|   15:07:40
דלג
  אבינדב ויתקון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שעתם הגדולה של האחים המוסלמים

מי שעשויה לקטוף את פירות ההפיכות במזרח התיכון היא תנועת 'האחים המוסלמים', הגוף האיסלאמי-פוליטי המאורגן הגדול בעולם הערבי. 83 שנים לאחר הקמת הארגון במצרים, פעיליו חשים כי הם מתקרבים ליעד: מזרח תיכון איסלאמי קנאי
04/02/2011  |   אבינדב ויתקון   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
[צילום: AP]

ד"ר דוד בוקעי:
"זה האסון הגדול ביותר בעולם החופשי. אני מרגיש כמו ערב מלחמת העולם השנייה, כשחילקו את צ'כסלובקיה וטענו שהיטלר הוא בסדר ובסך הכול רוצה שלום. אובמה חוזר על הטעות של קארטר ב-79' עם המהפכה האירנית, אלא שעכשיו זה הרבה יותר גרוע"

"מה יודע איש מדעי המדינה? הוא יודע את המגמות האחרונות, הוא מכיר את מצב העניינים הנוכחי, את ההיסטוריה של הרעיונות.
מה אין איש מדעי המדינה יודע? אין הוא יודע את הייאוש, אין הוא מכיר את המשחק הפוליטי שעיקרו הוא לוותר על המשחק, ואין זה עולה בדעתו כי איש אינו יודע מתי יופיעו תמורות בלתי הפיכות כמעין בקיעים פתאומיים על משטח של קרח"
  • [המשורר הפולני ארתור מיז'ווייצקי, שנות ה-80. מתוך ספרו של עמנואל סיון: 'התנגשות בתוך האיסלאם']


"כשחסן אל-בנא ייסד את 'האחים המוסלמים' הוא לא יודע אילו מהפכות הוא ייצור במאה ה-20 ובמאה ה-21", אומר המזרחן ד"ר דוד בוקעי מאוניברסיטת חיפה על מאורעות הימים האחרונים. בוקעי אינו בוחל במילים: "אם מצרים נופלת המזרח התיכון יהיה איום ונורא. ראשית ייפלו המשטרים המלוכניים במרוקו, בירדן ובסעודיה. גם הערבים בישראל יעוררו מהומות והכול ייפול על ברק חוסיין אובמה.

"יש להם שיטה מנצחת. זו אותה שיטה של הנביא מוחמד כפי שהיא מובאת בקוראן, וכמו שאומר פתגם בערבית: 'נשק את היד כשהוא חזק ממך, וקטע את ידו כשאתה חזק ממנו'. האחים המוסלמים עובדים בדיוק בשיטה הזאת", ממשיך בוקעי, "תראה את אמנת חמאס. ב-88', כשהם היו חלשים, הם כתבו שפתח הם אחינו ובשרנו, וכשהם התחזקו הם השמידו אותם בעזה ללא רחם.

"אם האחים המוסלמים יעלו לשלטון זה יהיה האסון הגדול ביותר בעולם החופשי. אני מרגיש כמו ערב מלחמת העולם השנייה, כשחילקו את צ'כסלובקיה וטענו שהיטלר הוא בסדר ובסך הכול רוצה שלום. אובמה חוזר על הטעות של קארטר ב-79' עם המהפכה האירנית, אלא שעכשיו זה הרבה יותר גרוע".

בוקעי מתריע, ללא שמץ פוליטיקלי-קורקט, כי מטרתם האמיתית של הארגונים האיסלאמיים בעולם הערבי היא אחת: מיגור העולם כולו תחת חרב האיסלאם. תחילה ב'דעווה', הפצת כתבי הקודש במתק שפתיים ובחנופה, ולבסוף, בעת הכושר - בכפייה אלימה חסרת מעצורים. "אם תקום ממשלה מצרית בהנהגת 'האחים המוסלמים' זו תהיה מדינה עם אפס פרגמטיזם ועם משמעויות מאוד ברורות ביחס למיעוטים ולזכויות אדם. במערב לא מבינים את זה. המגמה היא מאוד ברורה - או שנתמוך במשטר צבאי אלים ומדכא שיוריד לאחים המוסלמים את הראש, או שנקבל איסלאם רדיקלי. מילא אם האירופים היו משלמים את המחיר. הבעיה היא שגם אנחנו עלולים להיפגע".

ירדן: המלך הקדים רפואה למכה

ד"ר אסף דוד: "הדרום השבטי בירדן כבר מזמן בידי האסלאם הקיצוני, כולל אסלאם ג'יהאדי שזוכה להרבה מאוד תמיכה ופופולריות, ולירדנים אין דרך להתמודד עם זה. גם הצבא כבר אינו משענת נאמנה לחלוטין, ולכן המלך כבר לא מפעיל אותו לדיכוי מהומות. כדי לאפשר למלך עבדאללה להתמודד עם האתגרים האלה אסור לישראל ולמערב ללחוץ אותו, אחרת הוא יתמוטט כמו מגדל קלפים"

מקום נוסף שבו מתחזקים 'האחים המוסלמים' ותנועות איסלאמיות קיצוניות אחרות הוא ירדן. אין ספק שגורלה של מצרים ישפיע על ירדן, אולם לדברי ד"ר אסף דוד, מומחה לירדן ממכון טרומן, 'האחים המוסלמים' במדינה זו טרם חצו את קו האל-חזור. "במצרים תוקפים ישירות את מובארק כבר כמה שנים. בירדן זה לא קרה. יש שם סוג של יראה, קשה לדעת בדיוק ממה", אומר דוד. "מצד אחד שירותי המודיעין בירדן פחות אכזריים מאלה של מצרים, אז זה לא רק שיקולי יראת העונש. הצורה החכמה שבה התנהל בית המלוכה לאורך השנים שמרה על הפרדה בין הממשלה לבית המלוכה, וכך הלכלוך הפוליטי לא נדבק במלך. עם זאת, בשנים האחרונות עולה אופוזיציה עבר-ירדנית אותנטית מהיסודות הבדוויים (להבדיל מהפלשתינים הירדנים, שהם כ-60 אחוזים), כולל בכירים לשעבר בצבא, שמבקרת את הממשלה - וברור שבעצם מבקרת את המלך, גם אם הדברים לא נאמרים בפירוש. המתח הזה הוא תוצאה של תהליך חברתי-כלכלי שעובר על ירדן בימי עבדאללה: ניאו-ליברליזם שמרסק את המגזר הציבורי העצלן והמנוון, שמפרנס המונים מהאליטה הוותיקה, העבר-ירדנית, שהייתה מקור התמיכה של המלך חוסיין".

דוד מסביר שמציאות זו הביאה את המלך לפטר את ממשלתו ולמנות ממשלה שמרנית חדשה בראשות מערוף אל-בחית, המסתייג מתהליכי המערביזציה ודוגל בחיזוק הקשר עם חמאס על חשבון הקשר עם פת"ח ועם ישראל. "יש שם הרבה מאוד עבר-ירדנים שמתנגדים לשלום עם ישראל, כולל בכירי צבא ומוח'בראת (ארגון המודיעין), כיוון שהדבר פוגע באינטרסים של ירדן לדעתם. ללחץ הזה מצטרפים 'האחים המוסלמים', ולמלך אין בררה אלא לפייס אותם ולגלות גמישות ולא לגמור כמו מובארק שהיה כל כך קשיח עד שהרוח שברה אותו".

לדברי דוד, ישראל תיאלץ להתמודד עם התקררות יחסים נוספת עם ירדן, שכן הרצון של המלך עבדאללה להכיל גם את הפלשתינים המחזיקים את ההון והמסחר במדינה בזהות ירדנית מתחדשת (יוזמת 'אל-אורדון אל-אוולן' - 'ירדן בראש') מעורר תרעומת בקרב התושבים 'האותנטיים', המאבדים את יתרונם ההיסטורי. התנועות האיסלאמיות מנצלות את ההתמרמרות הזאת היטב. "הדרום השבטי בירדן כבר מזמן בידי האיסלאם הקיצוני, כולל איסלאם ג'יהאדי שזוכה להרבה מאוד תמיכה ופופולריות, ולירדנים אין דרך להתמודד עם זה. גם הצבא כבר אינו משענת נאמנה לחלוטין, ולכן המלך כבר לא מפעיל אותו לדיכוי מהומות. כדי לאפשר למלך עבדאללה להתמודד עם האתגרים האלה אסור לישראל ולמערב ללחוץ אותו, אחרת הוא יתמוטט כמו מגדל קלפים".

מחכים עם הדגלים

ד"ר בשמת אבשלום-יפת: "רק עכשיו הם מתחילים לצאת, להתפלל ברחוב. הם עוד לא הוציאו את הדגלים הירוקים כדי לא לשוות למהפכה פנים אסלאמיות. הם מחכים לראות שזה באמת סוף הסיפור. כשתהיה ממשלת מעבר ובחירות הם יצאו מהארון, ויהיו הכוח המאורגן ביותר בפוליטיקה. אני לא חושבת שהם יזכו ברוב מוחלט, אבל הם יהיו הכוח הבולט שירכיב את הממשלה"

תנועת 'האחים המוסלמים' נוסדה בשנת 1928 במצרים בידי חסן אל-בנא, הוגה דעות איסלאמי שהתנגד לרוחות המערב שפשטו במצרים, ללאומיות, לבית המלוכה הפרו-מערבי ולדמוקרטיה במדינה. התנועה הטיפה לאיסלאם פוליטי שיביא להחזרת העולם הערבי לדרך האיסלאם הנכון ולחידושה של מדינת-העל האיסלאמית, הח'ליפות.

"התנועה נולדה עם מסר איסלאמי ופוליטי גם יחד", מסבירה ד"ר בשמת אבשלום-יפת, חוקרת מצרים במכון טרומן באוניברסיטה העברית ובמרכז האוניברסיטאי אריאל. "אל-בנא זיהה את הקושי של מעמד הביניים הזעיר-בורגני, שלא מצא את עצמו במצרים המלוכנית. הוא זיהה את הבעיות הפוליטיות והחברתיות, וחרת על דגלה של תנועתו מסר איסלאמי-פוליטי-לוחמני. בתחילה חיזרו אחריהם הן המלך והן מפלגת ה'וופד' הוותיקה, אבל מהר מאוד נגררה התנועה לאלימות ולהתנקשויות".

מעורבות התנועה ברצח ראש הממשלה המצרי ב-1948 הביאה לרצח חסן אל-בנא בידי המשטרה החשאית, אך לדברי אבשלום-יפת מאבקם המתוקשר של 'האחים' בבריטים ובישראל הצעירה שאך נולדה חיזק את מעמדם בפוליטיקה המצרית, וזאת עד שדוכאו ביד ברזל בידי נשיא מצרים העריץ גמאל עבד אל-נאצר.

"בתקופת מובארק החלו 'האחים המוסלמים' עידן שהולך ומתחזק של פעילות פוליטית לגיטימית למרות הגבלות שונות של השלטונות", אומרת אבשלום-יפת. "הסבלנות משתלמת מבחינתם. עכשיו הם המפלגה המאורגנת והחזקה במצרים. הבסיס לתמיכה של הציבור בהם הוא כישלונה של המדינה בסיפוק צרכי הציבור, צרכים שהתנועה האיסלאמית סיפקה להמונים.

"זו התנועה שמכירה יותר מכולם את טעמו של בית הכלא המצרי, ולכן הם זהירים. רק עכשיו הם מתחילים לצאת, להתפלל ברחוב. הם עוד לא הוציאו את הדגלים הירוקים כדי לא לשוות למהפכה פנים איסלאמיות. הם מחכים לראות שזה באמת סוף הסיפור. כשתהיה ממשלת מעבר ובחירות הם יֵצאו מהארון, ויהיו הכוח המאורגן ביותר בפוליטיקה. אני לא חושבת שהם יזכו ברוב מוחלט, אבל הם יהיו הכוח הבולט שירכיב את הממשלה".

אבשלום-יפת, שלא כבוקעי, איננה סבורה שמשטר של 'האחים המוסלמים' יהיה קנאי כעמיתו השיעי באירן. "במשך שנים 'האחים המוסלמים' שואפים להציג עצמם כשחקן פוליטי לגיטימי שלא צריך לפחד ממנו. מובארק רכב על הפחד מהם, והם פרסמו בתגובה כל מיני מצעים על מחויבויותיהם לזכויות אדם וכדומה, השיח שהם מקדמים הוא שיח שמחויב לדמוקרטיה, כמעט במונחים חילוניים. כמובן, אין לייחס משמעות עמוקה מדי למצע שלהם, ובכל זאת אני חושבת שגם אם הם ירכיבו ממשלה הם לא יפרו את הסכם השלום ולא יכפו את השריעה (הדין הדתי המוסלמי) בכל מצרים בכוח. הם ירעו את היחסים עם ישראל ויפעלו לאסלֵם את החברה, אבל לא בהכרח בכפייה. מצד שני, די טיפשי לנסות לנבא מה יהיה".

בוקעי משוכנע שהצבא המצרי נבון דיו שלא לאפשר השתלטות איסלאמית. "אני לא מאמין שהצבא יאפשר להם לעלות", אומר בוקעי, "זה יהיה אסון אם זה יקרה". אבשלום-יפת מעלה את האפשרות שכמו בטורקיה בימיה החילוניים, הצבא המצרי ימצא עצמו כמגן החוקה, ויאותת גם לממשלה איסלאמית שלא הכול מותר.

התפשטות 'האחים המוסלמים' ברחבי העולם היא ללא ספק אחת ההצלחות הגדולות של התנועה. לדברי בוקעי, סניפים של 'האחים' פועלים בלמעלה מ-100 מדינות בעולם, ומקיימים ביניהם רשת סבוכה של קשרי חינוך, צדקה וטרור. הסניפים הגדולים ביותר הם בבריטניה ובארה"ב. מוטו התנועה לא מסתיר את שאיפותיה: "אללה הוא מטרתנו. הנביא הוא מנהיגנו. הקוראן הוא חוקנו. הג'יהאד הוא דרכנו. מוות בדרכו של אללה הוא הנעלה בתקוותינו". מסרים אלו מופצים ומחלחלים בין מיליוני תומכי התנועה, שבמקומות רבים אינם מכירים תנועה פוליטית אחרת. בוקעי פסימי ביותר: "בכל מקום שבו ייתנו לערבי-מוסלמי זכות בחירה אמיתית, הוא תמיד יבחר בתנועה איסלאמית", הוא אומר. "הוא לא מכיר משהו אחר, ואת זה האמריקנים לא רוצים להבין. הם דרשו בחירות בפקיסטן, והיום 40 אחוזים משטח פקיסטן נתונים בידי המוג'הידין, הם רצו בחירות ברשות הפלשתינית והעלו את חמאס לשלטון. הם לא לומדים כלום".

על הכוונת: סוריה וסודן

גם בסוריה, שם הנהיגו 'האחים המוסלמים' מלחמת אזרחים נגד שלטון המיעוט העלאווי בראשות חאפז אל-אסד עד שנטבחו באלפיהם ב-1982 בעיר חמת, נראה כי נשמעים שוב קולות אופוזיציה. היו שאף הרהיבו עוז לקרוא לקיום 'יום זעם' ביום שישי הזה. "בסוריה יש דממה", אומר ד"ר מיכאל אפל, ראש החוג ללימודי מזרח תיכון באוניברסיטת חיפה. "האופוזיציה מנסה לעורר מהומות אבל אין היענות. המשטר נראה יציב וחזק.

"ברור שיש תסיסה, אבל האם זה 'דלק' מספיק? אנחנו לא יודעים באמת מה קורה מתחת לפני השטח, יש צעירים ממורמרים, יש איכרוּת פושטת רגל, אבל מצד שני יש מערך ביורוקרטי שלא עבר את ההפרטה שעברו מצרים וירדן, ועדיין מספק פרנסה להמונים. צריך גם לזכור ש-40 אחוזים מתושבי סוריה הם לא מוסלמים סונים, אלא מיעוטים שחוששים מאוד מעליית 'האחים המוסלמים'. מכל מקום, אין ספק שהגוף היחיד המאורגן שיכול להוות אופוזיציה הוא 'האחים המוסלמים'. כבר ראינו משטרים יציבים כלפי חוץ נופלים, במזרח אירופה למשל. השאלה היא רק מה יהיה הטריגר".

פרופ' יהודית רונן, מומחית לסודן ולתנועות איסלאמיות מאוניברסיטת בר-אילן, תוהה עד כמה איתנה אחיזת 'האחים המוסלמים' במדינה בעלת זהות לאומית ותיקה כמו מצרים. "אני לא בטוחה שהם יזכו ברוב במערכת בחירות במצרים", אומרת רונן. "זו מדינה עם כל כך הרבה גוונים וגוני-גוונים, עם מסורת לאומית חזקה מאוד שסותרת את התפיסה הפאן-איסלאמית של ח'ליפות מוסלמית עולמית". לעומת זאת רונן סבורה כי ייתכן שדווקא בסודן יעלו 'האחים המוסלמים' לשלטון, במקום שלטונו הכושל של עומר אל-בשיר. ד"ר חסן עבדאללה תוראבי, איש האופוזיציה הקשיש ובעבר שותפו של בשיר, עשוי לחזור על כנפי גלי המחאה בסודן.

"בסודן היו מהומות בימים האחרונים", אומרת רונן, "וכבר יש הרוג אחד. אלה מהומות של צעירים, ויש רבים כאלה. חלק גדול מהם מובטל, ולא מעטים מהם רכשו השכלה באקדמיה. ההפגנות היו בח'רטום הבירה, אבל גם באל-עובייד שבדרפור, שם יש תמיכה ותיקה בתוראבי. גם במזרח סודן ישנם בעבועי תסיסה.

"השאלה היא לאן כל זה ילך. האם המשטר ומנגנוני הדיכוי שלו חזקים דיים לעצור את התבערה? האם האחים המוסלמים למיניהם יצטרפו למרי וימנפו אותו? בסך הכול המשטר היום הוא כישלוני, ודווקא חלוקת סודן בין הצפון הערבי לדרום השחור-נוצרי מדגישה עד כמה המשטר הנוכחי הוא משטר כושל. זה מצטרף למצוקות הקיום ולאווירה של הפלת משטרים ועליית החברה האזרחית. כל זה חומר נפץ מספיק כדי לפוצץ את המשטר הזה.

"באופן כללי", מסכמת רונן, "אני חושבת שלא נכון לחשוב בתבניות ולנבא בקלות מה יהיה - או דמוקרטיה או שלטון איסלאמי קיצוני. אני חושבת שמה שקורה היום בעולם הערבי זה ציבור הזועק ללחם, לקיום, ליכולת לשלוח את הילד לבית ספר. זה מה שמעניין את האנשים, וכל שלטון שיגיע יצטרך למצוא את הפתרון למצוקות האלה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  04/02/2011   |   עודכן:  04/02/2011
אבינדב ויתקון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שעתם הגדולה של האחים המוסלמים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
S
6/02/11 05:16
 
ע. הנביא
22/05/11 01:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא היה כשבוע הזה בישראל. רגליה בַּלבנט. ראשה במערב. בו בזמן ששכנתה מדרום - החזקה במדינות ערב - מתהפכת, היא מוצאת עצמה ללא רמטכ"ל. ובעיצומה של הסערה נוחתת בירושלים אנגלה מרקל - מנהיגת המעצמה האירופית מספר אחת.
04/02/2011  |  אריאל כהנא  |   כתבות
בחודשים האחרונים הגיע לשיאו הליך מורכב של חקירות, בדיקות והשלכות מרחיקות לכת, שבו כיכבו אישי ציבור מצמרת המדינה ומועמדים להתמנות לתפקידים ממלכתיים בכירים. בהליך זה השתלבה מגמה ברוכה של ניקוי אורוות משולבת בקביעת נורמות מוסריות חדשות, ובצידה תופעה פסולה של חיסול חשבונות ופגיעה חמורה בכמה ארגונים ציבוריים מרכזיים.
04/02/2011  |  אריה אבנרי  |   כתבות
היום, 4.2.11, כוכב ונוס על מעלת האפס במזל גדי, עם השמש ומארס בדלי, מדליקים את המעלות המשפיעות על העולם כולו. הזעם והכעס עם גוונים לוהטים, בהיקף גדול, ואנו עדים איך אנשים מתעוררים במדינות שונות ודורשים את הזכויות שלהם, בהפגנות לא שקטות, בלשון המעטה. המבנה הזה צמוד למולד הירח, לכן האנרגיה הזו תשפיע על כל החודש הקרוב ברחבי העולם. מבנה הכוכבים הזה מתדלק סדר-יום דינמי. נשמעים גילויי-דעת "מעניינים" (אובמה למשל) בנושאים פוליטיים, דתיים וצבאיים. מנהיגים ומעצבי דעת-קהל ינסו "לדחוף" בכוח ובאגרסיביות את ה"אני מאמין" שלהם, או של מפלגות, או קבוצות חברתיות, אם זה בנושאים כלכליים, חברתיים או דתיים. עשרת הימים הראשונים של פברואר יעוררו קונפליקטים ואלימות במקומות שונים ברחבי העולם. אין ספק שהרבה הצהרות נשמעו בימים האחרונים גם אצלנו. והמבין יבין. מבנה כוכבים כזה משפיע כמה ימים לפני הדיוק וממשיך גם כמה ימים אחריו.
04/02/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
סיכום שבוע בו הוכח שוב עד כמה צדק המלך אלכסנדר ינאי כאשר אמר לרעייתו, המלכה שלומציון: "אל תתייראי לא מן הפרושים ולא מן הצדוקים אלא מן הצבועים" מאובמה עד נתניהו, מקלינטון עד ברק, מביניש עד וינשטיין
03/02/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
פרופ' אסא כשר תוקף את התנהלות התקשורת בכלל, ובפרשת הקרקעות של אלוף יואב גלנט בפרט. כשר, ממנסחי הקוד האתי של צה"ל וחתן פרס ישראל לפילוסופיה, התראיין במשדר "בחצי היום" ברשת ב'. בתחילה אמר כי לא יהיה זה מנומס אם יאמר את מה שהוא חושב על התקשורת, דחקה בו המראיינת אסתי פרז לומר את שעל לבו.
03/02/2011  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il