|   15:07:40
דלג
  מרטין שרמן  
מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

המורשת והמיתוס: מי מנציח ומי מעוות

לאורך השנים "נחטפה" "מורשת רבין" ועוותה על-מנת לשרת אינטרסים פוליטיים-מפלגתיים צרים שמרחק ניכר מפריד בינם לבין העמדות שבהן החזיק רבין עד סוף ימיו על כן חיוני שנהיה מודעים למהות דבריו האחרונים. קשה להעלות על הדעת התבטאות אחרת המשקפת באורח נאמן יותר את מה שניתן לראות כ"מורשתו"
29/10/2010  |   מרטין שרמן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
רבין. שלל את הנוסחה של שתי מדינות [צילום: סער יעקב/לע"מ]

אין זה דבר פחות ערך שרבין, אשר זמן קצר קודם לכן הוענק לו פרס נובל לשלום, שלל את נוסחת "שתי מדינות". בעיניו הישות הפלשתינית בהסדר הקבע "תהא... ישות שהיא פחות ממדינה והיא תנהל באופן עצמאי את חיי הפלשתינים הנתונים למרותה".

אין ספק כי הדרך בה בחר ראש הממשלה בנימין נתניהו לנסח את נאומו בכנסת ביום ד' האחרון לציון 15 שנה לרצח יצחק רבין, הייתה ראויה בהחלט. כי מה יכול להיות יאה יותר מציטוט מעיקרי דבריו האחרונים שנשא רבין מעל דוכן בית המחוקקים אל נבחרי העם? אולם למרבה הצער, לא השכיל נתניהו להבהיר בעוצמה מספקת מספר היבטים כבדי משקל הטעונים הבהרה אודות מה שמכונה "מורשת רבין". בכך הוחמצה הזדמנות ממלכתית נדירה לפזר את ערפל הכזבים וההטיות, העוטה "מורשת" זו, שכה נוצלה לרעה בעשור ומחצה האחרונים.

לאורך השנים "נחטפה" "מורשת רבין" ועוותה על-מנת לשרת אינטרסים פוליטיים-מפלגתיים צרים שמרחק ניכר מפריד בינם לבין העמדות שבהן החזיק רבין עד סוף ימיו. על כן חיוני שהציבור, בישראל ומחוצה לה, יהיה מודע למהות דבריו האחרונים. קשה להעלות על הדעת התבטאות אחרת המשקפת באורח נאמן יותר את מה שניתן לראות כ"מורשתו".

אולם, לא פחות מתוכן הנאום, חשוב גם להיזכר בעיתוי ובהקשר של דבריו. תאריך נאומו של רבין בכנסת היה ה-5 לאוקטובר 1955 - בדיוק חודש לפני הרצח. על כן, זו הייתה הפעם האחרונה שבה התבטא רבין פומבית בנושא הסדר הקבע עם הפלשתינים, והיתווה את העקרונות, שעליהם על ישראל לעמוד בתוקף. בוודאי יהיו מי שיטענו כי עם חלוף השנים, היה רבין מתאים את נוסחתו למציאות המשתנה. אולם אופיים של אותם שינויים משוערים נתון לספקולציה בלתי מבוססת, הן מצד חסידיו והן מצד מתנגדיו. בהקשר זה, ראוי לציין כי דעת אלה הסבורים כי רבין היה נוטש את עמדותיו של אז לטובת קו פחות ותרני, קיבלה לאחרונה חיזוק משמעותי בראיון עם בתו, דליה, שטענה כי "הרבה אנשים שהיו קרובים לאבא אמרו לי שערב הרצח הוא שקל... לעשות רוורס... [ו]לעצור את תהליך אוסלו, מפני שהטרור השתולל ברחובות וערפאת לא סיפק את הסחורה".

באשר להקשר, את נאומו נשא רבין לאחר שהוענק לו פרס נובל לשלום ולאחר שזכה לתהילה בינלאומית כלוחם אמיץ למען השלום. דבריו היו חלק מהדיון שבו ביקש את אישרור הכנסת להסכמי אוסלו ב'. יתירה מזו: בעת הצגתו, נחשב "חזון" אוסלו למרשם "יוני" רדיקלי, חסר תקדים בוויתורים הישראלים מרחיקי הלכת שהציע - מרשם כה מעורר מחלוקת שחולל פלצות בקרב רבים ופילג את העם לשני מחנות לעומתיים, שווים לערך בהיקפם.

סחורת אוסלו

להבנת העקרונות שהציג רבין בנאומו יש חשיבות מכרעת - שהרי זוהי ה"סחורה" ש"נמכרה" לציבור לגבי הסכמי אוסלו ומשמעותם, במיוחד נוכח העובדה שבעת אישרורם כמחצית האוכלוסיה החיה כיום טרם הגיעה לגיל מצוות, ולכן אין לה כל זיכרון אישי ממשי של ההתרחשויות באותם ימים גורליים, למעט הדיווחים המוטים והמטעים בכלי התקשורת בארץ ומחוצה לה.

אין זה דבר פחות ערך שרבין, אשר זמן קצר קודם לכן הוענק לו פרס נובל לשלום, שלל את הנוסחה של "שתי מדינות". בעיניו הישות הפלשתינית בהסדר הקבע "תהא... ישות שהיא פחות ממדינה והיא תנהל באופן עצמאי את חיי הפלשתינים הנתונים למרותה".

באשר לגבולות הקבע של המדינה היה רבין נחרץ: "גבולות מדינת ישראל לעת פתרון הקבע יהיו מעבר לקווים שהיו קיימים לפני מלחמת ששת הימים. לא נחזור לקווי ‎4 ביוני ‎1967".

אם כן, קביעתו לגבי מה שיש לכלול בתוך אותם גבולות קבע הייתה חד-משמעית. לדבריו, היו לפחות ארבעה גורמים, שאותם יש להבטיח: ירושלים מאוחדת בריבונית ישראלית כבירת המדינה; עמק הירדן כגבול הביטחון של מדינת ישראל; הכנסת התנחלויות קיימות המצויות מעבר ל"קו הירוק" לשטחה הריבוני של ישראל; הקמת גושי התנחלות חדשים מעבר ל"קו הירוק", כדוגמת אלה שהוחרבו מאוחר יותר ב"הינתקות" מרצועת עזה.

כך תיאר רבין בנאומו את השינויים בגבולות 1967 שדרש: "ואלה הם עיקרי השינויים - לא כולם - כפי שאנו רואים אותם ורוצים אותם בפתרון הקבע: בראש ובראשונה ירושלים המאוחדת, שתכלול גם את מעלה אדומים וגם את גבעת-זאב, כבירת ישראל, בריבונות ישראל... גבול הביטחון להגנת מדינת ישראל יוצב בבקעת הירדן, בפירוש הנרחב ביותר של מושג זה".

"צירוף גוש-עציון, אפרת, בֵּיתָר ויישובים אחרים שרובם נמצאים באזור מזרחית למה שהיה 'הקו הירוק' לפני מלחמת ששת הימים".
"להקים גושי יישובים, והלוואי שהיו כמותם, כמו גוש קטיף, גם ביהודה ושומרון".

לא פחות משמעותית - בייחוד נוכח הסערה המתנהלת סביב "הקפאת הבנייה" - היא עמדתו של רבין בעניין הבנייה בהתנחלויות. כך הכריז בפני הציבור ובפני נבחריו: "התחייבנו בפני הכנסת שלא לעקור אף יישוב במסגרת הסדר הביניים, גם שלא להקפיא בנייה וגידול טבעי".

אלה היו דבריו האחרונים של רבין לאומה. אילולא הושכחו עיקריהם, היה נתניהו מוכתר כ"ממשיכו" של רבין ולא מוכפש כמי שזנח את "דרכו".

ישנם לקחים חשובים ממצב ביזארי זה. ראשית, על-אף שהעמדות שנקט רבין בזמנו נחשבו על-ידי רבים כוותרניות מדי, ועל-ידי אחרים כוותרניות מספיק כדי לזכותו בפרס הנובל, נסוגה ישראל מכל אחת מהן. שנית, למרות השחיקה הדרמטית בכל דרישותיה, עדיין מואשמת ישראל - לא על-ידי יריביה בלבד, אלא גם על-ידי אלה המתיימרים להיות ידידיה - בקשיחות יתירה ובחוסר פשרנות המכשילים, כביכול, את סיכויי הסדר. עדיין מופעלים עליה לחצים שתסכים לעוד ועוד ויתורים מרחיקי לכת יותר ויותר... וזאת, כזכור, לא כדי להגיע הסדר קבע עם פלשתינים, אלא רק על-מנת שאלה ייאותו להשתתף במשא-ומתן.

אין ספק כי מצב זה מעיד על תבוסה מוחלטת של ישראל בחזית הדיפלומטיה הציבורית, ומהווה כתב אישום חמור כלפי מי שמופקד על ניהולה.

אך מדאיגה אף יותר היא ההצטברות הבלתי מורגשת כמעט של סכנות שטומן בחובו אותו תהליך של כניעה מתמשך שהואץ בחמש עשרה השנים האחרונות. אולי הדרך הטובה ביותר להמחיש את משמעות הסכנות הללו היא באמצעות המשל על "הצפרדע והמים הרותחים" שהמשיל הסופר האמריקני דניאל קווין בספרו:

אם שמים צפרדע במים פושרים... היא תצוף עליהם ברוגע. כאשר מחממים את המים בהדרגה, היא תשקע לתוך מעין תרדמה, שלווה ובלתי מודעת לסכנה... ולאחר זמן קצר עם חיוך על פניה, וללא התנגדות, תתבשל למוות במים הרותחים.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרטין שרמן הוא מומחה למדע המדינה ובעל אתר www.martinsherman.org
תאריך:  29/10/2010   |   עודכן:  29/10/2010
מרטין שרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המורשת והמיתוס: מי מנציח ומי מעוות
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
30/10/10 10:33
2
במיוחד
30/10/10 15:11
3
אורה הכפולה
31/10/10 01:41
4
קורןנאוה טבריה
31/10/10 03:32
5
אורה הכפולה
31/10/10 12:30
 
קורןנאוה טבריה
31/10/10 18:42
6
יש להתעלם ממנו
31/10/10 15:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-20 באפריל 1799, במהלך הטלת המצור על עכו, סבר נפוליאון הראשון כי הוא מרוחק מהלך יום מירושלים, וצפה כי עם כיבושה, הוא יכריז על עצמאותה של מדינת היהודים. לפיכך, הוא חיבר הצהרה, בהנחה שהוא אכן יוכל להכריז ביום המחרת על המדינה היהודית, בירושלים. לרוע המזל (ואולי היה זה רצונו של האל) עצרו האנגלים התקדמותו של נפוליאון, שנאלץ לסגת. הצהרת נפוליאון לא הוכרזה מעולם, והיא המשיכה להיות גנוזה בארכיונים הצרפתים, ואיש אינו דן בה יותר.
29/10/2010  |  ציונה בודנסקי  |   מאמרים
צרפת כורעת תחת עול החובות המאיים לקבור את כלכלתה תחת הררי התחייבויות להטבות סוציאליות שאין להן כיסוי. הנשיא סרקוזי מנסה להקל במעט את נטל החובות המתקרב ל-2 טריליון דולר שהם כ-80 אחוז מן התל"ג הצרפתי. נוכח המציאות הקשה של אי-יכולת לעמוד בתשלומי הקצבאות והפנסיה, ביקש סרקוזי לשנות את החוק הקובע את גיל הפרישה ולהעלותו לגיל 62. צעד זה הוציא את האיגודים המקצועיים לרחובות והוביל לגל מהומות הרסני.
29/10/2010  |  בועז ארד-ארדר  |   מאמרים
נחמן פביאן מראיין את ד"ר ענת קורץ:
29/10/2010  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
גם אם יימנע לחלוטין מהשימוש במילה "אני", מסתכן משורר בפרסמו שיר לירי בחשיפת עצמו. ולכן לפני שהוא משחרר שיר לפרסום - עליו לבדוק שוב ושוב אם הצליח לבטא בשירו חוויה אישית, בלי שזו תצטייר בעיני הקורא כערטול פורנוגרפי של נפשו. השירה העמידה לרשות המשורר מנגנונים לשוניים בדוקים למדי להציג בעזרתם באופן מעודן, מרומז ומצועף גם חוויות אינטימיות ביותר. השימוש הנכון במנגנונים אלה מונע גלישה להתערטלות מוגזמת ומאפשר למשורר לקיים דיאלוג מכובד עם הקורא. ידגים זאת השיר החושפני "יקיצה", שתרצה אתר כללה בקובץ "בין סוף לבין סתיו" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1972), שהיה קובץ השירים השני והאחרון שהוציאה בחייה.
29/10/2010  |  יוסף אורן  |   מאמרים
עזאם אלאחמד, ראש סיעת פתח במועצה המחוקקת הפלשתינית, הכריז השבוע כי משלחת מטעם הארגון תגיע לדמשק כדי להיפגש עם נציגי תנועת חמאס, במטרה לסיים את הניסוח של הסכם הפיוס בין שתי התנועות. הוא מצפה כי במהלך השבועיים הקרובים יתקיים בקהיר טקס החתימה על ההסכם, ובכך, לדבריו, יגיע לסיומו פרק עגום בתולדות העם הפלשתיני. הוא הדגיש בראיון לתקשורת הפלשתינית כי מנהיגי הפתח רציניים בכוונותיהם לסיים את הסכסוך עם חמאס. במקביל הוא גם ציין שהמחלוקות בין הפתח ובין ההנהגה הסורית הסתיימו, וגם במישור היחסים בין ההנהגה של אש"ף ובין סוריה מסתדרים העניינים, לאחר ההתגוששות המילולית בין אבו-מאזן ובין נשיא סוריה שהתרחשה בוועידת הפסגה הערבית שהתכנסה בעיר סירט אשר בלוב. בשאר אלאסד האשים את אבו-מאזן כי הוא מתכונן לוויתורים פלשתיניים לישראל, שהם היו ונשארו צנינים בעיני ההנהגה הסורית, החוששת שאש"ף יוותר על זכות השיבה לישראל של הפליטים הפלשתיניים היושבים במחנות פליטים בסוריה, בלבנון ובירדן.
29/10/2010  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מה גרם לאנשים הרואים בעצמם מצביאים מהוללים, חכמים גדולים, נבונים נושאי פרסים, אסטרטגים בעלי חכמה רבה, להתנגד כל כך ו"להרוג" באיבו את החלום, את הציפייה, את הכמיהה של יהודים מגורשים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il