|   15:07:40
דלג
  יעקב איציקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

פעם שנייה: רא"ל גבי אשכנזי - תתפטר!

אני קורא בשנית לרמטכ"ל להתפטר הוא היה אמור להיות הראשון לפעול במקרה מסמך גלנט לפי חוק יסוד צה"ל לא פעל? שיתפטר!
08/09/2010  |   יעקב איציקוביץ   |   מאמרים   |   פרשת הרפז   |   תגובות
פעם ראשונה לא מובנת? מה עם הפעם השנייה? רא"ל גבי אשכנזי, הרמטכ"ל, ת-ת-פ-ט-ר! [צילום: פלאש 90]

   יעקב איציקוביץ
רא"ל גבי אשכנזי - תתפטר!

פעם ראשונה (22.8.10): "רא"ל גבי אשכנזי - תתפטר!"

בעת ובעונה אחת, כאשר מתקיים לו תהליך אשר הוכרז על-ידי שר הביטחון לבחירת הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל, מתפרסם "מסמך גלנט" המיוחס כביכול לקצינים בכירים במטה הכללי, בו מתואר לכאורה על פעילות של בעד ועל פעילות של נגד של מועמדים לתפקיד המיוחל. המסמך, בין אם הוא אותנטי ובין אם לאו, כלומר מזויף - פועל נגד חוק יסוד צה"ל. החוק הזה נותן תוקף סמכות ואחריות גם לכל רמטכ"ל. החוק אמור להיות שנון וברור אצל קציני המטה הכללי עוד מימי קורסי פו"ם השונים. ובטח שראש המטה הכללי, הנוכחי, הוא ראש וראשון לפעול, במקרה שעסקינן, לפי החוק הספציפי החשוב הזה. ואם לא על פיו פעל, כלומר הפר אותו - עליו להתפטר. משלא עושה זאת רא"ל גבי אשכנזי עכשיו, האם הוא מסתכן בתוצאות החקירה הרשמית של מבקר המדינה וגם זו הנוספת ביוזמת היועץ המשפטי לממשלה? האם יפה שעה אחת קודם?

היכן האומץ לומר את המסר הראוי כבפיטורי קצינים אחרים?

תת-אלוף צ'יקו תמיר הורשע על-ידי בית דין צבאי בפרשת הטרקטורון, במסגרתה איפשר לבנו בן ה-14 לנהוג בכלי התחבורה הצבאי, ולאחר מכן לא העביר דיווח באופן הנדרש על תאונה. על-אף שבית הדין הצבאי לערעורים ביטל את העונש שהוטל עליו בערכאה הראשונה, הורד לדרגת אלוף-משנה. הרמטכ"ל אשכנזי נפגש עם תא"ל (במיל.) תמיר שלוש פגישות, וקבע כי בשל מאפייני האירוע, אסור שתהליך כזה יתרחש במסגרת צה"ל, ואין זה נכון להשאיר את תא"ל (במיל.) תמיר בצה"ל. אשר על כן החליט כי הקצין הבכיר יסיים את שירותו. המסר של רא"ל אשכנזי היה ברור ופשוט: "אני אחראי".

יצוין כי גם בהזדמנויות אחרות, של פעולות צה"ל למשל במשט, אמר באומץ רא"ל אשכנזי: "אני אחראי". במקרה של תא"ל (במיל.) עימאד פארס, שהועמד לדין בגין עבירה במסמכים צבאיים ועבירה של אי-קיום הוראות המחייבות בצבא, זאת בעקבות תאונה בה הייתה מעורבת רעייתו, לאחר שנהגה ברכבו הצבאי כשהוא לא יושב לצידה, וזאת בניגוד לנהלים. מחקירת המשטרה הצבאית החוקרת ‏(מצ"ח‏) עלו חשדות כי תת־אלוף פארס לא ישב לצד רעייתו בזמן התאונה. אולם לחברת הליסינג "אלבר" דווח כי תת־אלוף פארס כן ישב לצד רעייתו בזמן שנהגה.

ומה אמר הרמטכ"ל אשכנזי בעצמו בעקבות ההדחה/פרישה המאולצת של תא"ל פארס? "אם לא נוכל לדרוש יושר ואמינות מהמפקדים שלנו, אין לצה"ל זכות קיום. בעניין הזה אין אפור אלא רק שחור או לבן. אמירת שקר היא מחוץ לכללי המשחק של הצבא, בכל התפקידים ובכל הדרגות". כלומר, שוב באומץ אמר: "אני אחראי". אשר על כן, רא"ל אשכנזי, "טול קורה מבין עיניך" גם לעניין "מסמך גלנט". מדוע משתהה רא"ל אשכנזי בעניין "מסמך גלנט" לומר "אני אחראי"? האם זה לא קרה תחת פיקודו? אלא שהפעם גם יתר המשפט נחוץ. זה כל כך מהדהד! רא"ל אשכנזי, האם ראוי להסתכן בתוצאות החקירה הרשמית של מבקר המדינה וגם זו הנוספת ביוזמת היועץ המשפטי לממשלה? האם לא יפה שעה אחת קודם?

מה הקשר בין ראש השב"כ דיסקין ורא"ל אשכנזי?
יובל דיסקין [צילום: AP]

רא"ל אשכנזי, לפי הפרסום על עדותו במשטרה, החזיק עותק של "מסמך גלנט" שבועות במגירתו. האם זה בניגוד לחוק יסוד צה"ל? ברם, תיתכנה לפחות שלוש אפשרויות לפירוש מעשהו זה של הרמטכ"ל: האחת היא כי האמין לאמיתות של המסמך והשתמש בו. השנייה היא שהאמין כי המסמך מפוברק ולא ייחס לו חשיבות (אז מדוע "אגר" אותו?). והשלישית היא כי הוא חשש/ידע/הניח שהמסמך מפוברק ולמרות זאת עשה בו שימוש. ובכל מקרה, מדוע הראה הרמטכ"ל, על-פי עדותו, לכאורה, את המסמך לקצינים בכירים נוספים? כלומר לכאורה עשה בו שימוש. אין צורך לפרט; בכל שלושת המקרים, על-פי המתפרסם, לא נהג אשכנזי כשורה ועל-פי החוק, בלשון המעטה.

מאידך-גיסא, בעקבות כתבת תחקיר שפרסם העיתונאי אורי בלאו בהארץ ב-28 בנובמבר 2008, זו המבוססת על מסמכים שלכאורה העבירה אליו ענת קם, הופנתה שאלה לראש השב"כ יובל דיסקין, "מדוע היה מקום לחקור את הדלפת המסמכים כשכל מה שפורסם הוגש על-ידי הארץ לצנזורה ואושר שם?" - לכך השיב: "מצופה ממני להפעיל שיקול דעת. כשאני רואה שלא מדובר בכמה משפטים בכתבה בעיתון, אלא במסמך אותנטי סודי של הצבא שמתפרסם, אני בודק". שתי מילות המפתח הראויות הן "אני בודק". כל הכבוד דיסקין! לצערנו, כך לא נהג רא"ל אשכנזי כשבידיו "מסמך גלנט". הוא לא בדק, ויותר מזה - לכאורה עשה שימוש במסמך. ולו רק על סיבה זו, אם נכונה היא, היא הפרת חוק יסוד צה"ל, ועל אשכנזי להתפטר. קל וחומר, על משמעות העניין, לו יתגלה כי רא"ל אשכנזי היה בין יוזמי המסמך, אם בצורה ישירה ואם בצורה עקיפה.

מהו חוק יסוד צה"ל?

החוק הוא קצר וברור. הרי הוא כלשונו:

"מהות: צבא-הגנה-לישראל הוא צבאה של המדינה. כפיפות למרות האזרחית: הצבא נתון למרות הממשלה. השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא הוא שר הביטחון. הדרג הפיקודי העליון בצבא הוא ראש המטה הכללי. ראש המטה הכללי נתון למרות הממשלה וכפוף לשר הביטחון. ראש המטה הכללי יתמנה בידי הממשלה לפי המלצת שר הביטחון. החובה לשרת בצבא והגיוס לצבא יהיו כפי שנקבע בחוק או מכוחו. הסמכות להוציא הוראות ופקודות המחייבות בצבא תיקבע בחוק או מכוחו. אין להקים או לקיים כוח מזוין מחוץ לצבא-הגנה לישראל אלא על-פי חוק".

מהחוק מתברר כי האחריות והסמכות לבחירת ראש המטה הכללי הוא שר הביטחון והמלצתו חייבת אישור בממשלה. זהו התהליך הדמוקרטי במדינתנו. על-פי החוק הזה, מתברר שההתעסקות "במסמך גלנט", אם אותנטי הוא אם מזויף, היא לכאורה עבירה על חוק יסוד צה"ל, כי היא מחוץ להגדרת החוק וחותרת תחתיו. אשר על כן, נותר לברר משפטית מי התעסק איתו ומה עשה איתו (עם המסמך). הבירור המשפטי ראוי אם מדובר באזרח, באיש מילואים, ב"פנסיונר" של צה"ל וגם בקצין בשירות פעיל. והמבין יבין.

מקור המסמך: פרשת בועז הרפז
בועז הרפז [צילום: מן הטלוויזיה]

בשנת 2004 פוטר בועז הרפז מצה"ל על-ידי אלוף (במיל.) פרקש, שעמד אז בראש אגף המודיעין במטכ"ל והרפז שירת כקצין בכיר תחת פיקודו. האלוף פיטר את הרפז על כך שלכאורה לקח לביתו מסמכים מסווגים מצה"ל במחשבו האישי. הרפז התלונן נגד פיטוריו מצה"ל אצל נציב קבילות חיילים. הנציב דן באפשרות ביטול פיטוריו של הרפז. תוך כך, אז האלוף אשכנזי, העיד לטובת בועז הרפז כדי שלא יפוטר מצה"ל. כלומר, השניים הכירו זה את זה עד לרמה כזו של המלצה אישית בהחלט "קרובה" מורכבת שאיננה פשוטה. אשר על כן - האם הצהרת הרמטכ"ל - "הרפז איננו מבאי ביתי", אמינה היא? או לחלופין - מה הכוונה שלו באומרו "באי ביתי"?

רא"ל אשכנזי התמנה לרמטכ"ל בפברואר 2007. באוגוסט אותה שנה, חצי שנה לכהונתו של אשכנזי כרמטכ"ל ושלוש שנים אחרי הפיטורין, שלח סגן הרמטכ"ל דאז האלוף קפלינסקי מכתב לנציב הקבילות, המאשר חופשה ללא תשלום, רטרואקטיבית, של שלוש שנים, עבור המפוטר הרפז. זה בינתיים פתח לו עסקים פרטיים משלו, שעל מהותם לכאורה ידע רא"ל אשכנזי. מטרת המכתב הייתה חלק ממאמציו של הרפז לזכות בזכויות הפנסיה החודשית, המוערכת בכ-17,000 שקל ברוטו לחודש.

כהמשך לתהליך עם הנציב הצה"לי, באותו חודש אוגוסט 2007, בתקופת כהונת רא"ל אשכנזי כרמטכ"ל, קיבל הרפז מכתב מסגן הרמטכ"ל הנוכחי, אלוף משה קפלינסקי, אשר מבשר לו כי "פיטורי פרקש" בוטלו. כן מודיע לו האלוף קפלינסקי, על-פי הפרסומים, כי הוא (הרפז) יוכר מעתה על-ידי הצבא, רטרואקטיבית, כקצין בקבע הנמצא בחופשה ללא תשלום ובגין זה מתחברות אליו זכויות הפנסיה ממנה נושל עקב ומאז פיטוריו. ועוד כדי לממש זכויות אלה, נקרא הרפז ליום מילואים אחד. איך אומרים הגששים על דברים שכאלו: "כאילו ישראכרט, אבל זה יעני ישראבלוף". כל זה בהחלט "כשר" על-פי נוהלי צה"ל, לפי דברי הדובר. אבל מי, מתי, למה ובעד איזו תמורה מתבצע הנוהל הצבאי ה"כשר" הזה? האם למבקר המדינה הפתרונים?

כאמור, בועז הרפז, לפי דברי הרמטכ"ל אשכנזי, שפורסמו אך לאחרונה, "איננו מבאי ביתו". אבל למרות זאת סביר בהחלט להניח כי הרמטכ"ל ידע את הקשר של "מסמך גלנט" שהיה במגירתו לבין בועז הרפז, לו ניתנה גם הנגישות בכניסה למשרדי המטה הכללי. האם המוטיבציה של הרפז לפעילותו הקשורה למסמך הייתה כדי לגמול לאשכנזי על ביטול הפיטורין? כדי לעזור לו? ובמה היה צריך לעזור לו? איך לכאורה "ידע" כיצד לעזור לו? האם רא"ל אשכנזי לכאורה התנגד למינוי האלוף יואב גלנט לראש המטה הכללי? האם עובדה זו לכאורה הייתה ידועה להרפז? אשר על כן, קשה מאוד להאמין, לפי הפרסומים, כי הרפז הוא המרכיב היחיד של המסמך. מפאת פגיעתו המורכבת בצה"ל, ראוי הדבר לבדיקה משפטית, אחרי בדיקת מבקר המדינה.

תאריך:  08/09/2010   |   עודכן:  08/09/2010
יעקב איציקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פעם שנייה: רא"ל גבי אשכנזי - תתפטר!
תגובות  [ 27 ] מוצגות   [ 27 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלישמע
8/09/10 12:52
2
אוהד את אשכנזי
8/09/10 13:13
 
של ברק! ועוזר לו.
9/09/10 00:43
 
בן צבי
9/09/10 11:14
 
וואו...
10/09/10 00:54
3
גרוע יותר
8/09/10 13:17
4
עד שהדברים יובהרו
8/09/10 13:56
 
התנהלות לא תקינה.
9/09/10 05:18
 
התנהלות לא תקינה.
9/09/10 05:25
5
מומו
8/09/10 15:40
 
אלישמע
8/09/10 16:14
6
ציקי
8/09/10 16:04
 
בן צבי
8/09/10 19:21
7
ראואל
8/09/10 16:19
8
דניאל סבלדי
8/09/10 16:26
9
ישמעאל
9/09/10 09:19
10
יש גבול לשטויות
9/09/10 14:04
 
בימאי/ת סרטונים
11/09/10 18:48
 
ראוי לעיון נוסף.
12/09/10 10:12
 
צבוט אותי כבר
12/09/10 15:24
11
ישמעאל
11/09/10 06:14
12
מהפיכה עכשיו !
11/09/10 12:41
13
לא אשכנזי
12/09/10 12:28
 
מדברות בעד עצמן.
12/09/10 15:14
14
שושפ
13/09/10 09:22
15
אלי צור
30/09/10 19:45
16
אף על פי
13/02/11 23:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במאמר קודם ציטטתי מן ה"מכתב מירושלים" וכמחבר המכתב ציינתי את מר סטנלי גולדפוט ז"ל, אולם לאחר מכן הודיעני מר אליעזר וורטמן, שעבד שנים רבות כעיתונאי מטעם עיתוני חוץ, שאמנם את העיתון ,Times of Israel שבגליונו הראשון הופיע "המכתב" ערך סטנלי גולדפוט, אולם את מאמר המערכת בצורת "מכתב" כתב עפ"י בקשתו של גודלפוט - אליעזר וורטמן תחת שם העט "אליעזר בן-ישראל". ואכן, כאשר "המכתב" הודפס שוב כעבור ארבע שנים, הוא כבר הופיע בשמו של וורטמן. יהודי אמריקני פרסם את המכתב בצורת מודעה בניו-יורק טיימס, וגם שם הוא הופיע בחתימת וורטמן.
08/09/2010  |  אליקים העצני  |   מאמרים
אל תגידו לא ידענו, אתם השמאל הרדיקלי, הבולשביקי והפונדמנטליסטי, שאתם גורמים לנו אזרחי ישראל, הרוב הדומם החורק שיניים במסתרים, נזק כבד יותר ממשנאינו המסוכנים ביותר.
08/09/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
מנהג הולך ונעלם: הורינו וסבינו נהגו לברך את קרוביהם וידידיהם ואת כל הבאים עימם בקשרי ידידות ועסקים, באמצעות כרטיסי ברכה שיוחדו לראש השנה. ידיהם של עובדי הדואר היו עמוסות בכל ימי חודש אלול, מחמת עומס מעטפות הברכה ששיגרו יהודים איש לרעהו. דואר ישראל הפיק בולים מיוחדים, בערכים ייחודיים, לצורך משלוח כרטיסי ברכה.
08/09/2010  |  מנחם רהט  |   מאמרים
אחד התירוצים השכיחים ביותר שאנו שומעים הוא "מה אתם רוצים ממני, אני רק בן אדם". ראש השנה הבא עלינו לטובה מלמדנו, שתירוץ זה רחוק מאוד מלהיות מספק, ולמעשה - האמת הפוכה לגמרי.
08/09/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בקרב מרבית האוכלוסיה החילונית בארץ לוח השנה העברי הוא בבחינת נעלם אחד גדול. משאל מקרי בקרב עשרה נשאלים ברחוב יעלה, מן הסתם, שרובם המכריע, אם לא כולם, אינם מסוגלים לנקוב בתאריך העברי של אותו יום, כשחייהם מתנהלים אך ורק על-פי הלוח הגרגוריאני המקובל בעולם הרחב.
08/09/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת הרפז  /  מי ומי  
הרמטכ"ל התערב אישית למען הרפז  /  עידן יוסף
הופסקה פעילות ועדת בריק  /  איציק וולף
מבקר המדינה עומד להודיע על בדיקה  /  יואב יצחק
הרמטכ"ל שהפך לשעיר לעזאזל  /  ראובן לייב
המסמך  /  עמוס עמירן
אחוות כזבנים  /  יואב יצחק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il