|   15:07:40
דלג
  יעקב מדן  
רב מקור ראשון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מעשה שמעון ולוי בשכם - 'תג מחיר'?

מסיפורם של בני יעקב למדנו: לעולם אל תציע תנאי מדיני מהנחה שהצד השני לא יעמוד בו. עיון תורני ואקטואלי במוסריות הענישה הקולקטיבית וגבולותיה
24/11/2010  |   יעקב מדן   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות

מעשה שמעון ולוי בשכם והריגת כל אנשיה אינו חדל מלהעסיק אותנו מאז אונס דינה בת יעקב בידי שכם אז, ועד לדרך 'תג מחיר' ודומותיה היום. דרכי ההתייחסות המקובלות לפרשה הן הסתייגות מוחלטת עד לסלידה ממה שעשו שמעון ולוי, מחד-גיסא, וניסיון ללמוד ממנה פרק מעשי ב'הלכות שכם' ודומותיה היום מאידך-גיסא. גישה שלישית בונה מחיצת בטון בין המסופר במקרא לבין מציאותנו היום, וטוענת שאיננו יכולים ללמוד ממנו דבר. לדעתי יש להתנגד לכל שלוש הגישות, ולבקש דרך רביעית. לצורכה נקבל את ההנחות הבאות:

ההכרעה הסופית

העובדה שהתורה הכריעה בשני מקומות בדרך שונה בשאלה המוסרית הקשה, אפשר שהיא מצביעה על כך ששני הצדדים שקולים. אבל בין האפשרויות הייתה חייבת לבוא הכרעה. כאן יש לתורה עמדה בלתי מתפשרת. ההכרעה שיש לנהוג על פיה הייתה זו של האב, ראש השבט

העובדה שהתורה הכריעה בשני המקומות (פרק ל"ד ופרק מ"ט) בדרך שונה בשאלה המוסרית הקשה, אפשר שהיא מצביעה על כך ששני הצדדים שקולים. היה אפוא מקום לשיקול דעתו הערכי של יעקב, שהובא בצוואתו, ולפיו היה על בני יעקב לקיים את הסכם שכם, שנכנסו אליו בפזיזותם, עם כל הקושי שבו. היה גם מקום לשיקול שהנחה את שמעון ולוי להפר את ההסכם ולהכריע את ההתמודדות בעורמה ובחרב. בין האפשרויות הייתה חייבת לבוא הכרעה. כאן יש לתורה עמדה בלתי מתפשרת. ההכרעה שיש לנהוג על פיה הייתה זו של האב, ראש השבט, המנהיג, כלומר, של יעקב אבינו. האחריות לגורל בתו הייתה עליו, והאחריות מעניקה סמכות, בנוסף לסמכותו הטבעית כאב וכמנהיג. כששמעון ולוי מרדו בסמכותו הם נידונים גם כמפֵרי ערכי האמת שיעקב הציב בחזית המאבק. למרות מסירותם לאחותם, היה על שני האחים לתת על כך את הדין.

מבצע חילוץ

האם ישנה הצדקה להרוג אוכלוסיית עיר שלמה כדי להציל נערה אחת? האם היום היינו מאשרים, מבחינה מוסרית, פעולת חילוץ של גלעד שליט במחיר של מאות הרוגים, כולם אזרחים תומכי חמאס? אני מניח שכן

הנחה ראשונה: התייחסות התורה להריגת אנשי שכם בידי שמעון ולוי היא דו-ערכית. בפרשתנו אמירתו של יעקב שידרה רק חשש ופחד, ואולי פחדנות מפני תגובתם של אנשי הסביבה, חשש שלא התממש:

וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי.

לעומתו - שמעון ולוי נראים כמי שאמרו בוויכוח את המילה האחרונה, הערכית והאמיצה: וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ.

לעומת זאת, בדבריו של יעקב אל בניו ביומו האחרון - מילתו של יעקב היא ערכית וחמורה נגד המעשה של שמעון ולוי, והיא גם גוררת אחריה עונש חמור של שלילת נחלתם בארץ. נראה שהתורה הסכימה עם אמירה זו.

אמירה דו-ערכית זו אכן מקשה על התמודדותנו עם כוונת התורה, ומעמיקה את המחלוקת הפנימית בתוכנו, כיוון שכל צד יש לו על מי שיסמוך, ודרושה הכרעת אמת.

הנחה שנייה: הרמב"ם (הלכות מלכים פרק ט') ראה בהריגת אנשי שכם עונש על עוונם, שלא דנו את שכם על אונס דינה, אף שבני נח נצטוו על הדינים. הרמב"ן (בפרשתנו) השיג עליו, וראה בהריגה מעשה נקמה על רשעתם של אנשי שכם, ששיתפו פעולה עם שכם בן חמור במעשהו בכך שהסכימו להימול כדי להצדיק את פשעו בדינה למפרע. אנו נלך בדרך שלישית: פעולתם של שמעון ולוי בשכם הייתה בראש ובראשונה מבצע חילוץ, וכמתואר בסוף פעולתם: וְאֶת חֲמוֹר וְאֶת שְׁכֶם בְּנוֹ הָרְגוּ לְפִי חָרֶב וַיִּקְחוּ אֶת דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם וַיֵּצֵאוּ. השניים חילצו את דינה השבויה-החטופה מביתם של חמור ושכם, והשיבוה לביתה.

האם היה צורך להרוג את כל הזכרים (= אנשי המלחמה) בעיר כדי לחלץ את דינה מבית שכם? לא בטוח! אך אפשר שכן. מכל מקום, מי שיודע דרך לחילוץ של נערה מארמון המלך בלא להרוג את כל יוצאי הצבא (החולים וכואבים את מילתם), שיקום ויציע אותה!

האם ישנה הצדקה מוסרית להרוג צבא, אוכלוסיית עיר שלמה, כדי להציל נערה אחת? נזכיר שאברהם עשה זאת לאנשי ארבעה צבאות, כדרלעומר וחבריו, בעת שבא לחלץ מתחת ידם את לוט האחד ומשפחתו. עוד נזכיר שמלחמת טרויה פרצה על חטיפתה של אישה אחת, הלנה אשת מנלאוס מלך ספרטה, בידי פאריס בן מלך טרויה. הייתה זו מלחמה עקובה מדם בת עשר שנים. נוכל להניח שהיו בשכם החיווית של חמור מאות 'זכרים' שנהרגו בעת חילוץ דינה. האם היום היינו מאשרים, מבחינה מוסרית, פעולת חילוץ של גלעד שליט במחיר של מאות הרוגים, כולם אזרחים תומכי חמאס? אני מניח שכן!

כאן ורק כאן, ולאחר שקבענו שמעשה שמעון ולוי היה פעולת חילוץ, נתחבר מחדש עם פירושיהם של הרמב"ם והרמב"ן. הרמב"ם מפרש שבני נח נצטוו על הדינים, כלומר לדון את הפושעים, וכמו שנאמר: "שופך דם האדם - באדם דמו יישפך". על תושבי שכם היה מוטל לדון את שכם בנו של נשיאם על האונס ועל החטיפה. אומנם אי-אפשר לדון עיר שלמה על מה שלא עשו, אך תושבי שכם שיתפו פעולה בדרך פוזיטיבית עם תועבת בן נשיאם בכך שהסכימו להימול כדי לאלץ את בני יעקב לעמוד מאחורי תנאם, ולאפשר לשכם להחזיק את דינה החטופה בידיו לאורך ימים. זו אינה סיבה להורגם לכתחילה, אך בעת שנדרש לחלץ את דינה לא היה צורך גדול להתחשב במשתפי הפעולה עם התועבה, ולהימנע בשל סכנת הריגתם מן החילוץ.

נגד כל התחזיות

אלא שאם כך, יפה עשו שמעון ולוי שחילצו את דינה מבית שכם במחיר הדמים הנזכר. ומדוע הסכימה התורה עם יעקב אבינו שנישל אותם מנחלתם בארץ?

למעשה של שמעון ולוי היה גם צד שני. חמור ושכם בנו הגיעו אחרי האונס והחטיפה לבית יעקב לצורך משא-ומתן על גורלה של דינה. יעקב ובניו יכלו לסרב לדון עמם, לפחות כל עוד הם ממשיכים להחזיק בדינה בכוחם כשליטים. אפשר שבני יעקב פחדו מלנקוט צעד כזה. אך נראה שהם העדיפו את המשך יחסי השכנות הטובה עם תושבי שכם, והציעו תנאי לנישואין - תנאי שהם לא האמינו שהנשיא חמור ושכם בנו יעמדו בו. התנאי היה כידוע חיתוך עורלת כל אנשי העיר. בני יעקב הציעו זאת 'במרמה', כלשון הכתובים. הם היו בטוחים שחמור ושכם יודו שאינם יכולים לקיים את התנאי, וישיבו את דינה. אם חלילה ירצו לקיים את התנאי ולהותיר את דינה אצלם, יש להניח שאנשי העיר יסרבו להצעה למול את עורלתם רק כדי לתת לגיטימיות לאונס ולחטיפה, ושמא אף ידיחו את השליט ובנו מתפקידם.

כאן הפתיעו אותם חמור ושכם ואנשי עירם. הם קיבלו את התנאי, ושילמו את המחיר הנורא של מילת עורלתם. כאן למדנו: לעולם אל תציע תנאי מדיני מהנחה שהצד השני לא יעמוד בו!

מכל מקום, לאחר שהצד השני עמד בתנאי, ונגד כל התחזיות, עלתה השאלה האם היה על בני יעקב לכבד את התנאי, ולהסכים בעל כורחם לנישואיה של דינה לשכם הנימול, או שמא היה עליהם להמשיך ולהתייחס אל שכם כאל אנס וחוטף, ואל סביבתו כמגבה אותו בפשעו, וכן לראות את המשא-ומתן ככפוי מול לוע אקדח החטיפה וממילא כבלתי מחייב. דוגמה להכרעה בדרך השנייה היא המשא-ומתן שהתנהל בשנת תשל"ב בין נציגי צה"ל לחוטפי מטוס 'סבנה', שאיימו לפוצץ את המטוס על נוסעיו בנתב"ג. החוטפים הסכימו לכניסתם של רופאים וטכנאים לסייע לכמה מן החטופים, וקיבלו במקום רופאים את לוחמי סיירת מטכ"ל (אהוד ברק היה המפקד, ובנימין נתניהו נפצע בפעולה. אך זה סיפור אחר). איש אינו מעלה על דעתו שהייתה זו הערמה בלתי הוגנת.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
הכותב הוא רב
תאריך:  24/11/2010   |   עודכן:  01/12/2010
יעקב מדן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מעשה שמעון ולוי בשכם - 'תג מחיר'?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
25/11/10 04:38
 
ק.ר.
25/11/10 14:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאמר מערכת בעיתון אמור להיות גולת הכותרת שלו. זהו, אם תרצו, הלב הפועם, המוח הקודח, השאור שבעיסה, עיקר העיקרים. אני אוהב מאמרי מערכת ועשיתי לי מנהג לקרוא אותם בנפרד מדי בוקר ולהפליג בדמיוני מדוע ואיך נוצר התמליל הזה. יכול להיות שפעם, בימים רחוקים, היו מתכנסים בכירי הבכירים חברי מערכת העיתון בשעת לילה מאוחרת, מקיימים דיון מעמיק על אודות הנושאים השונים העומדים על סדר היום, זה תומך נלהב וזה מקטרג, זו מלגלגת וזו נעלבת, עד שעולה הצעה המקובלת על הרוב. או אז היה העורך מטיל את המשימה על מאן דהוא שיכתוב מאמר בשם כל המערכת ולאחר ההערות והתיקונים מברכים על המוגמר.
24/11/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
השיח הציבורי בנושאים החשובים ביותר נגוע במעוקמות מזיקה ומחטיאה. כל פוליטיקאי, בין שהוא ממחנה השלום - היינו, מוכן לשלם את מחיריו, ובין שהוא ממחנה סרבני התשלום המתחייב, ובין שהוא ממנהיגי העם הרואים משם מה שלא ראו קודם, טורח לזעוק: נצטרך לוותר ויתורים כואבים. ולא רק כואבים אלא כואבים מאוד-מאוד. רגע אחד, על אלו ויתורים כואבים אנחנו מדברים? - אנחנו אמורים לוותר על שתי ההתאבדויות: על מדינה דו-לאומית עם רוב פלסטיני בעוד מחצית הדור, ועל מדינת אפרטהייד מוקצה בעולם הדמוקרטי. אז מה פה הוויתור הקשה? ויתור יתבצע לבטח, לאחר ההסכמות על סידורי הביטחון ועיקרי הליבה ולוח הזמנים עם מבחני התקיימות להסכם. הרי זה לא הגיוני שהציבור הימני, המסתייג ממחיר ההסדר, לא סומך על ראש הממשלה הזה שלא יבטיח את הסכמי הביטחון, ואת נקודות הליבה האחרות. שיח עקום.
24/11/2010  |  צבי י' כסה  |   מאמרים
סטודנטים יקרים באוניברסיטת חיפה, ביום שני, בתאריך 15.11.10, ביקרה אצלכם חברת הכנסת חנין זועבי. היא זכתה לקבלת פנים תוקפנית ואלימה, עד כדי כך שנאלצה להתכנס עם אוהדיה בכיתה קטנה, מפחד מהצעקנים שביניכם שזעקו "מחבלים!", "תלכו לעזה".
24/11/2010  |  יהושע רץ  |   מאמרים
מוזר עד כמה נבחרי הציבור או ממונים במדים במשטרה ובצה"ל, לא למדו עדיין להיזהר מנשים ששמן מתחיל ב-א'. במיוחד אם הן בעמדות כוח, אינטליגנטיות, אסרטיביות, נאות מראה ונאות הליכות, שדורשות - ובצדק - מעמד ויחס שווה לגברים.
24/11/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
את מדינת ישראל פוקדת מזה מספר חודשים שרשרת אירועי זוועה בתוך משפחות ובהם רצח בנות-זוג, רצח והתאבדות וגם מקרים של רצח פעוטות וילדים על-ידי אחד מבין שני בני-זוג, שנטוש ביניהם סכסוך. מדובר בתופעה שכבר חורגת מגבול הטעות הסטטיסטית. בחינת המקרים מלמדת, כי בחלק מהמקרים שהסתיימו בזוועות כאלו, היה מדובר בסכסוך מתמשך ולא פתור בין בני-זוג, שהוביל את אחד מהם למעשים מפלצתיים.
24/11/2010  |  עו"ד גלית צור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il