|   15:07:40
דלג
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

טל איפרגן / הפוך בלי קצף

ערב השקה חגיגי בפאב הנולה סוקס, מרכז זיו חיפה "ספר שמוקדש למזמינים, לטועמים ולמריחים, לשבעים ולצמאים, למתבוננים ולמביטים, לקוראים ולמעריכים את תרבות וארומת הקפה"
14/12/2010  |   שושנה ויג   |   כתבות   |   תגובות
הפוך בלי קצף [צילום: שושנה ויג]

אני וטל [צילום: שושונה ויג]

טל קוראת [צילום: שושנה ויג]

כשאורות נרות חנוכה פסקו להאיר לנו את ימי השבוע נערכה השקה חגיגית בפאב הנולה סוקס בחיפה לספר שירים ייחודי בהוצאת פיוטית. הספר "הפוך בלי קצף" נכתב על-ידי טל איפרגן. היא הכירה את הפאב מעבודתה והם גמלו לה בערב ההשקה. האירוע התנהל באופן מופתי על-פי דרכה של המשוררת טל איפרגן. אל תוך הפאב התקבצו ובאו חבריה הרבים ורכשו מטל את הספר עם ברכתה וחתימת ידה. את האירוע ליוותה אמה של טל קלרי שסייעה לה בכל תהליך ההפקה, ושתיהן התמוגגו למראה האורחים הנהנים בערבו של יום שותים קפה או לוגמים כוס בירה.

לי זו הייתה השקה מיוחדת במידה וניתן לומר המוצלחת ביותר. לא טרחתי למען הערב, הגעתי כאורחת. לא ציפו ממני לומר דבר אלא רק להתענג על הכיסא מן המראה המרשים של רכישת הכבוד למשוררת הצעירה. טל המוכשרת הצליחה להשריש בקרב חבריה וקרוביה את תרבות קריאת השירים. באמצעות שיריה היא מעשירה את עולמם ופותחת להם צוהר לעולם פיוטי אותו אינם פוגשים אלא אם כן הם אכן אוהבים זאת. בין החברים היו כמה משוררים מקומיים וגם שדרן הרדיו קובי אייל שדואג להנכיח את השירה העכשווית באמצעות תוכנית רדיו פופולרית המשודרת מדי שבוע.

הכרתי את טל לפני כמה שנים עם צאת ספרה הראשון, וכתבתי עליה בעבר את הכתבה "המשוררת מבית הקפה". טל הגיעה אלי לאחר שהוציאה שני ספרי שירה. כבוד גדול נפל בחלקי שהיוצרת בחרה בבית ההוצאה שלי לפרסם את ספרה השלישי. אני מעלה כאן דברים שנאמרו בערב החגיגי מפי טל, מפי קלרי ומפי העורכת והמוציאה לאור.

ברכת טל איפרגן, המשוררת

ערב טוב לכולם.

תודה לכם שבאתם לשתות עימי קפה או שאר משקאות מעוררים. שמחה על האפשרות שנתתם לי להגיע אליכם בדרכי שלי, באמצעות הכתיבה שלי ובאמצעות שיריי.

"הפוך בלי קצף" הוא ספר שיריי השלישי. מגיל צעיר אני עובדת בבתי קפה, במסעדות ובאירועים, ולצד עייפות המקצוע אני נהנית לפגוש מידי יום לקוחות ואנשים מיוחדים במינם. את הספר הזה אני מקדישה להם, מקדישה אותו לכם, האנשים היושבים.

זהו ספר שמוקדש למזמינים, לטועמים ולמריחים, לשבעים ולצמאים, למתבוננים ולמביטים, לקוראים ולמעריכים את תרבות וארומת הקפה. מקדישה לכם אותו בטמפרטורה הנכונה.

אז בערב נפלא זה הייתי רוצה לקרוא לכם את שיר הנושא מתוך "הפוך בלי קצף"...

הפוך בלי קצף / טל איפרגן

הָיָה זֶה יוֹם
שֶׁל הָפוּךְ בְּלִי קֶצֶף.
בֹּקֶר חַם
שָׁעוֹן אֲשֶׁר נִרְדַּם
וּמִלְחִיָּה אַחַת שֶׁנִּשְׁבְּרָה.
הָרוּחַ הַחַמָּה
פִּזְּרָה הַגְּבִישִׁים
עַל פְּנֵי הָאֲנָשִׁים
הִמְלִיחָה אֶת מַצָּב רוּחָם.

אֶחָד אַחַר הַשֵּׁנִי
הִזְמִינוּ כֻּלָּם
הָפוּךְ בְּלִי קֶצֶף, חַם,
וַאֲנִי רָעַדְתִּי.
לֹא בָּכִיתִי
עַל הֶחָלָב שֶׁנִּשְׁפַּךְ
לֹא עַל סַךְ
הַדְּבָרִים שֶׁאִבַּדְתִּי.

עַד קָרָה הַדָּבָר
וְאִישׁ מְבֻגָּר
בִּקֵּשׁ מִמֶּנִּי הַמֶּלְצַר
קָפֶה קַר, מֵי סֻכָּר
וְכַעַךְ.
אַח...נֶאֱנַחְתִּי. שָׂמַחְתִּי.
לִי הִזְכִּיר הַדְּבָרִים שֶׁשָּׁכַחְתִּי
הִזְכִּיר לִי אוֹתָךְ.

החוצץ האחרון בספר הוא חוצץ של שמות ואנשים שנשארו בי. אחד מהם הוא איש טוב ואדיב שאגב - אוהב לשתות הפוך עם הרבה מאוד קצף, איש מפרגן ונעים הליכות ששמו יצחק.

יצחק

כְּשֶׁאֲנִי שׁוֹאֶלֶת אֶת יִצְחָק
אִם הוּא מַרְגִּישׁ בְּטוֹב?
הוּא עוֹנֶה מִיָּד
מִבְּלִי לַחְשֹׁב
שֶׁאֵין לוֹ כָּל תְּלוּנוֹת
שֶׁמַּאֲמִין הוּא שֶׁצָּרוֹת
בָּאוֹת הֵן וְהוֹלְכוֹת
מֵעִיד עַל כָּךְ
שֶׁהוּא טוֹרֵק לָהֶן הַדֶּלֶת.
אֲנִי נִפְעֶמֶת.

קוֹרֵץ הוּא לְעֶבְרִי,
שׁוֹאֵל אִם בִּשְׁבִילִי
הֵן קַיָּמוֹת?
צָרוֹת בָּאוֹת הֵן וְהוֹלְכוֹת
וּבֵין לְבֵין אֲנִי כּוֹתֶבֶת
שׁוּרוֹת שְׁלֵמוֹת שֶׁל רְסִיסִים
אֲנִי אוֹסֶפֶת
כָּל שִׁיר הוּא תּוֹבָנָה נוֹסֶפֶת
לְיִצְחָק אֲנִי אוֹמֶרֶת
וְהוּא מֵבִין.

וכעת, אני רוצה להודות למספר אנשים יקרים.

תחילה לויקטור אורלנד שלצערי לא נמצא כאן הערב, על שסייע לספר לצאת אל האור ועל שאר כלים שנתן לי. תודה גדולה לשוש ויג המול"ית שלי, על המקצועיות לאורך כל הדרך עד ללידת הספר וכמו-כן להוצאת פיוטית ההוצאה החמה והישרה בה יצא הספר הזה אל האור. אני רוצה להודות ליוני המקסים ולחגי על הבמה הנפלאה הזו, וכן ל'נולה' שבספר תוכלו למצוא שיר שנכתב בשבילה.

מודה לאימי האהובה, חברתי הטובה ביותר, על הסבלנות והתמיכה. ורוצה להודות לכם. מעניקי ההשראה שלי.

תמשיכו לשתות את הקפה האהוב עליכם.

ברכת האם קלרי:

ראשית, תודה לכל אחת ואחד שנמצא כאן הערב. לכל אחת ואחד שבא לחוות יחד איתי ועם טל ערב מיוחד במינו: השקת 'הפוך בלי קצף', ספרה השלישי של טל ואת הצטרפותה לאיגוד הסופרים בישראל.

טל טל שלי, ביתי, חברתי, שמש של חיי, שותפה שלי.

ישנו שיר של משורר דרום אמריקני, מריו בנדטי, שכתב באחד משיריו:

Si te quiero es porque sos
Mi amor mi complice y todo
Y en la calle
Codo a codo
Somos mucho mas que dos

ואני אתרגם: אם אני אוהבת אותך, זה כיוון שאת אהבתי, שותפתי, והכל וברחוב, יד ביד, אנחנו הרבה יותר משתיים.

ואת עולם נשמתי, שחשה וכותבת על זה, שחווה וכותבת על זה, שמתבוננת וכותבת על זה. וזה נפלא! כי עם היכולת המדהימה שלך לתאר בכתיבתך המיוחדת, את ממלאת את הסביב בצלילים של שירה, שירה בגובה העיניים, שירה שמסוגלת לדבר ולגרום לכל אדם להרגיש הרבה יותר משניים.

'הפוך בלי קצף' הוא קובץ שירה על אנשים מכל מיני צבעים ובכל מיני מצבים. ספר שמציג תמונה אנושית, תמונה של תובנות דרך מילים.

ואני מפרגנת לך בכבוד ובהערכה רבה. את מביאה לי רגעים של אושר ודמעות של התרגשות, ואני אוהבת אותך בכל ליבי. אני גאה בך עד מאוד.

לחיים על 'הפוך בלי קצף' - זו רק ההתחלה!
לחיים על הצטרפותך לאיגוד הסופרים העיבריים!
לחיים למען הספר הבא!
לחיים נשמתי!

ברכת העורכת והמוציאה לאור, שושנה ויג

הוצאת פיוטית שבניהולי נוסדה לפני כשנה וחצי בחודש יוני 2009. ההוצאה הוקמה כדי לתת מענה אחר לעולם הוצאות הספרים. בשנה וחצי האחרונים למדתי את השטח ויצאו עד כה 8 ספרים. כמה סמלי היום לחגוג השקה של הספר השמיני בהוצאת פיוטית בנר השמיני של חנוכה שעומד להסתיים. ויד העורכת כבר עומלת על הספר התשיעי. הספר החדש של טל איפרגן "הפוך בלי קצף" הוא ספר שאני כמוציאה לאור רואה בו אבן דרך סמלית וחשובה במהלך ההתפתחות של ההוצאה.

כל היוצרים שהוציאו ספרים עד כה בהוצאה היו יוצרים בראשית דרכם שחיפשו להם בית ליצירות שלהם. משוררות וגם סופרים שמצאו אכסניה מכובדת בהוצאה שעושה צעדיה הראשונים בשוק הספרים. המשוררת טל איפרגן אינה משוררת "חדשה" היא פירסמה בעבר שני ספרים וזהו ספרה השלישי. יבול נאה ומבטיח למשוררת צעירה מאוד. בזכות הספר הזה ובזכות היצירות הקודמות שלה התקבלה טל לאגודת הסופרים העבריים בהמלצתי. אתמול נערך טקס החברים רשמית היא חברה באגודה ונקווה שתשמיע קולה בתוך קהל הסופרים והמשוררים ותחדש מיצירותיה.

כפי שכתוב על גב הספר

ספר שירים שלישי לטל איפרגן, משוררת צעירה, ילידת 1983, חיפה. "הפוך בלי קצף" מגיש מבט שונה על שלל פניה של תרבות הקפה. בין ריחות לטעמים, ניחוחות אנשים ושמות ניתן למצוא בו ארומה נשארת.

אני מודה לטל שבחרה בי ובהוצאה שלי להפקת הספר החדש שלה. אני בטוחה שהענקתי לה את כל הידע המקצועי שיש ברשותי והגענו יחד לתוצאה מקסימה הזוכה לשבחים כבר מרגע הלידה. אכן הספר החדש בו אנו מתכבדים הערב לצד כוס הקפה ההפוך והפעם עם קצף, מגיש לקוראים קובץ מאוד מיוחד של שירים הסובב סביב תרבות בתי הקפה המקומית. קוראי שירה שנתקלו בספר סימנו את הספר כמזוהה עם משוררי עולם כמו פול ורלן מן המאה ה19. הדבר מלמד על האינטואיציה החזקה שקיימת ביוצרת טל איפרגן שמזהה את סביבת בית הקפה עם העולם פואטי וגם מעניקה לספר נופך אוניברסאלי.

העבודה עם טל איפרגן הייתה עבודה מאוד מקצועית, טל ידעה בדיוק כיצד הספר יראה מבחינת מבנהו ומבחינת צורתו החיצונית. היא הגישה לי ספר מוקפד מראשית הדרך על כן העבודה התנהלה במהירות. בסוכות נפגשנו ובחנוכה אנו עורכות השקה. עמדתי על רצוני לשוות לספר צורה מיוחדת ולכן היא ביצעה עם אמה קלרי ניסיונות לצייר וגם לצלם עד אשר הייתה כריכה רצויה.

הספר זכה לשבחים מצד המפיץ שנתקל בספרים רבים מהוצאות ספרים רבות והוא העיר על האיכות שיש בשירים וגם על האיכות בעיצוב הספר.

לצערי אין רווחים בהפקת ספרים ובשיווקו בחנויות הספרים, השיווק האמיתי יהיה כאן כאשר חברים ושוחרי שירה ירכשו או רכשו את הספר מטל המשוררת עם חתימה שלה, הספר בעל ערך ייחודי והוא יכול לשמש כספר מתנה לכל גיל, הוא עוסק בדמויות באנשים ובמפגשים בין האני לבין האחר. התבוננות חדה ומעניינת סביב רעיון אחד ונושא הקרוב לכולנו.

אני רוצה לסיים בשיר שאני אוהבת מן הספר "הפוך בלי קצף" והוא ידבר בעד עצמו ובעד טל.

בהצלחה לך טל.

ושוב קראתי את השיר שטל קראה, הפוך בלי קצף. זהו טיבו של הספר אין בו די. אתה יכול לעיין בו שוב ושוב. זוהי טיבה של יצירה איכותית.

תאריך:  14/12/2010   |   עודכן:  16/12/2010
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טל איפרגן / הפוך בלי קצף
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שושנה ויג
14/12/10 14:18
2
שושנה ויג
14/12/10 14:30
3
klari
18/12/10 20:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הטרגדיות היווניות הגדולות שכתבו אוריפידס, אייסכלוס וסופוקלס לא חדלות מלעלות על בימות תיאטרון כאן ובעולם. זהו נתח עסיסי שכל שחקן ושחקנית חולמים עליו. עוד יותר מאשר על שייקספיר. זהו תיאטרון בשיאו ההיסטורי. כאן הדם לא נראה אף פעם. על הרצח רק מספרת המקהלה (שבהפקה זו של בית צבי היא החלק המושלם ביותר בהצגה). הדרמה העזה מרוככת על-ידי שמירה על כללי הזהב של אחדות הזמן, המקום והמעשה. ולכן, יכולת ההבעה של השחקנים היא המשקולת שמטה את הציון לכאן או לכאן.
14/12/2010  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בשבוע שעבר השיק משרד התחבורה את "כל קו", מוקד מבית חברת "כל סנטר" של "בזק אונליין". בדיקת News1 מגלה כי המוקד, שנועד להסיר מחברות התחבורה הציבוריות השונות להפעיל מוקדי מידע משל עצמן, אינו עונה לדרישות הקבועות בתנאי הרישיון.
13/12/2010  |  עידן יוסף  |   כתבות
תסמונת השלפוחית הרגיזה כוללת תסמינים של דחיפות עם או בלי דליפת שתן, תכיפות במתן שתן (מתן שתן מספר רב של פעמים ביממה) ויקיצה במהלך השינה לצורך הטלת שתן.
13/12/2010  |  ד"ר ליאור לבנשטיין  |   כתבות
דומה כי הסופה החורפית העזה הפוקדת את ישראל, מאיימת גם להקהות מצלקות דליקת הענק בהרי הכרמל, שאך לפי ימים ספורים איימה כ"סערה" על איתנות הממשלה . סופת החורף ונזקיה המצטברים הם הם בבחינת אסון טבע, מעין הוריקן בלתי ניתן לבלימה, בעוד התלקחות השריפה בכרמל הייתה פרי רשלנות, מעשה ידי אדם.
13/12/2010  |  רפאל בוכניק  |   כתבות
לפי כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין חל איסור גורף על עורכי דין לקבל שכר אלא בכסף ממש, ולא בשווה כסף. כלל זה קיים עשרות רבות של שנים.
13/12/2010  |  עו"ד מיכאל טאוסיג  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il