|   15:07:40
דלג
  אריאל כהנא  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
[צילום: פלאש 90]

חוגגים עצמאות

ברק, שמחון, וילנאי, וילף ונוקד היו השחקנים. זאב אלקין, נתן אשל ונתניהו ביימו, הפיקו והעלו לאקרנים את ההצגה הטובה בעיר. השאלה היא האם מאחורי השפן הפוליטי שנשלף השבוע מסתתרת גם פריצת דרך מדינית שנרקחת בחדרי חדרים
22/01/2011  |   אריאל כהנא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
עם אישור הפילוג בוועדת הכנסת ניגש שר התמ"ת החדש ליו"ר הקואליציה וחיבק אותו בעוז. לא לחיצת ידיים או הנחת זרוע חברית, אלא נפילה זה בזרועות זה. אנחת רווחה שפרקה את מתח היממה שחלפה. החיבוק הוא לא רק ביחס לעבר אלא גם לעתיד. שמחון יודע שעתידו הפוליטי תלוי מעתה באלקין ובעמיתיו

כשהכול נגמר, נתקלו עינת וילף וניצן הורוביץ זה בזו במסדרון. דקות ספורות קודם לכן עוד התקוטטו בוועדת הכנסת. עכשיו, כשהמיקרופונים והמצלמות לא היו בסביבה, היו השניים משוחררים יותר. "למרות הכול, שיהיה לכם בהצלחה", איחל חבר הכנסת ממרצ. "גם לכם", השיבה חברת 'עצמאות' הטרייה, והוסיפה: "אני באמת מקווה שיקום עכשיו גוף חדש שיביא את המסר שלכם, של השמאל. הקו שלנו שונה, יותר מרכזי". "אולי", השיב הורוביץ והשניים נפרדו לדרכם.

שעות אחדות לאחר מכן נקרתה רונית תירוש בדרכו של נתן אשל, מנהל לשכת נתניהו. "אנחנו הבאים בתור?" שאלה בתקווה. אשל כדרכו השיב בבדיחה יהודית. "מה ההבדל בין יהודים ליפנים?" חברת הכנסת מקדימה, ששמה הוזכר לא אחת כמועמדת להצטרף לליכוד, לא ידעה. "שני העמים נחשבים חכמים, רק שליפנים יש עיניים קטנות ואילו אצל היהודים העיניים גדולות". אשל פנה לדרכו.

תירוש תמשיך להתייבש באופוזיציה עד שיימצא, אם בכלל, הח"כ השביעי מקדימה שיסכים להתפלג. כרגע עניינה לא על הפרק. תמונת השבוע, שהצלמים פספסו, לא הייתה שייכת להם, וגם לא לווילף ולהורוביץ, אלא לשלום שמחון וזאב אלקין. עם אישור הפילוג בוועדת הכנסת ניגש שר התמ"ת החדש ליו"ר הקואליציה וחיבק אותו בעוז. לא לחיצת ידיים או הנחת זרוע חברית, אלא נפילה זה בזרועות זה. אנחת רווחה שפרקה את מתח היממה שחלפה. החיבוק הוא לא רק ביחס לעבר אלא גם לעתיד. שמחון יודע שעתידו הפוליטי תלוי מעתה באלקין ובעמיתיו בליכוד.

החיבוק עם אלקין, כמו גם ההשגחה הצמודה של יועצת ראש הממשלה פרח לרנר על מהלך הדיון, לימדו כי הפיצול היה אומנם בעבודה, אך הכוח שהניע אותו היה הליכוד. ליתר דיוק יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו. ברק, שמחון, וילנאי, נוקד ווילף היו השחקנים. אלקין, לרנר, אשל וכמובן נתניהו ביימו, הפיקו והעלו לאקרנים את ההצגה הטובה בעיר. עם שיתוף פעולה הדוק שכזה אין ספק שהחיבור המלא בין 'עצמאות' לליכוד הוא רק עניין של זמן.

ברק ללא חטוטרת

אך החיים הם לא רק פוליטיקה, או לפחות לא אמורים להיות רק פוליטיקה. נתניהו ויועציו, כמו ברק ואנשיו, תלו את המהלך המבריק ברצון לקדם את התהליך המדיני. "לפנינו מבחנים לא פשוטים, מבחנים מדיניים אשר במרכזם התהליך מול הפלשתינים והאזור כולו, ומבחנים ביטחוניים", נימק ברק את צעדו בבוקר הפרישה.

נתניהו הוסיף בהמשך אותו יום בסיעת הליכוד: "כל העולם יודע, וגם הפלשתינים יודעים, שהממשלה הזאת תהיה כאן בשנים הבאות, ושעִמה צריך לנהל את המשא-ומתן לשלום. אנו רוצים לנהל אותו ולקדם אותו על בסיס האינטרסים שלנו לביטחון ולשלום". את יועציו שלח לסחרר את הספין שהיציבות תאפשר לקדם את תהליך השלום. "נמאס מאיומי הפרישה. כל פעם מישהו מתראיין, מאיים בפרישה, ומחליש אותנו מול הפרטנר בצד השני. במצב החדש לא יהיה צורך לחכות לוועידת מפלגת העבודה. אין פה יותר שרים על תנאי", טענו מי שמכונים מקורבים. מי שרוצה מוזמן לבלוע את הלוקש.

מעבר לספינים, השאלה היא האם יש לחבירה של ביבי וברק תכלית מדינית. האם השניים מבשלים הפתעה מדינית כמו זו הפוליטית, או שמא מעתה ברק דווקא יהיה משוחרר ממחויבויות פוליטיות ויוכל לחשוף את עמדותיו האמיתיות והספקניות כלפי הפלשתינים?

צריך להודות ביושר שאי-אפשר לדעת. מצד אחד, ברק עודנו מצולק מוועידת קמפ-דיוויד. הוא שומע ומפנים את הערכות המודיעין כי הסוגיה הפלשתינית חדלה מזמן להיות עניין של שתי מדינות לשני עמים והיא קרובה יותר להיות שלוש מדינות לשני עמים. הוא לא באמת חושב שיש פרטנר שאפשר לחתום איתו על הסכם ולא מאמין שאפשר להגיע להסכם "בתוך שנה", כדברי נתניהו. מדוע אם כן הוא מדבר בפומבי בכיוון הפוך לחלוטין?

עד היום היו שתי תשובות לדבר. פוליטית ומדינית. פוליטית, ברק חייב היה להשמיע זמירות שינעמו למצביעים הפוטנציאליים של העבודה. מהעול הזה השתחרר השבוע. מדינית, שר הביטחון מאמין שישראל חייבת להיראות כמי ששואפת למשא-ומתן, שאם לא כן תאבד את אמריקה ואת שאר העולם. העילה הזאת נשארת בתוקף גם אחרי ההינתקות מהעבודה. במילים אחרות, ברק אולי ימתן במעט את הצהרותיו אולם השקפת עולמו הבסיסית לא תשתנה.

בנאום מעניין ומפורט פרשׂ ברק לפני שבועיים את השקפת עולמו העדכנית בסוגיות העומדות על סדר היום. בהקשר האירני חזר ברק על המשפט הקבוע שלו: "אנחנו מייעצים או ממליצים גם לטובות שבבעלות בריתנו לא להוריד שום אופציה מן השולחן וגם אנחנו נוהגים כך". בעניין הפלשתיני פירט ברק את חומרת הבעיה, כפי שהוא רואה אותה.

"אם בין הירדן לבין הים קיימת רק ישות מדינית אחת ששמה ישראל, הישות הזאת תהיה בהכרח - ומילת המפתח היא בהכרח - בסופו של דבר או לא יהודית או לא דמוקרטית. אם הבלוק הזה של מיליוני פלשתינים עם שאיפות לאומיות לגיטימיות בעיני כל העולם ולגיטימיות בעיני רובנו, אם הם מצביעים לכנסת זו מדינה דו-לאומית פר-אקסלנס גם אם אנחנו נקרא לה מדינה יהודית ברוח מורשת בית דוד. אם הם לא מצביעים, אז זו לא דמוקרטיה ואני לא רוצה להרחיק לכינויים אחרים מיבשות אחרות ומתקופות לא כל כך רחוקות. שתי האפשרויות האלה עומדות בניגוד מוחלט לחזון הציוני".

המסקנה הידועה של ברק היא שיש להקים מדינה פלשתינית בגבולות 67' פחות או יותר ולחלק את ירושלים. עם זאת, בניגוד לאמירות הפומביות, ברק משוכנע שאין כרגע עם מי לסגור עסקה. מבחינה זו הוא קרוב לאגף הימני בשביעייה, בוגי, בגין, ליברמן. מה יעשה אם כך ברק האמיתי, נטול החטוטרת הפוליטית? בעניין הפלשתיני הוא ימשיך ללחוץ את נתניהו לפינה. לא משום שאפשר להגיע להסכם אלא כדי לפוגג את לחצי העולם ועל-מנת לקדם בכל זאת את המציאות לכיוון הרצוי בעיניו.

רמזים שמשהו מתבשל

אנשים שמדברים עם נתניהו שומעים שהוא נחוש ללכת למהלך מדיני. שגרירים וראשי מדינות מתחננים שיעשה משהו. הצהרות כמו זו שסיפק נשיא רוסיה מדבדב מלחיצות אותו ואת והמערכת הסובבת אותו. המקורבים, מימין ומשמאל, לוחשים לו שאינו יכול להישאר פסיבי לנוכח היוזמות החד-צדדיות של הפלשתינים

האם ייתכן שברק ונתניהו כבר מחביאים שפן בשק המדיני ובכוונתם להפתיע פעם נוספת את העולם כפי שעשו השבוע? קשה לשלול את האפשרות הזאת, אך נכון לעכשיו אין אסמכתאות. עו"ד יצחק מולכו מנהל שיחות ממושכות בוושינגטון כחלק ממאמצי הגישור מול הפלשתינים, אך נכון להיום ללא תוצאות. בפני שרי השביעייה לא הונחה אף הצעה ליוזמה מדינית, לפחות לא כזו שמבשילה לכדי מהלך מדיני ממשי. אף לא אחד מן המקורות שידעו לומר בעבר כי משהו מתרחש מעביר אינדיקציות כאלה כעת. יתרה מכך, במערכת הפוליטית טענו השבוע שאם היה לנתניהו ולברק משהו בכיס הם היו גורמים להשתקת הביקורת של שרי העבודה ומשאירים אותם בקואליציה. אם לא עשו זאת כנראה שאין להם.

אבל יש גם אותות הפוכים. אנשים שמדברים עם נתניהו שומעים שהוא נחוש ללכת למהלך מדיני. שגרירים וראשי מדינות מתחננים שיעשה משהו. הצהרות כמו זו שסיפק נשיא רוסיה מדבדב בדבר ההכרה הרוסית במדינה פלשתינית, מלחיצות אותו ואת והמערכת הסובבת אותו. המקורבים, מימין ומשמאל, לוחשים לו שאינו יכול להישאר פסיבי לנוכח היוזמות החד-צדדיות של הפלשתינים. הוא עצמו מפזר רמזים שמשהו מתבשל. במפגש עם עיתונאים זרים לפני שבוע וחצי אמר נתניהו כך: "אני צופה שהשנה הנכנסת תחשוף אמת יסודית אחרת. כשם ש-2010 שפכה אור על יחס מדינות האזור לאירן, כך, אני חושב, 2011 תשפוך אור על אמת אחרת והיא מי באזור מעוניין ברצינות בשלום". דוברו של נתניהו הסביר שמדובר באמונה בעלמא, משאלת לב שאינה שעונה על תוכנית כזו או אחרת. יש מי שחושבים אחרת.

אותם אחרים שומעים את נתניהו מגלגל רעיונות, בוחן אפשרויות, בודק היתכנויות ומתכנן מה לומר לדעת הקהל, במיוחד הימנית. ספינים נוסח 'אין מנוס מצעדים מרחיקי לכת', 'הקהילייה הבינלאומית לוחצת', 'הצלתי את המקסימום שהיה אפשר'. הפרמטרים שביניהם הוא מתמרן ידועים פחות או יותר. בלי עקירת מתנחלים. בלי חלוקת ירושלים. בלי ויתור על הביטחון. בלי נסיגות חד-צדדיות. בלי זניחת הבקעה. כל השאר עומד למכירה, כולל חילופי שטחים, ואלו עמדות המוצא בלבד.

הצרה הכפולה מבחינתו היא שאין למי להציע את הסחורה כי הקניין הפלשתיני לא בא. הפלשתינים, שאינם מחמיצים הזדמנות להחמיץ, לא מנצלים את מכירת החיסול ובמקום זאת מנהלים מסע הכפשה בינלאומי נגד ישראל. הצהרת מדבדב, הנפת דגל אש"ף בוושינגטון והצעת ההחלטה לגינוי ההתנחלויות במועצת הביטחון הן הפירות האחרונים של המסע. וזו אפוא המשימה המרכזית המונחת לפתח ממשלתו המחודשת של נתניהו. רק אם ישיגו ב' וב' שח-מט מול הפלשתינים כמו זה שביצעו במערכת הפוליטית, תהפוך החבירה שלהם מתרגיל פוליטי סתמי למהלך בעל משמעות של ממש.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/01/2011   |   עודכן:  22/01/2011
אריאל כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוגגים עצמאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
22/01/11 20:47
2
הניה
23/01/11 10:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל 2011 משופעת באורגנים האמורים לשמור על האינטרס הציבורי. לגונן, לבדוק, לחקור ובמקרה הצורך גם למצות את הדין עם חשודים, אם בדרך של חשיפה בפני הציבור ואם בדרך של העמדה לדין. אלא שבישראל 2011 פועלים אותם אורגנים באופן חובבני, למצער, או באופן זדוני, במקרה החמור יותר. עם אותם אורגנים, ובראשם היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות, המשטרה, וועדת המינויים בראשות השופט טירקל, נמנים, מטבע הדברים, גם אמצעי התקשורת הגדולים. במחדלם ובכשלונם של האורגנים הנ"ל נעסוק להלן.
22/01/2011  |  יואב יצחק  |   כתבות
הבמאי חיים בוזגלו חווה את אחת התקופות הפוריות בקריירה שלו, אם לא את הפוריה מכולן. ב-2008 הוא ביים את הסרט "דלת מול דלת". ב-2009 את הסרט "כבוד" ואת המיני סדרה "לחיות מחדש" שאף נערכה מחדש לסרט קולנוע. ב-2010 היה לו את "סרק סרק" וכבר בתחילת השנה הנוכחית מגיע סשן, דרמת מתח פסיכולוגית שביים בארה"ב. אבל אתם ממש לא מתעניינים ברזומה של בוזגלו - אתם כאן בזכות בר רפאלי ובכורתה הקולנועית. אז קודם כל, אני איתכם. ושנית, חשוב לדעת מראש שרפאלי אינה השחקנית הראשית ב"סשן".
21/01/2011  |  אורון שמיר  |   כתבות
השבוע יצא "העין", שיר ראשון מאלבום חדש של ברי סחרוף שמהווה מעין סנונית שמבשרת על הבאות. גם חבריו, רמי פורטיס ואהוד בנאי מסיימים בימים אלה לעבוד על אלבומים חדשים שיצאו בקרוב, כך גם מיכה שטרית, נעם רותם, אסף ארליך, מאור כהן, נקמת הטרקטור ועמיר לב ועוד לא הזכרנו את הנוכחות המרשימה של מוניקה סקס (השמלה ממדריד), אסף אמדורסקי (איפה את היום), ירמי קפלן (עוד יהיה לך), משינה (הנה אנחנו), אייל אבן צור (גרה ממול) וקוואמי והחלבות (תסחטי אותי) במצעדי הפזמונים. כל אלה, חייבים להודות, נותנים תחושה שמזכירה קצת את טעמן של פטריות אחרי הגשם, כשהן מתובלות היטב גם בפמפום אפקטיבי מצד הרדיו.
21/01/2011  |  מתן אברמוביץ'  |   כתבות
ביום שני חש כל מי שעבר במסדרונות הכנסת את משק כנפי ההיסטוריה. מפלגת העבודה נפטרה.
21/01/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
הכוכבים מרקורי ופאלאס יהיו בצמידות בתאריך 23.1 על מעלת ליקוי החמה האחרון. המבנה הזה ישחרר אנרגיה שתחדד את המחשבה ותאפשר סיעור מוחות. שימו לב לרעיונות שלכם ולתכנון פרויקטים. אתם מצליחים לצאת מהקופסה ויכולים להפתיע את עצמכם ואת הסביבה. זהו יום טוב לישיבות עבודה.
21/01/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il