|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
שופר קורא [צילום: פלאש 90]
ראש השנה תשע"א

האזינו, השופר קורא לנו

כדי לבלום את ההיסחפות, אחת לתקופה נפגשים במטרה לערוך בדק-בית יסודי זהו עניינו של ראש השנה וזה מה שאומר לנו השופר
08/09/2010  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
היחס של האב לבנו נובע מאהבתו את בנו, וכך בדיוק גם יחסו של הקב"ה אלינו נובע מאהבתו אותנו. מישהו עלול לחשוב שאהבה טבעית זה מספיק, שאין צורך לטפח את האהבה ובודאי שמיותר לבטא אותה במעשים, אבל אין טעות גדולה מזו. כי האהבה משולה לאש [שיר השירים ח'] אם לא מזינים אותה - היא נכבית

אחד הסימנים שנתן מורי ורבי הרב גינזבורג שליט"א לשמה של השנה החדשה הבאה עלינו לטובה ולברכה, הוא ראשי התיבות "תהא שנת עזר אלקי". לא יצא לי לשאול אותו, אבל אני מניח שהתכוון לכך שבשנה זו נקבל סיוע מלמעלה שיעזור לנו לזהות את אותו עזר אלקי וכמובן גם להודות עליו. שהרי העזר האלקי קיים ומשפיע כל הזמן לכל הנבראים, אז לכאורה אין יתרון מיוחד לשנת תשע"א בכך שהיא תהא שנת עזר אלקי. לעומת זאת, זיהוי העזר האלקי וההודאה עליו זה עניין אחר לגמרי, נעלה באין ערוך מעצם הידיעה העובדתית שיש עזר כזה. כי המודעות לעזר האלקי וההודאה עליו, הם המאמתים אצלנו בנפש את הקשר העצמי שלנו עם הריבונו של עולם ובכך מונעים את הסתרת הפנים עליה קראנו בשבת שעברה וביארנו מעט ברשימה לאותה שבת.

אכן, גם אם אין אנו מודעים לכך ואפילו אם מתוך חוסר מודעות מזלזלים בעזר האלוקי - העובדה היא שכולנו זקוקים לאותו סיוע מלמעלה בכל צעד שאנחנו עושים או לא עושים במהלך חיינו. וכבר עמדו על כך חז"ל בהקשרים שונים באמרם [יומא כ"ב/ב; בבא קמא כ'/ב] כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דמריה סייעיה. בתרגום מילולי - כמה לא חש ולא מרגיש אדם שריבונו מסייע לו. אנחנו מתנהלים בשגרה היומיומית לטוב ולמוטב ונדמה לנו שכל מה שקורה או לא קורה לנו, זה ממנהגו של עולם. בכלל לא שמים לב לסיוע שמקבלים מלמעלה על כל צעד ושעל. ועד כדי כך שאפילו אירועים שהם או תוצאותיהם נתפסים אצלנו כנס, אינם מעוררים אותנו להתבונן ולהודות לקב"ה שעשה לנו את הנס.

כאמור, במרבית האירועים שאנחנו חווים אנחנו לא טורחים להתבונן יותר מדי. נסחפים אחר השגרה ולא מקדישים זמן להתבוננות. לכן, כמאמר חז"ל הנ"ל, לא מזהים נסים שהקב"ה עושה לנו וממילא לא מודים עליהם. זה אומנם לא בסדר, כפי שנראה לקמן בע"ה, אבל זה ניתן להבנה ולסליחה. אבל כאשר פעמיים ושלוש אנחנו חווים מאורע שאפילו אצלנו הוא מתפרש כנס ולמרות זאת ממשיכים בשגרה בלי לטרוח להודות לו - בהחלט ייתכן שבפעם הבאה לא יהיה נס. כי היעדר ההודאה נובע מהסתר פנים, שפירושו איבוד קשר העין עם הזולת. כלומר, אני לא רואה את נוכחות ה' בסביבה המיידית. וגם אם רואה - לא טורח לוודא שהנוכחות הזאת מתייחסת אלי. כמו תינוק העוזב את ידו של אביו ברחוב והולך אחר המראות המושכים את לבו.

הוא מניח שאבא נשאר קרוב ומשגיח עליו, אבל אינו טורח לוודא זאת. בערך כך אנחנו מתייחסים לקב"ה, הוא הרי כאן בכל מקרה, הלא כתוב [ישעיהו ו'] מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ וגם [ירמיה כ"ג] הֲלוֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא נְאֻם ה', אז על מה יש לדאוג?! הרי מה שצריך לקרות - זה מה שיקרה, בין לטוב ובין למוטב, אז מה כבר משנה מה אעשה או לא אעשה? לא נאריך לדון בסגנון חשיבה זה ולא נשחית מילים להוכיח כי הוא מלא סתירות פנימיות, שהרי ענייננו הוא התבוננות בחיוב ולא בהפכו. והחיוב הוא שאנחנו קרויים בנים לקב"ה [דברים י"ד] בָּנִים אַתֶּם, לַה' אֱלֹהֵיכֶם, וכאותו תינוק הזקוק להשגחה צמודה של אביו ואמו, כך אנחנו ביחס לקב"ה, תינוקות הזקוקים להשגחתו המתמדת.

אלא שהעובדה היא שכמו אותו תינוק דלעיל, אנחנו נוטים להרפות מאחיזתנו בקב"ה ולצעוד לבד בדרכי החיים. הוא ממשיך להשגיח עלינו - כמו אותו אב שהבחין בהתרחקות בנו הקט, עוקב אחריו מרחוק ומתערב ברגע הנכון כדי להציל אותו מסכנה מזדמנת - כך הקב"ה, מציל אותנו שוב ושוב מהשטויות של עצמנו. אלא שהתייחסות זו היא חד-צדדית וזה לא מספיק, צריכים הדדיות. מפעם לפעם הבן הקטן צריך להפגין כלפי אביו את תלותו בו, את אי-יכולתו להסתדר בלעדיו. כך הוא יעורר באב את הרצון הפנימי להמשיך לשמור עליו ולדאוג לכל מחסורו. שכן אחרת, אם הבן ימשיך ללכת אחר מראות מפתים בלא לבדוק אם זה בסדר מבחינת האבא, אם ימשיך להתייחס אל נוכחותו של אביו כאל משהו מובן מאליו, האבא עלול להחליט להניח לו לנפשו. ואם ייפגע - שילמד לקח להבא.

כמובן, היחס של האב לבנו נובע מאהבתו את בנו, וכך בדיוק גם יחסו של הקב"ה אלינו נובע מאהבתו אותנו. אלא שכנ"ל, אהבה אינה יכולה להישאר חד-צדדית, האב אוהב את בנו והבן אוהב את אביו, זה בטבע. מישהו עלול לחשוב שאהבה טבעית זה מספיק, שאין צורך לטפח את האהבה ובודאי שמיותר לבטא אותה במעשים, אבל אין טעות גדולה מזו. כי האהבה משולה לאש [שיר השירים ח'] אם לא מזינים אותה - היא נכבית.

לעורר ולחשוף את האהבה המסותרת

כאמור, הבן אינו צריך לעמול על טיפוח אהבתו לאביו כי הוא אוהב אותו. נקודה. כי באמת בגשמיות, כאשר חיים בגלוי עם מושא האהבה - לכאורה אין צורך בהשקעה מיוחדת כדי לחוות את האהבה. אבל האהבה כלפי האבא שבשמים, זה עניין מסובך לאין ערוך, כי יש כל-כך הרבה עניינים, אהבות זרות המסיחות את הדעת מאהבת ה'. כמו הבן הקטן במשל, שעוזב את ידו של אביו והולך אחר מראות מפתים - כך אנחנו, נסחפים אחר פיתויי העולם הזה, אוהבים כל מיני הנאות שהוא מציע לנו ושוכחים להעיף מבט לאחור, לראות אם האבא עדיין עימנו, אם הוא עדיין אוהב אותנו ומשגיח עלינו. וזה לא שהפסקנו לאהוב אותו חלילה, זה רק שבאופן זמני לגמרי התמכרנו לאהבה אחרת. מה גם שנדמה לנו כי אין סתירה בין האהבות, אז למה לא? מה כבר קרה?!

במשל של הילד עם אביו, זה שהילד לא רק התרחק מאביו בהיסח הדעת של ילד, הוא גם התחבר למישהו זר, שאם נשתמש בלשון המעטה - דרכו שונה עד הפוכה מזו של אביו. למרות האכזבה הטבעית של האבא, הוא לא מפסיק לאהוב אותו בגלל זה. גם הבן לא הפסיק לאהוב את האבא (עדיין). אלא שלאורך זמן - התוצאות ליחסים של האב עם בנו ברורות. התרחקות נמשכת עד כדי ניתוק הקשר ר"ל. כדי למנוע זאת יש לטפח הדדית את הקשר העצמי שביניהם על בסיס יומיומי. למנוע אפילו התחלה של התרחקות. כי יודעים איפה זה מתחיל אבל אף פעם לא יודעים היכן זה מסתיים. אלא שטיפוח כזה, יומיומי, גם אם מתאמצים להתמיד בו - לא תמיד מצליחים לבצע אותו בשלמות. כי כנ"ל, יש יותר מדי פיתויים המסיחים את הדעת ומטים לכיוונים בלתי רצויים.

אז כדי לבלום את ההיסחפות הזאת, אחת לתקופה נפגשים במטרה לערוך בדק-בית יסודי במערכת היחסים ההדדית. מחדשים את המחויבות ההדדית ובכך מקבלים כוחות מחודשים להתגבר על פיתויים לסטות מן הנתיב הרצוי. זהו עניינו של ראש השנה וזה, בין היתר, מה שאומר לנו השופר. לפני כשלוש שנים (לראש השנה תשס"ח) הסברנו שלקולו של השופר יש הסגולה לעורר את הרגשות הכי נעלמים שטמונים בלב היהודי, והרגש הכי נעלם שם זו האהבה הבלתי מוגבלת לבורא יתברך. אז נכון שאנחנו מתרגשים בזמן ששומעים את קול השופר ואחר-כך זה עובר לנו כי אנחנו פוחדים לזרום עם המסר שהוא מעביר לנו, אבל צריכים לדעת שזהו העניין בראש השנה, לשוב אל ה' מאהבה, לעורר בלבנו את האהבה אליו מתוך התבוננות באהבתו אלינו, אהבה המתבטאת בהשגחתו התמידית עלינו ובהצלתנו הניסית מכל מיני פגעים רעים.

והתשובה הזאת אינה מהלך חד-פעמי. שעל כן אנחנו חוגגים ראש השנה בכל שנה מחדש ובמדרגה נעלית יותר מזו של השנה שעברה. כי כמו שאין גבול לאהבת ה' אותנו, כך אסור שתהיה הגבלה לאהבתנו אותו. נכון שהגוף והנטיות הטבעיות מושכים אותנו לכל מיני עניינים שרובם מרחיקים אותנו מה' יתברך, אבל נכון גם שככל שנתמיד ונעמיק בהתבוננות הנ"ל, כך נזכה לחוות יותר ויותר לעומק את אהבת ה' ואולי נזכה אפילו להגיע למדרגה בה ענייני העולם הזה משועבדים לחלוטין לעבודת ה' שלנו. כלומר, שכל מה שנעשה או לא נעשה, יתבסס אך ורק על אהבת ה' שלנו. שלא נעשה שום דבר הנוגד אהבה זו.

ההתבוננות הזאת היא גם התוכן של פרשת האזינו, שאותה קוראים למחרת ראש השנה והיא אמורה ללוות אותנו מכאן ואילך. ולאמיתו של דבר, זהו עניין התשובה, לשוב אל ה', לחדש בלבנו את האהבה אליו. כי המילה תשובה מורכבת מחמש אותיות שכל אחת מהן רומזת לפסוק המהווה שלב בדרך התשובה:

ת - תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹקֶיךָ. זה בערך מה שהסברנו עד כאן, תמימות זו שלמות, שכל מהלך החיים יתאים לרצון ה'.

ש - שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד. זו הדרך לקיים את ההוראה שבפסוק הראשון. כאשר ה' נמצא במודעות שלי תמיד - אני יכול להיות תמים עימו. וגם להפך, ככל שאהיה תמים עימו, כך אזהה את נוכחותו בכל עת.

ו - וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ. זהו המבחן האמיתי לאהבת ה'. כי מי שאוהב באמת את ה', אוהב את מי שהוא אוהב, את בניו היקרים.

ב - בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ. שבענייני היומיום שלי אזהה את השגחת ה' עלי.

ה - הַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹקֶיךָ. זהו מבחנה של הצניעות, להיות מול ה' תמיד. שאז, אין מקום לגאוה או להתנשאות מכל סוג שהוא על הזולת או בכלל.

ובכך זוכים לשנה טובה ומתוקה בגאולה האמיתית והשלמה, שאז יהיה טוב לכולם בטוב הנראה והנגלה.

תאריך:  08/09/2010   |   עודכן:  08/09/2010
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האזינו, השופר קורא לנו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תמונת הכתבה
8/09/10 19:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נדמה כי בשנים האחרונות עולים יותר מתמיד גבולות הדמוקרטיה הישראלית לדיון ציבורי. הוויכוח, רובו ככולו, נסוב סביב זכויות המיעוט במדינה דמוקרטית, תוך התמקדות בזכויות הפרט. ויכוח זה מתחדד בשל העובדה כי עם הקידמה מגיעה גם ההעצמה האפקטיבית של זכויות הפרט. קל למצוא דוגמאות: האינטרנט מאפשר יכולת ביטוי רחבה מאי-פעם לכל אחד ואחת מאיתנו, התחבורה המודרנית מאפשרת לנו חופש תנועה גדול יותר והקידמה הכלכלית פותחת בפנינו מסלולי תעסוקה חדשים.
08/09/2010  |  יניב טננבאום קטן  |   מאמרים
"הדבר החשוב ביותר היא העובדה שמתחיל מו"מ מדיני לשלום פעם נוספת בינינו לבין הפלשתינים. אני מאמין במו"מ, אני מאמין בשלום ובסיכוי להגיע להישגים משמעותיים".
08/09/2010  |  בעז העצני  |   מאמרים
החלטת בית המשפט המחוזי שניתנה לאחרונה לחייב את רשות שדות התעופה בפיצויי רעש לכ-6,000 מתושבי הערים והיישובים המתגוררים בסמיכות לנתב"ג, נפלה "כרעם ביום בהיר" על רשות שדות התעופה, שמזה שנים על גבי שנים ממשיכה בתכנונים חלמאיים כיצד להמשיך ולפרוס נתיבי אוויר למטוסים מעל ראשם של כ-3 מיליון תושבים המתגוררים בתל אביב, בחולון, בבת-ים, בראשון, בשוהם, בלוד, במודיעין, ביהוד, באור יהודה, ועוד.
08/09/2010  |  משה סיני  |   מאמרים
סילוואן, שכונה המונה כארבעים אלף תושבים, בנויה על טופוגרפיה בלתי אפשרית כמעט. מרחוק נראית כעיירה ציורית בונבוניירית יפיפייה, עתיקה ונטועה על צוק, אך ככל שאתה מתקרב האשליה האופטית מפנה מקומה להזנחה הקשה, שיצר השילוב המנצח של עוני קשה והעדר מוחלט של מתן שירותים עירוניים של עירייה .
08/09/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
קרסנו, אין ספק, בחזית הכי חשובה לישראל מול הגוי הנוצרי הלבן באירופה וארה"ב.
08/09/2010  |  בעז דרומי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מה גרם לאנשים הרואים בעצמם מצביאים מהוללים, חכמים גדולים, נבונים נושאי פרסים, אסטרטגים בעלי חכמה רבה, להתנגד כל כך ו"להרוג" באיבו את החלום, את הציפייה, את הכמיהה של יהודים מגורשים ...
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il