|
גביית התשלומים נדחקת לקרן זווית
|
|
|
|
|
תשלומי ארנונה, אגרות חינוך, היטלי השבחה, אגרות פיתוח, אגרות שילוט, פינוי אשפה, דוחות חנייה, מיסים ועוד, מהווים חלק משמעותי ממקורות ההכנסה של הרשות המקומית. פעמים רבות גבייתם של תשלומים אלו נדחקת לקרן זווית, נשכחת ולא נאכפת, ולבסוף חל עליהם חוק ההתיישנות (למשל, ראו החלטת בית המשפט העליון מיום ה-21 ליוני, 2010 לגבי מקרה של אי-תשלום ארנונה) האזרח הקטן אומנם יוצא מורווח אך הרשות המקומית סופגת הפסדים גדולים.
החל מינואר 2008 הנזק הכספי שנגרם לרשות מקומית הנכשלת באכיפת הליכי הגבייה רק גדל, וזאת בעקבות החלטת משרד הפנים כי 12%-15% ממענק האיזון שמעביר השלטון המקומי לרשות המקומית, לשם איזון התקציב וכיסוי הגרעונות, יותנה בכושר העמידה של הרשות המקומית ביעדי הגבייה שלה. משמע, אם תקציב מענק האיזון לשנת 2008 עמד על סך של 2,335 מיליוני שקלים, שיעור המענק המותנה (12%), עומד על 280.2 מיליוני שקלים, ורשות מקומית שאינה עומדת ביעדי הגבייה מפסידה את חלקה בסכום זה.
בשנה החולפת החל משרד הפנים לאכוף את ההנחיות בצורה קפדנית ורשויות מקומיות אשר לא עמדו בכללים החדשים - דיווח קפדני לאגף התקציבים במשרד הפנים על הליכי הגבייה עד לרמה של כל נישום ונישום - נפגעו ומענקי האיזון שלהם עוכבו וצומצמו וגרמו לפגיעה משמעותית בתקציב הרשות.
פגיעה זו בתקציב הרשות מהווה תמריץ לרשויות לחפש אמצעים חדשים לעמידה ביעדי הגבייה. מובן מאליו כי נדרשת כאן מהפכה בשיטות העבודה וכי רק פיתרון טכנולוגי ייעודי, שיבקר ויעקוב אחר הליכי הגבייה הרבים, המנוהלים על-ידי הרשות במקביל, יכול לשלוט בהיקף הרב הזה, מבלי להזניח או לשכח אף הליך בדרך ומבלי לאפשר להם להתיישן. פיתרון טכנולוגי יעודי יחסוך זמן, יאפשר חיסכון ניכר בהוצאות התקורה של הרשות המקומית, יקנה לרשות יכולת בקרה ושליטה מלאה על כל הליכי הגבייה, עד לרמת ההליך הבודד, וכל זאת בלחיצת כפתור. בדלת האחורית, טכנולוגיה מסוג זה אף תוכל לתת תמיכה במערכות נוספות כמו מוקד טלפוני, ניהול ועדות ערר, ניהול ועדות הנחות ועוד.
בעידן של קיצוצים חוזרים ונישנים בתקציבים של הרשויות המקומיות, טיפול יסודי בנושא הגבייה והסדרתה ניצב בראש סדר העדיפויות של הרשות המקומית, קטנה כגדולה. ולכולם כבר ברור, כי הדחיפות בטיפול בנושא גבוהה, והאמצעי לטיפול הוא פתרון טכנולוגי חדשני.