|   15:07:40
דלג
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ביקורת סרט: ברבור שחור

בסופו של הסרט יוצאים ברגשות מעורבים, יש תחושה שיש בסרט כוחות אפלים שמשתלטים על הגיבורה. למעשה, אולי הכל נמצא בנו. גם הברבור הצחור וגם הברבור השחור. כשנקלף מעלינו את הברבור הלבן, נמצא את כוחות ההרס שנמצאים בנו. אולי למראית עין אנו משדרים מראה תמים ולמעשה אנו הרסניים גם כלפי עצמנו ולא רק כלפי הזולת?
27/02/2011  |   שושנה ויג   |   כתבות   |   תגובות
מהו מחיר השלמות?

הסרט "ברבור שחור" של הבמאי דארן הארונופסקי משחק כעת בבתי הקולנוע ברחבי הארץ. כשנפתח מסך הכסף חוזים הצופים בריקוד באלט של השחקנית הראשית נטלי פורטמן, ובמהלך הסרט חודרים לעולמה של הגיבורה הראשית נינה. אין ספק שמשחקה של נטלי פורטמן בסרט זה הוא משחק שדרש ממנה הכנה מרובה, אימונים מפרכים לצד התמקדות באופייה של גיבורה בעייתית, נאמר חולת נפש.

ניכר שהיא סיגלה לעצמה גינונים של רקדנית באלט קלאסי, ותהיתי ביני לביני במהלך הסרט האם היא באמת, רוקדת לאורך הסרט או משחקת את התפקיד כפילה שלה. השחקנית היא "משלנו" וניכר בעת פתיחת המופע הקולנועי שהיא אכן ברבור צחור.

על-פי התסריט ניתן להבחין שלפנינו סיפור פואנטה. הצופה אינו יכול לשער במדויק מה יהיה סוף העלילה אף שקיימים רמזים לאורך הסרט לסיומו המפתיע. בהפסקה בין שני חלקי הסרט ניסינו לשער בן זוגי ואני מה יקרה בסיומו של הסרט. בן זוגי סבר שהאימונים המפרכים של הגיבורה הראשית והעמדתה בניסיונות פיתוי ועוררות הם חלק מטכניקת הבימוי של מנהל המופע "אגם הברבורים" אליו חותרת רקדנית הבלאט יחד עם המנהל האמנותי של הלהקה, וכל הדרכים כשרות להכנת הכוכבת הראשית לקראת המופע.

אני סברתי שלא בצדק שכל ניסיונותיו של המנהל האמנותי לשעבד את הרקדנית לטובתו, גם כמנהיגת הלהקה החדשה, שכן הוא מחליף את הבלרינה הוותיקה בבלרינה חדשה ומדובר כאן במאבקים בין כוחות שונים. נדמה היה לי שהמאבקים הם חיצוניים והם בין דמויות, ומסתבר בסיומו של הסרט שהדמות הראשית נתונה לכוחות פנימיים שפועלים עליה. כוחות הרסניים מנווטים אותה.

כלומר הפתיחה הקלאסית בה רקדנית רוקדת על המסך, כפתיחה השובה את הצופה היא חלק מן הטכניקה היוצרת הטעייה של הצופה כאילו הוא נכנס לתוך דרמה בה יסופר על חייה של הרקדנית כחיי בלרינה קלאסית, אבל תמיד נשארת כותרתו של הסרט "ברבור שחור" כהד למשהו אפל שעתיד להתרחש.

אניי באופן אישי חשתי רצון להידמות לרקדנית בסצינת הפתיחה. היו ימים שחלמתי על סיגול יכולות כמו של רקדנית באלט, לכן תמונת הפתיחה שבתה את ליבי. בסופו של הסרט בוודאי ביקשתי להתרחק מן החלום הזה, הסיום מעניק לך הרגשה שהמושלמות מובילה לאובדן.

כאמור בעת הצפייה מתעוררת תהיות ששאלות באשר לאופייה של הגיבורה ומה הם התמונות שזרועות לאורך התסריט שיש בהן לפענח את זרם התת מודע שמשתלט עליה. יש ניסיון של הבמאי לבנות הזדהות בין הצופה לבין השחקנית הראשית והדבר נעשה לאורכו של הסרט.

אחת מהטכניקות הצילום הבולטות בסרט היא של הולכת הצופה אחר הגיבורה הראשית והיא נעשית באמצעות זווית הצילום. הצופה פשוט הולך בסרט אחר דמותה של הגיבורה והיא נעשית פעמים רבות באמצעות נעיצת המבט של המצלמה מאחור לעבר תסרוקת הבלרינה, השיער האסוף מאחור מוקפד והמצלמה מצלמת את עורפה ואת גבה ולא את פניה. וכך הצופה כמו מלווה את נינה, היא נטלי פורטמן לאורך תמונות רבות של הסרט. הדבר יוצר קרבה רבה וכמעט הזדהות בין הצופה לבין השחקנית.

איני זוכרת טכניקה כזאת של צילום בו הצופה מלווה וצמוד כל כך לדמותה של הגיבורה מן הגו, במידה כל כך מרוכזת. גם צילומי התקריב של השחקנית מלמדים כבר בהתחלה על דמות מתייסרת. גופה השדוף של השחקנית מעלה שאלה, האם רקדניות באלט חייבות להיות שדופות עד כדי מראה חולני. ותוך כך קולטת המצלמה את עצמות הכתפיים וצוואר הברבור של השחקנית. פשוט עצמות.

המראה הזה משרת את מראה הסיגוף, הגיבורה כמעט לא חיה, וכשהיא תחילה לחיות צומחות לה הנוצות השחורות. והשאלה אם אלה חיים או רק הכנה לעולם הבא...

מה מחזיק סרט כמו הסרט הברבור השחור והופך אותו לסרט מוצלח. אלה הן הדמויות והקונפליקטים העולים מתוכן. הדמויות המשחקות בסרט מעוררות עניין, יש מתח דרמטי בין הדמויות והעלילה עצמה מתרחשת בעוצמות חווייתיות וגם מתרחשות בצורות מפתיעות. יש בסרט כמעט הכל.

היחסים בין האם לבתה

במידה מסוימת הסרט מתאר תהליך התבגרות כואב של צעירה החיה לצד אמה האובססיבית. הַאִם רקדנית מוכשרת יכולה לצמוח לצד אם קפדנית ונוקשה? נראה גם קצת מוזר שהאם הניו-יורקית מבקשת להגשים את חלומה כרקדנית באמצעות בתה ועל כן מנסה לשמור על בתה באמצעות משמעת קפדנית, כדי שהחלום לא יחמוק שנית.

את תפקיד האם משחקת ברברה הרשי, היא דואגת לבתה ומאוד חרדה במיוחד להצלחתה המקצועית. כשנותנים את הדעת ליחסי האם והבת, ניכר שהיחסים הם כניסיון לשמור על יחסי התלות בין האם לבין הבת. האם זוכה לטלפון מן הבת כשהיא זוכה בתפקיד הראשי באגם הברבורים, אבל לאחר מכן הקשר שהיה ביניהן מתמוסס והבת לא עונה לטלפונים של האם כשהיא צריכה להתנתק ממנה.

ההשגחה וההקפדה של האם על חיי הבת אינם ניתנים לשליטה עד תום. הקשר הזה שנראה חזק מתנפץ בסופו של דבר. ואכן, מתרחש הניתוק הכואב בין האם לבין הבת כחלק מתהליך ההתבגרות. זוהי התבגרות מאוחרת כי ניכר שהבת כבר לא בת עשרה אלא בת עשרים ויותר. האם מנסה לשמר את הברבור הצחור ואילו הברבור השחור מבקש לבקוע. כדי להפוך לברבור שחור חייבת הבת למרוד באמה.

היא זקוקה לעזרה כדי לעשות זאת והיא נופלת לידיה של הבלרינה המתחרה בה ורוניקה. ורוניקה חושקת בתפקיד הראשי שנפל לידיה של נינה. ניכר שהאם מכירה את בתה טוב יותר מן הצופה, היא חרדה לה עד כדי כך שבאחת הסצנות בהן הבת מוצאת רגע של אינטימיות עם עצמה, בעיקר בהמלצתו של המנהל האמנותי, שמבקש ממנה להשתחרר כדי להיות הברבור השחור, או אז היא מגלה את אמה יושבת על הכורסה משגיחה עליה גם בעת שהיא ישנה במיטתה, או עסוקה באוננות.

בסצינה הזאת של ההשגחה, לא מבין הצופה ממה חרדה האם ורק בסיומו של הסרט מבינים שהייתה סיבה לדאגה. יש גם אמירה סמויה שהורים ואולי אימהות לא יכולים להשגיח על בנותיהן, כוחות הרסניים מאיימים עליהן בחוץ וגם מבפנים. הניסיון לשמר את התמימות נידונים לכישלון.

למעשה, הגיבורה סובלת מאם שאינה מניחה לה ושולטת בחייה, והיא בעצמה סובלת מהרס עצמי. יש סימנים לכך לאורך העלילה, סימני גירוד שמופיעים, דם שפורץ בכמה אפיזודות. הדמות חיה בתוך עולם של סיוטים, של הזיות, ובסופו של דבר יש רגעים שהצופה חש שקיים טשטוש בין המציאות לבין הדמיון.

כחלק מהעיצוב של הבימוי פשוט רואים כיצד צומחים לגיבורה ניצני הנוצות השחורים, תוך כדי היציאה מן העולם הטהור והמוקפד שאמה מנסה לשמר עבורה והיא אפילו נוטלת עבורה את ציפורניה, אלה הניסיונות של האם לעצור את סימני ההרס העצמי.

צמיחת הברבור השחור

צמיחת הברבור השחור היא בלתי נמנעת, היא צומחת גם מבפנים, והראייה לכך הם הניצנים של הנוצות שיוצאים מעורה של הגיבורה, האם הגירוד הוא רק גירוד של טירוף או שהוא הגירוד שאמור לחשוף את הברבור השחור.

כחלק מהעיצוב של הגיבורה כמי שצומחת לתוך הברבור השחור ניכר השימוש בצבעים, בתחילת הסרט הגיבורה לובשת בגדים בהירים ולבנים, היא רוקדת בצבעים ורודים כמו בתולה, בתמונה שבה היא מתהפכת לקראת התפקיד במיוחד בהשפעת האלתר אגו שלו היא ורוניקה, היא נכנסת לשירותים ולובשת שם גופיה שחורה שמעניקה לה הבלרינה המתחרה.

כדי לחשוף את הברבור השחור המפתה צריכה נינה לעבור חוויות מיניות מאוד דרסטיות, חוויות אלה עוצמתיות והן נעשות תוך הטעייה כשהיא בסופו של דבר נשברת ונוטלת שתייה וכדור אסטזי. אובדן השליטה שלה מוביל אותה לקיים יחסים עם שני גברים זרים במועדון, עם טום וג'רי. (כינויים שאותם העניקה ורוניקה לשני גברברים בפאב). סקס מזדמן תחת השפעת סמים הוא חלק מן הטכניקה שמוציאה את השדים מנינה.

הברבור השחור צומח עד למימדים עצומים כשיש שיאים בדרך. אחד השיאים הוא בהכנסתה של ורוניקה הביתה, ופגיעה באם, המרד הופך להיות אלים, וכדי לבצע את הפרידה מן האם חייבת הבת לנהוג באלימות. היא נועלת את החדר באמצעות מוט חובטת בידה של האם.

הניתוק הוא ניתוק גופני כמו היא צריכה להיפרד שוב מחבל הטבור של האם, והיא "מחליפה" את אהבת האם באהבה גופנית לאישה אחרת. באותו זמן שהאם פצועה מחוץ לחדר היא מקיימת יחסים עם אישה אחרת. כמו היא זקוקה למגע הנשי הזה והאירוטי כדי להשתחרר מן האם. הפורקן המיני היחיד שמצולם ממש בחשיפת יתר נעשה בסרט על-ידי צילום סצינת האורגזמה של הגיבורה כתוצאה מקיום יחסים לסביים.

בסופו של דבר יוצאים מהסרט ברגשות מעורבים, יש תחושה שיש בסרט כוחות אפלים שמשתלטים על הגיבורה. למעשה, אולי הכל נמצא בנו. גם הברבור הצחור וגם הברבור השחור. כשנקלף מעלינו את הברבור הלבן נמצא את כוחות ההרס שנמצאים בנו. אולי למראית עין אנו משדרים מראה תמים ולמעשה אנו הרסניים גם כלפי עצמינו ולא רק כלפי הזולת?

בשיאו של הסרט מופיע הברבור השחור. הוא פועל בצורה הרסנית, הוא חייב להשמיד את האלתר אגו שלו ועל כן יש מאבק בין נינה לבין ורוניקה, על פניו לא ברור אם האחת רצחה את השנייה, בסופו של דבר לא אגלה מה קרה לגיבורה כדי שתלכו לסרט, אבל כן, הסיום מפתיע ביותר. הגיבורה שבה להיות ברבור צחור אולם היא משלמת את מחיר השלמות.

ומהו מחיר השלמות? לכו לצפות בסרט, מומלץ מעל גיל 16!.

תאריך:  27/02/2011   |   עודכן:  27/02/2011
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביקורת סרט: ברבור שחור
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יפה לורנצי
27/02/11 13:18
2
שושנה ויג
27/02/11 13:45
3
חיה בנצל
27/02/11 13:58
4
ענתי
27/02/11 17:43
5
גיא ב.ש.
27/02/11 19:04
6
אלירן ויג
27/02/11 21:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאז פרסום הבלוג, אני מקבל לא מעט טלפונים ומיילים מחברים, אשר חלקם מתלונן שאני לא "משאיר להם מה לאכול" ושהם לעיתים "הולכים לישון רעבים" מרוב המידע שהם מקבלים על כל מיני מזונות שאהבו וכעת יש להם בעיה להכניסם לפיהם. זהו - שהפעם, אתם יכולים להיות יותר רגועים!.
27/02/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
מכרם חורי, מהעוגנים של תיאטרון חיפה, חוזר אליו עם הצלחה חדשה, כרפאל, יהודי עשיר ובעל מעמד מכובד בקהילה שלו ברוסיה. את האידיליה מפרה בתו היפה והאהובה מרים (שירי נדב-נאור), שמתאהבת בקצין רוסי גוי, וכדי להינשא לו - מודיעה על כוונתה להתנצר. אלא שכמו הערבים היום שמסרבים במפגיע להכיר בזכות קיום מדינה יהודית - כך גם הכומר מסרב להשיאם. הקצין מתאבד, מרים נשארת עם זרעו בתוכה, וכדי להינצל מהחרפה - מוצא לה אביה שידוך. כנר יהודי דגול, אריה רנדר (רודייה קוזלובסקי המופלא, במשחק הבולט ביותר בהצגה, שאף הוא חוזר לחיק התיאטרון שחטף אותו לקראת סיום לימודיו לככב ב"זכרונות חוף ברייטון").
27/02/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מיכאל מנקין, ממייסדי "שוברים שתיקה", הרצה לאחרונה בוושינגטון הבירה על החיבור החדש של ארגונו: "כיבוש השטחים - עדויות חיילים 2010-2000". ההרצאה הייתה אמורה לגעת בין השאר בעתיד הדמוקרטיה בישראל, וביכולתם של ארגונים דוגמת "שוברים שתיקה" להמשיך ולהשמיע את קולם כאשר ליברמן ונתניהו בשלטון. ברשימת האורחים הרבים והמכובדים שהגיעו לשמוע את דבריו, ניתן היה למצוא דיפלומטים ממדינות רבות, ביניהן מדינות שדמוקרטיה וזכויות אדם הן נר לרגליהן דוגמת פקיסטן ואיחוד האמירויות. על-פי תוכנית ההרצאה, מנקין היה אמור לתאר מפרספקטיבה של חייל לשעבר "כיצד צה"ל פועל בשטחים, מקיים אינטראקציות עם הפלשתינים והמתנחלים והדילמות מולן עומדים חיילים על בסיס יומיומי".
27/02/2011  |  יהושע (ג'וש) בקון  |   כתבות
הרב אלישע וישליצקי, מהמשפיעים שברבני הציונות הדתית ומחותמי מכתב הרבנים לנשיא לשעבר משה קצב, שומר על אלם תקשורתי בכל הקשור למכתב, אך בשיעור בפני תלמידיו במכון מאיר, אור ליום שישי האחרון, הבהיר את עמדתו. בדברים נוקבים תקף את כלי התקשורת ובעיקר את אלה המשתעבדים אליה ומזדרזים לתקוף ולגנות תוך הטחת עלבונות אישיים, מבלי לבדוק את הדברים לאשורם. News1 מביא את עיקרי הדברים בעריכה מינימלית שתסייע להבנה:
27/02/2011  |  עידן יוסף  |   כתבות
האם יש צורך בהוצאת היתר בנייה על פרגולות?
27/02/2011  |  בנימין קלינגר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il