|   15:07:40
דלג
  גד גזית  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

הפרוטוקולים של זקני מחדל 73'

השנים שחולפות לא מכהות את עוצמת הטראומה. כאב האובדן לא נחלש. הכעס והאכזבה לא יימחו. החשבון לא נסגר והעוול לא נמחל משום שעד היום אנו חשים אשמים
09/10/2010  |   גד גזית   |   מאמרים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
מחדל מלחמת יום הכיפורים
[צילום ארכיון: AP]

התועלות הממשיות מפרסום הפרוטוקולים הן אישוש סופי לאלה החיים, שחוו אז את הארועים, על נכונות המסקנות שהסיקו לצערם בשעתם. הם הוכחה ניצחת וסופית לגודל טמטומו של עם בתשוקתו להאמין במנהיגיו. זאת נעיצת מסמר אחרונה בארון הקבורה של מיתוס מנהיגות ומנהיגים. מדובר בבני אדם, שרובם די בינוניים, עם יכולות והתנהגויות בהתאם. המדאיג הם, רמת וצורת הניהול וההתנהלות הנמוכים הנחשפים, שעיקרם מבחר אלתורים. אין הליך ניהול משברים מסודר, אין נוהלים למצבי חירום, אין חשיבה מדינית אסטרטגית מסודרת קצרה ו/או ארוכת טווח - לכן גם לא מתקבלות החלטות נכונות בתהליך מסודר, ומכאן "מובנות" ההחלטות המוטעות. בקיצור: "רמה של ניהול חנות מכולת" או אותה החובבנות הישראלית הידועה והמקסימה.

שלושה שחקנים ראשיים כיכבו בדרמה הבלתי נשכחת הזאת: גולדה, דיין, דדו. שלושתם הפגינו משחק מעורר השתאות בחוסר המקצועיות שבו, וניתן לסכם את הביקורת על משחקם הבינוני בערך כך:

גולדה: שיחקה מנהיגה משפחתית, לא מדינאית. "לזכותה" ייאמר, שמיסדה את התלות של מדינת ישראל בארה"ב. בימיה נכתב, אבדה לישראל אשליית עצמאותה. היא קבעה את עתידנו כגרורה של ארה"ב. כילד ממזר, שאין לו מעמד רשמי (המדינה ה-53?) אבל נאלצים לתמוך בו. לא התגלתה אצלה הבנה פוליטית מדינית למתרחש בראשם של יריביה/אויביה, לא לפני ולא בזמן הארועים. היא סומכת על דיין כי זה נוח, וכשזה מודה בפניה שטעה לאורך כל הדרך, היא עוברת לסמוך על דדו. בקיצור, תדמית של סבתא קשוחה אך תלותית, מרובעת/אטומה (אפשר לשאול עליה גם את שולמית אלוני).

דיין: אישיות כריזמטית משפיעה וחכמה, שידעה לייצר ו/או לנצל היטב לתועלתה הזדמנויות שנקרו בדרכה. ככל הנראה, כבר כרמטכ"ל, משך בחוטים של פרשת לבון עוד מתחילתה, בצל "מאחורי הקלעים" בתמיכת פרס (אז מנכ"ל משרד הביטחון). ראש אמ"ן דאז, ג'יבלי, היה הפועל שלפני הקלעים, על הבמה, וחיפה על דיין עד יומו האחרון. דיין לא היסס להטעות את ראש הממשלה בן-גוריון. במבצע סיני כרמטכ"ל, "גנב" דיין מאסף שמחוני, אלוף פיקוד הדרום, את תהילת ההישג הצבאי של כיבוש כל סיני (פעולה שנעשתה בניגוד לפקודותיו). כן, כבר אז שרתה אותה פוליטיקה פנימית במטכ"ל.

כרמטכ"ל הוא היה ייחודי ומקורי, וידע והצליח להזניק את רוחו של צה"ל קדימה. במלחמת ששת הימים זכה מן ההפקר, כאשר נכפתה בחירתו בלחץ האולטימטיבי של המטכ"ל על הדרג הפוליטי. בחירתו הייתה אז רק כדי ללחוץ על כפתור השמעת סיסמת המלחמה ("סדין אדום"). לאחר מכן התנהלו הדברים בקצב ובדינמיקה שלהם, למרות חלק מהוראותיו והגבלותיו. הוא גם היה זה שאישר בסופה של המתנה מורטת עצבים את כיבוש רמת הגולן. זה היה "שחקן בשיא תהילתו", הקהל הריע לו, למרות שתפקידו היה סטטיסט, התמזל מזלו והוא "גנב את ההצגה". הוא איפשר את פתיחת גבולות המדינה לכניסת פלשתינים, אך לא היה מוכשר דיו להבין שאין בזה כדי לפצותם, ובזבז שש שנים טובות ללא עשייה מדינית ממשית מספקת מול הפלשתינים. אי-העשייה הזאת שלו איפשרה, לאחר מספר שנים, לפריצת המרי הגובר שלהם.

לפני מלחמת יום הכיפורים לא קרא את המפה המדינית נכון וכמצופה. העדיף את עמדת אמ"ן (זעירא) על פני עמדות הרמטכ"ל הבכיר ממנו, והמוסד. לא איפשר את גיוס המילואים בטיעון מוזר ומדאיג, של אי-מתן התירוץ לערבים לפתוח במלחמה! ואת הגיוס המוגבל שאישר, דרש לבצע בגיוס שקט ואיטי, מחשש שזה יתפרש על-ידי ארה"ב כפרובוקציה. מאותה סיבה, התנגד למכה מקדימה. ובעצם הוא האחראי לכך שצה"ל זנח את אסטרטגיית ההתקפה המקדימה והעדיף את ההגנה. לא טרח לוודא שהצבא מתארגן כנדרש ויהיה מוכן לבלימת המתקפה הצפויה (על-ידי ירידה אישית לפיקודים דרום וצפון). "טמן ראשו בחול" מחשש להרגזת הפטרון.

בפרוץ המלחמה, איבד כנראה את הביטחון, מיהר להודות שטעה. לא טרח לנתח ולנסות להבין את מטרות התוקפים ולהיערך מחדש על-פיהן, וראה מול עיניו חורבן, שוב מציאות תלושה שכלל לא עמדה להתרחש. לא ניהל את המערכה! לא עמד על דעתו לנסיגה טקטית לצורך התארגנות ואיפשר את "השתוללות" הצבא במתקפת נגד שנכשלה ועלתה בקורבנות רבים. מזל שהיה לו די שכל להחליף את גורודיש, אלוף הפיקוד. כישלון נוסף: לא הפעיל את הצבא על-פי מחשבה מדינית מוסדרת לעתיד. על-פי התוצאה הסופית של התהליך המדיני שהביא לנסיגה מכל סיני, זה היה מיותר לחצות את התעלה! וכשהחליט לחצות ולשלם בקורבנות נוספים, היה עליו לפחות להתעקש להכריע ולהכניע את הארמיה השלישית, ולא להיכנע שוב ללחץ האמריקני שתבע אז לא להכניע את סאדאת. הכנעתו אז, של סאדאת, ייתכן שהייתה מקטינה את עמדת המיקוח שלו, ומביאה יותר מאוחר לנסיגה ללא עקירת היישובים. נהג בנבזות כשלא הסיק מסקנות אישיות, לקח אחריות והתפטר. לכן אינו ראוי להנצחתו בשמות רחובות.

דדו הרמטכ"ל: כשלונו באי-יכולתו לשכנע את גולדה ודיין לאמץ את תחזיותיו הנכונות, ובאי-הצלחתו לגייס ולארגן מילואים בקצב הדחוף המתאים לרמת החששות שהביע כאשר לא אושרה לו מתקפה מקדימה. אילו היה מכיר את המציאות שבאחריותו, היה עליו להודיע לדרג המדיני שאין ביכולתו של צה"ל להגן ללא מתקפת-נגד! משלא עשה זאת, היה עליו לוודא אישית את ההתארגנות לספיגה של הכוחות הסדירים והמילואים שגויסו. ההפתעה המוחלטת וחוסר הכוננות של המעוזים והתעוזים בעת פתיחת האש מעידים עד כמה היה הצבא איטי ומסורבל. אחריותו הנוספת היא היציאה למתקפת הנגד בטרם עת, עם ה"ראש בקיר". היה מצופה ממנו כמפקד הצבא, שאם הוא כבר מופתע, יהיה חכם דיו כדי לעצור לנתח את כוונות ויכולות האויב, בסיני לפחות היה מרחב ביטחון מספיק. ידע לנהל את המערכה באלתור שהביא לבסוף למהפך אבל במחיר קורבנות כבד ומיותר! לא היה נחוש מספיק לתבוע הכרעת הארמיה השלישית כדי להשיג ניצחון חד-משמעי, למרות הקורבנות הרבים שנגרמו לאחר חציית התעלה וכיתור הארמיה. לא הבין את חשיבותו העצומה של השגת הניצחון החד-משמעי, שהיה כבר מונח בידיו. מבחינתו, כרמטכ"ל, מדובר במחדל בקנה מידה היסטורי.

לתקוף! לא לחכות!

ועדת אגרנט חקרה, בחנה והסיקה מסקנות נכונות, אך לא מלאות. היא חששה, מסיבות לאומיות, לטפל בדרג המדיני באופן ישיר והעדיפה להשאיר זאת להכרעת העם, שכידוע אינו יודע להכריע ולכן ממנה ועדות חקירה. מבחינה היסטורית, השארתו של דיין "על-כנו" ואי-הטלת האחריות הראויה עליו, היא טעות, שאיפשרה לאחר מכן את השתתפותו הפעילה בהשגת שלום עם מצרים.

מסקנתה החשובה ביותר של המלחמה לא הוסקה ולא נכתבה. והיא כתובה כבר בתנ"ך: "הקם להרגך, השקם להרגו"! בסכנה קיומית אין מה להמתין לספיגת מכת האויב! ובוודאי שאין לאפשר זאת, כשזאת דמות המנהיגים האזרחים ואלה הם הגנרלים. כאשר מתרחשת עלינו מלחמה, אסור להסתכן בלהמתין! חובה להקדים ולתקוף! (בהנחה, כמובן, שקיימת בידך האפשרות הזאת).

פרשת "בבל" העלומה

ספיח אחרון לפרוטוקולים של זקני המחדל היא פרשת "בבל", אותו מרואן המצרי אללה ירחמו, ואותו והוויכוח בין זעירא וזמיר על היותו סוכן כפול. המצחיק הוא ששניהם כנראה צודקים... זה עניין של נקודת-מבט. מרואן שימש שליחה של מצרים, שליחו של סאדאת. משימתו הכוללת הייתה למשש את הדופק מול הצמרת הישראלית. לשמש צינור בלתי רשמי של העברת מסרים בין הנהגות ישראל ומצרים. משימתו הנקודתית הייתה למנוע את ההתקפה המקדימה הצפויה של ישראל. מאחר שמטרתו של סאדאת הייתה ניצחון מוגבל באמצעות תפיסת הגדה המזרחית של התעלה, הוא הנחה את "בבל" לספק לישראל מידע חשוב ואמיתי, ועל-ידי כך להתרשם משיחותיו עם ראש המוסד, ולהסיק משאלותיו של ראש המוסד מה המגמות, הכוונות וההבנות של הנהגת ישראל.

הוא צויד במידע מוטעה לגבי שעת הצליחה - 18:00, כאשר בפועל היא הוקדמה ל-14:00, ובכך הבטיח סאדאת את החשוב לו מכל: שלא תתבצע התקיפה המקדימה של חיל האוויר וצה"ל, ממנה חשש מכל. לא עלה על דעתו שהנהגת ישראל תסתכן עד כדי הימנעות מתקיפה מקדימה. לכן "בבל" דיבר אמת ולא הטעה בזדון לגבי שעת התקיפה האמיתית. הוא פשוט לא ידע אותה. הוא העביר לישראל בסמכות וברשות את כל שידע ושמצרים הייתה מעוניינת או נכונה שיעביר. לכן צודק זמיר שהוא היה אמין לחלוטין. מאחר שמקורותיו של זעירא היו אחרים, תמוהה התעקשותו היום על היותו של "בבל" סוכן כפול וחשיפת זהותו ברבים. זעירא מנסה להצדיק את התעלמותו המוחלטת של אמ"ן ממנו כמקור, בשעה שהיה על אמ"ן, כמנתח הלאומי, לקבל אותו כמקור טוב אך בערבון מוגבל!

תאריך:  09/10/2010   |   עודכן:  10/10/2010
גד גזית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרוטוקולים של זקני מחדל 73'
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
11/10/10 14:36
2
חשדנית
11/10/10 14:49
3
חשדנית
11/10/10 15:09
4
חשדנית
11/10/10 15:14
5
חשדנית
11/10/10 15:19
6
חשדנית
11/10/10 15:29
7
חשדנית
11/10/10 15:42
8
חשדנית
11/10/10 15:47
9
חשדנית
11/10/10 16:05
10
חשדנית
11/10/10 16:17
 
חשדנית
11/10/10 21:28
11
מעריץ
17/10/10 16:46
12
מאיר גטר
20/10/10 10:57
13
השאלה שלא נענתה
21/10/10 16:05
 
מאיר גטר
26/10/10 09:59
 
צחי תל-אביב
31/10/10 09:26
14
מאיר גטר 73 10 5
16/05/11 16:10
 
היום 12 10 29
29/10/12 14:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע נחלה ההסתדרות את אחת התבוסות הקשות שלה: הנהלת האוניברסיטה הפתוחה הודיעה להסתדרות כי הארגון היציג של עובדי האוניברסיטה הוא 'כוח לעובדים'. לפי נתוני האוניברסיטה, לאנשי 'כוח לעובדים' יש 676 חברי סגל אקדמי, בעוד שמספר חברי הסגל אשר רשום בהסתדרות הכללית עומד על 384 עובדים בלבד. לאור הנתונים, כבר חתמה הנהלת האוניברסיטה הסכם קיבוצי בראשי תיבות עם אנשי 'כוח לעובדים'.
09/10/2010  |  דוח מרחב  |   מאמרים
בימים אלה נחשפו פרוטוקולים מישיבות ממשל גולדה/דיין משעות/ימי המלחמה הראשונים. רבים מאזרחי ישראל הזדעזעו מתוכן הפרוטוקולים. אנו, לוחמי יום כיפור, הכרנו את התוכן מהנעשה בשדה הקרב ולא היינו זקוקים לחסדי הצנזור הנכבד, להסרת הצנזורה מהפרוטוקולים, שאת ההחלטות המתוארות בהם אנו נושאים כצלקות חיות על גופנו ובנפשותינו, יום-יום ושעה-שעה!
09/10/2010  |  מיכאל הרשקוביץ  |   מאמרים
בלהט העיסוק האינטנסיבי במשבר בשיחות בין ישראל לפלשתינים בנושא הארכת ההקפאה בבניה בהתנחלויות כדאי גם לשים לב לנושאים חשובים אחרים במזרח התיכון ובמיוחד לשני תהליכים הקורים היום בהקשר הסורי ושיש להם השפעה חשובה על המתרחש במזרח התיכון.
09/10/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
יודעי דבר ומקורבים רבים ימהרו לאשר את אמיתות דברי הנאצה שהטיח לאחרונה אהוד א' באהוד ב'. יתר על כן, קיימת בוודאי קבוצה בלתי מבוטלת של אזרחים, שנוכח כישלונותיו המוכחים והרצופים של אהוד ב' בתחום הפוליטי, תוהים מה בדיוק אמור פוליטיקאי אצלנו לעשות כדי לא להיבחר שוב. אך למרות התימוכין - והתומכים - המרשימים שיכול אהוד א' לגייס לאישושן של השמצותיו, עדיין מתעוררות שאלות נוקבות הנוגעות למניע, לעיתוי, לתועלת, ובעיקר לאחריות שבהשמעתן בפומבי.
09/10/2010  |  מרטין שרמן  |   מאמרים
במהלך חג הסוכות דיברה שדרנית בכירה על כך שהחג מבשר את חילופי העונות ואמרה בחגיגיות: "עכשיו אומרים בבתי הכנסת מֶשיב הרוח ומוריד הגשם".
09/10/2010  |  עמוס גורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il