|   15:07:40
דלג
  עדי פלאוט  
מנכ"ל קבוצת קומליין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

כשהעסק גדל, הכל גדל

כשעסק בתהליך צמיחה המנכ"ל עסוק במשך שעות רבות בביסוס העסק המנכ"ל שרצה התרחבות לא מייצר כעת הכנסה ישירה באותו סכום כמו קודם, כתוצאה מכך משכורתו צונחת למצב בו הוא לא מסוגל לקיים את עצמו וכמובן גם לא את העסק מלכוד 22? לא בדיוק ברור שהבעיה היא בתמחור מודל חדש שישיג שתי מטרות: גם לכסות הוצאות וגם להגיע למחיר שהלקוחות יסכימו עדיין לשלם המאמר מתאר איך עושים את זה בקלות ובפשטות
14/10/2010  |   עדי פלאוט   |   כתבות   |   תגובות
כמה צריך להשקיע? [צילום: פלאש 90]

כשבעל עסק עובד שעות ארוכות ומגיע לתקרה האישית שלו, הוא מבין שהגיע לצומת - לשלב שבו הוא צריך להחליט אם להתרחב או להישאר במתכונת מוכרת ומצומצמת של היקף עבודה. האם לבסס את כל העסק על עבודתו של אדם אחד או על עבודת צוות קבוע ומצומצם מאד שכבר הוכיח את עצמו, או לחילופין, האם לעשות קפיצת מדרגה, להרחיב את היקף העבודה ולגייס עובדים נוספים.

הדילמה הופכת מורכבת יותר משום שכאשר עסק מתרחב, לפתע צצות עלויות חדשות כמו הוצאות שיווק, קידום, מימון עובדים, הגדלת שטחים, משאבים ועוד, הוצאות שבלעדיהן לא תתכן התרחבות. ואז, מסתבר שהתמחור הקודם, שהיה מבוסס על סדר גודל שונה של הוצאות, לא מאפשר לעסק עצמו להתרחב כי מי ישלם את העלויות החדשות? כל עוד העסק קטן, כמות לקוחות מסוימת מספיקה להתקיימותו. אבל בזמן צמיחה, בעל העסק צריך להזרים לעסק כמות כפולה של לקוחות, והוא צריך לעשות את זה בזריזות על-מנת לא להיכנס להפסדים, ממש בבת אחת - מעכשיו לעכשיו. התשובה לכך נראית פשוטה - המנכ"ל יגביר את השיווק ואף ייצא לפגישות מכירה. מה הבעיה?

אבל מסתבר שכאשר זה נעשה, המנכ"ל מוצא את עצמו משקיע לפתע זמן רב בנושאים שלא עסק בהם בעבר. עכשיו הוא נדרש להקדיש המון שעות לביסוס מנגנון שיווק, ועוד שעות לפגישות מכירה ואם זה לא מספיק מתווספות שעות ארוכות במנהלה והכשרה (עקב הרחבת סל השירותים ומצבת העובדים). כל זה נעשה תוך כדי שמירה על איכות השירות ללקוחות הקיימים, כמובן. המנכ"ל, שרצה התרחבות, לא מייצר כעת הכנסה ישירה באותו סכום כמו קודם. כתוצאה מכך, משכורתו צונחת למצב בו הוא לא מסוגל לקיים את עצמו וכמובן גם לא את העסק. מלכוד 22?

עדי פלאוט, מנכ"ל קבוצת קומליין ויועץ עסקי: "ברור שהבעיה במצב כזה היא בתמחור, אבל לא קל לקבוע מודל חדש שישיג שתי מטרות מנוגדות. מצד אחד חייבים לקחת בחשבון בזמן התמחור את כל הנתונים האפשריים - וזה עלול לייקר את העלות הסופית ללקוח. מצד שני - חייבים למנוע מהמחיר לקפוץ לגובה כזה שהלקוחות לא יסכימו לשלם אותו. במילים אחרות האתגר הוא למצוא את שביל הזהב".

יש מספר דרכים לחשב את הדברים. כדאי להתחיל מניתוח המרכיבים העיקריים של מחיר שעת עובד אחד, זהו נתון שקל יחסית לעבוד איתו. הנה דוגמה:

1. עלות המעסיק - הימנעו מחישובי נטו או ברוטו, כי זה לא מעניין בתמחור - הגדירו את העלות האמיתית בטווח הארוך של העובד. ככלל, אם עובד נמצא בין משכורת מינימום ל-15,000 ברוטו ללא רכב, ומתוכנן שיישאר שנים בעסק, אפשר להפעיל כלל אצבע שאומר שעלות המעסיק היא 32% מעל הברוטו.

2. תקורה ישירה של העובד לשעת יצור - חישוב עלות חלקו של העובד בכיסוי עלויות המשרד (שטח, חשמל, ארנונה, וכל יתר התשתיות). המשוואה מחלקת את סכום התקורות הכולל בסכום שעות הייצור הכולל של כל העובדים והמנכ"ל גם יחד (לא שעות מנהלה, רק שעות תפוקה אמיתיות). כעת ניתן להעמיס את התקורה בצורה הולמת לכל שעת ייצור.

3. תקורות תפעוליות לשעת יצור - חישוב ההוצאות התפעוליות של עסק (אמצעי תקשורת, תפעול המחשוב, רו"ח, הנהלת חשבונות וכו') ביחס למספר שעות היצור המסופקות ללקוח.

4. תקורה ניהולית לשעת יצור - הגדר כמה שעות משקיע מנהל הפעילות בהכוונה והדרכה (ישיבות צוות, הכוונה על לקוח מסוים וכו') של העובדים, ביחס למספר שעות היצור של כל העובדים יחד.

5. תקורה מנהלתית לשעת יצור של העובד - לעובד יש שעות עבודה שאינן שעות יצור - הוא משתתף בישיבות צוות, הדרכות וכדומה ולפעמים מבצע מטלות מנהלתיות כמו ללכת לדואר או לבנק וכדומה. בצעד זה נבצע הערכה של כמה שעות יצור הוא ייתן ביחס למשרה שלו. נניח שהוא עובד משרה מלאה (183 שעות) אבל נותן רק 153 שעות יצור לחיוב הלקוח - מישהו צריך לשלם את 30 שעות המנהלה הללו. ואין מנוס מלהעמיס זאת בתמחיר על הלקוח.

6. תקורת שיווק - זהו אומנם הסעיף האחרון אבל החשוב מכולם ליצירת התרחבות. כמה באמת העסק צריך להשקיע על-מנת להתרחב? מה בעצם תקציב השיווק שלו?

חוץ מאמצעים הנדרשים לשיווק כגון אתר, עלונים וחומרים שיווקים אחרים, התקציב כולל את שעות העבודה של המנכ"ל המוקדשות לשיווק ומכירות, שצריכות להיות ממומנות ממקום כלשהו. סכום זה מחולק למספר שעות היצור של כל העובדים שמספקים שירות.

בחישוב זה חסרים רכיבים חשובים והמרכזי מביניהם הוא רווח. לצורך העניין נניח שהעסק נמצא בשלב שבו תקציב ההתרחבות גדול מאוד יחסית, ולכן בעתיד הוא יקטן, והשארית שתיווצר תיתן מענה לרכיבים אלו ובכללם הרווח.

להמחשה, הנה חישוב מספרי שימחיש את העניין:

העובד מקבל 40 שקל לשעה עלות מעסיק (בערך 27-28 נטו לשעה).

התקורה הישירה והתקורה התפעולית עומדות ביחד על 15 שקל לשעת יצור.

התקורה הניהולית עומדת על 25 שקל לשעת יצור.

התקורה המנהלתית על 15 שקל לשעת יצור.

ותקורת השיווק על 25 שקל לשעת יצור.

ביחד זה מגיע ל-120 שקל לשעת יצור - מחיר הגיוני בהחלט לשירות שניתן על-ידי החברה ואין ספק שלקוחות יהיו מוכנים לשלמו. זה המחיר המינימלי, שמתחתיו לא ניתן יהיה להתרחב כלל - וזהו שביל הזהב לעסק זה.

חשוב לציין כי חישוב זה עוזר גם לעסקים שאינם מוכרים "שעות עבודה" מכיוון שהוא תמיד מצביע על מחיר המינימום שיש להכניס ממכירת השירותים (ואם מדובר בסחורה מוחשית יש להוסיף אותה לחישוב).

עדי פלאוט מסכם: "כעת, המנכ"ל יכול למכור במחירים גבוהים יותר ולהתחיל לבסס רווח או להישאר בתמחור המינימום ולדעת שכל הוצאה מכוסה, ושהוא לא נפגע כתוצאה מההתרחבות".

עדי פלאוט, הוא מנכ"ל ובעלים של קבוצת קומליין - חברת אחזקות וניהול עסקי הפועלת משנת 2004.
תאריך:  14/10/2010   |   עודכן:  14/10/2010
עדי פלאוט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר דניאל שינהר, רופא ילדים בכיר ומנהל פורום רפואת ילדים באתר doctors מסביר כי בעונת המעבר אנשים רבים סובלים מאלרגיה, תופעה המתבטאת באופנים רבים ויכולה להופיע בכל גיל וגורמת לאי נוחות ניכרת. לרוב היא אינה מסכנת חיים, אך גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים ולצריכת כמויות רבות של תרופות וטיפולים.
14/10/2010  |  ד"ר דניאל שינהר  |   כתבות
עשרות שנים, מדי יום שישי, נוטל פרופ' אדם זרטל את תרמילו ואת קביו ומהלך בלבה של ארץ ישראל ביחד עם צוותו, סורק מטר אחר מטר, מעמק יזרעאל בצפון עד קו יריחו-תל אביב בדרום, ומנהר הירדן במזרח ועד השרון במערב - כל אזור השומרון, נחלתם המקראית של שבטי מנשה ו(חלק מ)אפרים. אין עוד ארכיאולוג בעולם שעושה עבודה רגלית בהיקף כזה.
14/10/2010  |  דרור אידר  |   כתבות
לפני עשר שנים איל קיציס וטל פרידמן היו הצמד הכי בוער בטלוויזיה. הם היו פרועים, רעים, שנונים, חובבנים, מאוד מאוד מצחיקים ונדף מהם ריח נעורים ובנזין שאיים להצית את המדינה. ואז קרה להם הדבר הכי גרוע שיכול לקרות. הם הצליחו.
14/10/2010  |  מורן שריר  |   כתבות
לאחרונה עסקה התקשורת באינטנסיביות בתולעת המחשב סטוקסנט (stuxnet), שהתגלתה במחשבי הכור האירני בבושהר. למרות שעובדה זו כשלעצמה הייתה חדשה מעניינת, הסיפור הפך לפיקנטי עוד יותר עם פרסומים לפיהם יחידת מודיעין מיוחדת של ישראל היא זו שפרצה למחשבי הכור הגרעיני. אבל הגארדיאן (Guardian) הבריטי הרגיע את הדמיון המשתולל של כולנו, כשפרסם ב-24.9.10 ציטוט מתון של אלן בנטלי, סמנכ"ל בכיר בחברת האבטחה "לומנשן": "קשה מאוד להוכיח ב-100% מי יצר את התוכנה המזיקה, אלא אם כן ניתן לאסוף עדויות מהמחשב המסוים שעליו הוא נוצר, או אם מישהו יודה בזה". כך או אחרת, בעקבות הפרסום המרעיש התפתח דיון ער בעניין התולעת הספציפית, שכוונה והגיעה עד לכור הגרעיני באירן, ובעניין אבטחת מחשבים בכלל.
14/10/2010  |  ענת פרסמן  |   כתבות
שנה חדשה צועדת על בהונות, ואנו מסיירים במחוזות ילדותנו בירושלים, משוטטים בשכונת מחנה יהודה, נוגעים בשער האליאנס, נפעמים משעון הצל ובית הכנסת "זוהרי חמה" - וזוכרים ירושלים של רוח: ירושלים של אמונה וערכים נשגבים. הרגליים לוקחות אל שבילי הקסם, השפתיים לוחשות תפילה לזכר אותם ימים. היכן נעלם אותו עולם תמים, אותו מעיין של מים טהורים, מי הילדות הקסומים?
14/10/2010  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il