|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ההומואים הפלשתינים יורקים בפני עמיתיהם הישראלים

עמותת "אל-קוואס", המייצגת את קהילת הלהט"ב הפלשתינית, מתנערת מקהילת הלהט"ב הישראלית שנתנה לה חסות ומאשימה אותה בגזענות את האחריות לדיכוי של הלהט"ב בחברה הפלשתינית מטילה העמותה על "הכיבוש הישראלי הקו הלאומני והבדלני של "אל-קוואס" מעוות את המציאות
07/08/2010  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: AP]

קהילת הלהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים) הפלשתינית בישראל ובשטחים מיוצגת ע"י העמותה "אל-קאווס" בראשותה עומדת חנין מעיכי, תושבת ירושלים. תחילת ההתארגנות של קהילת הלהט"ב הפלשתינית החלה ב-2002 תחת חסות הבית הפתוח, במסגרתו שימשה מעיכי רכזת האוכלוסיה הפלשתינית, ארגנה קבוצות של להט"ב למפגשי תמיכה וסיוע הדדי. בשנת 2008 נפרדה הקבוצה הפלשתינית שנקראה "אל-קאווס" ופנתה לדרך עצמאית במנותק מהבית הפתוח.

קבוצת "אל-קוואס" זכתה ועודנה זוכה לקבל סיוע מהקרן החדשה לישראל ועד לניתוק גם באמצעות הבית הפתוח. באתר של הקרן החדשה לישראל מצוינת "אל-קוואס" במסגרת רשימת העמותות הזוכות לסיוע של הקרן ובעניינה נכתב כדלהלן: "אל-קוואס: מגדר ומיניות בחברה הפלשתינית. הארגון הלאומי, החותר להוביל שינוי בקהילת הלהט"ב הפלשתינית הן בישראל וברשות הפלשתינית, מספר סיוע ומידע, מגן על זכויות חברי הקהילה ומגביר את המודעות לשוני המיני והמגדרי בתוך החברה הפלשתינית". 1

"אל-קוואס": ישראל וקהילת הלהט"ב הישראלית אשמים בדיכוי של הלהט"ב הפלשתינים

עמותת "אל-קוואס" מבהירה באתר האינטרנט הרשמי שלה את מניעיה, עמדותיה ויחסה הביקורתי כלפי ישראל המוחזקת כגורם המרכזי לסבלה של קהילת הלהט"ב הפלשתינית וכן אינה חוסכת את שיבטה מקהילת הלהט"ב הישראלית שהעניקה חסות ותמיכה בראשית דרכה. להלן תרגום עיקרי הדברים מתוך אתר האינטרנט של "אל-קוואס":

"רוב התושבים הפלשתינים של מזרח ירושלים נחשבים "תושבי קבע" של ישראל... רשמית, תושבי קבע פלשתינים של ישראל נתונים לחוקים הישראלים בנוגע לנטיה מינית. ואולם, מכיוון שמדינת ישראל וכוחות המשטרה בדרך כלל אינם מקפידים על אכיפת החוק הישראלי במזרח ירושלים, תושבי הקבע הפלשתינים הנימנים מקהילת הלהט"ב אינם זוכים לאותן הגנות מפני צורות שונות של אפליה בדומה לאזרחים אחרים.

"בשטחים הפלשתינים, על-אף שהחוק אינו מעניק הגנה ברורה עבור קהילת הלהט"ב, לא קיימים חוקים רשמיים נגד פעילות חד מינית. ואולם, יש לציין כי נעשה לעיתים שימוש בחוקים נגד "אי צניעות", וזאת על בסיס לא שגרתי ובלתי צפוי על-מנת לאסור מגע בין בני אותו מין. באופן רשמי, פעילות מינית בהסכמה וברשות הפרט בין אנשים מאותו מין עד גיל 15 אינה חוקית. חוקים נגד תקיפה מינית, אונס ואי צניעות מיושמים באופן שווה ללא קשר למין של הצדדים המעורבים. אין בכך כדי לומר שחיי הפלשתינים בגדה הערבית ובעזה הנמנים על קהילת הלהט"ב "קלים". עם זאת, הבעיות עימהן הם מתמודדים אינן בעיקרן חוקיות במהותן, אלא נוגעות ליותר לנסיבות החברתיות והתרבותיות.

"כמו בכל חברה, ההומופוביה עדיין נפוצה בחברה הפלשתינית. כתוצאה מכך, פלשתינים רבים מתמודדים עם נידוי חברתי ואפליה ובמקרים נדירים באלימות פיזית. ואולם, בה בעת, פלשתינים רבים מקהילת הלהט"ב חיים את חייהם באופן חופשי - לעיתים "הומואים בגלוי" ו"מחוץ לארון" בדרכים המוכרות להומואים וללסביות מהמערב, ולעיתים בדרכים אחרות אשר מתמודדות באופן אפקטיבי יותר עם הקונטקסט התרבותי המיוחד שלנו. כלומר, עבור פלשתינים רבים מקהילת הלהט"ב "היציאה מהארון" ולהיות "הומו בגלוי" אינו המטרה היחידה או החשובה ביותר. יתר על כן, לרבים מאיתנו להיות "הומו בגלוי" משמעותו דברים רבים מעבר למשמעות שבעיני אנשים רבים במערב: להיות פתוח "באופן עקרוני", לדוגמה, עם חברים או בני משפחה [חשוב יותר] מאשר הכרזה בציבור על זהות מינית לכולי עלמא. אל-קוואס פועל לקבל לחיקו את כל החברים בקהילה, ללא קשר לבחירה שקיבלו ולעמדותיהם בנושא זה.

"חשוב לציין כי המצב החברתי, ההיסטורי והפוליטי המיוחד של הפלשתינים - הכיבוש הישראלי בגדה המערבית ועזה ועשורים של אפליה נגד הפלשתינים בישראל - יצר מכשולים מוחשיים להתקדמות לקראת כיבוד שוני מיני ומגדרי בחברה הפלשתינית, אשר לא חוו את אותן הזדמנויות לצמוח ולהתפתח כמו חברות אחרות. אל-קוואס, לצד ארגונים מתקדמים אחרים, חותרת להילחם בדיוק בבעיה זו ולקדם כיבוד לגיוון מיני ומגדרי בחברה הפלשתינית.

"הקהילה ההומוסקסואלית הישראלית הינה מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית בכללותה, אשר מעניקה זכויות יתר ליהודים ישראלים ודוחקת לשוליים את הפלשתינים. בתוך המרחבים הישראלים ההומוסקסואליים, הפלשתינים מקהילת הלהט"ב מתמודדים עם צורות דומות של אפליה עימן הם מתמודדים בחיי היומיום. למרות ההנחה שהקהילות הלהט"ב נוטות להיות ליברליות יותר, גזענות ואפליה שכיחות. למעשה, קהילת הלהט"ב הישראלית אוהבת לדמות את עצמה כליברלית יותר מהחברה הישראלית בכללותה ואיכשהו נקייה או מחוסנת מפני גזענות. העמדת הפנים מקשה על הישראלים מקהילת הלהט"ב להודות בגזענות בקהילה.

"משרדי אל-קוואס נמצאים בירושלים, ואולם אנו חותרים לשרת את הפלשתינים מקהילת הלהט"ב בכל רחבי ישראל ובשטחים הפלשתינים הכבושים. על-אף שרוב החברים הינם ממזרח ירושלים וישראל, מספר גדל והולך של פלשתינים מקהילת הלהט"ב מהגדה המערבית נוטלים חלק בפעילויות של אל-קוואס. לאחרונה, רבים הביעו עניין בהרחבת הנוכחות שלנו בגדה המערבית והחלו מובילים להתקדמות בתהליך. למרבה הצער, המדיניות הישראלית גורמת לכך שבלתי אפשרי למעשה לנסוע לתוך או לצאת מרצועת עזה, ואולם אנו פועלים לשרת את הפלשתינים מקהילת הלהט"ב בעזה ככל שיתאפשר ע"י למשל שמירה על קשר אלקטרוני וטלפוני ותמיכה בהם במצבים של מצוקה." 2

"אל-קוואס": קהילת הלהט"ב הישראלית "גזענית"

עמותת "אל-קוואס" מתנערת מקהילת הלהט"ב הישראלית שהעניקה לה בית פתוח וחם בתחילת דרכה והיא מאשימה אותה בגזענות ששורשיה ובתפיסת עולם המאפיינת את "הכיבוש הישראלי". במאמר שפרסמה ב-2008 כותבת בעניין זה חנין מעיכי "באופן יותר מפורש, אומר כי אני מאמינה שיש קשר בין גזענות בתוך הקהילה הלהט"בית הישראלית לבין הגזענות בחברות הישראלית והפלשתינית הכלליות. לאפליה נגד להט"בים פלשתינים בקהילה הישראלית הגאה, לאפליה נגד פלשתינים בתוך ישראל וליחס כלפי הפלשתינים בשטחים יש בסיס אחד משותף: גזענות". 3

האמת: דת האיסלאם ומורשתו התרבותית הם המקור לשלילת זכויות הלהט"ב הפלשתינים

עמותת אל-קוואס מטילה אפוא את האשמה העיקרית על "הכיבוש הישראלי" המונע מהחברה הפלשתינית להתקדם לקראת הכרה בקהילת הלהט"ב ובזכויותיה. טענה זו משוללת יסוד מיניה וביה. בישראל מעוגנות זכויות קהילת הלהט"ב בחוק, אך הליברליזם הישראלי לא חדר לגדה המערבית ולרצועת עזה מסיבות פוליטיות, תרבותיות, חברתיות ודתיות שאינן קשורות כלל לישראל, אלא לחברה הפלשתינית עצמה.

בגדה המערבית תקף עדיין החוק הירדני, שאינו אוסר על קיומה של נטיה מינית אך מטיל עונשים על קיומו של משכב זכר. מאז העברת הסמכויות מישראל לרשות הפלשתינית ב-1995 נתונה סמכות החקיקה למוסדות הפלשתינים הנבחרים ואין לישראל כל השפעה על תהליך זה. הפרלמנט הפלשתיני אישר בשנת 2003 הצעת חוק העונשין, בו נקבע בסעיף 270, תת סעיף 1: כדלהלן: "כל גבר שקיים משכב זכר עם גבר אחר שגילו 18 ומעלה והיה הדבר בהסכמה, שניהם ייענשו במאסר". 4

החוק לא עבר בקריאה שלישית בגלל התנגדות תקיפה של חמאס וארגונים איסלאמיים אחרים שטענו, כי החוק מנוגד להלכה האיסלאמית (שריעה), וכי ברשות הפלשתינית יש ליישם את ה'שריעה'. בדצמבר 2008 הכינה מפלגת הרפורמה והשינוי של חמאס טיוטת חוק עונשין המבוססת על ה'שריעה' (כולל הוצאות להורג וכריתת ידיים), אך גם היא לא עברה את כל שלבי החקיקה.5 ברצועת עזה קיום משכב זכר אינו חוקי והעובר על החוק עשוי להיענש במאסר של עד עשר שנים. סעיף 152 בחוק העונשין הפלשתיני מספר 74 משנת 1936 התקף ברצועת עזה קובע: "בעל גבר בניגוד לחוקי הטבע או בעל חיה... ייחשב הדבר פשע שעונשו עשר שנות מאסר". 6

חוסר הליברליות של החברה הפלשתינית כלפי קהילת הלהט"ב עולה בקנה אחד עם התייחסותה של החברה הערבית בכלל אליה. באלג'יריה העונש על שתי שנות מאסר, במצרים מיושמים חוקים נגד זנות בהקשר להומוסקסואליות, בלוב עד חמש שנות מאסר, במרוקו עד שלוש שנות מאסר, בסודאן מחמש שנות מאסר עד הוצאה להורג, בתוניסיה עד שלוש שנות מאסר, בכווית עד עשר שנות מאסר, בלבנון עד שנת מאסר אחת, בעומאן עד שלוש שנות מאסר, בקטר עד חמש שנות מאסר, בסעודיה מלקות, מאסר ו/או הוצאה להורג, בסוריה עד שלוש שנות מאסר, במאע"מ מאסר או הוצאה להורג ובתימן מלקות או הוצאה להורג.

לא ישראל או "הכיבוש", אלא דת האיסלאם ותרבותה המושרשות בחברה הערבית והפלשתינית וחולשת הכוחות החילוניים בחברות אלה הן אפוא הסיבות להיעדר הליברליות כלפי קהילת הלהט"ב.

סיכום

קהילת הלהט"ב הפלשתינית נוקטת בקו לאומני בדלני הבועט גם בגורמים שהעניקו לה חסות ומימון והמתאפיין בניסיון לחמוק מהתמודדות אמיתית עם הבעיות החברתיות תרבותיות בחברה הפלשתינית באמצעות השלכת האחריות לעבר "הכיבוש הישראלי" ו"הגזענות" של קהילת הלהט"ב הישראלית. תהליך האיסלאמיזציה העובר על החברה הפלשתינית, ובקצב מואץ יותר ברצועת עזה תחת שלטון חמאס, מבשר הכבדה נוספת של השלטונות על קהילת הלהט"ב הפלשתינית.

ישראל, למרות ההאשמות החמורות (ומשוללות היסוד), ממשיכה לשמש כר נוח לפעילותה של עמותת "אל-קוואס" כדי לסייע לפלשתינים תושבי איו"ש ורצועת עזה הנמנים על קהילת הלהט"ב וסובלים מדיכוי ושלילת זכויות והיא תוסיף ככל הנראה לזכות בסיוע של ארגונים יהודיים בישראל (ובחו"ל), אותם היא מאשימה ב"גזענות" וב"מנטליות של כיבוש".

מקורות

[1] [קישור]
[2] [קישור]
[3] [קישור]
[4] [קישור]
[5] [קישור]
[6] [קישור]

תאריך:  07/08/2010   |   עודכן:  07/08/2010
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההומואים הפלשתינים יורקים בפני עמיתיהם הישראלים
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הכל
7/08/10 10:32
2
דרשן
7/08/10 11:16
3
אלישמע
7/08/10 11:22
4
ע.ג4
7/08/10 13:20
5
מקס פאואר
7/08/10 14:56
 
הפשיסט הגאה
8/08/10 08:50
6
סטירת לחי
7/08/10 21:49
7
אלי657
7/08/10 22:04
 
צייקן
8/08/10 12:18
 
שקוף
8/08/10 17:22
8
הומו1
8/08/10 16:39
9
הרואה כל
8/08/10 17:47
10
כפויי טובה
8/08/10 19:05
11
גלעד.א
9/08/10 09:33
12
פלא יועץ
10/08/10 01:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו רגילים, ובצדק, לבקר את התנהלותה הכלכלית-חברתית של מדינת ישראל. אך למרות חסרונותיו של המשטר הדמוקרטי בישראל, אין כלל דמיון בין המציאות הישראלית בשנת 2010 לבין מדינת ישראל של 1980, שלא לדבר על העשורים שלפני כן.
06/08/2010  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
בעת שבארה"ב מתרחשת צניחה חופשית של מחירי הדיור והתחלות הבנייה, בישראל - אותה ארץ דוויה הנתונה לאיום טילי וגרעיני, לבידוד ולשנאה מצד העולם כולו - נוסקים מחירי הנדל"ן לשחקים. אפילו בנגב ובגליל, הרחק מכל מקור פרנסה, יש עלייה משמעותית של מחירי הנדל"ן המרחיקים את הבעלות על דירה מהישג ידם של זוגות צעירים בוגרי צבא.
06/08/2010  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
קריאתם של כמה חילונים מושכי עט מדי כמה זמן נגד היהודים החרדים, ככל שעולה, גואה וגועה רוגזם על גדותיהם עקב אירוע זה או אחר, הינה קריאתו של תינוק רגזן ומרדן נגד סבא ישראל, המנסה לבעוט בסבא ישראל ברגליו - אך בו-זמנית מסרב להשתחרר מאחיזתו את הסבא בידיו.
06/08/2010  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
את שמחת יום ההולדת העשירי למרינה של הרצליה החלטנו לחגוג בין כותלי ה"מדזו" - אחת המסעדות הוותיקות שבתחומה והנושקת למעגן יאכטות מרהיב עיניים. בעוד שבמרוצת הזמן כבר הספיקו מסעדות רבות אחרות ב"ארנה" לנעול את שעריהן בשל מרעין-בישין שפקדו אותן - ממשיכה, עדיין, "מדזו" לשרוד.
06/08/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מאז הבחירות מעניקה ממשלת נתניהו שפע של ויתורים לרש"פ, שמצידה לא רק שלא נתנה שום תמורה, אלא גם נקטה נגדנו בצעדים עוינים, בהתאם ליכולותיה.
06/08/2010  |  בעז העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il