|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

טורקיה של ה-AKP ויחסיה עם ישראל

אין ספק שיחסים טובים עם טורקיה הם אינטרס ישראלי ברור, אך רב המרחק בין שאיפה זו לבין הראיה הנפוצה בקרב חוגי הערכה ומדיניות בישראל, הרואה ביחסים אלה צורך חיוני שאסור לסכנו
21/11/2010  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
טורקיה. צמיחה כלכלית חסרת-תקדים [צילום: AP]

בשנה האחרונה הִרְבְּתָה קהיליית ההערכה בעולם לעסוק במתרחש בטורקיה, ואף בישראל עסקו בכך, תוך הדגשת השינוי שחל ביחסי שתי המדינות. הסקירה הנוכחית מבקשת להשלים את הפער החברתי-תרבותי בניתוחים המדיניים-פוליטיים שהוצעו, ולהביא בפני הקוראים נקודת מבט שעיקרה פנים-טורקי. (ראה/י כאן סקירה מפורטת הכוללת גם המלצות למדיניות ישראלית מול אנקרה).

אין חולק על כך שמעמדה המחוזק של טורקיה ניבנה במהלך העשור האחרון, וכי הוא נתמך במידה רבה על-ידי צמיחה כלכלית חסרת תקדים ומרשימה ביותר בקנה מידה עולמי. תהליך עיור מואץ ומסיבי בעשור וחצי האחרונים מחולל תהליכי מודרניזציה חברתיים-תרבותיים וכלכליים, המעלים את רמת ההשכלה, את רמת ההשתתפות בחיי הכלכלה, ולא פחות משמעותי - את רמת ההשתתפות בחיים הפוליטיים. תהליכים אלה גרמו למהפך הפוליטי שהעלה בנובמבר 2002 את ה-AKP לשלטון. תחת ממשלת ארדואן-גוּל נמשכה ביתר שאת הצמיחה הכלכלית, בעיקר - אך לא רק - בתחומי הבניין (היקף גדול בטורקיה ובחו"ל: שדות תעופה, כבישים, גשרים, מבני ציבור, ותשתיות) והייצור (טקסטיל, חומרי גלם, וסחורות חקלאיות), פחות מדע וטכנולוגיה. התרסקותה של המערכת הפוליטית הכֶּמָאליסְטית, על מפלגותיה הישנות, המפוצלות והמושחתות סייע לארדואן לזכות בתמיכת האליטות הישנות, אשר חדלו לראות ב-AKP איום על חילוניותה של הרפובליקה, אלא סיכוי לבער את השחיתות השלטונית.

בקדנציה השנייה (מ-2007), ללא צורך בשותפים קואליציונים, פנתה ממשלת ה-AKP למהלכים רחבי היקף בזירות הפנים והחוץ במטרה להביא לשינוי מהותי באופיה של מדינת הלאום הכֶּמָאליסְטית. עיקר מדיניות "הַהִפָּתְחוּת הדמוקרטית" כּוּוָן לענייני פנים בוערים ולמיצוב מחודש של טורקיה במישור הבינלאומי והאזורי. בראשית הקדנציה, נשענה ה-AKP על תמיכה ציבורית רחבה, ייצבה את המערכת הפוליטית, ופעלה להרחיק אפשרות של התערבות הצבא בפוליטיקה. אך משלהי 2008 החלה הממשלה במהלך שנועד לגבש "טורקיה חדשה" על-פי עיקרי השקפתה. מאז, גורם יישום המדיניות החדשה לציבור המשכיל והמודרניסטי להעריך מחדש את יחסו ל-AKP, כאשר סקרים מצביעים על החלשות התמיכה בה, עליית התמיכה במפלגות האופוזיציה מימין (MHP) ומשמאל (CHP), והתגברותה של הביקורת הציבורית כלפי מדיניות הממשלה. ימים יגידו אם אכן הולך ומתגבש איום ממשי על יכולתה של ה-AKP לנצח בבחירות המיועדות למחצית 2011. סביר להניח כי המפלגה תמשיך להיות הגדולה בפרלמנט הטורקי, אך עולה ומתחזקת האפשרות כי היא תזדקק לתמיכת מפלגה אחת נוספת לפחות, כדי להקים קואליציה. הפשרות הקשות שיִדָּרְשו לעשות במקרה כזה כל השותפים הפוטנציאליים עשויות לערער את היציבות הפוליטית ממנה נהנית טורקיה בשנים האחרונות.

חוסר הנחת הנוכחי מממשלת ה-AKP מוּנַע על-ידי: מדיניות הפנים (מול הכורדים, העָלֶוִים (Alevi), הצוענים והלא-מוסלמים); מדיניות החוץ ("אפס בעיות עם השכנים" מול המדינות הגובלות בטורקיה מכל עבריה, וכן מה שנראה כהתרחקות מבוקרת מהמערב והתקרבות ל"ציר הרשע"); ואישיותו המקטבת של ראש הממשלה. המשותף למרכיבי הפנים והחוץ של המדיניות החדשה הוא הרצון למנף את עוצמתה הכלכלית והגיאו-אסטרטגית של "טורקיה החדשה", כדי להביא לשינוי מהותי בהתנהלותה הפנימית והחיצונית ולהציע פתרונות לקונפליקטים חברתיים-פוליטיים וסכסוכים חיצוניים, שאורכם שנות דור ויותר. היחס לישראל נגזר מהמיצוב הטורקי החדש במזרח התיכון ואינו עומד כעיקרון מדיני בפני עצמו (ראו דיון מפורט בסקירה המלאה). ליבת ההתנגדות למדיניות הַהִפָּתחוּת נובעת מכך שהיא נתפשת כאיום על מיתוס "כור ההיתוך" הכמאליסטי ועל אחדות ושלמות "האומה הטורקית". במקביל, הפתיחה למזרח על חשבון המערב נתפשת כאיום על אופיה המודרני-מתקדם של הרפובליקה. עם זאת, בפועל, מתברר כי התהליך הפנימי "תקוע" עקב גמישותה המוגבלת של הממשלה, שאינה מגיעה לרף הציפיות המינימלי של המיעוטים אליהם כוונה ההִפָּתְחוּת. גורל דומה פוקד בחודשים האחרונים את מדיניות ה"אפס בעיות" בזירת החוץ, עד כדי כך שהולכת ומתקבעת האמירה הלגלגנית של מבקריה - "מדיניות ה'אפס בעיות' הניבה אפס תוצאות".

ממשלת ה-AKP נמצאת כיום לקראת היְשוֹרֶת האחרונה לפני בחירות 2011, והיא נדרשת עתה להתנעת התהליכים מחדש, צעד שיש בו סיכונים רבים, ואשר יזכה ללא ספק לביקורת נוקבת מצד האופוזיציה המתחזקת. זוהי גם שעת מבחן מנהיגותית לארדואן, וניתן אף לתהות: האם נהיה עדים ל"פירוק" (לא מוצהר) של הכֶּמָאליזם ולערעור יסודות מדינת הלאום הטורקית לנוכח התחזקותן של זהויות אתניות שדוכאו עד כה. התהליכים הללו מתרחשים תחת שלטון שמרני, ריכוזי ובעל נטיה איסלאמית, אשר ספק אם יוכל לעכל את הפלורליזם הדתי והדמוקרטי - המתבקש בהתמודדות מסוג זה.

באשר ליחסים עם ישראל, אין ספק שיחסים טובים עם טורקיה הם אינטרס ישראלי ברור, אך רב המרחק בין שאיפה זו לבין הראיה הנפוצה בקרב חוגי הערכה ומדיניות בישראל, הרואה ביחסים אלה צורך חיוני שאסור לסכנו. מצב היחסים בשנתיים האחרונות אינו עומד עוד במבחן המינימלי למה שפעם הוגדר כ"ברית אסטרטגית". ניוון המרכיב הביטחוני (הן התעשייתי והן הצבאי והמודיעיני), העדר שיתוף פעולה מדיני, הסלמת הרטוריקה האנטי-ישראלית, צמצום המגעים בין החברות האזרחיות, והאיום על היקף הסחר, כל אלה מבטאים מציאות עגומה ומוכרת. אין רגלים לטענה, כי המצב הנוכחי גורם לבידודה של ישראל או מגבירו. לכן, על ישראל לעשות מאמץ סביר כדי למנוע ניתוק יחסים רשמי, אולם אל לה לעשות כל מאמץ, ואין להעמיד בסכנה את הנכסים החשובים שעדיין יש לה בזירה הציבורית בטורקיה. מוטב שהממשלה לא תקבל את התכתיבים הטורקיים כתנאי להחזרת השגריר או להימנעות מגירוש שגרירנו מאנקרה. גם הורדת דרג היחסים, או אף ניתוקם המוחלט, אינם עניין שלא ניתן יהיה לתקנו עם השתנות התנאים, כפי שכבר ראינו בעבר. בכל מקרה, חשוב לקיים את הדיאלוג הפתוח בין הקבוצות בחברה המעוניינות בקשר הדוק עם הצד האחר, ויש גם כיום בטורקיה קבוצות חשובות ומשפיעות בעולם העסקים, בדיפלומטיה, בתקשורת, באקדמיה ובתרבות, שיש להן עניין רב בהגנה על המשך הקשרים עם ישראל ובהעמקתם.

לישראל דימוי עוצמתי בטורקיה ויש לשמור עליו כנכס אסטרטגי. בניגוד לטענת האַ-סימטריה כביכול שביחסי שתי המדינות, בשדה הכוח קובעים כללי ההדדיות, ויחסים שאינם נתפשים על-ידי שני הצדדים כמשרתים את שניהם לא יאריכו ימים גם אם ישראל תמשיך לגלות כושר ספיגה גבוה. גם כיום, עדיין יש לישראל אפשרויות לפעולה מושכלת ויעילה בזירה הטורקית. אומנם תחת ממשלת ה-AKP קיים סיכוי קלוש לשיפור היחסים, אך יש בכל זאת לפעול כדי למָקְסֶם את מה שישראל מעוניינת לקבל מטורקיה גם במצב הנוכחי, ולא לשְׁחוֹק נכסים מוחשיים ובלתי מוחשיים שעדיין קיימים; זאת, כדי שיעמדו לעת חילופי שלטון באנקרה, דבר שבוא יבוא, גם אם כרגע סבירותו ל-2011 אינה מאד גבוהה. יש לשמר נכסים אלה (מסחריים, תרבותיים, אקדמיים, דיפלומטיים) על בסיס של היענות קונסטרוקטיבית ליוזמות טורקיות ולא על בסיס של חיזורים חסרי תוחלת שלא יניבו את ההדדיות הנדרשת במצב הנוכחי.

תאריך:  21/11/2010   |   עודכן:  22/11/2010
אהוד טולידאנו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טורקיה של ה-AKP ויחסיה עם ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי בן נון
22/11/10 02:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"וחוזרים הערב רב הללו להיות רועים על ישראל, ואנשי חיל ויראי חטא מסובבים מעיר לעיר ולא יחוננו, וכל חכמים ואנשי חיל ויראי חטא חיים בצער, בדוחק, ביגון - נחשבו ככלבים. ואלו ערב רב עשירים, בשלווה ובחדווה, בלי צער ויגון כלל, גזלנים, בעלי שוחד, שופטים וראשי העם" [הזוהר, תרגום, פרשת נשא, חלק ג, דף קכ"ו].
21/11/2010  |  ירון זכאי  |   מאמרים
חלפו קצת יותר משלושים שנים מאז נזף ראש הממשלה מנחם בגין בשגריר ארה"ב, סמואל לואיס, בהטיחו בו כי "ישראל איננה רפובליקת בננות". ממשלת נתניהו, מאז עלתה לשלטון עם קואליציה גאה של אנשי הימין הלאומי, מוכיחה בדין ודברים שהיא מנהלת עם וושינגטון, כי אכן הפכה את ישראל לרפובליקת בננות. אין לממשלת נתניהו אינטרסים לאומיים. סדר היום שלה נקבע רק על-פי מחיר האתנן.
21/11/2010  |  שלמה גזית  |   מאמרים
העיתונאי ארי שביט משול בדרך-כלל לאותו חלבן שבגמר החליבה בועט בדלי ושופך את החלב. כך הוא עושה כאשר במקרים רבים הוא מתחיל את מאמריו ב"עיתון לאנשים חושבים" (?) בטיעונים סבירים, אבל בהמשך חוזר לסורו, כלומר שוב חוזר על השקר הקבוע: "הכיבוש". למרות פגם לוגי זה בטיעוניו, בדרך-כלל הוא נשמע אלים פחות מחלק מעמיתיו באותו עיתון דל-תפוצה ועתיר-השפעה.
21/11/2010  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
על-רקע העימותים החוזרים ונשנים בציבור בנושא השירות בצה"ל, והחשש המתגבר העולה מדוחות ועדות החקירה המתפרסמים אחרי כל מבצע צבאי, חוזר מעת לעת הדיון בקושי של צה"ל לספק את הביטחון הנדרש באופן המקצועי הרצוי - מעורר סקר שפורסם בשבוע שעבר עניין מיוחד. בסקר, שנערך על-ידי מכון ירושלים לחקר שווקים ומכון דחף, נבחנו עמדות האוכלוסיה היהודית בישראל ביחס לשירות וניהול הצבא. הנשאלים חיוו את דעתם לגבי הוצאת מערכי שירותים מתוך הצבא לשוק האזרחי (אאוטסורסינג) על-מנת לייעל את הצבא ולהתמקד בתפקידי לחימה. התשובות נטו באופן ברור לטובת צמצום מערך השירותים הצבאי והוצאתם לשוק הפרטי. הנשאלים גם הסכימו ברובם כי הצבא צריך לשכור שירותים אזרחיים במקום להפעיל אנשי מילואים לצורך שירותים לא-קרביים. לכל בר-דעת ברור כי העיסוק של הצבא במגוון מטלות אזרחיות ושירותים תפעוליים - החל במסעדנות וכלה בכביסה, מכונאות ועוד מטלות רבות - הוא בלתי יעיל ומשבש את סדרי העדיפויות תוך בזבוז משווע של כוח-אדם וכסף.
21/11/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
ארצנו היפה והזוהרת שולחת לנו אלף חיוכים, ושמש חביבה יצאה לשוח. בזמן שרוח הקודש קורעת את המדינה, יצאתי לתור את הארץ. אכן ארץ נהדרת. צריך לנסוע לצפון לפגישה במועצה האזורית מטה אשר. בדקתי קצת ברשת מה יש לראות בסביבה, במידה שיהיו לנו כמה דקות פנויות לפני הפגישה. אז אחרי שסיירנו בכפרי הגליל ג'דיידה ומכר, שוטטנו בין השיחים המסתירים - ללא הרבה הצלחה - את השרידים האחרונים של הכפר אל-סמיריה, שהיה פה עד 1948. היום הכפר הרוס, תושביו פזורים בערי הגליל ובחו"ל, וכאן מנסים רק לשכוח. אז אני באתי כאן כדי לזכור.
21/11/2010  |  מיכאל יעקובסון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il