|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

הון ושלטון - הגרסה הפלשתינית

סאאב עריקאת הסביר ללונדון ולקירשנבאום שהתפטרותו מראשות צוות המשא-ומתן הפלשתיני נועדה ליצור "מופת של התנהלות דמוקרטית". לא השתכנעתם? אתם לא לבד. מקורות ברמאללה מפנים את הזרקור הרחק לקטר, ושופכים אור על הקשר שבין התפטרות עריקאת לצרות של אבו-מאזן
23/02/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
סאאב עריקאת [צילום: פלאש 90]

סאאב עריקאת, ראש צוות המשא-ומתן הפלשתיני, הודיע על התפטרותו. בעיצומה של סערת מסמכי אל-ג'זירה הבטיח עריקאת שאם יוכח שההדלפה יצאה מתוך משרדי יחידת המשא-ומתן שעמד בראשה - יתפטר. ועדת החקירה הפלשתינית קבעה השבוע שכך היה. עריקאת לקח אחריות והגיש את התפטרותו לאבו-מאזן.

בראיון שנתן לירון לונדון ולמוטי קירשנבאום בערוץ 10 הסביר עריקאת המלוטש שבהתפטרותו הוא מקווה לייצר "מופת של התנהלות דמוקרטית". נו באמת, אתם אומרים. על מי הוא עובד.

אז מה בכל זאת גרם לסאאב עריקאת ללכת הביתה? האם היו אלו, כפי שטען, האיומים על חייו ועל חיי משפחתו? לא בהכרח. לדברי מקור יודע דבר ברמאללה, מה שגרם לעריקאת ללכת הביתה היה דווקא לחצים כלכליים כבדים שהופעלו על אבו-מאזן.

הלחצים, אומר המקור, מגיעים מכיוון קטר. ההשקעות הכבדות ביותר בראשות הפלשתינית מגיעות מקטר. חברת התקשורת הקטרית 'Qtel' היא השותפה הבכירה ברשת הסלולר הפלשתינית 'וטנייה'. לאבו-מאזן, מוסיף המקור, יש היסטוריה ארוכה של יחסי אהבה-שנאה עם אמיר קטר. בסוף שנות ה-50 היגר אבו-מאזן מהגדה לקטר ואף עבד שם שנים ארוכות כמורה וכמנהל כוח אדם במשרד החינוך הקטרי, מה שזיכה אותו באזרחות קטרית. לפני שנתיים אבו-מאזן אף צירף את בנו יאסר למשלחת של אנשי עסקים פלשתינים שנפגשו עם האמיר. צעד זה חולל סערת רוחות ברשות בזמנו ועורר שמועות כאילו הראיס מועיד את בנו יאסר לרשת אותו.

אולם, כפי שמוכיחה פרשת אל-ג'זירה, יש גם צד שני למטבע. היחסים עם קטר מורכבים, שלא לומר מסובכים. בסערת הדלפת מסמכי המשא-ומתן, טענו הפלשתינים הזועמים שאמיר קטר עושה שימוש ברשת אל-ג'זירה על-מנת לזעזע את כיסאו של אבו-מאזן ולהפיל את הרשות הפלשתינית. עריקאת אף טען שהדלפת מסמכי אל-ג'זירה היא דרכו של האמיר לנקום אישית באבו-מאזן על סירובו להזמנה להגיע לפסגת פיוס עם חמאס בקטר.

"למרבה המזל", אומר המקור הפלשתיני, "אבו-מאזן התעשת ועצר את חילופי העלבונות. היחסים עם קטר מתוחים להתפקע, ואלמלא המהפכה במצרים שגנבה את תשומת לִבו של העולם, מי יודע להיכן היו הדברים מתגלגלים".

אסמא אסד יכולה שוב לגלוש בפייסבוק
אסמא אסד [צילום: AP]

דמשק הודיעה על ביטול האיסור לגלוש ברשת החברתית. באופוזיציה חוששים שמדובר בצעד שיזם המודיעין הסורי במטרה להתחקות אחר גורמי מפתח המתנגדים למשטר
▪ ▪ ▪

הנשיא אובמה ומזכירת המדינה הילרי קלינטון, שלמדו את הלקח מתמיכתם המגומגמת בהתקוממות העם האירני ב-2009, אמרו השבוע דברים ברורים. כך גם בהפיכה במצרים. אולי שם דיברו אפילו ברור מדי. אולם בכל הנוגע לסוריה, משום מה, נשמעות מכיוון וושינגטון זמירות אחרות. זהירות הרבה יותר. האם זה משום שבוושינגטון מעריכים שסוריה לא בשלה למהפכה? מה שברור הוא שניסיון בוסר להוציא את העם הסורי לרחובות באמצעות מהפכת טוויטר לא צלח. מצד שני, נראה שהנשיא אסד מזהה את זרמי המעמקים ברחובות ארצו. בשבועיים האחרונים הבטיח אסד לבצע סדרה ארוכה של רפורמות. ככל שזה קשור באמריקנים, אסד דווקא זוכה באחרונה לשיתוף פעולה הבא לידי ביטוי בראש ובראשונה בחידוש הפעילות הדיפלומטית ובמינויו של רוברט פורד לשגריר החדש בדמשק.

כעת מקבלת הפעילות השוטפת נפח נוסף. ביטאון האינטרנט "SYRIA FORWARD" פרסם השבוע ידיעה על פתיחת ערוץ הידברות סורי-אמריקני מסוג TRECK II – מנגנון הידברות בלתי פורמלי בפרופיל נמוך. על-פי הידיעה, החלו המגעים בעת ביקורו של ג'ימי קרטר, נשיא ארה"ב לשעבר, בסוריה בשנה שעברה. קרטר ביקר בדמשק פעמיים במהלך 2010. במהלך הביקור הוזמנו פוליטיקאים סורים כמו גם אנשי עסקים, אקדמיה ותקשורת לשיחות ב'מרכז קרטר' באטלנטה. השיחות היו אמורות להתחיל כבר החודש, אולם הסורים ביקשו לדחות את המפגש בכמה חודשים.

החלק היותר מעניין בידיעה מתייחס לפרסומים בעיתונות הלבנונית, לפיהם ההסכמה הסורית למפגש נועדה לרצות את האמריקנים. בידיעה מצוטט גורם סורי ממשלתי האומר: "בניגוד לפרסומים, המפגש תוכנן מזה זמן ולא נועד להקנות לסוריה הגנה אמריקנית נוכח אי היציבות האזורית. על סדר היום סדרת נושאים בעלי עניין משותף, ביניהם: הסנקציות האמריקניות כנגד סוריה, תהליך השלום, עירק, נשק להשמדה המונית והמאמץ האמריקני-סורי המשותף למלחמה בטרור". את הכנס יפתח הנשיא קרטר והמפגש ינוהל על-ידי היועץ לשעבר לביטחון לאומי, זביגנייב בז'ז'ינסקי. מקבילו מן הצד הסורי יהיה עדנן עומרן, שר האינפורמציה הסורי ושגריר סוריה בלונדון לשעבר. במפגש ישתתפו שמונה אישים סורים בכירים, ביניהם ראש הרשות הסורית לניירות ערך, ראש הסהר האדום הסורי, שר החינוך הסורי לשעבר, מנכ"ל הטלוויזיה הסורית ועורך "SYRIA FORWARD" עצמו. מן הצד האמריקני ישתתפו אישים כמו יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, הסנטור ג'ון קרי, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר סם לואיס וכתב 'הוושינגטון פוסט' דיוויד אינגנטיוס.

במסגרת הפתיחות החדשה, הודיעה השבוע דמשק על הסרת האיסור הממשלתי על גלישה ברשת פייסבוק. התירוץ הרשמי לאיסור היה רצון למנוע "חדירה ישראלית" לרשת הסורית. הפופולריות של הרשת החברתית בסוריה גדולה למדי. אפילו אסמא, אשתו של הנשיא בשאר, מחזיקה בכמה דפי פייסבוק משלה. עד כה נאלצו משתמשי אינטרנט סורים לעשות שימוש בשרתי פרוקסי כדי לעקוף את הצנזורה הממשלתית על אתרי פייסבוק ויו-טיוב. על פניו, מדובר בצעד חיובי שנועד לרצות את החברה הסורית, ובמיוחד את שכבות הגיל הצעירות. אולם להסרת האיסור הממשלתי נלוו השבוע חשדות שמדובר בצעד טקטי שמאחוריו עומד המודיעין הסורי, המבקש להציף ולחשוף פעילי אופוזיציה וכיסי התנגדות נסתרים באמצעות השינוי. הקורבן הידוע ביותר של המדיניות הסורית היא הבלוגרית הצעירה טל אל-מאהוני, שעצורה בדמשק כבר למעלה משנה. הבלוגים שלה כוללים שירה וביקורת חברתית. השבוע נשפטה הבלוגרית בת ה-19 לחמש שנות מאסר על "חשיפת מידע למדינה זרה".

במקביל, במחווה משלה, פתחה השבוע ישראל במבצע השנתי של ייצוא תפוחים לסוריה, בפיקוח צה"ל האו"ם והצלב האדום. סוכנות הידיעות "זאוויה" דיווחה שהמשלוח הראשון כבר הגיע לעיר "קוניטרה המשוחררת". מושל קוניטרה עצמו השיב מחווה לישראלים והודיע כי "המבצע נועד לתמוך בתושבי סוריה הנאנקים תחת הכיבוש הישראלי ברמת הגולן", וכי "ממשלת סוריה תרחיב את מבצע הענקת תעודות הזהות לתושבי רמת הגולן תחת הכיבוש, ותמשיך לתמוך בסטודנטים מרמת הגולן הלומדים בסוריה".

השקעות קטריות בקרני-שומרון

אלא שהדברים דווקא התגלגלו למקום מאוד מסוים. ביום שני לפני שבועיים, הוזמן סאאב עריקאת לפאנל באוניברסיטת א-נג'אח בשכם. ושם, בניגוד גמור למדיניות הרגעת הרוחות של אבו-מאזן, טען כי "רבע מהחברות הישראליות הגדולות הממוקמות בקרני-שומרון שבנפת קלקיליה נהנות מהשקעות קטריות במיליונים רבים".

טענה מוזרה. שלא לומר הזויה. אריק זולגר, דובר פארק התעשיה של קרני-שומרון, אומר בתגובה שלא ידוע לו על השקעות קטריות בהתנחלויות. "מבחינתי, רק שיבואו", הוא מוסיף.

אלי אבידר, לשעבר ראש המשלחת הישראלית לקטר, תוהה גם הוא על האמירה של עריקאת. "אין השקעות קטריות בישראל, ודאי לא בהתנחלויות", הוא אומר. "הקטרים מפחדים פחד מוות מכל חיבור ישראלי". את תגובתו של עריקאת אי-אפשר היה להשיג השבוע. נותרה רק הבטחתו בא-נג'אח: "בבוא העת ייחשפו המסמכים המוכיחים את הקשר הקטרי להתנחלויות".

זה היה כאמור ביום שני לפני שבועיים. לכאורה, די היה בכך כדי לזרוע מתח ביחסים בין עריקאת לאבו-מאזן. אבל מתברר שזו הייתה רק ההתחלה. ארבעה ימים אחר כך נפגשו בירושלים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושליח הקוורטט טוני בלייר. על הפרק סדרת מהלכים כלכליים שהציע בלייר לשיפור תנאי החיים של הפלשתינים. נתניהו קיבל את מרביתן, כולל הסכמה ישראלית לחידוש השיחות על פיתוח שדה הגז הפלשתיני בעזה. זאת, כפי שגילה בלייר, על-פי בקשתו האישית של הנשיא אבו-מאזן. לכאורה מדובר בפגישה מוצלחת, אפילו מוצלחת מאוד, לקראת חידוש שיחות הקוורטט בחודש הבא. אולם, בניגוד גמור לרוח הפגישה, פרסם עריקאת בשלב זה תגובה רשמית מוזרה שבה הוא דוחה את ההסכמות שהושגו בפגישת בלייר–נתניהו ומגדיר אותן "טריק".

בשלב זה ככל הנראה פגה סבלנותו של הראיס. התוצאה: כמה שעות לאחר מכן, בעקבות פגישה של הוועד הפועל של אש"ף שבה נטל חלק גם אבו-מאזן, יצאה ההודעה על התפטרותו של עריקאת.

ואז הגיעה שורת המחץ: בצעד יוצא דופן הוציא אבו-מאזן צו נשיאותי – לא פחות – האוסר על פקידי הרשות הפלשתינית ועל התקשורת הפלשתינית להוציא את דיבתם של אמיר קטר וממשלתו. לצו, שהתפרסם בסוכנות הידיעות הפלשתינית מע'ן, צירף אבו-מאזן הצהרה שבה הוא מסביר: "עלינו לשמור על יחסים חזקים עם מדינות ערב".
אז מה בדיוק התרחש כאן? האם דרשו הקטרים מאבו-מאזן את ראשו של עריקאת בעקבות התבטאותו על השקעות בהתנחלויות, או שאבו-מאזן, שקץ בעריקאת, נקט צעד-מנע וגרם לו להגיש את התפטרותו? ככלות הכול, בעוד שהוכחות להשקעות קטריות בהתנחלויות אין, העובדות בשטח מדברות בעד עצמן: הקטרים מושקעים עמוק ברשות הפלשתינית לא רק באמצעות חברת הסלולר 'וטנייה', אלא גם באמצעות רוואבי. העיר הפלשתינית החדשה, פרויקט הדגל של הרשות הפלשתינית, נבנית בשותפות בין חברת 'מסר' הפלשתינית לבין חברת 'קטרי דיאר', בהשקעה של קרוב למיליארד דולר. החלטה קטרית להאט או אפילו לשתק זמנית את ההתקדמות ברוואבי, עלולה לגרום לטלטלה כלכלית ברשות ולייצר מתחים שעלולים לעלות לאבו-מאזן בכיסאו המתנודד בין כה.

עונת דמדומים

ואכן, השבוע היה אבו-מאזן עסוק בסדרה דרמטית של מהלכים פוליטיים, בניסיון לייצב את הרשות הפלשתינית. ממשרדו יצאו הודעה על החלפת הממשלה והכרזה על בחירות כלליות. המטרה, אומר משקיף פלשתיני, היא הליכה לקראת הכרזה על מדינה פלשתינית בסתיו הקרוב. אולם עם מי ילך אבו-מאזן לקראת מהלך כה דרמטי? עם ממשלה מקרטעת? עם אש"ף שמזמן איבד את הלגיטימיות שלו? עליו ליצור לגיטימיות מחודשת, גם אם זמנית, שתאפשר לו ולצמרת הרשות לשרוד את ששת החודשים הקרובים. הדרך היחידה לשרוד מבחינתו היא הודעה על בחירות חדשות.

"לא זו בלבד", מוסיף המשקיף הפלשתיני, "אבו-מאזן כבר אמר שלא ירוץ לבחירות הבאות, מה שנוטל את העוקץ מכל ניסיון להתנגד לו. הוא מסיים יפה, מבלי שיזרקו עליו נעליים. מבחינתו מדובר באקזיט פוליטי משובח. ולכך", מוסיף המשקיף, "מתלווה אקזיט כלכלי משובח לא פחות. כך אני רואה גם את בקשתו לחידוש השיחות על שדה הגז של עזה. שוויו של השדה מוערך בחמישה מיליארד דולר לפחות. פיתוחו ירפד הרבה מאוד כיסים בדרך. בחודש הבא צפוי סבב שיחות עם האיחוד האירופי ובעקבותיו מפגש של הקוורטט, ושם צפוי לעלות לדיון נושא הגז הפלשתיני. כדי שכל זה יקרה אבו-מאזן צריך שקט. בראש ובראשונה שקט ברשות, שקט מאל-ג'זירה ושקט מאמיר קטר. מן הזווית הזו, ראשו של סאאב עריקאת נראה מחיר זניח למדי".

אלו הם אם-כן דמדומי השקיעה של אבו-מאזן. מאמר המערכת בעיתון 'אל-קודס אל-ערבי' רומז לכך שבצמרת הרשות כבר חושבים על היום שאחרי. העיתון חושף כי למרות שממשלת ירדן נמנעת מלחדש תעודות זהות לאלפי פלשתינים החיים בתחומה, הונפקו באחרונה תעודות זהות ירדניות לבכירי הרשות הפלשתינית. הידיעה עוררה זעם בירדן ובשבוע שעבר שוחח על העניין סגן דובר הפרלמנט הירדני עם המלך עבדאללה. התברר שהבכירים הפלשתינים שלהם הוענקה תעודת זהות ירדנית הם ראש הרשות הפלשתינית אבו-מאזן ושני בניו, יאסר וטארק. שמות נוספים שהוזכרו הם אבו-עלא, הפרטנר של ציפי לבני לשיחות המשא-ומתן, ודובר הרשות, נאביל אבו-רודיינה.

אבו-מאזן בוודאי מצטער עכשיו על כך שויתר על אזרחותו הקטרית. הוא ושני בניו עלולים לאבד את האזרחות הירדנית, בשל הביקורת הציבורית ברחוב הפלשתיני על כך שעצם ההחזקה באזרחות הירדנית משדרת אי-אימון מצידם בעניין הפלשתיני. מצבם ביום שאחרי, עלול אם כן להיות קצת יותר מסובך.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  23/02/2011   |   עודכן:  25/02/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הון ושלטון - הגרסה הפלשתינית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
קדאפי יואשם בפשעי מלחמה  /  עופר וולפסון
מלטה מנעה נחיתת מטוס ובו בתו של קדאפי  /  עידן יוסף
שכירי החרב מקבלים 2,000 דולר  /  איציק וולף
הקונספציה חיה ובועטת  /  יהודית הראל
זו אנטישמיות, טמבל!  /  אליקים העצני
מהפכת האיסלאם חובקת עולם  /  דודו אלהרר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יקיר בן-משה
יקיר בן-משה
כל הספרים שתקו, מה יכולנו לומר? אפילו לסקלי הסמיק, לא ידענו שפוגל גונב, לא ידענו שהוא מחביא פירורים מעוגיות של אחרים
זלמן שובל
זלמן שובל
מדוע זה קורה לנו כל פעם?    אסור לשכוח, שאין מבנה ארגוני ומערכתי שיבטיח מעצמו את מניעת ההפתעה, וגם לא טכנולוגיה, חדישה ומתוחכמת ככל שתהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il