוי, ולא נמסר לדיון בוועדה. כמו-כן מסרבת הרשות להשיב מי היד העלומה שמשכה את הבקשה למינוי עוד בטרם תגיע לוועדה ומתי בדיוק. הדבר בהחלט מעורר חשש לטוהר המידות באופן בו מתנהלים הדברים.

בשעתו, חשף כתב קול ישראל שמעון וילנאי כי ד"ר מהדי נבחר כדין לתפקיד מנכ"ל מועצת הזית, אך השר התעלם מכך וגרר רגליים חודשים רבים את הנושא עד שהחליט לפזר את המועצה ולהטמיעה כענף במועצה הצמחית.

על-פי הפרסום, 28 מועמדים הציגו מועמדות לתפקיד, שלושה מהם יהודים. בציון האישי הגבוה ביותר בשלב המוקדם זכה פתחי עבדל האדי ראש שולחן טועמי שמן הזית במועצת הזיתים ומומחה בתחומו. ד"ר עבדל האדי צבר את מלוא 25 הנקודות בחמישה מדדים. אולם לביב טריף מכפר ג'וליס, שכיהן מאז דצמבר 2008 כיועץ לענייני מיעוטים של שמחון זכה ב-20 נקודות - סף ניקוד המבטיח לו מעבר לשלב הגמר. בדיקת טופס הניקוד גילתה שטריף זכה ב-3 נקודות שאינן מגיעות לו. בסעיף 5 של הדרישות לתפקיד נדרש בעל ניסיון בתפקיד בכיר בתחומי עיסוקיה של מועצת הזיתים. האם יועץ השר לענייני מיעוטים נקשר לעיסוק כלשהו במועצת הזיתים ויכול להיחשב כבעל-ניסיון? אלא שמישהו פשוט דאג להעניק לו 3 נקודות, כדי להעלות אותו לשלב הראיונות האישיים. לביב טריף הוא אחיו של סאלח טריף מראשי מחנה ברק במפלגת העבודה, שכיהן בשעתו כשר בלי תיק בממשלת שרון, ולאחר שהואשם בקבלת שוחד נאלץ להתפטר מהממשלה. בית משפט הרשיע השר לשעבר במתן שוחד ובמרמה והפרת אמונים, ונגזרו עליו 6 חודשי עבודות שירות, קנס על-סך 25,000 שקלים ו-18 חודשי מאסר על תנאי.

אורי שגיא (האלוף במילואים), הפעיל כיום בתחום גידול הזיתים, מאשים את שר החקלאות בכך שלא שעה לאזהרות ולהצעות שקיבל בשנים האחרונות, באופן שעשוי היה למנוע את השחיתות שהתגלתה במועצת הזיתים. הוא טוען כי בבואו לפרק את המועצה ולהטמיעה במועצה הצמחית, לא ראה השר לנגד עיניו את טובת המגדלים ופעל משיקולים זרים. לראיה, אומר שגיא, לא התקיים בסוגייה שום דיון בשיתוף המגדלים, היצרנים והמשווקים.

שגיא סבור כי סיכול מינוי ד"ר עבדל האדי בוצע תוך כדי הפרת הבטחה שלטונית, ובעיקר משום שלא נבחר מועמדו של השר. שגיא: "עד היום לא ניתן נימוק ענייני לחברי מועצת הזיתים הזמנית ולא למועמד הנבחר עצמו. מינויו של איצ'ה לדור על-ידי שר החקלאות לכהן כיו"ר מועצת הצמחים לוקה בניגוד עניינים חמור לאור העובדה שהוא מועמדו של שר החקלאות לכהן כיו"ר מועצת הצמחים. התהליך לוקה מבחינת סדר מינהל תקין.

העוזרת האישית סולקה מהישיבה
כהן. סולקה בבושת פנים [צילום: אילן אשל]

בדיון בוועדה בא השר שמחון בטענות דווקא לאנשי משרד מבקר במדינה שבעשור האחרון לא בדקו את מועצת הזיתים. "אם היו תלונות כל הזמן, איפה אתם הייתם?", שאל. התשובה לא איחרה לבוא: "התלונות לא הגיעו אלינו, הם הגיעו אליך!".

עוד טען שמחון כי הוא זה שהעביר את הפנייה למשרד המבקר. אנשי המבקר האשימו אותו בכך שהפנייה הועברה כדי לנסות ולהסיר מעצמו את האחריות המיניסטריאלית. בין שמחון לאנשי המבקר התפתח ויכוח. שמחון זעם, והצטרפה אליו העוזרת האישית שלו עליזה כהן ששיסעה בצעקות את דברי אנשי המבקר, וזאת מבלי שניתנה לה כלל רשות דיבור. ליו"ר יואל חסון לא נותרה ברירה אלא לסלקה מן הישיבה. כהן ושמחון, שניהם תושבי מושב אבן מנחם, עובדים שנים רבות ביחד. מוזר היה להיווכח כי אפילו שמחון אותו היא מלווה במשך שנים ונחשבת למקורבת הגדולה שלו לא יצא להגנתה, וכך יצאה כהן מהאולם בבושת פנים.

התקציב חודש למרות שלא הייתה ביקורת
שאלתיאלי. אין תשובה ברורה

בסיכומו של דיון, שהתקיים במשרד החקלאות בפברואר 2008, הובהר שאי-אפשר "לטייח" את הנושא, ועל כן יש לעצור את התקציבים הניתנים למועצת הזיתים. אולם כעבור שנה, בפברואר 2009, לקראת עזיבתה של המנכ"ל יעל שאלתיאלי את התפקיד, הכין אטינגר חוות דעת חדשה לפיה ניתן לחדש את הזרמת הכספים למועצה אף שהביקורת במועצה טרם החלה.

אם לא המבקר, מי בכל זאת אמור - לדעת משרד החקלאות – לבקר את הנעשה במועצת הזיתים? מבקר המדינה. למבקר, שכאמור אינו משמש כקבלן ביצוע של משרדים ממשלתיים, יש תוכנית עבודה מובנית וסדורה הנקבעת שנה מראש, וסדר-יומו אינו תלוי בזה של השרים. נזרוק, אם כן את נושא הבדיקה לפתחו של המבקר, נאמר במשרד החקלאות גם כך אין לו זמן, ומי יודע כמה זמן ייקח לו לבדוק וכמה זמן תארך הבדיקה, בבחינת, או שהפריץ ימות או שהכלב ימות. מה שהם לא העלו על דעתם הוא שהמבקר למוד הניסיון בתרגילים, החליט להרים את הכפפה לאור חומרת המידע שהגיע אליו ונתן עדיפות מירבית לבדיקת הנושא, שנכנס ברגע האחרון לתוכנית העבודה של שנת 2009, בעידודה של עמותת אומ"ץ שפנתה אליו, בבקשה דחופה לבדיקת הנושא.

דוח מבקר המדינה מאשים כי שלמעשה הן מנגנוני הבקרה הפנימיים והן מנגנוני הבקרה החיצוניים, של מועצת הזיתים, לא מילאו את תפקידם, דהיינו גם משרד החקלאות "נרדם בשמירה".

מבקר המשרד: "הודיעו לי שכשלתי"

מבקר משרד החקלאות, אגב, פנה לאחרונה למבקר המדינה בבקשה לקבל צו הגנה. "הודיעו לי שכשלתי בתפקידי", גילה שבתאי לוועדה, "ואני לא מבין בדיוק על מה ואני מבין שנעשים מהלכים להדיח אותי או להעביר אותי מהתפקיד".

שבתאי מנסה לעשות מה שהוא יכול, אבל כרגע אין לו תוכנית עבודה מאושרת, למרות שהוא פועל על-פי תוכנית העבודה שהגיש. מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי תוך שהוא מגובה ביועמ"ש המשרד, מקדם תוכניות עבודה אחרות עבור מבקר המשרד ובכך אינו מאפשר בדיקה בליבת הפעילות המשרדית. לחפש את המטבע מתחת לפנס כבר אמרנו?

מכרז לניטרול המבקר

גם לאחר הגשת הממצאים של דוח המבקר, עושה המשרד בגיבויו של אטינגר הכל על-מנת שלא יהיה בסמכות המבקר הפנימי במשרד לבקר את פעולותיהם של גופי הלווין שמסביב למשרד, במסגרת זו התבקשה נציבות שירות המדינה לאשר משרה יחודית לנושא זה שפורסמה במסגרת מכרז כאשר הכוונה היא למנות אחד מנושאי משרות האמון בלשכת המנכ"ל לתפקיד זה.

שאלנו מדוע לא המתין המשרד לקבלת חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, שאותה ביקש כאמור יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, באשר לטיב חוות דעתו של ערן אטינגר, בדבר חוסר הסמכות של המבקר הפנימי במשרד לבדוק תאגידים שבאחריות השר. האם לא היה מן הראוי להמתין לקבלת חוות הדעת ולעצור בשלב זה את הליכי המכרז עד לקבלתה? תשובת משרד החקלאות: "באשר למכרז לתפקיד מנהל תחום מועצות ייצור, המדובר בתפקיד שכל מהותו להוות את הזרוע של המשרד בכל הנוגע לתפקודם של גופי לווין הנמצאים באחריות שר החקלאות ופיתוח הכפר ומנכ"ל המשרד. במסגרת התפקיד נדרש מבצעו לעקוב באופן קבוע ושוטף על פעולות גופי הלווין ולדווח באופן רציף ושוטף באשר לכל חריגה או ליקוי בתפקודם, בהתאם להוראות החוק, התקנון, הנחיות השר והחלטות המוסדות הרשמיים של הגוף. התפקיד דומה לתפקידה של רשות החברות הממשלתיות, המשמשת כזרוע הארוכה של הממשלה בחברות ממשלתיות בהן היא מעורבת".

בפועל, מדובר בתפקיד חדש שנוצר על-מנת לחסום את המבקר הפנימי מלבצע ביקורת בגופי הלווין של המשרד. נושא המשרה שיבחר לתפקיד זה עתיד לשמש כ"פודל" של השר והמנכ"ל – ויעשה את דברם ללא כל עצמאות מקצועית – ובזה תסתכם "תרומתו הגדולה", למאבק בשחיתות. להשוואה בתגובת הדוברות לתפקידה של רשות החברות הממשלתיות אין כל קשר לנושא, מאחר שגוף זה פועל על-פי חוק – ואילו כאן מדובר במשרה בתקן המשרד.

כל החקלאות בכף ידך
תאריך:  20/07/2010   |   עודכן:  21/07/2010
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחקיר: היועץ - "מטהר" השרצים של השר שמחון
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
20/07/10 11:45
2
חושף הרעלות
20/07/10 13:50
 
לשלום שמחון?
21/07/10 07:32
3
מריומה
20/07/10 13:51
4
גרם של ערך למדינה
20/07/10 14:47
5
חחח...
20/07/10 15:48
6
הגיע זמן שמחון
20/07/10 16:59
7
בן דוגית
20/07/10 17:57
8
שושפרי
20/07/10 19:04
9
יוסי אוחיון
20/07/10 19:38
10
אורן2222
20/07/10 22:33
11
מיכלולי
20/07/10 23:39
12
לבלרית אחת
21/07/10 00:13
13
צוף
21/07/10 07:31
14
חקלאי
21/07/10 09:40
15
איש המשרד
27/07/10 16:00
פורום: פרשת שמחון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חודשים אחדים לאחר מינויו של בנימין בן-אליעזר לשר התשתיות בממשלתו של אהוד אולמרט עלו בעלי כמה חברות גז קטנות לירושלים, לישיבה בנושא הרפורמה לקידום התחרות בענף. במסדרון המוביל ללשכת השר פגשו יורם טמיר ואבי פרל, מנכ"ל חברת מרכז הגז והיו"ר שלה, בהתאמה, את מוחמד אבו-חוסיין, מנכ"ל סטאר גז.
18/06/2010  |  איתי רום  |   תחקירים
המועצה המקומית בבית אל פועלת בניגוד לחוק ומאשרת בנייה גם בשטחים הנמצאים מחוץ לתחום אחריותה. כך עולה ממידע שהגיע לידי News1.
08/06/2010  |  איציק וולף  |   תחקירים
לשכונת גבעת ברק שבנצרת-עילית אולי היה מתאים יותר השם 'גבעת ברח'. תושביה המקוריים בורחים ממנה בזה אחר זה, לעתים תוך שריפת הקשרים עם שכניהם שם, שנותרים מאחור המומים. הראשון שנפרד לשלום מן השכונה היה סא"ל צ', מפקד טייסת בחיל האוויר. את ביתו ברחוב יעל 98 מכר צ' לזהאי חורי, רופא אמיד. כמו שאר תושבי השכונה המקוריים, כולם אנשי כוחות הביטחון, גם צ' רכש את הבית הזה בהטבות מפליגות, וחתם על חוזה המחייב אותו שלא למכור את הבית במשך שמונה שנים. פרק הזמן שבו אסורה המכירה צומצם בהמשך, בהתאם להחלטת האסיפה הכללית של עמותת 'נאות ברק' מיום 28 בינואר 2005, אך הגבלות אחרות נותרו בעינן: "העמותה תסכים רק למכירה לאחר תקופת זמן של חמש שנים מיום כניסת המשתכן למגורים בביתו, ובלבד שהמכירה תהיה ליוצא כוחות הביטחון המתאים באישיותו ונתוניו לאופי הסביבה".
18/05/2010  |  יפעת ארליך  |   תחקירים
מר X הוא בעלי אחת מחברות האחזקה הגדולות בישראל. מוטת פעילות החברה שלו נרחבת באופן מרשים. זכיותיו התכופות במכרזי רשויות ציבוריות שונות הפכו אותו לאיש מבוסס ומקושר היטב בסצנה הפוליטית בישראל - ואולי דווקא קשרים אלה הם שהביאוהו עד הלום.
09/05/2010  |  אבי בר-אלי  |   תחקירים
אחרי הולילנד, עכשיו: פרשת נובולנד. ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ובכירים נוספים בשירות הציבורי, סייעו בהקצאה ובמכירת קרקע באזור התעשיה של דלית אל-כרמל לכמה חברות הקשורות לראש העירייה באותה עת, אכרם חסון, במחירים מגוחכים: 33 דונם תמורת כ-1.5 מיליון ש"ח בלבד. כך נודע ל-News1. שווי הקרקע מוערך עתה בכ-40 מיליון ש"ח, מבלי שנעשה כל שינוי באתר.
03/05/2010  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il