בימים אלה קיבלתי מכתב מחברת בזק, שתמציתו היא כדלהלן: אנו שמחים להעניק לך מתנה: השמעת "מנגינה בהמתנה" על קו הטלפון שלך. בשלושת החודשים הראשונים לא תחויב בתשלום, לאחר-מכן נגבה ממך 5.95 שקל בחודש בצירוף מע"מ, והתעריף עשוי "להתעדכן" מעת לעת (לפי החלטת בזק, כמובן). אתה "רשאי" לבטל את ה"עסקה", באמצעות הודעה לחברת בזק, ולביטול העסקה יש למסור שם ומספר זהות. כל הדברים הללו הם "בכפוף לתנאי המבצע ולתקנון", וכמובן למגבלות הטכנולוגיות.
הודעה זו נשלחת כמובן לכלל מנויי חברת בזק, וראוי לציין כי להודעה לא צורפו "תנאי המבצע" או ה"תקנון". אם רצוני לדעת מה אומרים אותם מסמכים, עלי לטרוח ולמצאם במקום כלשהו, והחברה לא ראתה צורך למסור לצרכן העלוב מידע כיצד יעשה זאת. יתר על כן, לא צוין כלל מהי אותה "מנגינה בהמתנה", האם יש סוגים שונים של מנגינה ומה טיבם.
ניצול אמון הלקוח הודעה זו מאת חברת בזק היא דוגמה בוטה לחוצפה של חברה, המתנשאת על לקוחותיה, עושה בכספם כרצונה ומעזה לנצל את האמון שנתנו בה, בחותמם על הוראת קבע לבנק לשלם לה לפי דרישתה.
בלשון בני-אדם, ולבטח בלשון משפטנים, "עסקה" אינה יכולה להיעשות אלא בהסכמתם של כל הצדדים לה, ולא בהודעה חד-צדדית. אין, ולא הייתה מעולם, שום "עסקה" ביני ובין חברת בזק, ומעולם לא נשאלתי האם אני מעוניין בהשמעת מנגינה על קו הטלפון שלי. על אחת כמה וכמה, לא נשאלתי מהו סוג המנגינה שבו אני מעוניין, אם בכלל, ושמא אני מעוניין להשמיע לממתינים לשוחח עימי דווקא קטעי אופרה, קטעים נבחרים מנאומי
אחמדינג'אד או את קריאת המואזין של מסגד אל-אקצה.
כאשר חתמתי על הוראת קבע לבנק, לכבד את דרישותיה של חברת בזק, עשיתי זאת - כפי שעושה כל החותם על הוראת-קבע לבנק, לגבי כל גורם כלכלי - בהאמיני כי חברת בזק לא תעז לחייב אותי אף באגורה אחת שאינני חייב בה מרצוני ובהסכמתי, על-פי השימוש שעשיתי בפועל בקו הטלפון שלי, ואם חל שינוי בתעריף - לאחר שנמסר לי כדין ומראש על אודות השינוי.
חברת בזק אינה רשאית להודיע לי כי עשתה עימי עסקה כלשהי על דעתה בלבד, וכי עלי לטרוח ולמסור לה הודעה על רצוני בביטול אותה "עסקה" שלא הייתה ולא נבראה. אין רלוונטיות לגודל הטרחה הכרוכה בביטול, שכן יש אנשים שאינם יודעים או אינם מסוגלים לקרוא את ההודעות החצופות הללו של החברה, או שאינם מבינים את זכויותיהם.
צחוק של בזק חברה המכבדת את לקוחותיה ומכירה בזכויותיהם (לחברת בזק יש יועצים משפטיים טובים, היודעים לבטח להסביר למנהליה כי אותה הודעה היא פגיעה קשה בזכויות הצרכנים) הייתה מזמינה את הלקוחות להתקשר עימה בעסקה לקבלת השירות החדש, מפרטת את תנאי המבצע וכללי התקנון, מציינת את סוגי המוזיקה או הדברים האחרים שהמנוי יכול לקבל, ומצרפת לשירות ולחיוב בקבלתו אך ורק את המנויים שפנו אליה מרצונם.
ואולם, אם ציפיתי שחברת בזק תנהג כך, כפי שכל חברה סבירה הייתה נוהגת - הצחקתי אותה.
נמסרת בזה הודעה פומבית לחברת בזק, כי אם לא תודיע לציבור על ביטול ההודעות הללו, ועל הימנעותה מחיבור הקווים למוזיקה מסוג כלשהו ומגביית כספים בקשר לכך, אלא ממנויים שפנו אליה ביוזמתם להזמנת השירות החדש - כי אז יהיה מי שיפנה לבית המשפט, כדי ללמד את החברה משהו על המערכת האורולוגית של הדג.