|
"לֶךְ-לְךָ", השאר היסטוריה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
"לֶךְ-לְךָ": ארבע אותיות, זהות בכתיבתן אך שונות בהגייתן, זהות בכתיבתן, אך שונות במהותן.
הצעד הראשון שאברהם, העברי הראשון עושה, הוא זה שממצה את תכלית חייו, הפסיעה שלו מסמלת את שמו, אני מול שאר העולם, אני בעבר אחד, ושאר העולם בעבר השני.
אברהם, אבי האומה היהודית , ואביהם של שתי הדתות האחרות שהתפצלו מהיהדות, אברהם, גדול המאמינים, הראשון שהכיר בשם, הראשון שידע שאת ציווי השם יש להנחיל לכלל העולם, הבין שאת
מלאכת הקודש שלו הוא לא יוכל לעשות במקום בו נולד בו גדל , בו חי והתחנך, לא ולא, את מלאכת הקודש של הכרת האנושות בשם יכול אברהם לעשות רק במקום אחד, מקודש, מקום בו ייווצר עם ישראל, בארץ ישראל.
ואת המלאכה הקשה הזו והבלתי נתפסת כמעט, הראשונית , יכול אברהם לעשות רק עם יש לו עזר כנגדו, רק עם אישה כמו שרה, שיופיה החיצוני מתחרה ביופייה הפנימי, שנאמנותה לאברהם ולדרכו היא מוחלטת וללא סייג, רק איתה , יכול אברהם לצאת לדרך הארוכה, לא כל בן משפחה מתאים לדרך ארוכה וקשה זו , של הכרת השם, ואכן, משהבחין אברהם כי לוט לא עומד בתכונות הנדרשות ממנו, למרות היותו בן אחיו, הוא נפרד ממנו, וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל-לוֹט הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי: אִם-הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה, וְאִם-הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה, בראשית י"ג פסוק י.
אומנם לוט משפחה הוא, אך תכונות איכותיות כנראה אין בו . ואכן לוט נושא רגליו למקום המתאים לו, וַיִּבְחַר-לוֹ לוֹט,...וַיֶּאֱהַל, עַד-סְדֹם. וְאַנְשֵׁי סְדֹם, רָעִים וְחַטָּאִים, לַיהוָה, מְאֹד , פסוק יג .
תכונותיו של אברהם , שנתנסה בעשרה ניסיונות .רק מתעצמים מניסיון לניסיון, הוא לא נשבר, להיפך, העוצמה הטמונה בו קורנת לכל עבר ומשפיעה על כל הסובבים אותו. ומכאן דרכו אל בניית האומה היהודית , והכרת השם לכלל האנושות.
ויהי רצון שנדע, כולנו, לזכות ולו במעט מתכונותיו של אברהם אבינו, ולהמשיך ליישב את ארצינו הקדושה תוך קיום הבטחת השם לאברהם כִּי אֶת-כָּל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-אַתָּה רֹאֶה, לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֲךָ, עַד-עוֹלָם.