|   15:07:40
דלג
רופא שיניים   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

קווים לדמותה של מרפאת שיניים עתידנית

האם דמיינתם פעם כיצד יתנהלו טיפולי השיניים שלנו בעשורים הבאים? אילו פתרונות חדשים יימצאו בתחום ההשתלות, טיפולי שורש וכתרים? באילו שיטות ומכשירים ישתמשו הרופאים, האם הכאב והחרדה מפני טיפולים יפחתו ואיך תעוצב המרפאה?
15/03/2011  |     |   כתבות   |   תגובות
פתרונות חדשים לבעיות דנטליות
[צילום: פלאש 90]

בעשורים האחרונים חלה התקדמות מרשימה ברפואת השיניים על תחומיה השונים. המכשור שודרג, החומרים הושבחו, השיטות והמחקר פרחו והתוצאה - רפואה ברמה גבוהה הכוללת סביבת עבודה נוחה, פתרונות שונים לכלל הבעיות הדנטליות והשגת פתרונות פונקציונליים בצד תוצאות אסתטיות משופרות. תמורות אלה הן חלק מעידן ההתפתחות המואצת בתחומי הרפואה, המדע והטכנולוגיה, אשר משפיע היום, וימשיך להשפיע בעתיד על רפואת השיניים ויביאה למחוזות חדשים.

היכן ניתן לצפות לפיתוח עתידני מעניין? הינה כמה דוגמאות.

אח, כואב:

החשש מפני הכאב הכרוך בטיפול השיניים הוא הסיבה השכיחה ביותר שבגינה נמנעים מטופלים מלהגיע למרפאה. בשנים האחרונות, המודעות הגוברת והשפעתה החברתית, מקבלות משקל רב יותר ומטופלים רבים יותר מתגברים על חששם ודורשים טיפול.

במרפאת השיניים המודרנית לא חל שינוי מהותי באמצעים להשגת אלחוש (הרדמה מקומית) או מניעת כאב באופן מוחלט, אולם הותוו מהלכי התנהגות ויצירת סביבה מרגיעה בכדי להפחית את הגורמים המשפיעים על חרדת המטופלים בצד התנהגות הצוות הרפואי. חל גם שיפור ניכר בציוד המשמש את המטפלים, לדוגמא: המכשור הסובב - "טורבינה", הידית המשמשת לסילוק עששת והכנת השיניים לצורך בניית ההשלמה של כותרת השן אותה אחת שמטרידה את מנוחתם של מטופלים רבים נעשתה שקטה יותר משמעותית ויעילה יותר. אמצעים נוספים המשמשים כעזר לאותה פעולה של השלמת הכותרת נעשו קומפקטיים יותר ופחות מרתיעים, חדרי הטיפול מקבלים היום דגש ומעוצבים בדגש על סביבה מרגיעה ומרווחת.

בצד חומרי האלחוש (הרדמה מקומית) עומדים לרשות הרופא המטפל אמצעים נוספים שמקלים את ההתמודדות עם חרדת המטופל כגון: גז צחוק המשמש היום בשכיחות גבוהה, בעיקר בטיפול בילדים ונוער. לצורך הפחתת הכאב בעת ביצוע הזרקת חומר ההרדמה עצמו, קיימים מכשירי הזרקה עם לחץ מבוקר המשיגים באמצעות חיישנים אלקטרוניים הזרקה עדינה במיוחד של חומרי האלחוש, דבר היעיל בעיקר בגיל הרך. לאורך השנים נחשפים הרופאים לדרכים פסיכולוגיות ואחרות המסייעות להם לגשת למטופל בצורה נינוחה יותר, להפחית את רמת הלחץ ולהרגיע אותו.

מחקרים מראים, שהגישה האנושית והמרגיעה בצד הביטחון שנוסך הרופא במטופל, עשויים להסיר את החשש בצורה יעילה ולאפשר טיפול גם במטופל החרד.

דימות, אבחנה באמצעים מתקדמים:

בתחום הדימות (צילומי רנטגן ללסתות) - הרנטגן הדיגיטלי יתפוס את מקום הצילום הנוכחי המתבצע על-ידי חשיפת סרט צילום עשוי צלולואיד. המעבר לצילום דיגיטלי כולל מספר יתרונות משמעותיים - החומר המצולם יישמר בקובץ ממחושב באיכות תמונה מעולה ולאורך זמן. הצילום באופן אוטומטי ישולב לתיקו הרפואי הממוחשב של הלקוח.

בעצם המעבר למדיה דיגיטלית משתפרת הנגישות לחומר הרפואי: במהירות רבה תתאפשר העברתו של הצילום בין גורמים שונים לקבלת חוות דעת או ייעוצים רפואיים. הצילום הדיגיטלי אומנם דוגם את הרקמות המצולמות ברזולוציה נמוכה מזו הקיימת בסרט הצילום הקונבנציונלי, אולם איכות החיישנים הדיגיטליים וממדיהם, משתפרת במהירות בדרך להשגת תמונה ברורה וחדה ובלתי תלויה באיכותם המשתנה של חומרים כימיים המשמשים כיום לפיתוח סרט הצילום הישן.

יתרון חשוב מכל הן לצוות הרפואי והן למטופל, היא העובדה שקרינת הרנטגן הנדרשת להשגת תמונה בצילום הדיגיטלי פחותה משמעותית. הצילום הדיגיטלי הממוחשב או ה-CT המשמש לתכנון פעולות כירורגיות, פוסע אף הוא בצעדים גדולים והפך לפשוט יותר, זול יותר ומספק מידע מהימן וברור יותר.

המרפאה:

הציוד במרפאות משוכלל ואיכותי. כיום כמעט כל המכשור כולל מערכת תאורה עצמית המאפשרים להאיר באופן ישיר את האזור המטופל ולקבל סביבת עבודה נוחה שתניב תוצאה מדויקת וטובה.

עם השתכללות הציוד בעתיד, צפויה התמקדות בארגונומיה והשימוש באמצעים לתיעוד והגדלה אופטית של שדה עבודתו של הרופא.

אסתטיקה: כיום כבר ברור שסביבה יפה ונעימה משרה אף היא רוגע על המטופלים. מרפאה בעלת נראות אסתטית, מרווחת ונעימה, החל מחדר ההמתנה וכמובן בחדר הטיפולים, יגרמו למטופל לחוש יותר נינוח ולהבין שהוא מטופל בידיים טובות.

חומרים:

השינוי המשמעותי הצפוי בתחום זה לא יחול דווקא בצורת עבודתו של הרופא והצוות המסייע, אלא באיכות החומרים והאמצעים המתלווים אליהם, שינוי שיוביל את הטיפול המשקם של הרקמות השונות (קשות - שיניים ועצם, רכות - חניכיים), לכזה הנושא תוצאות עמידות לטווח ארוך ואפילו בעל אופי מניעתי.

דוגמה שכיחה מצויה בחומרים ששימשו בעבר להכנתן של סתימות או השלמות בצבעה הטבעי של השן. בעבר נטו חומרים אלה לשנות את צבעם, לסבול משינויים בממדיהם בהיחשפם לטמפרטורות משתנות של מזון ולאבד את אחיזתם בשן עד לכדי התפוררות והינתקות.

המצב השתנה ומשתפר בזכות הפיתוח המואץ בתעשיית החומרים. מרבית החומרים כיום מציגים איכות ומספקים שירות קליני מעולה לאורך שנים, חלקם אף משחרר חומרים המסייעים בהגנה על השן מפני עששת. בתחום המניעתי, כבר כיום קיימות ערכות לזיהוי ומניעת סיכון מוגבר לעששת בקרב קבוצות מטופלים רחבות ובעתיד יהיו ערכות אלה זמינות לכל חלקי האוכלוסיה, הדגש יושם על הגיל הרך וילדי בתי הספר. השימוש יאפשר זיהוי ומעקב יעיל וכמובן מניעתי מגיל צעיר מאוד.

טיפולים מורכבים:
השתלות, שחזורים, כתרים:
▪ ▪ ▪

גם בעתיד, סביר להניח שלא ישחזרו שיניים ביום אחד, אם כי זמן הטיפול, כמות המפגשים והמרווחים בין הטיפולים, יתקצרו משמעותית וחשוב מכך - הבנייה מחומרים מתקדמים ואופי הטיפול במכשור מתקדם, יאפשרו צמצום נוסף של בעיות כמו: דחיית השתלים, אי-התאמה של שחזורים, הגדלה של פתרונות שיקום ומציאת פתרון גם למטופלים עם קשיי הסתגלות.

כירורגיית השתלים זוכה היום לעזרה טכנולוגית ממוחשבת באמצעות תוכנות המסייעות בתכנון ואפילו בהנחייה פיזית של הכירורג, ממש בעת ביצוע פעולת ההשתלה. הנחייה הממוחשבת תאפשר התקנת שתלים בתנאים הגרמיים הטובים ביותר ובצורה שתוביל לשירות האסתטי והפונקציונלי המיטבי. השתלים עצמם נתונים בזכות נפיצותם ההולכת וגדלה לתשומת לב רבה בעולם הפיתוח ולמעשה ניתן לומר שהשתלים של היום משיגים תוצאה טובה מאוד.

עם זאת, עדיין יש מה לשפר בנושא האסתטיקה של השתלים שיוצרים מכשולים באזורים הקדמיים של הלסתות אם בשל חשיפה או בשל השתקפותם דרך החניכיים. בעתיד אני מאמין, כי נזכה להשתמש בשתלים שעשויים מחומר שאיננו מתכתי ומראהו יידמה לצבע השן הטבעית אם באמצעים תעשייתיים וממינרלים שונים או באמצעים ביולוגיים על-ידי שיטות של גידול תאים.

מטבעים לבנייתם של שחזורים:

אחת מהפעולות המציקות יותר בטיפול שיניים שיקומי היא ההטבעה של השיניים ליצירת מודלי גבס שעליהם מבצע טכנאי השיניים שחזורים (כתרים) להדבקה על-גבי השיניים או השתלים. ההטבעה גורמת למטופלים רבים תחושת הקאה ואף חנק. מטבע מדייק יכלול גם החדרתו של חוט דחיקת חניכיים, פעולה לא נעימה אף היא.

במרפאה העתידית תשמש אותנו שיטה חדשה אשר כבר כיום עושה צעדים ראשונים של סריקה דיגיטלית של השיניים באמצעות מצלמה בעלת יכולת העתקה תלת מימדית ללא שימוש בחומרי הסיליקון וכפות המטבע. השימוש במכשירי הסריקה הביא עימו גם את טכנולוגיית החריטה הממוחשבת וכבר היום קיימות מערכות המסוגלות לייצר בתוך מספר דקות שחזורים עשויים מחרסינה להדבקה על-גבי שיניים מטופלות. מערכות אלה עדיין יקרות מאוד וסובלות מאמינות. בעתיד צפוי שיפור בתפעולן ונפיצותן במרפאות בוודאי תתרחב.

במרפאה העתידית צפויה הסריקה דיגיטלית להשיג יכולת סריקה ויזואלית כמו גם אולטרה-קולית שתמצא את קו ההכנה בשיניים בהן החניכיים מחפות על מתארו, זאת מבלי להחדיר דבר אל החניכיים או להשתמש בחומרים כימיים שונים המשמשים היום להשגת שדה עבודה יבש. מניעתה של הטראומה למטופל ולחניכיים בפעולה זו תהווה שדרוג לכל ה"פרותטיקאים" - הרופאים העוסקים בשיקום הפה.

לסיכום, העתיד צופן בתוכו תמורות במודעות העצמית, ביכולת האבחון המוקדם, יחד עם טיפוח סביבת העבודה, החומרים ושיטות העבודה. ללא ספק, עתיד עם שיניים.

ידידותיים לגוף:

רוח הזמן מנתבת את רפואת השיניים המודרנית לשימוש בחומרים בעלי תאימות גבוהה לרקמת האדם. השימוש הרחב בסגסוגות מתכתיות ימותן על-אף שחומרים אלה משרתים אותנו שנים רבות בהצלחה רבה וללא הוכחות לגירוי הרקמות של מרביתן. תחליף עדיין אין לשימוש במתכת בשיקומים מורכבים וגדולים. שיניים בודדות או השלמה של מספר מצומצם של שיניים, בעיקר באזורים הקדמיים של הלסתות, ניתן לשחזר בכתרים נטולי בסיס מתכתי. השחזורים העשויים זירקוניה הינם דוגמה לשחזורים נטולי מתכת ושיפורים בטכנולוגיית ההכנה שלהם ובעמידותם עשויה להוביל לנפיצותם.

בהיעדר בימינו מחליף נאות לסגסוגת המתכת לביצוע השחזורים השיקומיים, התפתחה טכנולוגיה חדשה של הפקת כתרים על-פי סריקה של מודל גבס או מטבעי השיניים המעתיקה את צורת השיניים המיועדות לקבל כתר במכונה חדישה הנראית כאילו נלקחה מן העתיד ומסוגלת לייצר כיפות לשחזורים על בסיס מתכתי מאבקת סגסוגת, על-פי תכנון וירטואלי ממוחשב ללא צורך בגילוף ידני של טכנאי או שימוש בתנורי יציקה מיושנים.

מודעות, זו האג'נדה

בצד המחקר המתנהל היום בגילוי הגנום האנושי והשפעת צירופיו השונים על מצבנו הבריאותי, כבר היום ניתן לחזות ולאבחן נטיות ומחלות על-פי בדיקות גנטיות. בשלב זה של התפתחות הרפואה, עדיין אין אנו יכולים לשנות נטיות מובנות, אולם בזכות המידע הנחשף בפנינו, כבר בימים אלה נוכל לנטר במטופלים נטייה לתחלואת עששת או מחלת חניכיים ולהטמיע בהם ביתר שאת את הסיכונים העומדים בפניהם ואת האמצעים להפחתת ואולי מניעת הנזקים הצפויים להם.

בכל תחומי הרפואה כיום, מקבל הגילוי המוקדם דגש וחשיבות וככל שנקדים ונאתר גם מחלות בחלל הפה, נקטין את הנזקים העתידיים והמטופל ייהנה מאיכות חיים טובה יותר המתבטאת במראה אסתטי, לעיסה יעילה, נוחות והיעדר טיפולים או כאב בשיניו הטבעיות.

נזק הנגרם לשיניים או לרקמת עצם הלסת (שמצויה מתחת לחניכיים ומעגנת ותומכת בשיניים) הינו בלתי הפיך וניתן אך לתקנו באמצעים פלסטיים במקרה של המשנן (סתימות) או להאט את הנזק המצטבר במקרה של עצם הלסת הנפגעת במחלות החניכיים. לא ניתן להעלים או להשיב את המצב לקדמותו והטיפולים כיום מכוונים לרוב לשימור הקיים. על כן, מודעות היא האג'נדה החשובה מכל כעת וגם בעתיד.

מה בכל זאת צפוי בעתיד?

סביר להניח שיימצא ביתר פירוט מידע הנוגע להשפעת הגורמים הסביבתיים, דרכים לשיפור הרגלי התזונה והגהות של המטופלים יזוהו ביתר פירוט ודיוק השילובים הגנטיים המשפיעים על נטיות וגורמי הסיכון השונים שעלולים להוביל למחלות בחלל הפה, לדוגמה: נטייה להופעת נגעים בעלי פוטנציאל ממאיר ברקמות הפה, איכות הרוק וכמותו ונטייה לתגובת חניכיים מודגשת של מטופל.

אבחון מוקדם ומדויק יותר, יאפשר מהלכי טיפול ספציפיים ויעילים. גילוי מוקדם של נגעים: נגעים או גידולים עם פוטנציאל ממאיר בחלל הפה נעשו בשנים האחרונות לשכיחים יותר בעולם המערבי. הנטייה המוגברת להופעתם, משויכת על-פי סברות החוקרים לתנאים הסביבתיים המשתנים, לאורח החיים, לצריכת מזון תעשייתי ולעליה המתמדת בצריכת האלכוהול בשילוב עישון הסיגריות או לעיסת טבק. גם במקרה זה קיימת חשיבות בהשגת גילוי מוקדם ככל שניתן וקבלת מידע גנטי יהיה בעל ערך רב.

גילוי מוקדם ניתן להשיג, כבר כיום, באמצעות מכשור סקירה בעל יכולת זיהוי של נגעים טרם התפתחותם והתבססותם בחלל הפה. טיפול מוקדם יאפשר הפחתה במספר החולים הנפגעים מהתפתחותם של נגעים אלה לגידולים סרטניים הרסניים בחלל הפה אשר יידרשו טיפולים כירורגיים או אונקולוגיים אחרים.

פריודונטיה (חניכיים):

בתחום זה קיים מחקר רב ושיפור מתמיד. נושא הטיפול בעצם ושימורה, מקבל אור זרקורים רב, הן במדיה הרפואית הכתובה ובכנסים מקצועיים. כיום קיימת קבוצה גדולה של חומרים המשמשים לעידוד העצם להשתקם ושימורה או אפילו בנייתה של הרקמה הגרמית בלסתות (אם לצורך שימור מתארה או לצורך התקנת שתלים באזורים מחוסרי שיניים (מסייעים בשיקום העצם שנפגעה בעקבות עקירה או מחלת חניכיים.

הכותב הוא מומחה בשיקום הפה, רופא שיניים ראשי של רשת מרפאות כללית סמייל
תאריך:  15/03/2011   |   עודכן:  15/03/2011
ד"ר עודד גלפן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קווים לדמותה של מרפאת שיניים עתידנית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לוי ענבי
16/03/11 07:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תגיד לי משהו, מה אתה היית עושה אם מישהו (כבר אי-אפשר להגיד ת'משפט הזה, "מה אתה היית עושה?", בלי לראות מול העיניים את חיים הכט יוצא מאיזה שיח, הא? באסה...) היה שולח ת'ידיים שלו לחברה שלך או לאשתך, באוטובוס או בכל מקום אחר (לא - אני לא מדבר עכשיו על המקרים שהיא מזמינה - במבט מפתה ובלשון שמלקקת את שפתיה הפתוחות - אנשים לעשות את זה. את זה כבר תפתור איתה לבד. אני מדבר עכשיו על מקרה שעושים לה את זה בניגוד לרצונה) - לא היית רוצה לפוצץ אותו? לכרות לו יד? את ה"קטן"? להושיב אותו במאסר עד סוף ימיו? בטוח שהיית רוצה. אז למה לא, בעצם? למה שלא תעשה את זה?
15/03/2011  |  מאיר הילזנרט  |   כתבות
מנה של אוזן המן מבצק פריך עם מלית פרג או תמרים, מכילה לפחות 150 ק"ל (כמו שתי פרוסות לחם רגיל או לחמניה שלמה). מכיוון שמדובר בבצק פריך, כמות השומן שבו, גבוהה במיוחד והשומן הוא מסוג מרגרינה, המזיק לבריאות ומעלה את רמות הכולסטרול והשומנים בדם.
15/03/2011  |  טרי אדלר  |   כתבות
מי מאיתנו לא מכירה את הימים של ההמתנה למחזור, הבחילות שמגיעות ומודיעות לנו שיש סיכוי גבוה שההריון נקלט, ותחושת העייפות והבחילות שתוקפות ולא מרפות. אחד הסממנים הידועים והראשונים להיותך בהריון היא תופעה של בחילות המופיעות לרוב בבוקר או אצל אחוז קטן יותר מהנשים "בכל מקום ובכל שעה".
15/03/2011  |  איה הוד  |   כתבות
משב רוח שקספירי רענן נשב אמש מהצגת החאן הירושלמי "הלילה השנים עשר". זאת הייתה קומדיה שקספירית מבויימת היטב ובטוב טעם על-ידי אודי בן משה,מבויימת בקלילות, בקצב המתאים עם תלבושות מענינות ומבדרות(פולינה אדמוב) ומשחק מצויין ברובו.
15/03/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
ביום רביעי האחרון (9.3.11) התקיימה בעיריית שדרות שיחת ועידה בווידאו. בצד אחד של המסך - בשדרות - נכחו נציגי עיריות ותושבים משדרות ומאשקלון, ובצידו השני - בז'נבה - נכחו ה'שופטים החדשים' מוועידת האו"ם של זכויות האדם (UN Office of the High Commissioner for Human Rights - OHCHR). בראש חבר ה'שופטים החדשים' עמדה השופטת האמריקנית מארי דיוויס, שאחראית על אלפי התחקירים והתביעות נגד ישראל מאז מבצע עופרת יצוקה. אל מבצע זה יצאה מדינת ישראל כתגובה לאלפי הרקטות ששוגרו מעזה לעבר דרום-מערב ישראל.
15/03/2011  |  נועם בדין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
מערכה על אופי המדינה שלנו שהיא לא פחות חשובה מאשר מערכה צבאית וממערכה לא בורחים    בתולדות כל מדינה, וישראל אינה יוצאת דופן, ישנן עליות ומורדות
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il