|   15:07:40
דלג
  אורן קאשי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
אורי אבנרי ויריב אופנהיימר. שיח ללא תשובה [צילום: פלאש 90]

שיח לוחמים: אבנרי ואופנהיימר

אופנהיימר ואבנרי, השמאלי והשמאלי משמאל, התכתבו במין "שיח לוחמים" - בהתיישבות יהודית, יש לציין אבנרי טען כי חסר לו דיון רציני על סיבות הקריסה של השמאל הישראלי אופנהיימר הסכים, אך לא כתב על כך תשובה לחיילי האתנוסייד
01/12/2010  |   אורן קאשי   |   מאמרים   |   תגובות
הטעות של "שלום עכשיו"
אורי אבנרי
יריב אופנהיימר, דע לך כי אין דין פגישה עם הליכוד וקדימה כדין פגישה עם אנשי ליברמן * להלן השתלשלות התכתבותם של העיתונאי ולוחם השלום אורי אבנרי ומזכ"ל "שלום עכשיו" יריב אופנהיימר על אודות הקו המוביל את תנועת "שלום עכשיו"
לרשימה המלאה

"שיח הלוחמים" של אבירי ההומניזם הערבי הוא בעצם תחרות מי שמאלני יותר. אל דאגה, לא את זה ולא את זה יכנו בתקשורת הישראלית: "שמאלן קיצוני"1.

אורי אבנרי הוא מורה הדרך במה שקרוי "מחנה השלום". אבנרי הוא הסמן של הדרך, והסיבה שמנהיגי הליכוד מדברים היום על מדינה פלשתינית. לא פחות. רבים רואים בו "פריק של שלום", "הזוי", אך בל נטעה: אבנרי ניצח. אבנרי לא ניצח בהובלת המונים, אלא ביצירת המון מובל על-ידי החדרת רעיונות ליחידים שמובילים המונים. המוני אוסלו, בעלי חיידק ה'שלום', הם דוגמה לכך.

יריב אופנהיימר הוא תלמיד טוב, אפילו מצטיין, אך לבטח לא מחליפו של אבנרי. הנזק של אופנהיימר הוא שונה. האיש בעל מטוסי הצילום אינו אבן שואבת לתזה חדשה, אינו בעל מטען תיאורטי חדש, אלא חייל בצבא שחרת על דגלו אתנוסייד - הרס של קבוצת התיישבות של יהודים בלבד.

הם לא מבינים מה קרה

"חסר לי מאוד דיון רציני בחוג רחב על סיבות הקריסה של השמאל הישראלי", כותב הרב אבנרי, והתלמיד, יריב אופנהיימר, מגיב: "הדיון על הרלוונטיות של השמאל בפוליטיקה הישראלית חשוב והכרחי".

שיח ה"לוחמים" ממשיך, מבלי לדון, כמובן, על סיבת ההתפרקות. כיום, המילה 'פטריוט' אינה מזוהה עם איש שמאל - אפילו שמפלגת ימין מתנהלת לפי קו השמאל. השמאל הפך את ה'שלום' של ישראל לנחלה פרטית ומדינית, ושימש כקרדום לחפור בדמוקרטיה הישראלית תוך חבירה לאויב המר ביותר של ישראל, שני להיטלר ברצח יהודים: יאסר ערפאת, ידידו של אבנרי;

את זה אפשר להבין: יוסף אוסטרמן היהודי-גרמני, לימים אורי אבנרי, ביטא בגלוי את אהדתו לפיהרר הגרמני, אדולף היטלר - בעיצומה של מלחמת העולם השנייה (!)2. אוסטרמן יכול היה להיחשב כנאצי-עברי והיום נחשב אבנרי שמאלן מתקדם3. אבנרי "התקדם" מאז, וב-1969, שנתיים לאחר ההיכרות שלו עם אש"פ, כבר כתב ספר בשם "מדינת ישראל ללא ציונות".

הפרזאולוגיה של פרופסורת אוסלו

הציבור הכללי ראה באוסלו הפניית עורף, כמעט בגידה. עוד רגע נוגעים בשלום. יונה. עלה של זית. שרים בכיכר. לחיצות ידיים. גם על ההדק. צידוקים-הומאניים-פילוסופיים-פרזאלוגיים לא עשו רושם על הציבור הישראלי, גם לא על הערבים. הערבים המשיכו לרצוח יהודים, כפי שהבטיחו. מעשי טבח בלב הארץ, מראות מחרידים של ילדים שרופים, מחופשים בחג פורים, שנטבחו על-ידי מחופשי-אוסלו, זעזעו כל בן-אנוש; בתרבות הפוליטית שלנו המזועזע הפך למתויג כאיש ימין. כל השאר מזועזעים מעצמנו, ש"לא ויתרנו מספיק". המושג 'שמאלני', כפי שמכנה הרחוב, הפך גנאי, כמעט קללה, ביטוי לאדם רופס חסר חוט-שדרה. ממרומי האולימפוס המוסרי, שם שוכנים נציגי השלום המיידי, קשה להבין תחושות של אנשים פשוטים, עמך ישראל, הממלא את שורות צה"ל.ערבי = אויב. את זה מבינים שוכני השוק, המחליף צבעים ברגע ופוליטיקאים בצבע. ערבי = אויב, אפילו הולבש חליפה: "זאת חליפתכם - זאת תמורתכם". ה'שמאלניזם' הפוסט-מודרני הוא שיצר את הסתירה בינלאומיות לשמאלנות על-ידי תמיכה בארגוני טרור באמתלת השלום, תוך השתלטות אגרסיבית על דעות הפוכות: אלו נקראו 'מתנגדי השלום'. למקהלה הצטרפה העיתונות. ככה עושים פשיסטים.

אילו רק

אמנון לורד מנתח בספרו ("איבדנו כל אשר יקר היה") את שורשי השמאל הפוסט-יהודי ואת ההתפרקות הרוחנית שהחלה בסוף מלחמת יום הכיפורים. השמאל, כהרגלו, טען כי "אילו רק" היינו נענים ליוזמות המדיניות שלאחר מלחמת ששת הימים, היא הייתה נמנעת, או: "אילו רק נתנה גולדה לגולדמן להיפגש עם נאצר ב-1970" (עמ' 14). עמדה ילדותית משהו, שמזכירה את "אילו רק" של שיחות טאבה האומללות בשנת 2000 וגם את האמירה של אליהו גולומב לבגין, כי "אילו רק" האצ"ל יחדל מהמרד בבריטים "לאחר המלחמה (מלחמת העולם השנייה) יקבלו היהודים את השזיף הכי גדול בפודינג4". זה היה ביטוי בריטי שמשמעותו "הפרס הגדול". גולומב ניסה לשכנע את בגין כי אין להילחם בבריטים כי "צ'רצ'יל הוא ידיד הציונות". בגין השיב כי צ'רצ'יל אינו ידיד הציונות מכיוון שהוא מונע מיהודים לברוח מאירופה הבוערת. מאוחר יותר, בגין טען כי זהו "המבנה הפסיכולוגי של השמאל" החולה במחלת האשליות, כדבריו.

הסוד האפל של השמאל: הסטליניזם

לורד כותב כי מבחינה סוציולוגית-היסטורית יצרו שש וחצי שנות המלחמה, כמערכה רצופה מאז 'ששת הימים', ובייחוד יום הכיפורים, דור אבוד בחברה הישראלית. אצל אחדים הוגדר השבר במונחים של אובדן האמון ב"מערכת". זו תורגמה גם לאובדן האמון במדינה ובכלל בציונות (עמ' 15). תשובה אחת ל"דיון" של אבנרי-אופנהיימר על "קריסת השמאל", ניתן לקבל מדיון צעירים טרם גיוס, שהתקשו להגדיר זהות יהודית; בגיליון "שדמות" משנת 1974 מובא תיעוד מסמינר "גבעת חביבה" של השומר הצעיר. שאלות קשות ותשובות קשות עוד יותר של בני קיבוצים שהצביעו על נתק תרבותי היסטורי מדהים:

  • "אני מפקפק בזכות שלנו על הארץ הזאת";
  • "יהודים? בסך-הכל עם רגיל. מה כל-כך חשוב להילחם על קיומו?";
  • "אני שואל את עצמי למה לא לנטוש את הארץ - מה קושר אותנו לכאן?";
  • "ההיסטוריה היהודית לא מדברת אלי כלום".

אורי אבנרי, בעבר איש אצ"ל, שעוד כתב שיר המהלל כיתה צבאית ("שועלי שמשון"), חש שהוא מייצג דור שלם, הצברי הלוחם של מלחמת העצמאות. אחרי המלחמה עבר משולי הימין לשולי השמאל. "אבנרי מייצג זרם של כנעניות מתבוללת שבסיסה אידיאולוגיה ששוללת את היהדות ומקורה באירופה של שנות ה-30 וה-40", כותב לורד (עמ' 24), ומיד שואל: "מה לשמאל הישראלי של סוף שנות ה-90, המחופש לליברלי, ולאותו מושג אימתני ששייך כביכול לעבר הרחוק. עצם העובדה, שמהות הסטליניזם והשפעתו ההיסטורית על השמאל הישראלי צריכים פירוט והבהרה לקורא העכשווי מלמדת עד כמה העניין הזה עמוק ואף מאיים".

"הדיון הרציני" על קריסת השמאל אותו דורש אבנרי, טמון גם בסטליניזם, וזהו "הסוד האפל, הידוע לכל מי שרוצה לדעת5, של השמאל הישראלי". לורד מציע הגדרה פשוטה ל"סטליניזם": הצדקה מוסרית ופילוסופית לצורך שבהשמדת קבוצות אוכלוסיה כדי לכונן משטר חדש. פרק הסטליניזם מוסתר בהיסטוריה של תולדות היישוב, בעצם השמאל. כך בשנת 1953 ביטלו חברי קיבוץ עין דור, מקום הולדתו של הסופר אמנון לורד, מסיבת פורים עקב הבשורה על מותו של יוסף סטלין.

הסוד האפל הנוסף של התפרקות השמאל הוא שלילת היהדות. היום זה מתורגם אצל חוגים שמאליים פוסט-מודרניים המטיפים לרב-תרבותיות. תשאלו את אנגלה מרקל מה היא חושבת על זה (מסיבותיה שלה...).

האינטליגנציה השמאלית: לא קידמה אלא ריאקציה

בחוברת6 קטנה וישנה שכתב מנחם בגין מצאתי ניתוח של השמאל בעולם. בגין מבקש "להיגמל מהרגלי מחשבה" כי השמאל נושא את דגל הקידמה "המתקדמת ביותר". משטר קסטרו המרקסיסטי-לניניסטי (בקיצור שמאלני), הקומוניזם הרוסי הושג תוך אלימות ממלכתית, הקומוניזם הסיני עלה באמצעים של שלטון טוטליטארי; מנין סלחנות זו, שואל בגין?

"מקורה הראשון הוא ההרגל. מאז המאה ה-18 [...] באולם האסיפה הצרפתית, המהפכנית, נאמר ונתקבל, כי ימין הוא שמרני ושמאל קידמתי. במחצית המאה ה-19, בייחוד לאחר הופעת המניפסט הקומוניסטי של מרכס ואנגלס, ניטלה אדרת השמאלנות, ועמה כתר הקידמה, ע"י המרכסיסטים, או הסוציאליסטים, שקראו לעצמם, בלי ענוותנות יתרה, מדעיים. בראשית המאה ה-20, בעקבות ההפיכה הבולשביקית, טענו הקומוניסטים, כי הם הנציגים האמיתיים, או היחידים, של שמאל ו'פרוגרס' [...]. השמאל החדש, כמובן, תובע לעצמו מונופולין מוחלט על שני מושגים אלה. כך התרגל האדם, במשך כ-180 שנה, למחשבה כי אין להפריד ביניהם. ואם בקידמה מדברים, מי יאמר לשמאלנים מה לעשות, אפילו הם קוברים את הדמוקרטיה, מפזרים מפלגות, מחסלים עיתונות - ממש כמו הפשיסטים?[...]".

"נוכחנו לדעת, כי ישנן מהפכות המסיגות את האדם לאחור: הן תיקראנה 'ריאקציוניות': אם במקום העריצות באה החירות, זוהי מהפכה. אבל, אם במקום העריצות באה עריצות אחרת, זוהי ריאקציה".

"יש להיגמל מהרגלי מחשבה. השמאלנות בימינו אינה נושאת קידמה - אלא ריאקציה [...] השמאלנות והמתירנות כרוכות יחד. כי השמאלנות מתירה לעצמה הכל".

שיח עיתונאים: למה אין שמאל? כי אין

מדהים לגלות כי גם תנועת 'השמאל הלאומי' התחבטה למשך שתי שורות בשאלה זו. גם אלו, בדומה לאבנרי ושות', לא ענו לעצמם. הם גייסו עיתונאים לשאלות קשות. אלה ענו תשובות קלות, חלקם לא ענו כלל. רינו צרור, שבא כשחקן חיזוק והעיר הערות במניפסט, שאל: מדוע אין שמאל? כי אין. מה קרה לצעירינו? [...] זה אינו המקום והרגע לבחינה מדוקדקת של הנסיבות והמסקנות".

ה'מקור' של רביב דרוקר שונה: "קמפיינר חכם אחד ניכס לימין לפני רבע מאה את המילה 'לאומי' ומאז זה שלו". אתה הבנת את זה, ברוך? "קמפיינר". זהו.

מה קרה באמת

בדומה לשאלות של רינו צרור ב-2009, שאל הסופר חיים גורי אחרי המלחמה של 19737: "...מה קרה לדור שלם שלאחר 25 שנה של עצמאות חסר לו לפעמים ביטחון יסודי, על-אף שניצח במלחמה שאולי שום צבא לא היה עומד בה בנתונים התחלתיים כאלה". השאלות של הסופר והמשורר, השייך לדור תש"ח, נוקבות. אולי שאלת "הביטחון היסודי" של הדור באמת נובעת מנתק היסטורי של מסורת העם היהודי.

לורד מביא את דבריה של המשוררת ש' שפרה, אשר מנסה להגדיר את בעיית הדור ומכוונת לדור הביניים. נדמה שהגדרתה מדויקת, מדהימה ואולי עונה על שאלתם של גורי, אבנרי וצרור יחד:

"נדמה לי שיותר משזו בעיית הדור הצעיר, זוהי בעיה של 'דור הביניים' [של אז], אשר יישב את הארץ ואף כבש אותה במלחמה, אולם אין בו די כוח לעמוד בהתממשותו של חלום, שכן כל התגשמות של חלום כרוכה בהתנגשות בחוקי הצדק המוחלט. דור זה מנגע במבוכתו את הישראלי שנולד וחי בארץ ואשר שאלת זכותו לחיות בה אינה חלק מעולמו הפנימי. אינני מתעלמת מזכותם של הערבים לחיות בארץ ישראל, אולם איזה מין צדק זה המכיר בזכות הזולת וכופר בזכות האני ?"8

מי שעוסק בפירוק - התפרק.

הערות

1. הערה: בכינוס שנערך בבר-אילן, בדצמבר 2009, כונה ברוך מרזל "פעיל הימין הקיצוני", ואילו אופנהיימר הוא "מתנועת השמאל".
2. איבדנו כל אשר יקר היה, אמנון לורד, עמ' 117.
3. עמ' 118, בתוך 2.
4. מנחם בגין, דיוקנו של מנהיג, מאת עפר גרוזברד, עמ' 80.
5. ההדגשה אינה במקור.
6. שמאלנות לאומנות לאומיות, מנחם בגין.
7. עמ' 16, בתוך 2.
8. ראה 15, בתוך 2.

תאריך:  01/12/2010   |   עודכן:  01/12/2010
אורן קאשי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיח לוחמים: אבנרי ואופנהיימר
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ספינר
1/12/10 16:22
2
חץ
1/12/10 16:47
3
אורי ברעם
1/12/10 17:30
4
פלא יועץ
1/12/10 18:50
5
yrevach
1/12/10 18:56
6
יוסי שפניר
1/12/10 19:20
7
יואל קורנבלום
1/12/10 22:28
8
שמאלנים ארורים נמ
2/12/10 03:32
9
יהוידע
2/12/10 09:59
 
יואל קורנבלום
2/12/10 20:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבחירות להסתדרות המורים מתקרבות, והארגון הזה, שבו חברים רוב המורים בישראל, מתנהל בצורה אנטי דמוקרטית, תוך שהוא זורה חול בעיניהם של המורים שהוא אמור לייצג. ההסתדרות, שבראשה עומד כבר משנת 2006 יוסי וסרמן, הובילה את חבריה לחתימה על הסכם "אופק חדש" הכושל, שדירדר עוד יותר את מעמד המורים, פגע במשכורת שלהם, הגדיל את שעות העבודה שלהם והחליש את היכולת שלהם להיאבק על זכויותיהם. המורים החברים בהסתדרות מתנגדים לאופק חדש, ולכן ניתן לראות שמורים מחטיבות הביניים ערקו רובם לארגון המורים, וההתמרמרות בקרב מורים מהיסודי ובקרב גננות, שחויבו להישאר בהסתדרות, הלכה וגברה. המורים הגישו עתירה נגד אופק חדש לבית המשפט בסוף שנת 2009, שבה מעבר לטענות הקשות נגד הרפורמה, העלו המורים גם טענות קשות נגד ההתנהלות הלא דמוקרטית של מנהיגי ההסתדרות, שהונו את המורים ופעלו בניגוד לתקנון, כאשר הסתירו מחברי המרכז מידע חיוני על הרפורמה, ודחו כינוס של מרכז ההסתדרות.
01/12/2010  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
ה"צונאמי" של הדלפת המידע
01/12/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
פרשת השבוע, פרשת "מקץ", תחול תדיר באחד מימי חג החנוכה. נראה לנו לקבוע ש"סמיכות הזמנים" אינה מקרית, אלא עניין האמור "להקיץ", לעורר את הישנים והרדומים מבחינה רוחנית לבצע מעין "חשבון נפש" נוקב עם עצמם, כמו גם עם סביבתם ולתקן את הטעון תיקון גם אם זה נראה, על פניו, הזוי ורחוק "מן העין ומן המחשבה". וזאת, משום שחג החנוכה יכול גם הוא לשמש כ"גורם מזמן" והדבר אף רמוז וטמון במילה: חנוכה. כיצד? - המילה חנוכה בראשי תיבות, היא: חשבון נפש וכך הדבר. ודו"ק.
01/12/2010  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
חשיפת חלק מזערי בלבד מתוך 251,287 המסמכים שהודלפו לאתר ויקיליקס, מעידה כי גילויים נוספים – ואולי מסעירים מאלה שנחשפו עד כה - בתחום היחסים שבין ארה"ב לבנות בריתה וליריבותיה, עדיין לפנינו.
01/12/2010  |  מנחם רהט  |   מאמרים
ההחלטה של אורלי אינס להגיש תלונה למשטרה נגד מי שחשפו את זהותה - קודם שהיא עצמה יצאה מיוזמתה, בשעת צפיית שיא, אל אור הזרקורים - החלטה זו לוקה במה שקרוי "עשיית יתר".
01/12/2010  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il