|   15:07:40
  אריה יואלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

בזכות מה הגענו לאן שהגענו

הדור שסבל בגלות יודע היטב כמה רע היה לו שם, אבל הדור החדש שגדל בחברת שפע מתחיל להתנתק מהעבר. אז איך מזכירים לו מאיפה הוא הגיע? מעט לפרשת כי תבוא
27/08/2010  |   אריה יואלי   |   מאמרים   |   תגובות

החלק השביעי של נאומו של משה רבינו, הוא סיום קבוצת הפרשיות שעסקה במצוות. מכאן ועד סוף התורה יופעו רק עוד שתי מצוות. ולכן יש לשים לב למצוות האחרונות של התורה ולעניין אותו הן באות לבטא.

פרשת כי תבוא פותחת במצווֹת 'הבאת ביכורים' ו'מקרא ביכורים'. אם נצטרך לקטלג את המצוות האלו, נוכל לשייך אותן לקבוצת המצוות התלויות בארץ, בתוך תת-הקבוצה של עשרים וארבע מתנות-כהונה. אך בשונה מכל שאר המצוות הקרובות אליה, זוהי המצווה היחידה שמלוּוה גם באמירה. הפרשת תרומות ומעשרות למשל, דורשת רק ברכה, ואילו כאן מְצווה התורה כי על היהודי המעלה את ביכוריו לירושלים גם לקרוא ולספר את המאורעות ההיסטוריים של עם ישראל. פסוקים אלו מוכרים, כי לפחות הראשונים שבהם מופיעים גם בהגדה של פסח, בחלק ה'מגיד'. כאשר אנו מספרים על לידתו של עם ישראל, אנו קוראים ודורשים את הפסוקים האלו:

"וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב. וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה: וַנִּצְעַק אֶל ה' אֱ-לֹהֵי אֲבֹתֵינוּ וַיִּשְׁמַע ה' אֶת קֹלֵנוּ וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ וְאֶת עֲמָלֵנוּ וְאֶת לַחֲצֵנוּ. וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים. וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה' וְהִנַּחְתּוֹ לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ".

בנוסף לשאלה - מה מיוחד במצוות ביכורים שדורשת 'מקרא', יש לברר גם מדוע המתינה התורה עם ציווי זה עד כמעט סוף התורה. מצוות ביכורים מוזכרת כבר פעמיים בתורה בספר שמות, בפסוק אפילו יותר מוכר: רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱ-לֹהֶיךָ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ [שמות כ"ג,י"ט, וגם ל"ד, כ"ו]. תחילת הפסוק אומרת במפורש כי יש להעלות את ראשית ביכורי האדמה אל בית ה', אז מדוע המתינה התורה עד עכשיו ולא ציוותה את מצוות 'מקרא ביכורים' כבר בספר שמות בצמוד למצוות 'הבאת ביכורים'?

הביכורים הם היבול הראשון של האדם. אחרי שחרש ועמל והזיע, הגיעה שעתו של החקלאי לקצור את היבול. זהו הרגע המאושר שלו במהלך השנה. התורה מצווה על האדם לתת את ראשית היבול שלו לכהן, לנציג הקודש בעולם, כדי להראות לו שיש עוד שותף בכיר להצלחה שלו בעולם הזה - הקב"ה. על כן היא מצווה עליו לתת לקב"ה או לכהן את ראשית ההכנסות שלו: בצאן (בכורות) ובבהמות (פטר חמור), את ראשית הגז, את ראשית העיסה (הפרשת חלה) ואפילו את בנו הבכור (אך מתירה לו לפדות אותו תמורת חמישה סלעים). על-מנת שהיהודי יכיר כי לא הכל בזכותו, הוא לוקח את החלק החביב עליו ביותר ומעלה אותו לירושלים ומוסר אותו לנציגו של הקב"ה בעולם.

אך צעד זה אינו מספיק. החשש הגדול בעת הכניסה לארץ הוא מפני ההתיישנות בה: "כִּי תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ וְהִשְׁחַתֶּם...". כלומר אחרי דור המייסדים-החלוצים, אלו שחוו את הצרות של הגלות והקימו כאן את המדינה מאפס, נולד דור שני שעוד זוכר את הצנע וגדל על סיפורי הגבורה של הדור הקודם. אבל הדור שלישי הוא כבר דור שנולד לתוך חברת שפע. דור שלא יודע בזכות אלו מאמצים של אבותיו הוא יכול לחיות בנעימים. הסכנה מדור כזה היא שבעקבות ההתיישנות יגיעו ההשחתה והסיאוב: "וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ וַיִּטֹּשׁ אֱ-לוֹהַּ עָשָׂהוּ וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ". דור שעסוק כל כולו בעצמו, ברווחיו ובאישיותו, תוך התעלמות במקרה הטוב ופגיעה במקרה הפחות טוב בשאר האנשים שבחברה.

על כן, את הבאת הביכורים צריכה ללוות אמירה שבה סיפור ההיסטוריה של עם ישראל. בכל שנה, כאשר החקלאי יעלה ויביא את ראשית היבול שלו לירושלים, הוא יזכור ויזכיר מול בית ה', מול הכהנים ומול כל עם ישראל, שהוא יודע בזכות מה הוא הגיע לאן שהוא הגיע. בזכות הבחירה באבות האומה, אברהם יצחק ויעקב, שכל אחד מהם הוא דמות מופת, שהקימו את עם ישראל שדרכו מתקיים החיבור בין הקב"ה לעולם. אכן, בזכות מאמציו של האיש הפרטי, אבל גם ובעיקר הודות לברכת ה' על סמך מעשי אבותיו. רק כאשר הוא יסתכל על השפע והעושר שניתן לו, באופן הזה, יש סיכוי כי העושר לא יוציא אותו מדעתו, הוא יקבל את העושר בפרופורציות הנכונות. הוא ישתדל להיות ממשיך-דרכם של האבות בגמילות חסד, במסירות נפש, באהבת האמת ועוד.

התורה המתינה עם הציווי על 'מקרא ביכורים' עד ממש לכניסה לארץ, כי לדור יוצאי מצרים אין צריך להזכיר כמה קשה היה להם בגלות, את הצלקות הם עוד נושאים על גופם ובנפשם. דווקא על סף מעבר הירדן, כאש האוכלוסיה מכילה דור שרובו הגדול כבר לא סבל את שעבוד מצרים, דווקא לו יש להזכיר, שלא תמיד היה כל-כך טוב. שהעושר הוא מתנה מהקב"ה על סמך הבחירה שלו בעם ישראל. לא כל-כך בזכותך, אלא יותר בשל הזכויות והעמל של אבותיך. החיבור הזה להיסטוריה של עם ישראל, לאבות, הביא גם את מחבר ההגדה של פסח לבחור דווקא בפסוקים אלו ובדרשות עליהם, כחלק הפותח את ההגדה. מה שעשה היהודי בבית המקדש פעם בשנה ב'מקרא הביכורים', עשה כל עם ישראל במשך מאות שנים, כל אחד בתוך ביתו, עם בני משפחתו בליל הסדר. הוא התחבר לשורש של עם ישראל.

בימים אלו של משבר ובלבול בסולם הערכים, כאשר אנו עדים לצדדים שליליים של חברת שפע, חשיבות גדולה יש לפרשת כי תבוא ללמד אותנו כיצד אפשר להטמיע בדור הצעיר את האירועים והחוויות של הדור הוותיק. מתוך כך תתחזק הכרת הטובה וההערכה של הנוער הן למבוגרים, אנשי הדור הקודם והן למסורת ישראל של כל הדורות. תחושה זו תוביל לחברה צנועה יותר, מוסרית יותר וטובה יותר.

תאריך:  27/08/2010   |   עודכן:  27/08/2010
אריה יואלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בזכות מה הגענו לאן שהגענו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צנחן
27/08/10 22:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המנטרה "שתי מדינות לשני עמים" הייתה כבר לקלישאה חבוטה שאין מהרהרים אחרי יעילותה. איכשהו נגררו הכל אחר נוסחת העוועים הזאת ואיש אינו דן בתוצאות האפשריות של השטות שבה. בואו ננסה לחשוב - אחרי כל הדיבורים והטקסים תקום מדינה פלשתינית דמוקרטית ונאורה בשטחי יהודה והשומרון. המדינה החדשה תהיה מפורזת מנשק כדרישת ישראל ואפילו השמים שלה יהיו בשליטתנו.
27/08/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
התנועה האוונגליסטית בארה"ב רואה בשיבת עם ישראל לארצו נדבך פוליטי מרכזי בדרך לגאולה ולביאתו המחודשת של המשיח ישו אחרי מלחמת גוג ומגוג בארץ ישראל. הכמיהה לביאתו המחודשת של ישו בארץ ישראל מניעה את התנועה האוונגליסטית לתרום כספים לישראל.
27/08/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
"העובדה שדווקא קברני אוסלו חוזרים יום-יום בפומבי על כך ש'אוסלו מת', מעידה אולי יותר מכל כי לא נמצאה לאוסלו שום חלופה" ["הא"ב שלי", יוסי ביילין, עמ' 17].
27/08/2010  |  אורן קאשי  |   מאמרים
לגביי, הילדים המקסימים הדוברים עברית צחה, שליבם רוחש לישראל אהבה ותחושת מולדת - הם ישראלים, שהגדולים ביניהם מתכוננים כבר להתגייס לצה"ל. אין לעשות מעשה נבזי ולגרשם ממולדתם היחידה. אין זו אשמתם, שילדו אותם כאן הוריהם, העובדים הזרים.
27/08/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
מפגני הכוח של אירן בעת האחרונה, שביטוים העיקרי בחשיפת טילים ורקטות ארוכי-טווח, מטפחים במערב כמו גם במדינות המפרץ הפרסי חששות בלתי מבוטלים באשר ליכולותיה של טהרן, בדגש לתרחישי תגובה למקרה של תקיפת יעדי גרעין בתחומי המדינה.
27/08/2010  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il