|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

לחם וקרקס

שליטי רומא העניקו להמונים "לחם ומשחקי-קרקס" כדי להסיח את דעתם מענייני המדינה. פרשות-השחיתות, הרודפות זו את זו, מהוות את משחקי הקרקס שלנו ועוזרות לתקשורת - ולציבור כולו - לדחוק הצידה את הנושאים המרכזיים של קיומנו: הכיבוש, חיסול סיכויי השלום, הרחבת ההתנחלויות, המצור המתמשך על עזה ועוד
31/10/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   סדום ועמורה   |   תגובות
מלהטטים לנו להטוטים ומבעירים לנו שריפות יש מאין על-מנת להסיט את השיח מן הנושאים החשובים והמהותיים באמת [יח"צ]

כריכת הספר "שפת השחיתות ותרבות המוסר הישראלית" מאת יוסי שיין

כל אחד יודע שפרשות-השחיתות תופסות לאחרונה מקום מרכזי בחיים הלאומיים. נשיא-המדינה לשעבר עומד לפני פסק-דין על האשמות של אונס, ראש-ממשלה לשעבר נחשד בקבלת שוחד בממדים גדולים, שר-אוצר לשעבר יושב בכלא, שר בכיר הורשע במעשה מגונה מפני שדחף את לשונו לפיה של קצינה...

הופתעתי מאוד כאשר הודיעו לי, בסוף 1976, שראש-הממשלה, יצחק רבין, מזמין אותי לפגישה אישית במעונו. הוא פתח לי את הדלת בעצמו, הגיש לי כוס ויסקי, מזג כוס גם לעצמו, ופתח בלי הקדמה: "תגיד לי, אורי, אתה החלטת לחסל את כל היונים במפלגת-העבודה?"

כמה שבועות לפני זה פתח "העולם הזה" בסדרת גילויים על מעשי השחיתות של הנגיד המיועד של בנק ישראל, אשר ידלין. ערב השיחה פתחנו בסדרה על חשדות למעשי שחיתות של שר השיכון, אברהם עופר. שניהם היו מראשי מחנה ה"יונים" במפלגה.

עניתי שאינני יכול, למרבה הצער, להעניק חסינות לפוליטיקאים מושחתים, גם כשעמדותיהם הפוליטיות קרובות לשלי. דעות לחוד ושחיתות לחוד.

סיפרתי על כך השבוע בדיון על השחיתות שנערך באוניברסיטת תל אביב, עם הופעת ספרו של פרופסור יוסי שיין על "שפת השחיתות". לדיון הוזמן צוות מעורב מאוד. היו בו שני שרי-משפטים לשעבר - יוסי ביילין, מנהיג "יוזמת ז'נבה", ודניאל פרידמן, שהתקפות-המחץ שלו על בית-המשפט העליון עוררו בשעתו התנגדות עזה; ידידיה שטרן, הוגה-דעות דתי-לאומי המטיף להבנה עם החילוניים; והאלוף (במיל.) יצחק בן-ישראל, איש חיל-האוויר וסוכנות החלל הישראלית, ח"כ בכנסת הקודמת מטעם "קדימה". עלי אמר המנחה שייסדתי את העיתונות החוקרת וחשפתי פרשות-שחיתות שזעזעו את המדינה.

פרופסור שיין תקף בחריפות את חושפי-השחיתות, ובכללם השופטים, השוטרים והפרקליטים. הוא טען שהם מסכנים את הדמוקרטיה הישראלית וחותרים תחת החוסן הלאומי. צמד-מילים זה - "חוסן לאומי" - אופייני אצלנו לימין. ואכן, כל אחד יודע שפרשות-השחיתות תופסות לאחרונה מקום מרכזי בחיים הלאומיים. נשיא-המדינה לשעבר עומד לפני פסק-דין על האשמות של אונס, ראש-ממשלה לשעבר נחשד בקבלת שוחד בממדים גדולים, שר-אוצר לשעבר יושב בכלא, שר בכיר הורשע במעשה מגונה מפני שדחף את לשונו לפיה של קצינה (זה היה ביום שהממשלה החליטה על פתיחת מלחמת-לבנון השנייה), שר-החוץ נתון בחקירה כבר שנים, וארוכה רשימת הפוליטיקאים, הפקידים הבכירים והקצינים הנמצאים בשלבים שונים של חקירה ומשפט.

ממיאוס לפשיזם

לא הדיבור על השחיתות הורס את הדמוקרטיה, אלא השחיתות עצמה. אי-אפשר לטאטא את השחיתות אל מתחת לשטיח לאורך זמן. גם אילו הפסיקה התקשורת לחגוג סביבה, היו השמועות עליה פושטות בציבור ומגבירות עוד יותר את אי-האמון בשלטון

גם בשנים שבהן ערכתי את ה"עולם הזה" וניהלנו את המערכה נגד השחיתות השלטונית, הייתי מודע לסכנה הטמונה במערכה זו. לא פעם הוטרדתי על-ידי המחשבה שבחושפנו את המעשים העקומים של פוליטיקאים מושחתים, האם איננו גורמים לציבור למאוס בכל הפוליטיקאים, ובפוליטיקה עצמה? האם איננו עוזרים ליצור אווירה של "כולם מושחתים" ולכרות תהום בין הציבור לפוליטיקה?

אם הפוליטיקה מעלה צחנה, אנשים טובים לא יבחרו בקריירה פוליטית. הפוליטיקה כולה תופקר בידי מעוטי-כישרון וירודי-אינטליגנציה, בעלי רמה מוסרית נמוכה ואף יסודות פליליים. עכשיו זה כבר ניכר היטב בכנסת.

המיאוס בפוליטיקה ובפוליטיקאים עלול לסלול את הדרך לפשיזם. כל התנועות הפשיסטיות בעולם מנצלות את הבוז לפוליטיקאים כדי לעורר בציבור געגועים ל"איש חזק", שיסלק את המנוולים ו"יעשה סדר". כל זה עלול להוביל למסקנה שיש לזנוח את המאבק בשחיתות, ובמיוחד את הדיבור עליה. אך זוהי מסקנה מסוכנת מאוד.

חברה המעניקה חסינות למנהיגים מושחתים כורה קבר לעצמה. הרפובליקה הרומאית נרקבה מבפנים וקרסה. כך קרה למדינות רבות מאז, וגם בדורנו. לא הדיבור על השחיתות הורס את הדמוקרטיה, אלא השחיתות עצמה. אי-אפשר לטאטא את השחיתות אל מתחת לשטיח לאורך זמן. גם אילו הפסיקה התקשורת לחגוג סביבה, היו השמועות עליה פושטות בציבור ומגבירות עוד יותר את אי-האמון בשלטון.

כאשר השרים מאיישים את העמדות הבכירות בשירות המדינה בפרוטקציונרים מפלגתיים או בקרוביהם, ניהול ענייני המדינה וחלוקת כספי הציבור נמסרים בידי אנשים בלתי-מוכשרים ו/או בלתי-הגונים. הטובים והמוכשרים נדחקים על-ידי "מינויים פוליטיים". כאשר פוליטיקאים נקנים - פשוטו כמשמעו - על-ידי הטייקונים, הם נאלצים לפעול לטובתם, בניגוד לאינטרס הציבורי. איכות המנהיגים יורדת - והמנהיגים הירודים יקבעו את גורלנו לחיים ולמוות, לשלום או למלחמה.

אין זו בעיה ישראלית בלבד. השחיתות שולטת במדינות רבות. יש הטוענים שארצות-הברית מושחתת מישראל. זה עתה פתח בית המשפט העליון שם את הפתח לרווחה, כאשר איפשר לבעלי-ההון הגדולים לקנות פוליטיקאים כמעט בגלוי. אומנם, שלא כמו אצלנו, פוליטיקאי אמריקני הנתפס בקלקלתו עף החוצה (זכורים דבריו בני-האלמוות של סגן-הנשיא המושחת, ספירו אגניו: "הממזרים שינו את הכללים ושכחו לספר לי").

המאבק בכיבוש והמאבק בשחיתות אינם סותרים זה את זה. להפך, הם משלימים זה את זה. הכיבוש הורס את אמות-המידה המוסריות שלנו. ציבור המאבד את הרתיעה מפני האכזריות היומיומית בשטחים הכבושים, מאבד גם את החסינות מפני שחיתות. הכיבוש הוא מחלה ממארת, השחיתות היא רק כאב-שיניים. אבל כאשר השיניים כואבות, קשה לטפל גם במחלה.

שחיתויות החוצה!

הספר של שיין אינו מטפל בפרשות עצמן. הוא מתמקד במקום שהן תופסות בשיח הציבורי. לדעתו, צריך להוריד אותן מהכותרות ולהרחיק אותן ממרכז הבמה. לטענות שלו יש במה להיאחז. בכותרות הראשיות תופסים גילויי השחיתות לא פעם את המקום שהיה צריך להיות מיועד לנושאים שיכריעו את עתידנו. ניקח, לדוגמה, שתי פרשות אקטואליות.

פרשה א': ועדת הכנסת קיבלה הצעת-חוק המאפשרת ל"ועדות הקבלה" של ישובים קהילתיים, המונות עד 500 משפחות, למנוע את קבלתם של מועמדים שאינם מוצאים חן בעיניהם. החוק, שיתקבל רשמית בימים הקרובים, בא לעקוף את פסק-הדין של בית המשפט העליון, שלפיו הסירוב לקבל ערבים ליישובים אלה הוא בלתי-חוקי. נוסח החוק הוא מלאכת-מחשבת של לוליינות מילולית, כדי להימנע מאזכור המילה "ערבי". אבל הכוונה ברורה לכל. לפי המחקר של עמותת עדאלה, 695 היישובים שהחוק חל עליהם תופסים את מרבית האדמות השייכות למדינה (שחלקן הגדול הופקעו מידי הציבור הערבי מאז קום המדינה). באף אחד מהם אין תושב ערבי.

זהו סיפור של אפרטהייד גלוי, מן הסוג שהיה נהוג בארצות-הברית נגד יהודים ושחורים. שם עבר מהעולם לפני 50 שנה. הוא נוגע לעצם מהותה של מדינת-ישראל. הוא הופך את בעיית קיומם של 20% מאזרחי המדינה לפצצת-זמן.

לא מכבר הכריז הרב הראשי של צפת, שהוא פקיד ממשלתי, שמכירה או השכרה של דירות לערבים היא חטא. לפני 1948, צפת הייתה עיר מעורבת, עם רוב ערבי. אבו-מאזן נולד שם. שלשום הכריז גם הרב עובדיה יוסף, האורים ותומים של מאות אלפי יהודים מזרחיים, שמכירת אדמה ל"נוכרים" - כלומר, לערבים שחיו בארץ 1,300 שנים לפני שהרב עובדיה בא הנה - אסורה בהחלט.

פרשה ב': קצין בכיר הפיץ מסמך, והתיימר לתאר מזימה של הרמטכ"ל הבא (יואב גלנט) להשחיר את פני הרמטכ"ל הנוכחי (גבי אשכנזי). המסמך מזויף, וסימנים רבים מעידים שמקורו בסביבת הרמטכ"ל אשכנזי. מסתבר שהקצין הזייפן הוא ידיד של אשכנזי ושל אשתו. עכשיו חוקר מבקר-המדינה את הפרשה. פרשה עסיסית, לכל הדעות. אינטריגות בצמרת הצבא.

איך סוקרו שתי הפרשות בתקשורת? פרשת ועדות-הקבלה הוזכרה פעם-פעמיים. פרשת "מסמך גלנט" מככבת בתקשורת זה חודשים, והחגיגה רק מתחילה. אין ספק שפרשות השחיתות הגדולות עוזרות לתקשורת - ולציבור כולו - לדחוק הצידה את הנושאים המרכזיים של קיומנו: הכיבוש, חיסול סיכויי השלום, הרחבת ההתנחלויות, המצור המתמשך על עזה, החוקים הגזעניים נגד המיעוט הערבי בישראל, כל הסכנות הנובעות מהמשך המלחמה בת 130 השנים בינינו לבין הפלשתינים.

הציבור אינו רוצה לשמוע על זה. הוא רוצה שכל העניינים האלה יעופו מהעיניים ושיניחו לנו ליהנות מחיינו. זהו תרגיל לאומי של אסקפיזם. הרבה יותר נוח לעסוק במסמך מזויף המונח בכספת של אשכנזי, מאשר בפשעי-המלחמה שבוצעו במהלך מבצע "עופרת יצוקה", שעליו פיקד אשכנזי. הרבה יותר נעים להסתלבט על העניינים האישיים של מנהיגינו הנתפסים בקלקלתם: העובדת הפיליפינית הבלתי-חוקית שהועסקה בבית ברק, הרמאות של כרטיסי-הטיסה של אהוד אולמרט, הלשון הארוכה של חיים רמון, השוחד שקיבלו אנשי הצמרת בירושלים כדי לאפשר את הקמת בניין המפלצת במרכז העיר. שליטי רומא העניקו להמונים panem et circensis (לחם ומשחקי-קרקס), כדי להסיח את דעתם מענייני המדינה. פרשות-השחיתות, הרודפות זו את זו, מהוות את משחקי הקרקס שלנו.

תאריך:  31/10/2010   |   עודכן:  31/10/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לחם וקרקס
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע.ג4
31/10/10 15:08
2
אלישמע
31/10/10 16:05
 
RANNI
2/11/10 18:22
3
איש עצוב
31/10/10 17:21
4
אליהו חיים
31/10/10 17:44
5
עיתון העולם הזה
31/10/10 18:30
 
RANNI
2/11/10 18:30
6
מטאטא
31/10/10 19:03
 
צנחן
1/11/10 00:45
 
אליהו חיים
1/11/10 12:37
 
RANNI
2/11/10 18:36
7
אורה הכפולה
1/11/10 00:47
8
חוסיין אובמה
1/11/10 16:51
9
בלייר פורטנוי
2/11/10 09:47
10
פלא יועץ
3/11/10 12:38
11
עובדיה
12/11/10 09:37
12
מנחם גדות
30/11/10 19:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גולדה, כרגיל, הייתה מזועזעת. היא לא הבינה מה קרה לעיתונות הישראלית: המלחמה בקושי הסתיימה, עם ישראל קובר את חלליו הרבים, והעיתונות כבר מחפשת את האשמים למחדל. "הרצון הזה לחפש מישהו שצריך להוריד לו את הראש - בין אם יש כזה או לאו - העיקר שקודם כל יעוף ראשו של מישהו... וכל זה עוד לפני שהוכח משהו", הטיחה ראש הממשלה גולדה מאיר בעורכי העיתונים.
31/10/2010  |  רפי מן  |   מאמרים
חלקינו רק מחכים לקור, לאוויר הצח ולריח האדמה אחרי הגשם, בעוד חלקינו מתכוננים להשתחל למערה הקרובה ולצאת ממנה רק לקראת פסח.
באביב 2004, בעת הרכבת עצי פרי בגן של אתר השמחות "שביל בגן", בחצר קיבוץ עין החורש, הבחנתי בעוף מוזר החולף במהירות מעל בתי המלאכה של הקיבוץ. מעופו היה מסורבל אך תוקפני, הוא היה לבן בוהק והזכיר בצורתו עורבני. החברים שישבו בשולחן הצל צחקו כשאמרתי להם שלא אתפלא אם זה היה עורבני-אלבינו, כלומר עורבני לבקן, ללא ארבעת צבעיו הרגילים. זה לא ייתכן, ראית יונה או אנפה או אפילו שחף מתאחר - כולם לבנים - אך אין דבר כזה "עורבני לבקן"!
31/10/2010  |  אלישע פורת  |   מאמרים
מבוא
31/10/2010  |  גיורא איילנד  |   מאמרים
זה נכון שנושא התזונה הוא נושא חשוב המטריד הורים רבים. זה גורם להורים רבים למצוא עצמם נכנעים פעמים רבות לתכתיבי מזון לא בריאים של הילדים כמו חטיפים, מנות מוכנות, ממתקים, שתייה מתוקה וכדומה בניסיון לחסוך זמן וויכוחים מייאשים. עם זאת, חשוב לזכור כי מצב שכזה חוסך לכם מצד אחד חמש דקות של לחץ בבוקר, אך מצד שני, מונעים מילדיכם בריאות וחינוך להרגלי אכילה נכונים בטווח הארוך.
31/10/2010  |  שרה שטרן-קטיעי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il