|   15:07:40
דלג
  נטלי פייג'  
פובליציסטית כרוז - עיתון איגוד החברות הציבוריות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
"כל דבר שאינו בגוש דן או בירושלים, לא משפיע על המאקרו-כלכלה או על הבורסה" [צילום: פלאש 90]
השפעות המצב הביטחוני-מדיני על הכלכלה

המשט לא התקרב לרחוב אחד-העם, ת"א

ניסיונם של מפגינים פרו-פלשתינים למנוע פריקת ספינה של "צים" בנמל אוקלנד שבקליפורניה ב-16 ביוני השנה, בתגובה לאירוע ההשתלטות על המשט לעזה, הוא רק דוגמה אחת לסוג האתגרים בפניהם ניצבות חברות ישראליות, כתוצאה מכל משבר ביטחוני או מדיני האם למשברים ביטחוניים-מדיניים ישנה השפעה משמעותית במאקרו על התנהלות המשק ושוק ההון הישראלי? הכלכלנים איתם שוחחנו די רגועים כשלון החרם הערבי ההיסטורי על ישראל, הוא רק דוגמה אחת
04/08/2010  |   נטלי פייג'   |   כתבות   |   פרשת המשט לעזה - ההסתבכות   |   תגובות
דוד ארצי

יורם גבאי: "עד היום כל דבר שאינו בגוש דן או בירושלים לא משפיע על המאקרו-כלכלה או על הבורסה. כל עוד הפעילות הביטחונית התרחשה בצפון או בדרום, השפעותיה הכלכליות היו זניחות"

פרופ' שמוליק האוזר: "חברות צריכות להיערך לזה שייתכן שיהיה משבר שיוביל להאטה כלכלית. חברות שחושבות על התרחבות והשקעות צריכות לקחת בחשבון שאולי חלק מהשווקים יצטמצמו או ייסגרו"

דוד ארצי: "משברים פוליטיים, כדוגמת המשבר עם טורקיה, לא מדאיגים אותי. משברים כלכליים מדאיגים אותי בהרבה יותר. משברים פוליטיים לא יפגעו בכלכלה הישראלית. הערבים יודעים את זה ולכן הם הפסיקו את החרם הערבי, כי הוא נכשל"

שלמה מעוז: "יש לנו מוצרים שבלעדיים לישראל, שהעולם זקוק להם, ויש ביקוש לידע וליכולת של החברות הישראליות. אם בעבר הייתה לנו בעיית אשראי או מימון מחוץ לארץ, היום אנחנו נותנים קרדיט לעולם; אנחנו מלווים לעולם נטו 56 מיליארד דולר"

נראה כי אם יש דבר אחד שמדינת ישראל מתאפיינת בו, זה משברים ביטחוניים-מדיניים: מלחמות, אירועי טרור, אינתיפאדות, חיילים ואזרחים חטופים, חשיפת פעילויות המוסד בחו"ל, כורים גרעיניים במדינות אויב, משטי אוניות לעזה ועוד. לפעילויות ביטחוניות אלו מגוון השלכות על כלכלת ישראל, ובראש וראשונה הן עלולות להוביל לעיתים לגידול משמעותי בהוצאות הביטחון, דבר שמשפיע על התוצר הלאומי.

"היסטורית, ברור שככל שהוצאות הביטחון גדלות הן באות על חשבון תשתיות, חינוך, וצמיחה כלכלית", אומר יורם גבאי, יו"ר דירקטוריון פעילים ניהול תיקי השקעות בע"מ. גבאי מתייחס בסקירתו ההיסטורית לשלוש תקופות עיקריות. הראשונה החלה בשנות ה-50 הראשונות, כאשר בן-גוריון, כחלק מתהליך ההבראה הכלכלי, קיצץ משמעותית בביטחון כדי להעביר מקורות לתשתיות, לחינוך ולקליטת עלייה. "משקל הוצאות הביטחון בתוצר ירד מאוד והחלה צמיחה כלכלית מהירה, שהגיעה ל-5.5% לנפש בממוצע לשנה", אומר גבאי. התקופה השנייה לדבריו, החלה אחרי מלחמת יום כיפור. "כאשר ישראל הגדילה את הוצאות הביטחון עד לכדי רבע מהתוצר, ובעצם נאלצה 'לוותר' על השקעות בתשתית ובחינוך, ואף הגדילה את החוב הלאומי במהירות אדירה, דבר שהוביל למשבר כלכלי קשה". גבאי סבור כי המרכיב המרכזי במשבר זה, היה עליית הוצאות הביטחון בלי הורדת הוצאות אחרות. התקופה השלישית החלה עם סיום המשבר הכלכלי ב-1985, בו בוצע קיצוץ תקציבי גדול ע"י ממשלת האחדות, מגמה שנמשכה גם בשנות ה-90. גבאי מציין כי מאז 1992 משקל הביטחון בתוצר כבר לא כבד במיוחד, כ-8% תוצר בערך. "זה עדיין גבוה, אבל זה שליש ממה שהיה בשנות ה-70 וה-80, ולכן היום משקל הוצאות הביטחון לא משפיע מהותית על הצמיחה הכלכלית".

מקרה יוצא דופן אותו מציין גבאי, הוא השפעת הנוף הביטחוני של שנות ה-80 על הכלכלה הישראלית בטווח הארוך. "בשנות ה-80 נתנו לצבא ולמשרד הביטחון כר נרחב של פעילות בלי מגבלה תקציבית כמעט. זה אומנם בא על חשבון דברים אחרים במשק, אבל זה תרם ליצירת הסטארט-אפים וההיי-טק שקמו בעשרים השנים שאחרי; זו הייתה התרומה של מערכת הביטחון לצמיחה הכלכלית". לדבריו, בדרך כלל התרומה היא מועטה, להוציא כמובן את הייצוא הביטחוני, שהיקף פעילותו גדל מאוד וברובו הפך לכלכלי. גבאי מדגיש כי, למרות דוגמה זו, היסטורית יש קשר הפוך חזק בין הוצאות ביטחון לבין צמיחה כלכלית, ושוק ההון מגיב בהתאם.

עוד שני אלמנטים שאליהם מתייחס גבאי הם סוג המשבר הביטחוני והאזור המושפע. "בתקופה הנוכחית הנזקים שבאים בעקבות המצב הביטחוני הם בעיקר נוכח הכניסה של הביטחון לערים. זה כבר לא מה שקוראים לו 'נטל ביטחוני כבד' אלא השפעות של הטרור. לדוגמה, האינתיפאדה הראשונה לא השפיעה כלכלית, בעוד האינתיפאדה השנייה, שהתאפיינה בטרור בגוש דן ובירושלים, הביאה לצמיחה שלילית במשק ואפילו למשבר תקציבי ב-2003. המניות ושוק אגרות החוב הממשלתיות נפלו, הייתה לכך השפעה כלכלית אדירה בצד המיסים ובצד הצמיחה. עם התייצבות המצב הביטחוני, המשק התאושש".

"עד היום", מציין גבאי, "כל דבר שאינו בגוש דן או בירושלים, לא משפיע על המאקרו-כלכלה או על הבורסה. כל עוד הפעילות הביטחונית התרחשה בצפון או בדרום, השפעותיה הכלכליות היו זניחות". לראיה הוא מביא את מלחמת לבנון השנייה ומבצע עופרת יצוקה, שכמעט ולא הייתה להם השפעה מאקרו-כלכלית. "אם בזמן האינתיפאדה היה הפסד תוצר של 8-9% אזי במלחמת לבנון השנייה ההפסד היה בסביבות 1.5%, וגם זה תוקן מהר. בסך הכול, האירועים הללו כמעט ולא השפיעו".

פרופ' שמוליק האוזר, דיקן הפקולטה לקריה האקדמית קריית אונו, לשעבר כלכלן ראשי של רשות לניירות ערך, רואה באלמנט אי הוודאות מרכיב משמעותי בהשפעת האירוע הביטחוני על הכלכלה ושוק ההון. "המסחר בבורסה הוא על סמך ציפיות. אם אי הוודאות עולה (כתוצאה מהמצב הביטחוני), אנשים ישקיעו פחות כסף במניות. מהצד של הכלכלה, זה יכול לפגוע בצמיחה, בדירוג של המדינה ובייצוא". כדוגמה מביא האוזר את מלחמת לבנון השנייה. "בארבעת הימים הראשונים שערי המניות ירדו כתגובה לאי הוודאות. אך לאחר מכן הם התחילו להתאושש, כי אנשים חשבו שהבעיה הולכת להסתדר".

האוזר מבחין בין אירועי טרור על פני זמן רציף, כמו האינתיפאדה השנייה, לבין אירועי טרור ספוראדיים, כגון הסתבכות המוסד, לכאורה, בדובאי. "יש אירועים שהם בעלי השפעה נקודתית, שאנשים לרגע מסתכלים על זה ואומרים שאולי יש סיכון ובורחים, ואז שערי המניות יורדים באופן זמני. כשאנחנו מדברים על משהו שיש לו השפעה לטווח ארוך, הצמיחה נפסקת, אנשים מוציאים פחות כסף, יש פחות ביקושים, חברות נסגרות והכלכלה עצמה נפגעת. לדוגמה, בשלוש השנים של האינתיפאדה השנייה, שערי המניות ירדו והצמיחה ירדה כמעט לאפס. הכול סובב סביב התחושה שהבעיות הביטחוניות הללו אין להן סוף, הן לא נגמרות ולכן יש לנו בעיות כלכליות אמיתיות".

את הצד החיובי של משברים ביטחוניים מביא דוד ארצי, סמנכ"ל בכיר בתעשיה האווירית והיום יו"ר מועצת המנהלים של כמה חברות ביניהן אופק עיבוד שבבי בע"מ ואימאג'סט אינטרנשיונל אן. וי. "לכאורה נראה כי המשברים הביטחוניים מפריעים להתפתחות שלנו, אבל אחת הסיבות שאנחנו נמצאים במעמד שלנו בעולם כיום, היא שהמשברים האלה הכריחו אותנו להשתכלל". כדוגמה הוא מביא את התעשיה האוירית, שהתפתחה בזכות האמברגו של דה גול לאחר מלחמת ששת הימים. "עד אז, הספק מספר אחד של מטוסים לחיל האוויר הישראלי הייתה צרפת. כתוצאה מהאמברגו שדה-גול הטיל על מדינת ישראל, לא היה לנו שום ספק, לא רק למטוסים אלא גם לחלקי חילוף. המדינה התעשתה ובנתה את התעשיה האוירית... לולא דה-גול היה מטיל אמברגו על מדינת ישראל, אני לא יודע איפה הייתה היום התעשיה הביטחונית, שממנה צמחה תעשיית ההיי-טק".

עוד מדגיש ארצי, שעסקים ופוליטיקה לא הולכים באותו נתיב. "יש עשרות מדינות בעולם שלכאורה היחסים הפוליטיים שלהן עם מדינת ישראל משובשים, אבל הנושאים העסקיים מצליחים מאוד, זאת מפני שיש לנו דברים ייחודיים. אין לנו אח ורע בנושא של התפלת מים, תעשיית הקלינטק, האנרגיה או המכשור הרפואי. משברים פוליטיים, כדוגמת המשבר עם טורקיה, לא מדאיגים אותי. משברים כלכליים מדאיגים אותי בהרבה יותר. משברים פוליטיים לא יפגעו בכלכלה הישראלית. הערבים יודעים את זה ולכן הם הפסיקו את החרם הערבי, כי הוא נכשל".

המצב כיום
שלמה מעוז [צילום: יח"צ]

מעוז: "החשיבות של אירופה יורדת. היבשת הגריאטרית יורדת מכוחה, גם בסחר עם ישראל וגם בתוצר העולמי, ועולה חלקן של מדינות אסיה. לכן החשיבות של אירופה האנטישמית הולכת ויורדת"

"מעולם לא היינו חזקים כמו שאנו היום מבחינת המאקרו הכלכלי", מדגיש שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס נשואה ובעבר ציר כלכלי בלונדון. את עמידותה של הכלכלה הישראלית כיום בפני ההשלכות של משברים ביטחוניים, כגון חרם צרכני, מעוז מייחס לשמונה גורמים מרכזיים: "בגלל הגלובליזציה, לכל חברה שמרכזה בארץ יש הרבה חברות בעולם תחת שמות שונים. ולכן קשה לפגוע בחברות הישראליות. ישראל לא מאופיינת ביצירה של מוצרים סופיים לצרכן אלא מוצרי ביניים, כגון תוכנות, שירותים עסקיים, מכונות וציוד רפואי, שלא באים במגע ישיר עם הצרכן, ולכן הפגיעה בישראל יותר קטנה. עם כל הכבוד למדינות אנטישמיות באירופה, השוק העיקרי להיי-טק הישראלי הוא בארצות הברית ובדרום מזרח אסיה, והקניות יימשכו".

"יש לנו מוצרים שהם בלעדיים לישראל, שהעולם זקוק להם, ויש ביקוש לידע וליכולת של החברות הישראליות. אם בעבר הייתה לנו בעיית אשראי או מימון מחוץ לארץ, היום אנחנו נותנים קרדיט לעולם, אנחנו מלווים לעולם נטו 56 מיליארד דולר. יש לנו עודף בחשבון השוטף, לכן אני לא מודאג אם ירד חלק מהעודף (לשם הוצאות ביטחון). רוב המדינות במצב הכלכלי העולמי הנוכחי, מעדיפות למכור בכל מחיר ולכן לא תהיה בעיה בייבוא. החשיבות של אירופה יורדת. היבשת הגריאטרית יורדת מכוחה, גם בסחר עם ישראל וגם בתוצר העולמי, ועולה חלקן של מדינות אסיה. לכן החשיבות של אירופה האנטישמית הולכת ויורדת. החלק של האיחוד האירופי בתוצר העולמי מבחינת כוח קנייה היה 18% ב-2002 והיום הוא 14.8%".

את חוסנה של התעשיה הביטחונית הוא מייחס לפיזור בייצוא. "יש להם לקוחות בדרום אמריקה, באירופה, בגרמניה, בבריטניה, בצרפת, בהודו, בקוריאה, בגאורגיה וברוסיה, שהיא לקוחה שלא הייתה בעבר. ויש כמובן את הקונפליקטים של האמריקנים בעירק ובאפגניסטן, שגם הם מהווים יעד לייצוא ישראלי. זה די טבעי שמדי פעם יש פיצוץ עם מדינה אחת אבל במקביל נפתח חלון אחר. החלון עם טורקיה אולי נסגר, אך למרות שמדובר בסכומים גדולים אני מאמין שיוכלו להתגבר ולמצוא שווקים אחרים".

"דווקא הלחץ הזה שאנחנו נמצאים בו, מחייב אותנו לתת מוצר איכותי ושירות לא מזלזל", אומר ארצי. "אני מאלה שרואה בלחץ הפוליטי הזה דבר שבסוף הדרך מאוד ישתלם. אני מאמין שאנחנו נצא מהמשבר הזה מחוזקים. אם יש האטה בייצוא היא נובעת מהמשבר באירופה, לא מהמשבר הפוליטי. תמיד נקודתית יש מישהו שנפגע, אבל התשתית הכלכלית של מדינת ישראל לא תיפגע".

ומה צופן לנו העתיד? האם נראה חרם עולמי?
יורם גבאי [צילום: יח"צ]

התחזית של יורם גבאי היא שלא תהיה בעיה של גידול בהוצאות הביטחון יחסית לתוצר, ולכן ההשפעה בתקציב תמשיך להיות בשוליים. "צריך לזכור גם שארצות הברית מממנת חלק מזה, כך שהנטל מתחלק, ולכן אני לא רואה בעיה גם בעתיד לנושא של משקל ההוצאה על הביטחון בתוצר. הבעיה בעתיד תחזור לשאלה הבסיסית האם אסקלציה צבאית כלשהי תפגע גם בגוש דן ובירושלים, שאז ישר יש משבר כלכלי, או שהיא תהיה בפריפריות, שזה לא יגרום למשבר כלכלי. נושא נוסף הוא שאם תהיה אסקלציה, אפילו בגוש דן, אם היא תהיה קצרה, ההשפעות שלה לא יהיו מרחיקות לכת, אבל אם זה יתארך זה כן עלול להיות מרחיק לכת".

גבאי מעריך שהעתיד צופן לנו "מיקרו" חרמות. "כל מיני מדינות ינקמו בישראל על כך שהיא מסרבת לקדם את תהליך השלום עם סוריה והפלשתינים, אבל אני עוד לא רואה אפשרות שזה ישפיע על המאקרו. זאת בגלל שכרגע אנחנו חלק מה- OECD, יש לנו הסכמים עם ארצות הברית ואני לא רואה שמדינות מזרח אירופה בכלל מתעניינות במשבר הזה. אני לא רואה את אירופה משנה את עמדתה, להוציא כמובן פעולות סמליות כמו מוזיקה, תרבות, חילופי סטודנטים וחילופי סגל, למרות שאני כן רואה בידוד של ישראל ודה-לגיטימיזציה חמורה מאוד. זה יכול להשפיע קצת על הנושא של ייצוא ביטחוני. אני מניח שהמצב ילך ויחמיר, אבל אני לא רואה עדיין השפעות סחר אמיתיות, להוציא דברים שקשורים להתנחלויות, שזה כמובן ילך ויחמיר. ולהוציא את טורקיה, ששם יכול להיות משבר גדול יותר".

למרות שלדבריו המאקרו-כלכלה איתנה, שלמה מעוז מעריך שבתקופה הקרובה חלק מהחברות תיפגענה כתוצאה מהשלכות המשבר הביטחוני, ותצטרכנה להתאים את עצמן למצב. "לחברות קטנות זה קשה, כי חברה שכל הייצוא שלה הוא לטורקיה או לשבדיה, ברור שתיפגע. חברות בישראל צריכות ללמוד לעבוד עם כל העולם. ענף החקלאות, שהוא קטן, יכול להיפגע. יכולים להיגרם לנו נזקים, כגון במסחר עם טורקיה, שהוא שלושה מיליארד דולר בשנה, ייבוא וייצוא. מה שצריך להדאיג זה היחסים שלנו עם ארצות הברית, וישראל צריכה לשמור עליהם מכל משמר, גם בתקופה הקשה שאנחנו עוברים עכשיו עם שלטון אובמה. וצריך לזכור שגם באירופה יש שתי מדינות שתומכות בישראל ושהן ביחסים טובים איתנו, גרמניה ופולין".

האוזר קצת יותר פסימי לגבי המצב. "הייתה לנו תחושה שיש צמיחה כתוצאה מהעליות (בבורסה), אבל לפני חודש השערים שוב התחילו לרדת ומדד הפחד בארצות הברית קפץ מ-18 ל-40, ממש כפי שהיה בתקופה של אסון התאומים. גם אצלנו זה עלה מ-13 ל-25-27. כלומר, אי הוודאות עלתה בעקבות הירידות האחרונות. הירידות האחרונות נובעות מכך שבמהות עדיין יש לנו בעיות שעוד לא נפטרנו מהן. איך זה מתקשר לבעיות ביטחוניות? אם בנוסף על כך תהיינה עכשיו בעיות ביטחוניות - אם יבואו אנשים ויגידו, למשל, שאירועי המשט שהיו לפני חודשיים מהווים נקודת מפנה, שאנחנו הולכים להיות מבודדים, שהבעיות הביטחוניות שלנו יגדלו ושרמת הסיכון תעלה - הבעיות הביטחוניות הללו ישפיעו לרעה על הכלכלה ועל שוק ההון, ואני מאמין שהבעיות הללו הן לא לטווח קצר. מהבחינה הזאת, אני צופה גם בעיות בזירה הכלכלית. הצמיחה הכלכלית תרד וזה יתבטא גם בירידות בשוק ההון. שערי המניות, במקרה הטוב, יתנודדו להן בתנודות די גדולות; במקרה הרע יותר, הן ימשיכו לרדת, וזה כמובן יגרור פחות הכנסות ממיסים, שיגרום לגרעון תקציבי".

עוד מוסיף האוזר, "כל החברות שהן מוטות ייצוא תיפגענה יותר מאשר האחרות. התיירות תיפגע וכל חברות השירותים הקשורות תיפגענה. אם הדולר יתחזק אז זה יכול להיות לא רע ליצואנים הדולריים, אבל אם היורו ייחלש זה יהיה רע ליצואנים של היורו. אני לא חושב שחברות ההיי-טק תיפגענה, יש צימאון להיי-טק. אני חושב שחברות צריכות להיערך לזה שיכול להיות שיהיה משבר שיוביל להאטה כלכלית. חברות שחושבות על התרחבות והשקעות צריכות לקחת בחשבון שאולי חלק מהשווקים יצטמצמו או יסגרו".

תאריך:  04/08/2010   |   עודכן:  05/08/2010
נטלי פייג'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשט לא התקרב לרחוב אחד-העם, ת"א
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צייקן
5/08/10 10:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הן נמצאות בחינוך, בפוליטיקה, ברפואה, בתעשיה ובמדע, מצטיינות בתפקידיהן ובמקביל מגדלות ילדים ומחזיקות בית ומשפחה. מי הן הנשים הבולטות במגזר הדתי-לאומי ומה הן עושות כדי להשפיע על חיינו? קוראות וכותבות "נשים" בחרו. אלו 20 הנשים שדורגו במקומות הראשונים.
04/08/2010  |  יניב שלום  |   כתבות
מבט מעוור
04/08/2010  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
איך שגלגל ההיסטוריה מסתובב לו: שבעים שנה, בדיוק, לאחר גירושם של יהודי קונסטנץ לאושוויץ, תקדיש בתחילת החודש הקרוב (5.9.10) העיר הגרמנית, הנושקת לשווייץ, יום מיוחד לתרבות היהודית.
04/08/2010  |  ראובן לייב  |   כתבות
"הפסיכואנליזה יצאה ללמדנו, כי כמעט כל יחס רגשי אינטימי בין שני אנשים הנמשך זמן רב יותר - נישואין, ידידות, יחסי הורים וילדים - בכל יחס כזה מתהווה משקע של רגשי מאיסה ועוינות, אשר רק משום ההדחקה נמצאת תפיסתם מתחמקת".
04/08/2010  |  גדי להב  |   כתבות
היחסים הרעועים עם טורקיה העלו את מחירי החופשה בישראל מי אמר צימר ולא קיבל?
03/08/2010  |  דביר שרייבר  |   כתבות
רשימות נוספות   /   פרשת המשט לעזה - ההסתבכות  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
ישראל תשתתף בוועדת המשט  /  איציק וולף
הפתעה: היקף עסקות הייצוא האזרחי לטורקיה לא ירד  /  עופר וולפסון
צוות בינלאומי מונה לחקירת המשט לעזה  /  איציק וולף
לקראת דוח גולדסטון חדש  /  שלמה גזית
ועדות חקירה חסרות-תועלת  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
מודיעין ואמצעי אל-הרג אינם חזות הכל  /  עפר דרורי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il