|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

אצ"ג באהבה לעול מלכות

אי-אפשר להתעלם מהעובדה שהערבים מתכוונים להשליט את הכיבוש הערבי-מוסלמי גם על א"י ואין הם מקבלים את זכותנו ההיסטורית על הארץ ואת עצם קיום מדינה עברית בא"י. זו האמת ואין בילתה בנו של המשורר א.צ. גרינברג משיב לאיתן קלינסקי
08/08/2010  |   דוד יהונתן גרינברג   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
אבי, המשורר אורי צבי גרינברג, היה אוהב החרד לגורלו של העם היהודי [צילום: דוד אלדן/לע"מ]

אצ"ג מבוקר
איתן קלינסקי
אביך יישאר אחד מגדולי השירה העברית * מכתב אישי לדוד גרינברג, בנו של המשורר הלאומי אורי צבי גרינברג
לרשימה המלאה

   איתן קלינסקי
אל תלינו על ליברמן

מאמרו של איתן קלינסקי, שהתפרסם באתר News1 בתאריך 6.8.10 תחת הכותרת "אצ"ג מבוקר" נועד לתקן. מאמר קודם פרי עטו (מאמר מיום 9.2.10), בו שילב ציטוטים שהם כביכול משיריו של המשורר אורי צבי גרינברג. השוואת המקור השירי לעומת הציטוטים שהובאו, גילתה כי לעיתים נעשתה מלאכת שיכתוב מחדש של הכתוב ואף נערך שינוי בנוסח המקורי.

במאמרו האחרון ביקש הכותב לתקן את טעותו, אלא שיחד עם זאת, מצא שוב להתעמת עם עמדתו של המשורר כפי שהובעה בשיריו. לצורך זאת, חזר והסתמך על מובאות משירי המשורר מתוך ניסיון להוכיח את טענתו, לפיה יש באמירותיו של המשורר כדי לפגוע בציבור הערבי. אני מבין שכואב העניין לאיתן קלינסקי, אלא שחסר הוא האיזון ההכרחי בין צערו לבין מה שהרעו לנו הערבים מראשית המאה ה-20 ועד הנה.

כוונת אצ"ג
עיני רוחו. אצ"ג בביתו בר"ג [ארכיון: יעקב סער/לע"מ]

המשורר בשירו "חזון גלעד לשבטי ישראל"... חזה בעיני רוחו ערימת גופות של יהודים שהומתו ונרצחו במיתות שונות ומשונות, ומתוך המורא, עלה בו חזון התקומה והגאולה שיבוא. על-פי כתבי-הקודש, הכיר לדעת את היותו של העם העברי ראוי וזכאי לבוא הגאולה. קורות העם הנרדף בכל הגלויות - מתירות לנו להסתכל אחרת על הלאומים שנתנו יד (במעשה או באי-מעשה שאינו פחות בחומרתו) למעשי העוולה הנוראים ביותר שבוצעו אי-פעם בהיסטוריה נגד אומה אחת, בכל הארצות

אבל אצל הכותב איתן קלינסקי, מחמת איסטניסיות יתרה, אסור לכנות בביטויים חריפים כמו: "חלאת ערב" או "כלבי ערב" או "בן האמה" אויב אכזר שרצח בדם קר באמצעות סכינים, גרזנים ואמצעים אחרים - ילדים, נשים וזקנים באשר הם יהודים ורק בשל כך, ושלא השלים את מלאכתו משום שלא התאפשר לו הדבר.

שוב חוזר הכותב במובן מסוים על טעותו במאמרו הקודם, בכך שהוא תולש ומוציא מילים מתוך הקונטקסט שלהן ובמיוחד שאין הוא מציין את הסיבה ואת הרקע (מבחינת הזמן והמקום) של כתיבת השירים.

אכן טוב ורצוי לחיות בשלום ובשלווה. אבל אי-אפשר להתעלם מהעובדה שהערבים מתכוונים להשליט את הכיבוש הערבי-מוסלמי גם על ארץ-ישראל ואין הם מקבלים את זכותנו ההיסטורית על הארץ הזאת ואת עצם קיום מדינה עברית בארץ-ישראל. זו האמת ואין בילתה. אין לכסות על דמנו השפוך מידם, במאה השנים האחרונות, בחבלי המולדת של העם העברי.

איתן קלינסקי ביקש להתייחס לשורה של המשורר "אין טהורים-לשלטון מיהודים, אין יפים מהם בעולם!". ושוב טועה הכותב בהבנת הכתוב. חיוני להדגיש: המשורר בשירו "חזון גלעד לשבטי ישראל" (בספרו "רחובות הנהר", כל כתבי אצ"ג, כרך ה', בעמ' 151) חזה בעיני רוחו ערימת גופות של יהודים שהומתו ונרצחו במיתות שונות ומשונות, ומתוך המורא, עלה בו חזון התקומה והגאולה שיבוא. על-פי כתבי-הקודש, הכיר לדעת את היותו של העם העברי ראוי וזכאי לבוא הגאולה. קורות העם הנרדף בכל הגלויות - מתירות לנו להסתכל אחרת על הלאומים שנתנו יד (במעשה או באי-מעשה שאינו פחות בחומרתו) למעשי העוולה הנוראים ביותר שבוצעו אי-פעם בהיסטוריה נגד אומה אחת, בכל הארצות. הבנה עמוקה של הכתוב מגלה כי עסקינן בייעוד של העם העברי ולא בהבחנה שעניינה הפרדה על-רקע של גזע (כפי שרומז הכותב). ייעוד זה מציב בפנינו זכויות אך בצידן חובות החלות עלינו והמעמידות אותנו בעמדה מוסרית.

ובאחרונה, להערתו של הכותב לדברים שכתב המשורר על קיבוץ משמר העמק בספרו "ספר הקטרוג והאמונה", כל כתבי אצ"ג, כרך ג', במחזור: "פנים אל פנים", בעמ' 153. אכן מדובר באימרה קשה וחריפה. ואולם, קריאה נכונה של הכתוב, מגלה כי אלו דברי תוכחה שנאמרו על-ידי המשורר ממעמד של אוהב. אך ברור מהם כי האומר אותם אינו חפץ בהתקיימם והוא אף מתפלל להצלת העם. אפשר לומר: רק אוהב גדול שכזה, יכול לומר דברים שכאלה.

על עניין זה כתב איש הרוח והספר פרופ' אריאל הירשפלד במאמרו "הילד איננו. הוא פה...זה אני שגדלתי ממנו" (פורסם בהארץ, ערב סוכות התשנ"ח, 15.10.97):

  • "כבר כאן. לפני כל ניסיון להגדיר את ההשתמעות הרעיונית של השירה הזאת בזיקה לשירת הזעם והקללה, ברור כי האומר את השירים האלה אמר את שירי הקטרוג שלו לא מתוך סחף אידיאולוגי שהובילו אל עולם ההפשטות הטהורות המבטלות חיים, אלא מתוך נאמנות תמימה, מעבר להשגת הפילוסופיה הפוליטית והמוסרית השגורה, לשימור החיים במובן הפשוט והנכמר ביותר".


וכך ניסח המשורר את השקפתו בדברים שנשא בראשית שנת תשי"ב, אוקטובר 1951:

  • "יש תנאי ועיקר: להבין את מצבנו ואת צרכנו היום - למחר. במקום רשע הפילוג וההפרד רגש אהבה גדולה וחדות העשיה לחרותינו, לחתור בכל מיטב הכח והמח לקראת התבצרות והרחבה וליום מסה שיבוא, אף אם גם לא נתפלל לבואו.

    אין לנו אלא לעשות לקיומנו - כל מה שאפשר לעשות, ובכל האהבה הידיעה של ייעוד ויחוס אבות ובתבונה גדולה - ובכל האמצעים שיש בידינו כדי להיות אוחזים בגורלנו כאן, בכל המערכות העתידיות לנו ולבנינו כאן. אמן אני אומר לכם: יותר קל לחיות בגורל גלויות בימים כתקונם-כביכול, מאשר בגורל מלכות עצמאית...

    אבל כאן או-או: או שאנו נהיה אדוני הגורל בחלק עולם זה, או-אחרים. זהו גורל קשה, אבל זה גורל של יעוד תרבותי נעלה ודורש רגש אדנות מגובש וטהור, כבחזון ההבטחה האלוהית, ודורש כח חייל וחכמה רבה, כי ההבטחה הזאת היא ראשית ואחרית חכמה גיאופוליטית.

    נהיה ראויים לשאת בה.

    אין בעולם חוק גדול וחזק מן חוק החפץ הישראלי: לחיות ולחיות".

שירה נכוחה

שירתו היא שירת-אמת, היא על-זמנית, הנקראת היום ובבאות וככל שעובר הזמן, היא מעמיקה את שורשיה. גורלו ומהלכו של העם העברי נטועים בו כתולדות שלו עצמו

התייחסות לטענה האמורה מחייבת תחילה להאיר במעט את דמותו של המשורר ויצירתו. שירתו הינה שירת אהבה לעם ישראל ולארץ ישראל על-אף שכלולים בה דברי תוכחה חריפים וכל שאמר, היה מתוך מעמד של אוהב החרד לגורלו של העם היהודי.

במאמרו "בשעת מצוקה וכו' לארץ-ישראל העובדת" (נדפס בשנת תרפ"ו, 1926), כל כתבי אצ"ג, כרך טו', עמ' 103 כתב:

  • "...מאהבה באה האשמה, כאח הבא להאשים את האחווה בלקוייה, ולא בשם השקפה פרולטרית, ממאידך-גיסא, מעבר לגוש הכאוב הארצי-ישראלי. ובאור אהבה מכאיבה אני דן, ומכאן לפעמים גם הזעם שבביטוי".


במחזור השירים: "עם לבדד" (שיר ג') ב"ספר הקטרוג והאמונה" (יצא לאור בתרצ"ז, 1937), כל כתבי אצ"ג, כרך ג', עמ' 59 כתב:

  • "נאהב יהודים! נא נאהב א ת ע צ מ נ ו מ א ו ד.

    יחדו נתפלל תפלת האחוה הגדולה,

    כתף אל כתף! לבל יהי רוח

    בין גוף יהודי למשנהו, צפופים!!

    ע ד ת י ה ו ד י ם ה מ צ פ ה ל מ ש י ח".


כתיבתו מיוחדת ועמוקה. אין המדובר בשירה במובן המקובל, אין זו שירה למען שירה ולא לשם אומנות, כי אם כתיבה הנעשית מתוך שליחות שקיבל על עצמו המשורר ושמטרתה להשפיע על הקורא הטוב. שירתו היא שירת-אמת, היא על-זמנית, הנקראת היום ובבאות וככל שעובר הזמן, היא מעמיקה את שורשיה. גורלו ומהלכו של העם העברי נטועים בו כתולדות שלו עצמו. גאולתו האישית שרויה עמוק בגאולת עמו, ועצבותו האישית שואבת את תיקונה באמונתו. לשירתו הייתה השפעה חשובה בחייו וכן לאחר מותו. לא פעם, נוכחים אנו בחיוניותה גם בעבור שנים רבות מעת פרסומה הראשון.

המשורר ידע כי לכתיבתו תהא השפעה על מעטים, ואליהם התכוון. הוא קרא להם "בחירים" מתוך הערכה שיהיה בידם כדי לשנות את המהלך ההיסטורי של עם ישראל, הכאוב, המוכה, השרוי בגלות. במכתב משנת תרפ"ח, 1927, כתב אליו דוד בן-גוריון: "...בקוראי את רשימתך הרהרתי בתקוה: אולי זה האיש אשר ישיר לנו את שירת האדם עלי אדמות".

מחולל לח"י-יאיר הי"ד, הושפע משירתו של המשורר ואת השם: "חיילים אלמונים" שנקבע כהמנון המחתרת, שאל מתוך שיר של אצ"ג הנכלל במחזור: "אזור מגן" בספרו "אזור מגן ונאום בן הדם" (יצא לאור בתר"ץ, 1930, כל כתבי אצ"ג, כרך ב', עמ' 135). יאיר קבע כמוטו לאחד משיריו הידועים את המשפט (הלקוח אף הוא מאותו שיר של אצ"ג): "חייל יהודי מתפלל ברובה".

יצחק שמיר, מנהיג הלח"י ולימים ראש ממשלת ישראל, אמר כי הוא וחבריו קיימו במעשיהם את שכתב המשורר. פרופ' ישראל אלדד המנוח כתב: "אין אנו רשאים להכחיש: ישנה לעיתים הרגשה, שאין אנו אלא מילים שהועתקו מתוך שיריו. שורות שירדו מעל דפי ספריו והיו לבשר ודם". חשוב להבין ולציין, ולו בקצרה, את הרקע לכתיבתם של השירים שמהם ציטט הכותב. שיר אחד שנזכר, נכתב על-רקע מסע ההרג שערכו הערבים ביהודי ארץ-ישראל באמצע שנות השלושים של המאה שעברה (מסע שבא לאחר שני מסעי הרג שקדמו לו בשנת 1921 ובשנת 1929), ושיר שני לאחר שהתבררו ממדי "חורבן העם" (כך קרא לכך המשורר, ולא "שואה" כמקובל במקומותינו) שעבר עמנו מיד הנאצים ועוזריהם, ובידיעה כי ראשי היישוב הערבי ביקשו לעשות יד אחת עם היטלר כדי להשלים את ההרג באירופה, ולהביא סוף דומה ליהודי ארץ-ישראל.

תאריך:  08/08/2010   |   עודכן:  09/08/2010
דוד יהונתן גרינברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אצ"ג באהבה לעול מלכות
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמתי
9/08/10 09:29
2
בן דוגית
9/08/10 09:34
3
שיל"ת
9/08/10 10:58
4
יוסי פלס
9/08/10 11:54
 
רפאל1
9/08/10 13:18
 
יהושפט
9/08/10 18:56
 
יוסי פלס
9/08/10 20:15
 
רפאל1
9/08/10 20:49
 
יהושפט
9/08/10 22:28
 
יוסי פלס
10/08/10 13:28
 
יוסי פלס
10/08/10 13:34
 
איש שמאל
10/08/10 16:17
5
יהושפט
9/08/10 19:02
6
יהושפט
9/08/10 22:19
7
ידידיה אבן חן
10/08/10 15:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלום ילד. אתה רק ילד צעיר, פעוט מתחת לגיל 5. דובר עברית שישראל היא המדינה בה נולדת, היא מולדתך. הוריך הגיעו בהסכמת המדינה שלי ושלך לכאן, אך לאחר מכן הוריך ורק הם הפרו את חוק המדינה, לכן הם נחשבים היום לשוהים בלתי-חוקיים. אתה לעומתם, לא אשם בדבר, אך משלם את המחיר. המדינה החליטה שזכויותיך כאדם נפרד לא נחשבות, ושהשורשים ששלחת כאן אינם חשובים, שהשפה העברית שבפיך אינה מספקת, שהתערותך בחוויה הישראלית אינה עומדת לזכותך, שאתה צעיר מדי... (את הבוגרים ממך ישאירו). הסיבה האמיתית לכוונה לגרש אותך היא שאתה זר, ואחר, אתה לא יהודי. זו גזענות מהסוג הרע והמכוער, ואתה הנפגע הישיר ממנה.
08/08/2010  |  יאיר רוטקוביץ'  |   מאמרים
נקלענו או קלענו את עצמנו למציאות מעוררת אנטישמיות. כששני שוטרים בלונדון שומרים על דוכן תפוחי אדמה מישראל, צפה מתודעתנו ההיסטורית תמונת שנאת היהודים. האנטישמיות הייתה ותהיה, היא היום לא הבעיה העיקרית, קשה ממנה העובדה שכמעט ואין מי שמוכן להגן עלינו בעולם המדינות הדמוקרטִיוֹת. גם "בני ברית" נמנעים מלהגן על ישראל ועל הציונות. איך זה שלפני שלוש שנים נתן לנו העולם ומדינות ערביות להכות את החיזבאללה במשך שבועות? אחת המדינות הערביות אף שלחה בכיר לראות איך. ואחר-כך הניחו לנו במשך שבועות להכות בחמאס. ואף שלדאבוני, לא סיפקנו את הסחורה למערב ואפשרנו לסיירות האירניות להכות שורש, לא הפכנו למנודים. והנה מצב חדש. מה קרה?
08/08/2010  |  צבי י' כסה  |   מאמרים
לא באחד האמשים החמים המרובים שעברו על כולנו בזמן האחרון, אלא דווקא באמש החם האחרון (ה-7 בחודש אוגוסט בשעה 19:25) – קיבלתי בשמחה מכתב בגילוי שם מאת עמיתי הבמאי והמרצה לקולנוע ענר פרמינגר, בו הוא מלין על כך שא/נשים משמיעים את דעותיהם הנחרצות (בנושא האגס, התפוחים והאקדמיה) אבל מעדיפים מתוך בחירה אישית שלהם לעשות זאת בעילום שמם (אולי רק לעת-עתה).
08/08/2010  |  שאול דישי  |   מאמרים
הביקור בתערוכת סיום הלימודים בחוג לאמנות השייך לסמינר הקיבוצים, אך שוכן בבניין ביה"ס ברח' קלישר, וביקור בתערוכה הסופר-מתוקשרת "איווט" בגלריה המייצגת את "המדרשה למורי אמנות בבית ברל", ובגלריה של בצלאל בתל אביב - מעלים הרהורים רבים.
08/08/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
אחרית שנה נוגעת בראשית שנה, סוף וקץ, תחילה וראש. תחושות של אחרית שנה מביאות בנפשנו ברכות והודאה על העבר, שמחה על מעשים והישגים שהשגנו, ועם זה חשבון-נפש על מה שלא עלה בידינו, על דברים שנכשלנו בהם.
08/08/2010  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il