|   15:07:40
  יואב שורק  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שובו של הפטריוטיזם

לצד האליטות של השמאל ושל הימין האמוני, צומח בשנים האחרונות מיינסטרים שאינו מתבייש בציונות שלו. במבט ממעוף הציפור על עתידנו כאן, צמיחתו של הזרם הזה היא הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לנו
29/07/2010  |   יואב שורק   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

לצד האליטות של השמאל ושל הימין האמוני צומח גם מיינסטרים שאינו מתבייש בציונות שלו. מיינסטרים שיש לו חיבור כמעט מובנה למסורת, אבל אינו זהה לחברה הדתית; מיינסטרים שרחוק מאוד מחזונות על 'מזרח תיכון חדש', אבל אינו מחויב מראש למדיניות של 'אף שעל'. זרם מרכזי מתון שמבין מה אנחנו מחפשים כאן גם אם אין הוא רגיל לנפנף בדגלים ולהתגייס למשימות לאומיות. הזרם הזה זקוק, עדיין, לאנרגיות האידיאולוגיות של הימין הדתי, אבל הוא סולל לו לאט לאט דרך משלו

משהו קורה בישראל בשנה-שנתיים האחרונות. בעוד שבעולם עולים זרמי האנטי-ישראליות, וקוצרים כעת את מה שזרעה האליטה הפוסט-ציונית הישראלית בעשור הקודם, כאן בישראל צומחת ועולה, בצורה איטית ועקבית, פרו-ישראליות. הציונות מתנערת מן האבק, הפטריוטיזם כבר אינו מילה גסה, והימין המרכזי הישן, זה שכבר הוספד, מגלה לא רק סימני חיים אלא גם דומיננטיות בשיח הציבורי.

הימין האידיאולוגי לא יצא במחולות כשבנימין נתניהו ניצח בבחירות והקים את הממשלה שלו עם העבודה, ישראל ביתנו וש"ס. הוא מעדיף ימין מובהק, שאינו מחזר אחר ציפי לבני ואינו נכנע לרטוריקה של שתי מדינות לשני עמים. אבל מי ששרידותה של מדינת ישראל חשובה לו, ומי שמבין את הנזק העצום שחוללה כאן הרוח הפוסט-ציונית שהשתלטה על השמאל הישראלי, צריך להיות מאושר ממה שמתרחש לנגד עינינו: מפא"י ההיסטורית, זו שלא הרבתה ברטוריקה ימנית אבל ניהלה מדיניות ציונית מובהקת, כמעט קמה לתחייה בממשלה הנוכחית. הליכוד עושה זאת תוך פזילה ימינה, העבודה תוך פזילה שמאלה, אבל השורה התחתונה השיבה לשלטון את הציונות הפרגמטית והבלתי מתנצלת.

מניות רבות במהפך השקט הזה יש לאביגדור ליברמן: הוא ומפלגתו הם שהניפו את דגל המרד בתקינות הפוליטית כשהעלו לדיון ציבורי את שאלת הנאמנות של ערביי ישראל, את הצורך בפתרון ציוני לגיור ועוד. ליברמן גרף הישגים בקלפי, אבל חשוב מכך - הוא זכה ללגיטימציה כאשר השתלב, למרות מחאות חלק מאנשי העבודה, בממשלה.

הזירה הפוליטית היא רק חלק מהסיפור, אבל חלק חשוב. אי-אפשר להעריך בבירור עד כמה 'רוח המפקד' של שר חינוך כגדעון סער, למשל, משפיעה על מאזן הכוחות במערכת החינוכית, אבל זה בוודאי מועיל. קשה להעריך במה קיומה של הממשלה הזו הועיל ל'אם תרצו' לפרוץ לתודעה הציבורית, ובהצלחה, דווקא כעת - אבל זה ודאי לא הזיק. גם הצורך של חלק מהשמאל להגדיר עצמו כ'ציוני' מעיד על המהפך, מהפך שבונה מחדש את המרכז הציוני.

דוגמה מאלפת להתפתחות כיוון הרוח הציבורי נתנה פרשת המשט. הכול התחיל בסגנון הרגיל והמוכר: התנהלות ישראלית שנראית רע, תקשורת שלהוטה לבקר את ה'איוולת' שלנו, והצטרפות של מתקיפים מבית למתקיפים מחוץ. והנה, בתוך ימים ספורים השתנתה המגמה מקצה לקצה: ישראלים בכל העולם התנדבו להגן על העמדה הישראלית, הביקורת הפנימית כמעט נעלמה, הגיבוי הציבורי להמשך המצור על עזה התברר כאיתן, והדרישה לוועדת חקירה בינלאומית נתקלה בחומה ישראלית בצורה.

האם אלו רק העובדות, שהתבררו מהר, שהפכו את הקערה הציבורית-תקשורתית על פיה? ודאי שלא. בעבר כבר ידענו מקרים רבים שבהם העובדות תמכו בעמדה של צה"ל, ובכל זאת ישראלים משפיעים רבים בחרו לאמץ את העמדה הנגדית. יש כאן משהו עמוק יותר, משהו באווירה שהשתנה. אולי אובמה, בהפוך על הפוך, גרם לישראלים לחשיבה עצמאית יותר.

לא צריך להשלות את עצמנו. גם היום עדיין יש ישראלים שמסיתים את עמיתיהם באקדמיה להחרים את ישראל. גם היום יש ישראלים שמזדהים עם האויב ביתר קלות מאשר עם אחיהם. גם היום קשה לעיריית ירושלים להרוס בתים ערביים בסילוואן, וגם היום המערכת מגבה בקלות רבה יותר הריסת מבנים שנבנו על-ידי יהודים שלא כחוק. גם היום מונפת חרב של איום על ההתיישבות ביהודה ובשומרון, וגם היום אין עדיין שום אופק מדיני שפוי שיחליף את רעיון העוועים המסוכן של המדינה הפלשתינית.

אבל אחרי כל זה, היום יש גם משהו שלא היה לפני שנים ספורות. התרגלנו למערכת ציבורית-פוליטית שבה יש רק שני קולות: הקול השמאלני (חילוני, אקדמי-תקשורתי, שפוי בעיני עצמו ובעיני רבים אחרים) והקול של הימין הדתי (ה'משיחי', הרחוק ממוקדי ההשפעה, ההופך בקלות למושא שנאה). באמצע שטה לה חברה ישראלית שגמגמה בין יצרי הקיום הטבעיים שלה ובין 'מעצבי דעת הקהל', שהיו כולם שמאלה ממנה. הקול הימני כמעט לא נשמע, כי הוא נתפס כנישה, כמגזר; כי הוא דיבר בשפה שאי-אפשר היה להעריך. הימין החילוני הישן, כמו גם השמאל הציוני הישן, נעלמו למעשה מהזירה.

הצטלבותם של כמה תהליכים חברתיים ופוליטיים בשנים האחרונות הביאה את השינוי. כעת, לצד האליטות של השמאל ושל הימין האמוני צומח גם מיינסטרים שאינו מתבייש בציונות שלו. מיינסטרים שיש לו חיבור כמעט מובנה למסורת, אבל אינו זהה לחברה הדתית; מיינסטרים שרחוק מאוד מחזונות על 'מזרח תיכון חדש', אבל אינו מחויב מראש למדיניות של 'אף שעל'. זרם מרכזי מתון שמבין מה אנחנו מחפשים כאן גם אם אין הוא רגיל לנפנף בדגלים ולהתגייס למשימות לאומיות. הזרם הזה זקוק, עדיין, לאנרגיות האידיאולוגיות של הימין הדתי, המגויס; אבל הוא סולל לו לאט לאט דרך משלו. כזו המסתכלת בסימפתיה אל המתנחלים ואחיהם, אבל עושה זאת ממקום ישראלי טבעי, אותו מקום שעד לא מכבר היו בו רק שמאל ושמאל.

עבור הציונים המפוכחים, אוהבי ארץ ישראל, הזרם הזה אולי נראה 'פרווה' מדי, נתון ללחצים ולא מחויב מספיק; אבל במבט ממעוף הציפור על עתידנו כאן, ומתוך ידיעה שאנו עם שלא יכול ולא צריך להישאר חברה אידיאולוגית - צמיחתו של הזרם הזה היא הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לנו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  29/07/2010   |   עודכן:  29/07/2010
יואב שורק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שובו של הפטריוטיזם
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ליאור ד.
29/07/10 05:38
 
השמאל האירופי
29/07/10 11:04
 
קורא ותיק
29/07/10 21:19
2
חד גדיא
29/07/10 07:43
3
ו"ישראל היום"
29/07/10 11:48
4
יריב א.
29/07/10 23:08
5
דנידין ר
29/07/10 23:16
6
מרק_טווין
30/07/10 11:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדי פעם מעלה כתב זה או אחר את שאלת שכרו הגבוה של העיתונאי ומגיש התוכנית "ערב חדש" דן מרגלית. הפעם, הדבר עלה בידי כתב העיתון ידיעות אחרונות, רז שכניק, אשר פרסם כי מרגלית מרוויח כ-70 אלף שקל בחודש.
29/07/2010  |  רועי אורן  |   מאמרים
מזה כשנתיים ימים אנו עדים להתערבות מוניטרית ולהזרמת תקציבים מאסיבית של ממשלות ובנקים מרכזיים שלא הייתה כמותה מעולם, בניסיונן להזרים אדרנלין לכלכלותיהן - מאמצים שהצליחו אומנם לבלום את ההידרדרות, מבלי לשקם את הכלכלה, בחזקת משב-רוח פיננסי שאינו מוריד גשם כלכלי ריאלי. ההתערבות הפיסקלית והמוניטרית לוותה במלחמה פסיכולוגית ממש, שטיפת-מוח של הצרכנים על-ידי ממשלותיהם, שנוהלה בחוכמה ובמיומנות רבה בראש ובראשונה על-ידי ברק אובמה ובן ברננקי, בעזרתם של מנהיגים כגון גורדון בראון ואחרים, אשר פיזרו במקביל לכספים הרבים גם הרבה "אוויר חם" בהצהרותיהם התדירות, כדי לנטוע אופטימיות בלב הצרכנים ואת ההרגשה כי "שיא המשבר מאחורינו". אכן, הצפת שווקי ההון בכסף זול והעליות המטאוריות של הבורסות מאז מרס 2009 נטעו בלב רבים את התחושה כי הכלכלות עלו על דרך המלך, ולא כך היא. ה-DOUBLE DIP הוא רק עניין של זמן - השאלה איננה האם הוא יתרחש? אלא מתי? לעניות דעתי, במקרה הגרוע, עניין של שבועות או מספר חודשים; ובמקרה הטוב, אי שם במחצית הראשונה של 2011.
28/07/2010  |  מרדכי איש-שלום  |   מאמרים
החופש הגדול שייך לאותם תחומים בחיים, שהקובע המרכזי של אופיים אינו המציאות האובייקטיבית בלבד, אלא שאלת ההתייחסות והתגובה לקיומם. העובדה היחידה הקיימת היא שמוסדות החינוך סגורים, אם כי גם בזה נעשו שינויים מסוימים על-ידי צוותים שנענו לאתגר והם תורמים גם בימי החופשה לתלמידיהם. עובדה זו לכשעצמה אינה אומרת דבר, ומה שקובע הוא התגובה למציאות הזו. ניתן לראות את התקופה הזו כתקופה של התפרקות, כשחרור התלמידים מכל החובות המוטלות עליהם, כימים המיועדים לבילוי בלבד, וכסוג של עננה המוטלת על ההורים ועל המשפחות; ניתן לראות את החופש הגדול כימים של הזדמנות.
28/07/2010  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
לא היה צריך להיות גאון גדול כדי לצפות את כל הרעות שבאו עלינו בעקבות הנסיגה. פרט לכמה אנשי שמאל מהזן התמים במיוחד, ידע מראש כל בר-דעת את עיקר הצרות העתידות לבוא עלינו בעקבות המהלך. מי שידע זאת יותר טוב מכולם היה כמובן היזם והקבלן הראשי, אריאל שרון, אך מצידו זה לא היה אישי, זה היה ביזנס. על כף המאזניים היו נתונים המשך ישיבתו על כיסא ראש הממשלה, הפללתו שלו ושל בניו, ואולי אף כניסתם לכלא. במסגרת ההבנה הבלתי כתובה בינו לבין קבוצת השמאל הרדיקלית השולטת בתקשורת ובצמרת מערכת המשפט, התמורה לקבירת התיקים הייתה ההתנכלות למתנחלים. זו הייתה המטרה היחידה של כל המהלך, יעלה כמה שיעלה לעתיד המדינה ולאזרחיה. כך נולדה "הפגיעה הגדולה ביותר בזכויות האדם" מצד מדינת ישראל, כפי שהוגדרה על-ידי ועדת החקירה שסיימה לא מזמן את עבודתה.
28/07/2010  |  בעז העצני  |   מאמרים
כמו כולם, נחרדתי בסוף השבוע החולף למשמע הידיעה החדשותית המצמררת על האב שרצח את שלושת ילדיו. לא ניתן לתאר את תחושת הכאב העצום בו ניתן לחוש כשחושבים על אותם ילדים טהורים שנגזלו מן העולם בהינף סכין.
28/07/2010  |  ד"ר מוטי חיימי  |   מאמרים
עיר עם ועדת אכלוס  /  אלישיב רייכנר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
עניין סמנטי  /  גדעון דוקוב
21 הרוגים בקרב שלא היה  /  שבתי גרברציק
בהרדמה מלאה: הטיפול המפוהק של רופאי בתי החולים  /  צור ארליך
זכרונות מיום א'  /  צור ארליך
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il