|   15:07:40
דלג
  יואב שורק  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
מדינה פלשתינית - פתרון ריק מתוכן [צילום: פלאש 90]

הטעות האסטרטגית מספר אחת

הצורך בהקמת מדינה פלשתינית הפך לכמעט קונצנזוס בינלאומי, ולאחרונה גם נתניהו הצטרף. מדינה כזו רעה ליהודים ולערבים, ועצם קיומה מבטיח את המשך הסכסוך לנצח. תשמעו את מחמוד
05/10/2010  |   יואב שורק   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
"כשאני חושב על זה, אתם נתתם לנו את הדבר היחיד שבכלל לא לקחתם מאיתנו. לקחתם מאיתנו את הבתים שלנו, את הכבוד שלנו, את האדמה שלנו. את התקווה. ומה אתם נותנים? מדינה. למה מה, לקחתם לנו מדינה? הייתה לנו פעם? אפילו עם לא היה לנו, רק זיתים וגפנים, וחושות וגם כמה וילות יפות מאוד..."

נניח, לצורך הדיון, שהכול נפלא: ישראל יכולה לתת אמון מלא ברוח החדשה שמייצגים הצמד מחמוד עבאס (לא עוד 'אבו-מאזן') וסלאם פיאד, ולהיות בטוחה שהקמת המדינה הפלשתינית לא תביא בעקבותיה גל של טרור. נניח, לצורך הדיון, שסכנת הקסאמים המוכרת לנו מעזה לא תתרגש עלינו מרכסי שומרון או מהרי חברון, ובכלל - שחזון המדינה המפורזת של נתניהו יתגלה כדרך הנכונה לייסד מדינה פלשתינית, בלי שהדבר יביא בעקבותיו מרחץ דמים.

נניח גם שחמאס חוזר בתשובה, מאמץ את הקו של עבאס-פיאד, והמדינה הפלשתינית המוקמת היא רק מדינה אחת.

נניח, אפילו, שנוסחת הותרת היישובים גם היא מוכיחה את עצמה, עד כדי כך שהקמת המדינה הפלשתינית לא תהא כרוכה במראות קורעי-עם של פינויים כוחניים או בחוויית פליטות של מאות אלפי אזרחים ישראלים, יהודים, שייזרקו אל מדינתם מתוך רצון לייסד פלשתין נקייה מיהודים. נניח.

אחרי כל ההנחות האופטימיות הללו, שאלת המדינה הפלשתינית נותרת על השולחן בלי כל ההפחדות התלויות בה. היא מונחת על השולחן כסוג של פתרון למרכיב הפלשתיני של הסכסוך הישראלי-ערבי, אותו מרכיב שלכאורה הוא הגורם מספר אחת לכך שאין שלום. סוג של פתרון לבעיה שהישראלים רוצים כבר כל כך הרבה שנים לפתור, כדי שיוכלו סופסוף להגשים את מילות השיר על השנה הבאה עלינו לטובה, בה נשב על המרפסת ונספור ציפורים נודדות.

וכשבודקים את ה'פתרון' הזה, מגלים שאין בו שום דבר. אשליה ריקה שנועדה להחליש את ישראל - ולהותיר את הבעיה הפלשתינית לא פתורה, לנצח. תקשיבו למחמוד.

שנתיים אחרי ייסודה החגיגי של המדינה הפלשתינית מזמין בכיר פלשתיני פעיל-שלום ישראלי מוכר לפגישה בשכונת יוקרה פלשתינית, אי שם ברמאללה.

  • "תשמע, יוסי, אני חייב לומר לך משהו", אומר מחמוד. "שנים נאבקנו בכובש הציוני כדי להגיע למדינה הזאת, אתה יודע. וניצחנו. אתם נכנעתם. נו, ומה? אנחנו יכולים עכשיו לשחק בפרלמנט ובשרים, לצ'פר כמה אנשים במשרות שגריר ולהכריז הכרזות באו"ם. אתה יודע, את זה יכולנו לעשות גם קודם לכן...
    "תגיד לי את האמת, יוסי, עם יד על הלב שלך: אתה באמת חושב שיש משמעות לטריטוריה המצחיקה, המשפילה, שנתתם לנו? נכון, הסכמנו, אני יודע. אבל הרי לא הייתה לנו ברירה. אבל מה אתם חשבתם? באמת חשבתם שבתוך השטח הקטן הזה, שאין בגבולותיו שום היגיון, שנחתך לו ככה באמצע מדרונות ההר, אנחנו נוכל לזקוף את קומתנו? אתה באמת חשבת, יוסי, שאנחנו נוכל לפתור כאן, על האדמה הטרשית הדלה הזאת, את הבעיה של מיליוני הפליטים שחיים במחנות ולשכן אותם כאן, אצלנו? תגיד לי אתה - איפה, לעזאזל?

    "איפה נשקם את הפליטים - ועל חשבון מי? אתה יודע, שנים שפכו עלינו כסף, ועכשיו השאירו אותנו לבד. כנראה את בעיית הפליטים שלנו אף אחד כבר לא יפתור. סתמו לנו את הפה עם המדינה הזאת, זרקו לנו עצם. מה אני אגיד לך, יוסי, יש אצלנו משהו דפוק, כנראה. כנראה אנחנו באמת לוזרים נצחיים...

    "יוסי, תראה... אני יודע שאנחנו חתומים על כל ההסכמים האלו, שאוסרים עלינו הסתה במערכת החינוך. רוצים שנפסיק לדבר על פלשתין הכבושה... שנשכנע את עצמנו כאילו גבולות 67' מגדירים איזו מולדת היסטורית. אבל אתה יוסי, אתה בן אדם עם לב. אתה מבין שאנחנו לא יכולים לעשות את זה... אי-אפשר לחנך דור בלי אופק, בלי תקווה... יש לנו אופק. יש לנו תקווה לצאת מהגבולות המחניקים האלו, ולשוב אל שפת הים. אנו רואים כל ערב מהמרפסות שלנו בביר-זית את ערי החוף הנוצצות שבניתם על חורבות הכפרים שלנו. אתם באמת חושבים שאנחנו יכולים לשקר לילדים? שהם אינם יודעים על מה אנחנו חושבים?

    "נתתם לנו הגדרה עצמית. יופי, יוסי, אז עכשיו אני לא סתם ערבי, לא פליט, אני פלשתיני. אחלה. ממש אחלה. אבל מה יש מאחורי המילים האלה, יוסי? מה זה אומר? שיש לי דגל? שיש לי למי לשלם מסים? באמת נהדר... אתה פעיל שלום ותיק, יא סידי. אתה יודע, בינינו, את האמת: אף פעם לא הייתה משמעות לזהות הפלשתינית, חוץ מאשר המאבק בישראל. הרי מה משותף לי, שאני ממשפחה מצרית, לשכן שלי שהסבא הגדול שלו בא לכאן מהחורן, בסוריה, ולבדווים האלה מהמדבר, שאני מממן דרך המסים שאני משלם עכשיו? אין לנו שום דבר. יעני, כולנו מוסלמים, כולנו ערבים. אבל זה הכול - חוץ מדבר אחד: החלום המשותף שלנו על פלשתין ערבית. לימדו אותנו שהסיכוי היחיד לקבל בחזרה את הארץ הוא לדבר על זהות לאומית. אז דיברנו. והנה, הקמתם לנו מדינת-לאום פלשתינית, אבל כזו שנשבעה שלא לממש את החלום... אין לנו מושג מה לעשות איתה. בדיוק כמו שאלו, האנגלים ההם, המציאו את 'עירק' מתערובת משונה של כורדים ושיעים וסונים, ועד היום שוברים את הראש כדי לחולל מכל זה תרבות לאומית.

    "אתה יודע מה? כשאני חושב על זה, אתם נתתם לנו את הדבר היחיד שבכלל לא לקחתם מאיתנו. לקחתם מאיתנו את הבתים שלנו, את הכבוד שלנו, את האדמה שלנו. את התקווה. ומה אתם נותנים? מדינה. למה מה, לקחתם לנו מדינה? הייתה לנו פעם? אפילו עם לא היה לנו, רק זיתים וגפנים, וחושות וגם כמה וילות יפות מאוד... אבל את מי שאלתם? זו הבעיה שלכם, השחצנות שלכם. ניהלתם משא-ומתן אתה יודע עם מי? עם עצמכם. בין אלו שרק ביטחון מעניין אותם לאלו שחושבים על הפלשתינים, עלק. באמת יפה. מה אגיד לך, יוסי, בניתם לעצמכם ולנו יופי של צרה צרורה...

    "מה עכשיו, אתה שואל? עכשיו אנחנו נישאר כאן כמו עצם בגרון שלכם. אתם תבואו עם ויזה לעשות לילדים שלכם סיורי מולדת, ואנחנו נעשה לילדים שלנו סיורי מולדת ביפו ובחיפה, אחרי שנעבור את הבידוקים המציקים שלכם. ונחכה. נשחק את המשחק של השלום, עד שתבוא ההזדמנות. והיא תבוא. לא שכחנו ולא נשכח, יוסי, ואנחנו עוד נשלים את העבודה.

    "פעם חשבתי שאתם חכמים, יוסי. אתם עם ההיי-טק שלכם ועם קיבוץ הגלויות ועם הצבא החזק והחכם. הייתם יכולים לבלוע אותנו כמו כלום, להטמיע אותנו בתוככם, לחזק את עצמכם עם כמה גֵנים מזרח-תיכוניים, בלאדיים, כאלה שהיו לכם פעם. כמו כלום. רק מה, אתם טיפשים. מהצל של עצמכם פחדתם, אני אומר לך. אין לי שום הסבר אחר. קניתם כמו אמריקנים תמימים את הסיפור הזה של הזהות הפלשתינית, ההגדרה העצמית, כל הבולשיט הזה שלא נכתב אלא כדי להכות אתכם מתחת לחגורה, לשלוח בכם וירוס. התחלתם לשרטט מפות, להתחנף לאויבים שלכם, לחפש מתחת לאדמה מה לא בסדר במה שהצעתם. לא הבנתם בכלל. בכלל.

    "אבל גם אנחנו כנראה טיפשים. אם-אמא של הטיפשים, עיוני. החזקנו את עצמנו במחנות פליטים שישים שנה, בשביל מה? בשביל מכוניות שרד לכמה מיוחסים? תקעתם אותנו עם המדינה הזאת. תקווה, חביבי, זה מה שהחזיק אותנו אז וזה מה שמחזיק אותנו היום, למרות הכול. 'סוף הסכסוך', אמרתם, והחנון הזה, עבאס, אפילו חתם. אז חתם. איזה סוף? למה מה קרה? התקווה, חביבי, עוד אצלנו. נתתם לנו יופי של כלי לשמור אותה לדורות הבאים, להפיח בגחלים העוממות שלנו עוד דור או שניים".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
הכותב הוא מנהל 'היוזמה הישראלית' – תוכנית מדינית לשלום אזורי ולפתרון בעיית הפליטים
תאריך:  05/10/2010   |   עודכן:  05/10/2010
יואב שורק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטעות האסטרטגית מספר אחת
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול אבידור
5/10/10 19:38
2
אבנר צפוני
5/10/10 21:48
3
אדל
6/10/10 00:33
4
קורןנאוה טבריה
6/10/10 06:48
5
יואבשורק
6/10/10 09:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפתח בבדיחה ממלחמת העולם השנייה: באחת ממפקדות השדה האמריקניות בדרום מזרח אסיה, ישב סמל תורן מתוסכל, כשעיניו העייפות נתלות מפעם לפעם על נייר הדבק האדום המתנוסס על התקרה ומנה, בלי משים, את מספר הזבובים שנלכדו; "51", הרהר בהתפעלות, "הישג מרשים שיש לדווח עליו לוושינגטון", החליט בבדיחות הדעת. וכך בא לעולם דוח שוטף חדש, שלא מן המניין: "נייר אדום - (סודי ביותר); 51 נלכדו, אחד נחלץ". משך כל תקופת תורנותו הקפיד הסמל במשלוח יומי סדיר של הדוח - עד שהוחלף על-ידי קצין תורן אחר, שלא היה מודע לנושא. כעבור ימים אחדים התפלא המחליף לקבל הערה מהמפקדה הראשית בוושינגטון; "דוח נייר אדום אינו מופיע בסדרת הדיווחים האחרונים - נא להודיע הסיבה ולהקפיד על העברתו באורח שוטף".
05/10/2010  |  יוסף עברון  |   מאמרים
ביום רביעי הקרוב אמור להתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני של ממשלת ישראל. הקבינט ידון בהצעת נשיא ארצות-הברית, להאריך בחודשיים את ההקפאה (החלקית) בבנייה בהתנחלויות, תמורת שורת התחייבויות ביטחוניות ומדיניות של ארצות-הברית, ובכך לאפשר חידוש של שיחות השלום עם הפלסטינים. מדובר בדיון חשוב ביותר, במיוחד מכיוון שיומיים אחר-כך, ביום שישי, תתכנס "ועדת המעקב של הליגה הערבית" (המורכבת משרי החוץ של עשרים ושתיים מדינות ערב החברות ב"ליגה") לדיון בשאלת חידוש השיחות של הפלסטינים עם ישראל. והנה - מי מאיתנו יודע באמת מהו הקבינט המדיני-ביטחוני, מה סמכויותיו ומה הרכבו, ובעיקר - מי מאיתנו מבין כיצד המתמטיקה של הרכבו עשויה לשנות את חיי כולנו במדינת ישראל?
05/10/2010  |  נפתלי רז  |   מאמרים
התמונה של גירוש ילדי הזרים מהארץ עלולה להיות נוראה ומפחידה. מי יוכל לעמוד במראה שכזה? ילדים חמודים, לבושים יפה, מגורשים מהארץ רק כי אין להם אישור. כל זה, כשהעולם כמעט כולו נגדנו, מביט ונוזף, מטיף ומאיים.
05/10/2010  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
בין שפע המסעדות הגודשות את רמת החייל בתל אביב נחשבת "שגב-אקספרס" (רחוב הברזל 38) למסעדה המובילה, המותירה הרחק מאחור את כל שכנותיה מימין ומשמאל.
05/10/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בימים אלה קיבלתי מכתב מחברת בזק, שתמציתו היא כדלהלן: אנו שמחים להעניק לך מתנה: השמעת "מנגינה בהמתנה" על קו הטלפון שלך. בשלושת החודשים הראשונים לא תחויב בתשלום, לאחר-מכן נגבה ממך 5.95 שקל בחודש בצירוף מע"מ, והתעריף עשוי "להתעדכן" מעת לעת (לפי החלטת בזק, כמובן). אתה "רשאי" לבטל את ה"עסקה", באמצעות הודעה לחברת בזק, ולביטול העסקה יש למסור שם ומספר זהות. כל הדברים הללו הם "בכפוף לתנאי המבצע ולתקנון", וכמובן למגבלות הטכנולוגיות.
04/10/2010  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
שר הביטחון: מצית המסגד - מחבל לכל דבר  /  איציק וולף
ידלין: טילים משלוש חזיתות מכוונים על גוש דן  /  איציק וולף
בנק ישראל: תרומת המכירות לשוק הפלשתיני - אפסית  /  עופר וולפסון
צריך שתי חתימות  /  נרי אבנרי
ושוב ליברמן אומר אמת  /  עו"ד משה גולדבלט
כיבוש יום טוב שני  /  הרב אליהו קאופמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בספרו "סכין" חושף ראשדי את התקיפה שכמעט ושמה קץ לחייו    במהלך הרצאה התפרץ אותו צעיר לעבר ראשדי ובמהלך הקטטה האלימה דקר את הסופר בכל חלקי גופו
דרור גרין
דרור גרין
יש קסם במה שלכאורה נראה כצירוף של מקרה וכוונה מודעת    אינני יודע אם פנחס שדה היה מודע למעגליות שיצר בציור שנוצר מתוך כתם מקרי ובשיר שנבע מתוך הציור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il