|   15:07:40
דלג
  יעל ארצי  
פובליציסטית תנועת אומ"ץ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הכיפה הנעלמה

האש המשתוללת בכרמל היא רק הקדימון העלוב למה שעלול לקרות חלילה כאשר מטח הטילים הראשון ישוגר על מדינת ישראל, בתזמון משולב בין החיזבאללה בצפון ולחמאס בדרום, שישתק לא רק את צפון המדינה אלא גם את חלקיה האחרים
05/12/2010  |   יעל ארצי   |   כתבות   |   תגובות
כיפת ברזל [צילום: חדשות 10]

   יעל ארצי
הכיפה שהולידה עכבר (1)

   יעל ארצי
הכיפה שהולידה עכבר (2)

   יעל ארצי
הכיפה שהולידה עכבר (3)

   יעל ארצי
הכיפה שהולידה עכבר (4)

   יעל ארצי
הכיפה שהולידה עכבר (5)

טילים ורקטות - המתקפה הבאה
יעל ארצי
"שמיכת ההגנה" הביטחונית שהכינו לנו מנהיגינו קצרה מאוד ושזורים בה חורים רבים, ענקיים וגורליים * המחדל (המתמשך) הבא
לרשימה המלאה

השריפה המשתוללת ביערות הכרמל מצהרי יום חמישי חשפה את ערוות המוכנות של המדינה לאירועי אימים. האש שכילתה עד צהרי שבת כ-40,000 דונם חורש והרגה 41 מטובי בנינו ובנותינו, ושלהבותיה מאיימות לחסל עוד חלקות טובות - היא דוגמה טובה לכך. אך היא אינה אלא הקדימון העלוב, למה שעלול לקרות חלילה כאשר מטח הטילים הראשון שישוגר על מדינת ישראל, בתזמון משולב בין החיזבאללה בצפון ולחמאס בדרום, שישתק לא רק את צפון המדינה (כפי שקרה במלחמת לבנון השנייה) אלא גם את חלקיה האחרים.

"חיזבאללה נערך לסבב לחימה נוסף" - כותרת מוצנעת זו ב"ישראל היום", מתאריך 2.12.10, בעמוד 9 ובעקבותיה ידיעה קצרה המצטטת עיתון כווייתי, המוסיף: "אנשי משמרות המהפכה האירניים מתדרכים את אנשי החיזבאללה... וכי בין הארגון השיעי בדרום לבנון לארגון חמאס בעזה הושגו הבנות והסכמות לפיהן במקרה שיפרוץ עימות מזוין בין החיזבאללה לישראל בגבול הצפוני, חמאס יפתח בד-בבד במערכה בגבולה הדרומי של ישראל באמצעות שיגור אלפי רקטות ופצצות מרגמה". עוד מצוין בגוף הידיעה: "חיזבאללה הצליח להתחמש באמצעי לחימה חדישים ומתקדמים ולמלא את מחסניו ברקטות וכלי נשק".

באותו יום פרסם ראובן פדהצור בעיתון הארץ מאמר אימתני על הסכנה שמאות טילים ישוגרו על המדינה, בו-זמנית, משלוש החזיתות, כפי שהתריע האלוף עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, ערב פרישתו מהתפקיד בהופעתו בפני ועדת החוץ והביטחון בכנסת ובפני חברי הממשלה. עוד קבע פדהצור במאמרו, שמערכת כיפת ברזל וחץ 2 לא יהיו מסוגלים להתמודד עם מטחים אלו.

תרחיש האימה מתחדד עוד יותר כאשר אלוף פיקוד צפון, אלוף גדי אייזנקוט, קבע: "אמצעי ההגנה האקטיביים נגד רקטות וטילים נועדו קודם כל להגן על המשך היכולת ההתקפית של צה"ל - ולא בהכרח על אזרחים. אלוף פיקוד העורף חלק עליו", כפי שפורסם ב-ynet בתאריך 30.11.10. "שלא תהיה לתושבי ישראל אשליה שמישהו יפתח להם מטריה מעל לראש", אמר אייזנקוט, "המערכות נועדו להגנת בסיסי חיל האוויר, בסיסי חיל הים ובסיסי הגיוס - גם אם זה אומר שבימים הראשונים של המערכה, לא יהיה נוח לאזרחים", כתוב בהמשך. הרעיון המסתתר מאחורי הצעתו, הפקרת העורף לירי רקטי והפיכת התושבים ל"בשר תותחים", הוא פשיטת-רגל מוסרית גורפת.

הדברים, שנאמרו במהלך יום עיון של המרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, חשפו מה שנראה כחילוקי דעות בצמרת צה"ל. אלוף פיקוד העורף, יאיר גולן, אמר במהלך האירוע כי מערכת "כיפת ברזל" היא מרכיב מרכזי בהגנה על העורף וכי היא נותנת מענה טוב יותר ממה שציפו מתכנניה. אך הוא שכח לציין שבמקרה הטוב יוצרו בינתיים שתי מערכות בלבד. נשאלת השאלה - היכן בדיוק יציב אותן אלוף פיקוד העורף, כאשר משלוש חזיתות "תיפתח הרעה" על-פי דברי האלוף ידלין. אלוף אייזנקוט, לעומת זאת, מתייחס למספר גדול בהרבה של בסיסים. מסתמן שכאשר מבול הטילים יוטח בנו, יהמר המטכ"ל היכן להציב את שתי מערכות כיפת ברזל, בהנחה שאכן יש שתיים מבצעיות.

שר הביטחון לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, חנך בשעתו בקול תרועה רמה את פיתוח מערכת כיפת ברזל, שיועדה על פיו להגנה אקטיבית על עוטף עזה ועירו - שדרות. יש כמה שאלות נוקבות שאי-אפשר להתעלם מקיומן:

  • להיכן בדיוק נעלמה הכיפה נוכח כל האיומים הצצים לעיני כל בכל אמצעי התקשורת בחודשים האחרונים?

  • מדוע לא מזכירים את כיפת הברזל הרמטכ"ל ואלופים שונים לאחרונה?

  • ומדוע הוחלט שלא להציב את כיפת הברזל בעוטף עזה, על-אף שנועדה להגנת האזור?

לבכירי מערכת הביטחון הפתרונים.

ביום פקודה: מחדל ביטחוני חמור

לפני מספר חודשים פסל בג"צ על הסף עתירה של 71 מתושבי שדרות שביקשו שהמדגים הטכנולוגי הנאוטילוס יובא ארצה לניסויי אמת, לבחינת יעילות יירוט הלייזר. כעת מונחת לפתחו דרישת תושבי עוטף עזה שיציבו את מערכת כיפת ברזל באזורם כפי שהובטח להם ופורסם בהרחבה בכל כלי התקשורת, או לחילופין למגן את כל האזור. תשובת המדינה לבג"צ הייתה בלשון המעטה תמוהה. טענתה הייתה שמעולם לא התחייבה להציב את המערכת באזור. מעניין יהיה לראות האם תצליח המדינה למחוק את כל אותם הפרסומים והצהרותיו הבומבסטיות של שר הביטחון לשעבר, התושב מספר אחד של העיר שדרות, ושופרי מערכת הביטחון לדורותיה בארבע השנים האחרונות.

מה שנעדר מהדיונים הנרחבים לאחרונה על-פי הפרסומים בתקשורת, הוא אופן ההגנה המתוכננת על התשתיות, כגון תחנות כוח, או חמור מכך - המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה ובאזור התעשיה באשקלון. אזלת היד של מערכת הכיבוי בשריפה המשתוללת ביערות הכרמל, תתבטל בשישים אם יפגעו טילים באחד או יותר מהמפעלים העוסקים בחומרים מסוכנים, כגון האמוניה או הכלור. יתרה מזאת, בזירת מלחמה סביר להניח שמדינות העולם לא תחלצנה לסייע בידינו לכיבויה שריפות המהולות בחומרים מסוכנים, ולא רק בעטיים של הגזים והחומרים הרעילים שירחפו באוויר יחדיו עם העשן הסמיך, שיגרמו לעשרות אם לא לאלפי מאות נפגעים, אלא כדי שלא להיקלע לעימות המזוין בינינו לבין אלה המצהירים על כוונותיהם להשמידנו.

תחנת הכוח באשקלון אינה בתחום מעטפת ההגנה של מערכת כיפת ברזל נגד טילי הגראד, המצויים בשפע בידי החמאס, גם לו תוצב בעוטף עזה. שיתוקה של תחנת הכוח במטח הטילים המשולב של אויבנו מצפון ומדרום (כפי שפורסם בישראל היום) תגרום לעלטה באזורים נרחבים במדינה ותשתלב היטב עם עשן הרעלים שירחף באוויר. ואם חלילה יגיעו טילים גם לכור הגרעיני בדימונה או בנחל שורק (שהרי גנרלים רבים הזהירו אותנו באחרונה שכל אתר בארץ עד בואך אילת נמצא בטווח טילי האויב), והרי לכם קטסטרופה קולוסאלית - גזים רעילים, חומרים רדיואקטיביים המהולים בעשן שריפה סמיך המרחפים באוויר, ובנוסף - עלטה. קיימת אפשרות סבירה למדי שבמתקפת הטילים ישוגרו גם מטחי טילים לכיוון בסיסי חיל האוויר, העשויים לשתק אותם, אף אם חלקית, בפגיעות ישירות במסלולים ואף במטוסים עצמם.

קשה להבין מה מניע את מערכת הביטחון להתעלם מקיומה של מערכת יירוט לייזר שפותחה להגנת קריית שמונה, ושהייתה יכולה להיות מוצבת בישראל כבר בשנת 2004 (הנאוטילוס) או לחילופין בשנת 2008 (הסקייגארד, נגזרתה המיידית של הנאוטילוס) על-פי התחייבות היצרן מחד-גיסא, ולהלעיט את הציבור באבטחות שווא על לייזר "חשמלי" עתידי, כפי שכתב בשבוע שעבר בידיעות אחרונות מר אריה אגוזי, מאידך-גיסא? ערכתי חיפוש מדוקדק לאתר את הלייזר החשמלי של מר אגוזי, אך הוא נגוז, כמו כיפת ברזל מעוטף עזה.

בינתיים ממתינה בארה"ב עד בוש מערכת הלייזר - הנאוטילוס, שניתן להשמישה תוך שישה חודשים, להגנת שדרות ועוטף עזה, ומערכות הסקייגארד שניתן להתחיל בייצורן מיד ולהופכן לאופרטיביות תוך 18 חודשים על-פי התחייבויות מפורשות של היצרן, שנשלחו במכתב לכל מקבלי ההחלטות במערכת הביטחון עוד בינואר 2007 (ומי מביניכם הקוראים המפקפק בקביעתי זו, אשמח לפרסם את העתקי מכתבי ההתחייבות של היצרנית חברת Northrop Grumman המצויים ברשותנו), בתקווה שמישהו ממערכת הביטחון יתעשת וייקח אחריות על גורלה של מדינת ישראל ואזרחיה.

הזנחת טכנולוגיית הלייזר רב-העוצמה על-ידי מערכת הביטחון עלולה להתברר כמחדל הביטחוני החמור ביותר בתולדות המדינה, עד כדי סיכון עצם קיומה. הסתמכות על טילי הגנה בלבד תקרוס לאחר ימי לחימה ספורים בלבד, כי לעומת 40,000 הטילים המצויים בידי החיזבאללה, על-פי הערכות מודיעיניות המפורסמות חדשות לבקרים בתקשורת, לא יהיו לנו מספיק טילים להתמודד עימם. כלכלית, מדינת ישראל פשוט תפשוט רגל, ותיאלץ לפשוט יד.

הוספת שתי "קליפות הגנה" המבוססות על מערכות לייזר קרקעיות ומוטסות תשנה את התמונה. הן תוכלנה להתמודד עם כל כמות של איומים בליסטיים. עלות ההצטיידות בהן זולה לאין שיעור מעלות ההצטיידות בכמות של טילים נגד טילים, שיוכלו לתת הגנה כלשהי, ועלות השמדת כל איום בליסטי באמצעותן היא כ-2,000 דולר בלבד, לעומת מאה אלף דולר מחיר טיל כיפת ברזל, על-פי פרסומים שונים בתקשורת.

מכאן שהבעיה הכלכלית תוטל אז על שכמו של האויב ולא של ישראל. דבר זה עשוי להביא אותו למחשבה נוספת... ואולי גם בהכרח להבין שאם אינו יכול לחסל את מדינת ישראל, עדיף שיכיר בה ויבוא עימה להסכם שלום. אך כל עוד נשק הטילים, הרקטות ופצצות המרגמה (פצמ"ר) מהווים איום ממשי על עצם קיום מדינת ישראל, הוא ישתמש בהם כאוות נפשו, בעוד שאזרחי המדינה יחסו במיגוניות שיעניקו להם הגנה מדומה.

תאריך:  05/12/2010   |   עודכן:  05/12/2010
יעל ארצי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכיפה הנעלמה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תרופה למכה
5/12/10 19:51
2
אלון פלג
5/12/10 22:17
3
איש שלום דוד
6/12/10 02:07
4
פלא יועץ
6/12/10 07:43
5
מוטי1
6/12/10 22:03
 
צבי גלברד
6/12/10 22:59
6
דג הדיו
6/12/10 22:56
7
יהודי כואב
7/12/10 08:39
8
דני, מעלה חמציצים
7/12/10 09:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תיאטרון "נא לגעת" נוסד על-מנת לקשר בין צעירים חירשים, עיוורים או כבדי-ראייה לבין האנשים ה"רגילים". החיבור המופלא החל לפני שלוש שנים, עם פתיחת בית הקפה בנמל יפו, "קפה קאפיש", בו כל המלצרים חירשים או כבדי-שמיעה, ובהמשך - מסעדת החושך "בלק אאוט" המעניקה חוויה מיוחדת לאורחיה, עם המלצרים העיוורים או כבדי-הראייה. המלצרים הצעירים עברו סדנת תיאטרון, ומשחקים בכל הצגות תיאטרון "נא לגעת".
05/12/2010  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מראות מהגיהינום - זה מספר ימים ולילות רצות התמונות הקשות של השריפה ומלוות את הציבור בתחושה קשה של אסון הולך וגובר.
05/12/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   כתבות
מזמן לא ראינו את ביבי, ראש הממשלה, נוהג בדרך כה מנהיגותית, סמכותית ומלאת אדרנלין. המנצח הגדול על שיחות הטלפון של בקשות עזרה מכול מדינות העולם, לחיצות ידיים עם טייסים ומומחים שהגיעו מרוסיה, מבולגריה, מיוון, מספרד ומאיפה לא. מעולם לא ראינו את ביבי מביע "הבנה" "מרשימה" בתחום חדש, המצטרף לכול תחומי מומחיותו (מהם בדיוק?) הלא הוא כיבוי שריפות יער, ובכלל רה"מ מביע מכל הלב שביעות רצון (במוצ"ש) מול "השיפור במצב".
05/12/2010  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
היה צורך בחוצפה בלתי נדלית מצידו של סגן ראש הממשלה ושר הפנים אלי יש לתבוע בראיונות בתקשורת להקים ועדת חקירה ממלכתית שתצביע על הגורמים האשמים להתפשטותה ההרסנית בנפש ובגוף של השריפה הענקית ביערות הכרמל.
04/12/2010  |  אריה אבנרי  |   כתבות
אחת הבעיות הקשות ביותר בניהול עסק היא העמידה במסגרת האשראי הבנקאית וההתנהלות ללא אוברדרפט. יעד זה נשמע למנהלים ולבעלי עסקים רבים כמשימה בלתי אפשרית שמהווה סיכום קיומי לעסק שלהם.
03/12/2010  |  יאן קליימן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il