|   15:07:40
דלג
  אמציה חן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

על דם, דמים ואימונים

סימן דרך נוסף בצבא הגנה לישראל הפעם: מזווית תקציב הביטחון סדרת כשלים מלווה את כל המשרדים ומערכת הביטחון
29/07/2010  |   אמציה חן   |   מאמרים   |   תקציב המדינה   |   תגובות
אימון טירונים בצנחנים [צילום: דו"צ]

אחת לשנה (לאחרונה אחת לשנתיים), במסגרת הדיון בתקציב המדינה, עולה על סדר היום הוויכוח בין מערכת הביטחון (ויתר משרדי הממשלה) לאוצר. על פני הדברים ותוכנם, אין מקום להטיל ספק בכנות הטוענים, ובהיגיון המצוי בנימוקי הצדדים. ועל-אף אלה, קשה להתעלם מסדרת כשלים המלווה את כל המשרדים ומערכת הביטחון מזה זמן.

כדי לגבש עמדה בסוגייה חשובה כל-כך, אמליץ לקורא לבחור בעמדת תצפית שונה מהמקובלת. ממנה, ניתן יהיה לאמוד נכונה על טיבו/ואו חולשתו של הדיון בסוגייה, כל שכן ההחלטות - על-פי התנהלותם בממסד, בתקשורת ובציבור.

ואכן, מול הטיעונים המרשימים כשלעצמם, בסופו של יום - מצטייר הדיון כשיבוט אופני חלוקת התרומות ("החלוקה"), שהיה מקובל ביישוב היהודי במאה ה-19 על-פי מעמד הישיבות, וללא התייחסות של ממש לבחינת ממדי התפוקה מול ההשקעה/ואו העלות מול התועלת.

אפילו נשקיע קורטוב של רצון טוב, לא נצליח לייחס ערך להליך שכזה. משום הסתירה המשתקפת לכל אזרח ביומיום: כי בדרישתה לתוספת תקציב, כאילו מיצתה המערכת את התקציב הקיים במיטב האפשרי. מה שאמור היה לבוא לביטוי בשיפור ביטחון הפנים, בקיזוז מתמשך בעוצמת האיום, בשיפור ממשי בהישגי התלמידים, בקיטון פערים בחברה ובעצירת מחירי הדיור. בפועל, עליבות הממסד מתגמדת עוד, נוכח הצלחתו המדהימה של ענף ההיי-טק - כהוכחה למימוש הפוטנציאל האנושי, ככל שההתניה בממסד קטנה. מנגד, יש די כדי להשתכנע על כי האיכות האנושית של פקידי הממשלה ומפקדי הצבא, איננה נופלת מאלה של הסקטור הפרטי. מה שמלמד כי תהליכי חשיבה שגויים מתעלים את האיכות המצויה בממסד, בתוואי מוטעה ומזיק.

התועלת מול העלויות
אימון של חיילי גבעתי [צילום: דו"צ]

לשם הבהרת הכשל המתקיים, בחרתי בתפיסת האימונים המתקיימת בצה"ל מאז הקמתו. תפיסה זו משקפת נאמנה, ומנציחה את חוסר הפרופורציה בהשקעות העתק בצה"ל מול התמורה המתקבלת. צא וראה:

כיום, תפיסת האימונים על ההשקעות הנדרשות, וכמובן - הערכת תפוקת האימונים (התועלת) מול מחירה (העלויות) - אינם מושתתים על היגיון כלשהו, פועל היעדרותה של מדיניות כוללת ומחייבת.

כתוצאה מכך, אי-אפשר להעריך ממבט כלכלי את מאמץ האימונים, לעומת מאמצים אחרים (כמו רכש, הקמת מסגרות לחימה חדשות, מו"פ וכדומה), וגם לא ניתן לקבוע סדרי-עדיפות מנומקים - לביצוע ההשקעות באימונים, ביחס להשקעות בתחומים אחרים. למען האמת, ניתן לקבוע כי ההחלטות לעניין האימונים נקבעות, בעיקרן, כמענה למובן מאליו בצורך להתאמן, מול הדרישה הקבועה לחסוך במשאבים. כתוצאה וכהשלמה טבעית ל"מנטליות כלכלית" שכזו, נמנע ניסיון כלשהו וגם לא עולה על דעת מקבלי ההחלטות להעריך ולמדוד את ההשקעה באימונים, מול סך "התפוקה המבצעית". והראיה היא כי מדיניות האימונים ותכניה ממשיכים להתגלגל ולהתיישם, כאילו המלחמות לא היו.

אם נבחן את תפוקת הלחימה (במשל"ג הראשונה והשנייה) ואיכותה, מול ההשקעות באימונים בטרם מלחמה, ובקבלנו את המהלכים ואופני ביצועם כנתונים - נוכל לסווג את ההשקעות כמבוזבזות במהלכים ובפעולות שלהלן:

  • מהיעדר לחימת לילה סדורה ומתוכננת - חלק נכבד מההשקעות באימוני לילה העוצבתיים.

  • נתח משמעותי מההשקעות באימונים אוגדתיים, לרבות ההשקעות באימוני מפקדות "עיקריות", "הקדמיות" (כינוי לייעוד ומיקום המפקדה).

  • רוב ההשקעות באימונים משולבים בכל הדרגים.

  • רוב ההשקעות בשיתופי-פעולה בין כוחות היבשה לאוויר.

  • רוב ההשקעות באימוני תובלת כוחות באמצעות מסוקים.

כלומר, בהפעילו את הכוחות בהרכבם, ועל-פי המתחייב מהתכנון (שלו מומש כהלכה) - היה על צה"ל להשיג תפוקות רבות יותר, במחיר שחיקה נמוך בהרבה של הרוגים, פצועים ופגיעה ברק"מ, ובזמן קצר. עוד נוסיף ונדגיש: כבר עמדנו על כך שרוב לקחי "מלחמות הגליל" אינם חדשים, וככאלה חוזרים על עצמם ללא שינוי, ממלחמת יום כיפור ומקודמותיה. ללמדך כי ההיבט הכלכלי מסמן כי אופן ההשקעות באימונים ועל-פי חלוקתם שלעיל, הוכחו כשגויים גם במלחמות העבר. לפיכך, ראוי להפנים כי המקור הראשי לכשלי הכוחות בלחימה נמצא באופני הכנתם למלחמה, משמע - בעיקר באימונים.

מכאן יוצא כי כשלי תפיסת האימונים העכשווית (ובעצם מזה שישה עשורים), הופכים לבזבוז לא רק את ההשקעות הישירות באימונים - אלא כתוצאה ישירה הנובעת מליקוייהם ומחסרונותיהם, נשחקות גם ההשקעות בהקמת יחידות לרבות ציודן.

על כן, מנקודת מבט כלכלית, אין כל טעם לייצר ולקיים מסגרת אוגדתית, כל שכן "קבועה", שהינה יקרה בהרבה ממסגרת אוגדה "משימתית". יתרה מכך, אסור לערוך את כוחות השדה על בסיס האוגדה כ"עוצבת יסוד", בלי להבטיח כי מסגרת זו תוכל להצדיק את ההשקעות בה (שהן קבועות ומתמשכות), לפחות במידה ההכרחית. בנוסף, גם אין כל טעם כלכלי בהשקעות באימוני לילה, כאשר התנאי ללחימת לילה מצוי ביכולת האוגדה לקיים רצף לחימה ביום ובלילה (להבדיל מחטיבה שלה יכולת לחימה בטקט אחד).

זאת ועוד - מנקודת ראות כלכלית כשלעצמה, כל העוצמה ה"מבצעית" הינה תוצאה המתקבלת ממכפלה, בה כופלים את כל המרכיבים ההכרחיים שלהלן:

  • האמצעים - סוגים, תכונות טכנו-טקטיות, כמויות (לרבות כ"א).

  • ארגון נתון - כלל מערך המחולק לדרגי-משנה בתואם לייעודו.

  • תורת ההפעלה - לקראת משימותיהם ובתואם לייעודם.

  • ההכשרה - של כל גורם לתפקידו (מיומנות יסוד ללוחם, ולגופי לחימה חיילים).

  • האימונים כמכפיל-כוח - המותנה בידע שילוב החיילות - במינון, במקום ובזמן.

כל אלה מהווים אמצעי לחישוב כלכלי השואף ל"רווחיות". כלומר, מדובר בשלמות תפקודית הנוצרת מ"מכפלה" ולא מצירוף. משמע כי אם אחד מגורמים אלה שווה לאפס, השלמות (תוצאת המכפלה) כולה אפס.

לפיכך, אם נקבל כנתון כי ארגון כוחות השדה, תורת הלחימה, רמת ההכשרה הבסיסית ואיכות אמל"ח, הינם סבירים ואף יותר, ואילו תפיסת האימונים בפועל כושלת ויעילותה מתחת לסביר - מתבקשת המסקנה כי הדרך היעילה לשיפור כשרותם של הגייסות (במונחי השקעה מול תועלת) הינה דרך תיקון כשלי האימונים.

ומסקנה משלימה לזו מצביעה על כך שאין הצדקה להגדיל את מספר העוצבות במישור הכמותי, כאשר הקיים איננו מנוצל אלא בשיעור חלקי בלבד. כלומר, משתלם בהרבה להקצות את מזער המשאבים לאימונים נכונים, חליף להשקעות-עתק הנדרשות להקמתן של עוצבות. ראה דוגמה:

נניח כי לצבא עומדות 10 אוגדות, שרמת מיצוי הכוח עומדת על 60%. במצב זה, הקמת אוגדה נוספת תביא את סך העוצמה לכדי 66%, וזאת בעלות ההקמה, הציוד, האיוש וההחזקה לאורך זמן.

מנגד, שיפור רמת הניצול באמצעות שינוי שיטת האימונים באופן כזה שיביא לשיפור מוכנותם של 10 האוגדות בלוויית שיפור בתפקוד הגייס הפיקוד והמטכ"ל, בסדר גודל של 33% מהקיים (כלומר 20% נוספים לכל אוגדה) - תעמוד הכשרות של כלל יחידות השדה על 80% (לעומת 66% במקרה הראשון), וזאת במחיר נמוך עשרת מונים מההשקעה בהקמתה של אוגדה נוספת. יתרה מזו, הלקח התמידי העולה ממלחמות ישראל מצביע על תפקודם הלוקה והמזיק של מערכות הפיקוד והשליטה (מטכ"ל, פיקודים, גייסות ומפקדות אוגדה), וככאלה היוו גורם-על בגריעתה של התפוקה המבצעית במלחמה. מאחר שאימוני מערכת הפיקוד והשליטה כולה נמוכים יותר מכל סוגי האימונים - ניתן יהיה, בעלות מזערית ובאמון נכון, להכפיל את פוטנציאל הלחימה של הצבא כולו.

לסיום: שלוש הבהרות והערה אחת

בראשונה: נציין, כי עלות מלחמה (להבדיל מפעילות ביטחון-שוטף) איננה משוקללת בדיוני התקציב. אך משזו פורצת במלוא עוצמתה, אין גורם זולת המיומנות המושגת באימונים כדי לקזז בעלותה.

בשנייה: בראיון טרם כניסתו לפוליטיקה (בהתייחס לכישלונו במלחמת הגליל השנייה), אמר רב אלוף דני חלוץ: "הופתעתי מחוסר המיומנות המבצעית של זרוע היבשה". מנגד, ועל-אף הכנות שבדבריו, ראוי לזכור כי דני חלוץ הופתע בדיוק כמו רפול ז"ל במשל"ג, שבה כשלו כל היחידות בהשגת המשימות במקום בממדי השחיקה ובזמן, וחמור מזה - בהפתעתו של דדו ז"ל במלחמת יום הכיפורים, משהתברר כי הצבא איננו מיומן לקרב ההגנה. מאחר שאין אמצעי למדוד את היכולות בטרם מלחמה זולת באימונים, נדרשת המסקנה כי שיטת האימונים הקיימת מכה פעמיים: באחת, בהכנה לקויה של הגייסות. ובשנייה, בהעמדת נתוני יכולת שגויים - מסד להחלטות פוגעניות ומזיקות של הדרג הצבאי והמדיני.

בשלישית: הדגשת החיסכון הכספי (בתקשורת) מתוספת חמש שנים ל"גיל הפרישה", אכן תביא לחיסכון מבורך של מאות מיליוני שקלים. אלא שעצם הבולטות והבלעדיות של החיסכון הכספי, מבליטה את חוסר המודעות במטכ"ל באוצר, בתקשורת ובציבור לערכו הכלכלי של הניסיון והידע.

והערה אחת ותמידית: כוונתי בסדרת המאמרים אותם פרסמתי באתר, לשתף את הציבור בבעיות הביטחון למגוונן ולעומקן - חליף לתגובות הממסד המטפלות בעיקר בקליפתן. שם ובנוכחי קראתי לציבור לעשות מעשה בטרם אסון (לשאול, להגיב, לכתוב ניירות-עמדה, להפגין וכדומה), אך כשלתי. אולי הפעם אשכנע...

תאריך:  29/07/2010   |   עודכן:  29/07/2010
אמציה חן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על דם, דמים ואימונים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
29/07/10 14:25
2
פצי
29/07/10 18:39
3
בן הארץ
30/07/10 01:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכנסת אישרה לפני מספר ימים, באיחור רב, בקריאה טרומית, את הגדלת התמריצים ליישום תמ"א 38 (תוכנית מתאר ארצית), שהינה הצעת חוק הבאה לתקן את התוכנית לחיזוק מבנים משותפים מפני רעידות אדמה.
29/07/2010  |  אראלה גולן  |   מאמרים
לערוץ 1 בטלוויזיה הייתה בחודש האחרון עדנה. בחלקו של הערוץ הציבורי, שמתקשה במרוצת השנה להתחרות בערוצים המסחריים, נפלה באותה עת זכות נדירה לשידורם של משחקי המונדיאל. אלה הזניקו אותו, באורח חד-פעמי, אל על, כשהוא מותיר הרחק מאחוריו את הערוצים 2 ו-10.
29/07/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
משהו קורה בישראל בשנה-שנתיים האחרונות. בעוד שבעולם עולים זרמי האנטי-ישראליות, וקוצרים כעת את מה שזרעה האליטה הפוסט-ציונית הישראלית בעשור הקודם, כאן בישראל צומחת ועולה, בצורה איטית ועקבית, פרו-ישראליות. הציונות מתנערת מן האבק, הפטריוטיזם כבר אינו מילה גסה, והימין המרכזי הישן, זה שכבר הוספד, מגלה לא רק סימני חיים אלא גם דומיננטיות בשיח הציבורי.
29/07/2010  |  יואב שורק  |   מאמרים
מדי פעם מעלה כתב זה או אחר את שאלת שכרו הגבוה של העיתונאי ומגיש התוכנית "ערב חדש" דן מרגלית. הפעם, הדבר עלה בידי כתב העיתון ידיעות אחרונות, רז שכניק, אשר פרסם כי מרגלית מרוויח כ-70 אלף שקל בחודש.
29/07/2010  |  רועי אורן  |   מאמרים
מזה כשנתיים ימים אנו עדים להתערבות מוניטרית ולהזרמת תקציבים מאסיבית של ממשלות ובנקים מרכזיים שלא הייתה כמותה מעולם, בניסיונן להזרים אדרנלין לכלכלותיהן - מאמצים שהצליחו אומנם לבלום את ההידרדרות, מבלי לשקם את הכלכלה, בחזקת משב-רוח פיננסי שאינו מוריד גשם כלכלי ריאלי. ההתערבות הפיסקלית והמוניטרית לוותה במלחמה פסיכולוגית ממש, שטיפת-מוח של הצרכנים על-ידי ממשלותיהם, שנוהלה בחוכמה ובמיומנות רבה בראש ובראשונה על-ידי ברק אובמה ובן ברננקי, בעזרתם של מנהיגים כגון גורדון בראון ואחרים, אשר פיזרו במקביל לכספים הרבים גם הרבה "אוויר חם" בהצהרותיהם התדירות, כדי לנטוע אופטימיות בלב הצרכנים ואת ההרגשה כי "שיא המשבר מאחורינו". אכן, הצפת שווקי ההון בכסף זול והעליות המטאוריות של הבורסות מאז מרס 2009 נטעו בלב רבים את התחושה כי הכלכלות עלו על דרך המלך, ולא כך היא. ה-DOUBLE DIP הוא רק עניין של זמן - השאלה איננה האם הוא יתרחש? אלא מתי? לעניות דעתי, במקרה הגרוע, עניין של שבועות או מספר חודשים; ובמקרה הטוב, אי שם במחצית הראשונה של 2011.
28/07/2010  |  מרדכי איש-שלום  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   תקציב המדינה  /  מי ומי  
משרד החינוך יזכה ל-3 מיליארד שקל תוספת בתקציבו  /  עופר וולפסון
תקציב התרבות והספורט הוגדל לכ-732 מיליון שקל  /  עופר וולפסון
אושר התקציב ל-2012-2011  /  איציק וולף
דרוש ניתוח שיפריד את גל"צ מתקציב המדינה  /  עמי דור-און
נגד דרך הטבע  /  עידו מינקובסקי
פארולה פארולה  /  קשני דוד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il