|   15:07:40
דלג
  יחיאל (חיליק) רוזמן  
אנתרופולוג חברתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

ירדן - הארץ המובטחת

ירדן, לאחר דוח מקינזי, מתגלה כמדינה שמהפכה אינה יכולה להתחולל בה יחיאל (חיליק) רוזמן מביא את הסיבות החינוכיות, החינוכיות והחינוכיות לכך, וגם את הסיבות הכלכליות והחברתיות שכנתנו ירדן עומדת בפני פריצת-דרך שאין שנייה לה בעולם הערבי
02/03/2011  |   יחיאל (חיליק) רוזמן   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
דגל ירדן. ממלכה ערבית לחיקוי

אודה ולא אבוש, מאמר זה לא התכוון כלל לעסוק בנושא אותו אני מבקש להעלות. רוחות הזמן הביאו אותי לתובנות אשר גרמו לי לשנות תדיר עמדתי שבלאו הכי מעורערת לאחרונה בשל האירועים הבלתי צפויים הרודפים זה אחר זה אל מול עיניהם הפעורות של מיטב פרשנינו המלומדים. אותם פרשנים כורעים תחת תחזיותיהם הקודמות מבלי שהבינו כלל את המציאות המתהווה, מבלי שהבינו ללבו של האדם הפשוט הנאנק תחת עוּלה של רודנות חמדנית, ומבלי שהבינו את נשמתו של עם המבקש להיטיב את חייו.

אף אני, לוקה בהצגה סרנדיפית1, הצגה שלאחר מעשה, חיפוש סיבות לאחר התחוללותו של אירוע. ואינני היחיד. הגילויים הסרנדיפיים ממלאים במדע את תפקיד הווריאציות העיוורות: המדענים עיוורים לבעיה שנפתרת בסופו של דבר; כשמדענים מדווחים על גילוייהם, הם בדרך-כלל מדחיקים או אפילו מסתירים את היסוד הסרנדיפי של הגילוי, ומשחזרים את הסיפור כאילו היה הגילוי תוצאה של היסק לוגי, או משהו מעין זה.

כמו באבולוציה הביולוגית, הווריאציות במדע הן אקראיות-למחצה; הן נוצרות מאלמנטים מושגיים ותיאורטיים המופיעים ברמה הנוכחית של הידע המדעי. מרבית המדענים מן השורה מסתירים זאת כאשר הם מתארים את תהליך הגילוי. הם מנסים לשחזר את התהליך כשיטתי והגיוני, כפי שמכתיבה התדמית ההרואית של המדע. לא תמיד הם מודעים לכך שזהו שִחזור – לעתים הם באמת מאמינים שהגיעו לתגלית באופן הגיוני ושיטתי.

לאחר מהפכת הפייסבוק בתוניסיה התחרו הפרשנים המלומדים על חידת המהפכה הבאה. עתה, לאחר שנקלטה בתובנותיהם אפשרות החלפת רודנים, החלה להתגלגל חרושת-ספקולציות, שאינה קשורה כלל בידע, אלא בשמירה על הפרופסיה, הבנייה מחדש של "הכבוד המקצועי", התמודדות עם עלבון קולקטיבי של קהילת המומחים שלא חזתה את המהפכה.

והנה אני מתעורר בוקר אחד ומביט בכותרות העיתונים ומגלה לתומי שבישראל קיימים מרבצי אורניום וקיימת התנגדות של תושבי ערד לכרייה של מחצב נחשק שכזה, משום הסכנה המרחפת מעל תושבי האזור, האמורים להיחשף להשפעותיו ההרסניות על גוף האדם, כך שאני נזכר כי לפני שנה, לערך, כאשר בדקתי היכן באזור שלנו עשויים להימצא מרבצי אורניום, גיליתי אז, במקרה, ששכנתנו ממזרח, ירדן, משופעת במחצבים רבים וביניהם גם האורניום.

בדקתי. נשארתי פעור-פה. אוסטרליה חותמת הסכם עם ירדן, סין מתעניינת, צרפת "בתמונה", כולם2 מרחרחים סביב מרבצי האורניום, אך לא רק סביבם. בעקבה ובפטרה מצויים מרבצי צורן משובח באיכות מיוחדת, המתאים לתעשיות האופטיקה, הפיברגלס, הקריסטל, הקרמיקה, הפלסטיק, הגומי, הצבעים, הנייר, ותעשיות אחרות ומגוונות. ולא רק. כתוצאה מחיפושי נפט נפערו באדמת ירדן בורות עמוקים המכילים מים גיאותרמיים המתאימים להפקת אנרגיה. ולא רק. שיעור הגידול בהשקעה של גורמים זרים מצוי בעלייה תלולה. הזרים משקיעים בתעשיה, בחקלאות, בבתי מלון, בבתי חולים, בהובלה ימית, במסילות ברזל, בגז, במים, בנפט, במרכזיות טלפוניות בינלאומיות, במחקר ופיתוח – כל ההשקעות פטורות ממיסים ומכסים. נתונים אלו של מקורות והשקעות מגרים את משושיו של כל סוציולוג האמור לבחון את השפעותיהם על האוכלוסיה המקומית.

כאשר התחוורה לי התמונה שמקורותיה של ירדן הולכים ומתגוונים, ביקשתי לבדוק במדויק מה הם סך המקורות הזרים העומדים לרשותה של ירדן והופתעתי. ירדן חתמה הסכם סחר חופשי בינה לבין ארצות אפט"א3, סינגפור, אמריקה, קנדה, טורקיה, ערב הסעודית ועוד. 61% מסך ההשקעות במדינה הן השקעות זרות – 9 מיליארד דולר השקעות זרות בשלוש השנים האחרונות! השקעות אלו באו לידי ביטוי בשיפורים רבים: כבישים, גשרים, שימור אתרים ארכיאולוגיים לשם פיתוח תיירות, מגדלי מגורים, בתי מלון, בריכות שחייה, מרכזים בינלאומיים לצלילה, תחנות רוח להפקת חשמל, מיחשוב, קומוניקציה, פיתוח שווקים משוכללים, בורסה, חינוך... חינוך... חינוך...

כאן. בנקודה הזו משושיו של הסוציולוג נעשו רגישים יותר, משום הרצון לבחון את השינויים הללו ברוחו של האדם הבודד. שתי הזירות שבהן שקעתי היוו כר מרתק להלכי-הרוח בחברה הירדנית. הזירה הראשונה הייתה מוסדות החינוך, החל בקברניטי החינוך וכלה בתלמידי בתי הספר היסודיים. הזירה השנייה, מרתקת מאין כמוה, הפורומים האינטרנטיים השונים בהם מביעים הירדנים, בכינוייהם האנונימיים, את רעיונותיהם, התנגדויותיהם, מאווייהם, חלומותיהם, עמדותיהם ומחשבותיהם על אודות הכל.

הזירה הראשונה
המלכה ראנייה. ראש מועצה טכנולוגית [AP]

ד"ר תייסיר א-נעימי, שר החינוך, יליד ארביד, 1955, דוקטורט בפסיכולוגיה חינוכית, אוניברסיטת פיטסבורג, פנסילבניה, איש מקצוע, מורה ומחנך, מנהל, מפקח, קשת עיסוקיו רחבה, תרומתו לחברה הירדנית לא תסולא בפז. איש זה עומד בראש המערכת החינוכית.

ד"ר סאמי משהור פאיז אל-מג'אלי, גם איש חינוך, עבר את אותו מסלול של קודמו. סאמי משהור הוא המזכיר הכללי לעניינים מנהליים וכספיים.

ד"ר אחמד אברהים מחמד עייאסרה, עבר את אותו מסלול כמו קודמיו ומשמש כיום כמזכיר הכללי לעניינים חינוכיים ואומנותיים.

בהצצה משווה למשרדים אחרים: במשרד הבריאות נשמר הדפוס המקצועני. שר הבריאות הוא ד"ר יאסין אל חסבאן. שר התמ"ת הוא אינג'ינר עאמר חדידי. ד"ר מחמוד אל-כפאווין הוא שר העבודה.

מה יש בזירה הראשונה? מקצוענות לשמה. מי שבודק את מערכת החינוך הירדנית אשר זכתה לציוני שבח בדוח מקינזי האחרון4, יגלה הישגים מדהימים בתחומים רבים. המלכה ראנייה עומדת בראש מועצה לאומית לטכנולוגיה חינוכית, ירדן פיתחה מערכת תקשוב לאומית המשולבת אינטרנט וסלולר, הישגיה של ירדן גבוהים במבחנים הבינלאומיים במתמטיקה, סטודנטים מתקבלים למיטב האוניברסיטות בעולם, הישגי התלמידים בכל קנה-מידה עולמי מצויים בנסיקה מעלה.

הזירה השנייה
עבדאללה מלך ירדן. מדינה לדוגמה [AP]

ימים ולילות שקעתי בזירה זו, תוך שאני מלקט רסיסי מידע ממאות פורומים, כדי לגבש לעצמי דעה לגבי הלכי הרוח שם, למטה, אצל ההמונים, הנערים, התלמידים, האזרחים, הפועלים, הגברים, הנשים, המבוגרים, הילדים, החילוניים, הדתיים, העירוניים, הכפריים, בני השבטים, הפלשתינים, הזרים, הירדנים המתגוררים מחוץ לירדן וכל גלד וגלד המרכיבים את החברה הירדנית.

להלל ולשבח את "עצאבייה"5 הירדנית. תחושת האחדות כה חזקה, כה מכרעת, עד כי נדמה שירדן היא מדינה אוטופית, למרות 36 השבטים, למרות הפיצולים השונים, למרות משטר מלוכני, חוקתי, פרלמנטרי, למרות היותה חלק מה-אתחאד אל-ברלמאני אל-ערבי6, למרות הרוב הפלשתיני שבתוכה, למרות הטרוניות המינוריות כלפי בית המלוכה, נראֶה כי ירדן עומדת בפני פריצת דרך, שאין שנייה לה בעולם הערבי. לו אני ערבי החי בישראל, הייתי עושה כל מאמץ להעתיק את מקום-מגוריי לשם.

כאשר בחנתי את עמדתי זו, החדשה, לאור דוח מקינזי, מצאתי כי אני מתקנא בעם הירדני שאלו הם קברניטיו, מנהיגיו, דורשי שלומו. שם, בירדן, ארצם של רבים מחבריי הפלשתינים, מצוי הפתרון לאי-ההסכמה שביני לבינם.

הערות

1. סרנדיפ (סרי לנקה) האגדה מספרת על אנשי סרנדיפ שמצאו משהו שלא חיפשו, כמו שאול והאתונות: חיפש אתונות ומצא מלוכה.

2. בדרום ירדן התגלו מרבצים עשירי אורניום, חברת Rewtionto האוסטרלית חתמה הסכם בילטרלי עם ממשלת ירדן, חברת Revera הצרפתית הזדרזה אף היא לחתום הסכם לבניית כור אטומי ב-2015. משלחות סיניות כבר לקחו דגימות מעומק של 250 מ' וכבר התקבלו תוצאות חיוביות להימצאותו של המחצב בכמות מסחרית השווה את ההשקעות האדירות.

3. איסלנד, ליכטנשטיין, נורבגיה, שוויץ.

4. [קישור].

5. עצאבייה – מושג אשר טבע ההיסטוריוגראף אבן ח'לדון בספרו "אל-מוקדימה" ומשמעותו: Group Feeling או "געמאיינשאפט" (המושג הוובריאני).

6. גוש הכולל את תימן, מצרים, לבנון, פלשתין, עירק, סודן, לוב, אלג'יריה, תוניס, מרוקו – מדינות שבהן מתחוללים משברי-אי-אמון בין השלטון לבוחרים.

תאריך:  02/03/2011   |   עודכן:  02/03/2011
יחיאל (חיליק) רוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ירדן - הארץ המובטחת
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. הנביא
2/03/11 17:36
 
רוי
2/03/11 18:57
2
פ.ר
2/03/11 20:43
3
Matilda
2/03/11 23:59
4
שכן
3/03/11 03:58
5
פותר בעיות
3/03/11 10:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במקום בו אני גדלתי נתנו כבוד לרבנים, נתנו כבוד לתפקידם, ללמדנותם ולחכמת החיים שלהם. בסופו של דבר כאשר לאדם שאלה הלכתית הוא פונה לרב ומקבל עליו את פסיקתו.
02/03/2011  |  עפר דרורי  |   מאמרים
רק שליטים מטורפים הנאחזים בכיסאם עד מוות, יצוו על פיקודיהם לירות באחיהם. אפקט הפרפר של המהפכות המתחוללות במדינה אחר מדינה באזורנו - נראה שמגיע גם אלינו. וזאת - כשאוויל אחד זורק אבן למים, עשרה חכמים לא יוכלו להפסיק את המערבולת...
02/03/2011  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
מערכת החינוך סובלת מליקויים חמורים, כאשר התגלה לנו שוב לאחרונה שתלמידים בשיתוף פעולה עם מורים ומנהלים מרמים במבחני המיצ"ב ובמבחני הבגרות. שתי הפרשות שנחשפו לאחרונה, בהן נחשף כי בחינות הבגרות מופצות לפני הבחינות עצמן לתלמידים רבים, ומורים עוזרים לתלמידים לרמות במבחנים הן למעשה רק קצה הקרחון.
02/03/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
הדברים הללו נכתבים בדחילו ורחימו, אך מתוך תחושה שהגיע גועל עד נפש, ושבמקום שיש בו חילול ה', אין חולקין כבוד לרב. כאשר רבנים ידועים, תלמידי חכמים ויראי שמיים, ראשי ישיבות בישראל, מפרסמים מכתב הזוי, המצדיק (תרתי משמע) את פשעיו של הנשיא האנס משה קצב, לאחר שהורשע בשתי עבירות של אונס, בשתי עבירות של מעשה מגונה ובשתי עבירות של הטרדה חמורה, אין מקום לחלוק כבוד לרבנים אלה.
02/03/2011  |  מנחם רהט  |   מאמרים
לבנות או לא לבנות? "לשאת באורך רוח חיצי גורל אכזר, אבני מרגמותיו, או אם חמוש לצאת מול יָם הייסורים... למרוד וקץ לשים להם?" - זוֹ השאלה. דומה שלא לאורך זמן תוכל עוד ממשלת-ישראל להתחמק מִתֵּת תשובה ברורה וחד-משמעית. לבנות ולזרוע ולנטוע בשטחי יהודה והשומרון או לא? התשובה נחוצה מאוד משום שיש לה השלכה בלתי נמנעת על עצם קיומה של ישות ריבונית יהודית על האדמה הזאת כולה. לא ניתן להפריד בין הדברים: או שאדמות יהודה והשומרון הן חלק בלתי נפרד ממדינת-ישראל או שלא.
02/03/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
הבורסה הסעודית צנחה ב-6.78%  /  איציק וולף
"קדאפי הזוי ומנותק מהמציאות"  /  איציק וולף
105,000 אנשים נמלטו מלוב  /  איציק וולף
ונהפוך הוא עולמי  /  עקיבה לם
לוב - חששות מהשתלטות המערב על המדינה  /  יוני בן-מנחם
קדאפי - סופו של רודן  /  יפה לורנצי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il