%72 ממנהלי בתי ספר במחוז חיפה סבורים, שיש להרחיק ממערכת החינוך מורים שהעתיקו עבודות במסגרת לימודיהם לתואר כלשהו. מנהלים, מפקחים וסטודנטים סבורים שיש להעניש בחומרה רבה את התלמידים וגם את המורים המעתיקים, אך המנהלים תקיפים יותר בדעתם.
%64 מהמנהלים סבורים שיש להחמיר מאוד עם תלמידים המעתיקים בבחינות הבגרות, ו-%81 סוברים כך גם לגבי תלמידים המעתיקים עבודות.
כך עולה מסקר עמדות חדש, שערך אהרן זבידה, מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך. את הסקר ערך זבידה לראשונה בקרב תלמידיו מן החוג לחינוך באוניברסיטת חיפה, ולאחר מכן העבירו גם בקרב המפקחים ומנהלי ביה"ס במחוז.
אוכלוסיית המחקר כללה 323 משתתפים, המהווים %65 מקרב מנהלי בתי הספר, ו-%75 מבין המפקחים במחוז חיפה, כמו כן 33 סטודנטים, תלמידי החוג לחינוך באוניברסיטת חיפה.
אחד הממצאים העיקריים בסקר מתייחס לקיומה של תופעת העתקה בבחינות בבתי הספר. כל המשתתפים, הסטודנטים, המנהלים והמפקחים מודעים לקיומה של התופעה, אך קיים הבדל מובהק בגישתם לטיפול בבעיה. %61 ממנהלי בתי הספר סבורים כי שכיחות תופעת העתקה היא נמוכה, לעומת הסטודנטים והמפקחים המעריכים את שכיחות התופעה בבתי הספר כגבוה יותר.
עוד עולה מהסקר, כי %59 מן המנהלים ו-%65 מן המפקחים סוברים כי המורים פועלים על-פי קוד אתי במידה בינונית בלבד, אך חלק גדול מהסטודנטים (%42) העניקו למורים את הציון הנמוך ביותר.
סקר העמדות עסק גם בשאלת האפקטיביות של התוכניות הבית-ספריות למניעת אלימות. כל הנשאלים העריכו, כי אלו אינן אפקטיביות במיוחד. %64 מהסטודנטים מאמינים פחות בהשפעתן. רק מחצית מהמפקחים ומהמנהלים סבורים כי התוכניות משפיעות במידה בינונית, לכל היותר.
%65 מהמפקחים סבורים, כי משרד החינוך פועל לצמצום הפערים הלימודיים במידה בינונית, בעוד שרק %45 מהמנהלים סבורים כך.
באשר לשאלה האם מערכת החינוך היא מערכת שוויונית ומעניקה חינוך שווה לכל, עולה כי %49 מהסטודנטים סבורים כך במידה בינונית בלבד. גם מרבית ממנהלי בתי הספר (%40) סבורים שמהערכת שוויונית במידה בינונית. %65 מהמפקחים מאמינים כי מערכת החינוך מעניקה חינוך שווה לכל והיא שוויונית במידה בינונית.
בעקבות פרסום תוצאות הסקר, הודיע זבידה, כי יש בדעתו לפנות למנהלי בתי הספר ולכלל המורים, בבקשה להקפיד הקפדת יתר על טוהר הבחינות ולבקש מהם הצעות להרחבת סמכויות הענישה של תלמידים המעורבים במעשי אלימות בבתי הספר.