|   15:07:40
דלג
  יעקב בר-און  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

"לא ידעתי לכתוב טוב, אז כתבתי לא טוב..."

יורם קניוק, שזכה בפרס ספיר על ספרו תש"ח, מספר שהחל בכתיבתו עוד בשנת 49', כשהפליג בספינה "פאן יורק" במסגרת העלאת ניצולי שואה מאירופה. כעת, בגיל 81, הוא רואה בזכייה מעין פרס על מפעל חיים
25/03/2011  |   יעקב בר-און   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
קניוק. זוכה פרס ספיר [צילום: פלאש 90]

יורם קניוק:
"כשיצאתי מהתרדמת, מהגסיסה, אחרי שבועיים-שלושה, באיזשהו מקום התחברתי לפציעה שלי ב-48'. שכבתי בבית החולים מונשם ומחובר לכל מיני צינורות וכשפקחתי בקושי את עיניי, ראיתי מולי את הפציעה שלי 60 שנה קודם וזה הביא אותי לכתיבת הספר"

במהלך טקס הענקת 'פרס ספיר' של מפעל פיס, הפרס הספרותי החשוב ביותר בישראל, ניתן היה להבחין על פני המועמד יורם קניוק הבעה של 'ישחקו הנערים לפנינו' וכמי שכביכול לא ממש שייך למשחק סביבו. כשאיש הכלכלה עמוס ספיר, בנו של פנחס ספיר, הבולדוזר המנוח של המשק שעל שמו נקרא הפרס, פתח את המעטפה והכריז על קניוק כזוכה המאושר, הסתמנה אצל הסופר הוותיק הפתעה מסוימת. אבל כמי שבכתיבתו נע תמיד בין אמת לבדיה, כן אי-אפשר היה לדעת שלשום אם אכן הופתע או שמא היה זה משחק מעולה.

"באמת היית מופתע", טוען קניוק. "הייתי בטוח שלא אקבל את הפרס".

מדוע?

"לא יודע. ככה. הייתי שלוש פעמים מועמד לפרס ישראל וברגע האחרון משהו קרה. גם הייתי מועמד לפרס ספיר בעבר ולא זכיתי. אז מדוע הפעם? לכן, ביקשתי ממשפחתי, פרט לאשתי, לא לבוא לערב הזה, שלא יהיו בושות. במקומם בא חבר טוב שלי, רופא. למקרה שאקבל התקף לב".

תרשה לי לשאול אותך דוגרי - לו היית אתה בוועדת השופטים, היית מעניק את הפרס למחבר ספר כמו 'תש'ח' שכתבת?

"זו שאלה קשה. כפי שאני מכיר את עצמי, הייתי נותן את הפרס למחבר ספר אחר. למזלי, לא הייתי בוועדה".

אמרת בטקס שהגיל ניצח את היופי.

"כי יש לי 'פור' של 30, 40, אולי יותר, שנה על המועמדים האחרים. במידה מסוימת, בגילי, כמעט 81, זה גם מעין פרס מפעל חיים".

התבטאת לא פעם על כתיבתך הלא מיופייפת במתכוון. האם בזכייתך יש משום ניצחון הסגנון הפשוט?

"אין כאן שום ניצחון כמו שיש כאן קבלה של דרך אחרת שהייתה שנויה במחלוקת ואולי נשארה גם היום, אבל כעת מתקבלת הרבה יותר. הצעירים אוהבים את זה. אולי אני כותב אחרת מהרגיל, מה אני יכול לעשות. לא ידעתי לכתוב טוב, אז כתבתי לא טוב..."

מתי כתבת את תש"ח?

"הוא נכתב ממש בשנתיים האחרונות, אבל למעשה התחלתי בכתיבה כבר ב-49', כשהייתי מלח ב'פאן יורק' ויצאתי להביא את שארית הפליטה מאירופה, אבל זה לא הלך. הספר הזה, על מה שקרה בקרבות תש"ח שבהם נלחמתי, נכתב עשרות פעמים - ולא הצלחתי".

העניין הבריאותי שחרר אצלך משהו והביא לכתיבת הספר?

"כן! כשיצאתי מהתרדמת, מהגסיסה, אחרי שבועיים-שלושה, באיזשהו מקום התחברתי לפציעה שלי ב-48'. שכבתי בבית החולים מונשם ומחובר לכל מיני צינורות וכשפקחתי בקושי את עיניי, ראיתי מולי את הפציעה שלי 60 שנה קודם וזה הביא אותי לכתיבת הספר".

חוסייני מבעד לכוונת

קניוק היה נער בן פחות מ-18 כשנסחף למערבולת קרבות מלחמת העצמאות. הוא נולד על חולות הזהב של תל אביב הקטנה. אמו עסקה בהוראה ואביו שימש כמזכירו של ראש העיר, מאיר דיזנגוף והקים את המוזיאון של העיר העברית הראשונה. לפי עדותו, סנדקו היה לא אחר מאשר המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק. בהיותו תלמיד שמינית ב'תיכון חדש', התגייס לפלמ"ח עם החלטת החלוקה בעצרת האו"ם. לפי סיפורו, לחם בנבי-סמואל ובקסטל, שם ראה דרך הכוונת את מנהיג הכנופיות, עבד-אל-קאדר חוסייני, אבל את תהילת הריגתו גזל ממנו חברו לעמדה.

סיפור פציעתו, ברגלו, בפריצה לעיר העתיקה, כמו נלקח מאחד מסיפוריו. צלף, שניצב על החומה, פגע בו והוא נשכב פרקדן כצלוב. לפי עדות קניוק, הצלף שחסך ממנו את הירייה הבאה, יריית המוות, היה מפקד אנגלי בלגיון הירדני שעמו היה לו קשר בהמשך.

קניוק אומר שהפציעה הביאה לו את מה שהוא מכנה "החוויה העזה ביותר בחיי". הוא יצא להביא את פליטי השואה שעדיין לא עלו מאירופה ולגבי צבר שכמותו, זו הייתה טלטלה בלתי נשכחת, שהפכה את נושא השואה למרכזי אצלו והביאה ליצירת ספרים כמו 'אדם בן כלב'. "על ה'פאן יורק' התייהדתי", נוהג קניוק לומר. "הרגשתי כחגב, נחות מהיהודים שהבאנו משם. כעסתי על היהודים בארץ על שלא עשו די להצלת אחיהם וגם על הערבים, שבגללם הבריטים סגרו את חופי הארץ".

כהרפתקן מטבעו, לאחר שניסה ללמוד ציור ב'בצלאל', החל בנדודיו בעולם. לדבריו, היה בניו-יורק חברם של מרלון ברנדו, ג'יימס דין, מרלין מונרו, שאצלם כפי אי-אפשר לאמת את זה, אבל אצל הארי בלאפונטה – כן. מארצות הברית הביא ב-58' ארצה את רעייתו, מירנדה ופצח בקריירה עיתונאית. הספר 'היורד למעלה', שפרסם ב-63', היה בבחינת חיל-חלוץ של למעלה מ-30 ספרים שהוציא, מהם זכו להמשך על בתיאטרון ובקולנוע.

כולנו יצאנו הלומי קרב

תש"ח הוא מהאישיים ביותר מבין ספריך. האם אפשר לזכור בבהירות את הפרטים מאז?

"לכן, אני כותב לאורך הספר שאני לא יודע אם מה שכתוב בו נכון או לא. הזיכרון הוא ערמומי וחמקמק, גם הולך לכל מיני כיוונים".

מה עבר עליך תוך כדי הכתיבה?

"היה קשה לכתוב את הספר, אבל גם כיף. זה כאילו לשחרר את כל השדים האלה שרבצו עלי. כולנו יצאנו הלומי-קרב ממלחמת העצמאות. לא היה רגע לנוח. כעת, אני הרבה יותר שקט בעניין הזה. הוקל לי".

קטעים חזקים במיוחד בספר נוגעים לנופלים. יש בזכייתך משום פרעון חוב כלפיהם?

"בהחלט. אני לא מפסיק לחשוב על אלו שמתו תחתיי. אל תאמר שיסודך מהעפר, אלא מהחי שנפל תחתיך. זו תחושה שהייתה לי כל השנים. כאילו אני חי על חשבון אלה שמתו".

יש בספרך מעין הורדת מסך על 'דור תש"ח' בספרות שלא שויכת אליו?

"יש כל מיני תש"חים. בתש"ח שלי הייתי צעיר מאוד והכתיבה לא שייכת למה שנקרא בטעות, אני חושב, דור תש"ח. לדעתי, עשו עוול לסופרים שהכניסו אותם לתוך איזשהו כלוב. כל זה לא היה אלא תיוג של פרופסורים".


זהו קניוק, השוקד על ספר חדש וממשיך לכתוב מאמרים שבהם הוא מתבטא כמי מעודו לא עשה חשבון ולא חשש לבעוט. גם לאחר שהגיע לגבורות, למרות מדווי הגוף, הוא שומר על דימוי צעיר ופער השנים איננו מרחיק אותו מהדור הבא. ככזה, אולי לא מפתיע שעיבוד לטקסט שלו מופיע לפתע באלבום הבכורה של אלון עדר.

קניוק: "אלון לקח את 'החיים היפים של קלרה שיאטו', סיפור שכתבתי לפני עשרות שנים ועיבד לשיר. מאוד אהבתי את מה שעשה".

באת לערב ההשקה?

"אני לא יכול. הוא עושה את זה מאוחר בלילה. בגילי כבר יש לי פטור מדברים כאלה".

אתה מבסוט ממה שעובר על הספרות העברית?

"מאוד, חוץ מזה שמצבה הכלכלי גרוע. אני מרוצה מהאנרגיה הכתיבתית. יש פה המון כשרונות. יש פה המון יצירתיות. בכל השטחים".

הספרות מקבלת יחס נאות מהמדינה?

"לא, בכלל לא! אין מדינה שמשקיעה פחות בתרבות שלה מאשר מדינת ישראל, מלבד אולי סודן וכאלה. מדינות משקיעות הרבה בתרבות מתוך ידיעה שזה מה שמחזיק את העם שיושב בהן. בסופו של דבר, התרבות היא מה שנשאר. אבל פה לא מבינים את זה. מבחינת ההתייחסות לתרבות, אנחנו מדינה נחשלת ביותר. טוב שיש, לפחות, מפעל הפיס, כששרת התרבות, שאני מעריך אותה גם אם אני לא מסכים עם דעותיה, כבולה".

כאיש-שמאל, התפקדת לעבודה והבעת תמיכה בהנהגה של שלי יחימוביץ'.

"אני לא איש-שמאל. לפעמים אני ככה ולפעמים אני ככה, בעיקר תמיד הייתי של עצמי. אם קוראים לי שמאלני, שיקראו לי שמאלני, מה אכפת לי. אני לא פוחד מתיוק כזה. לא צריך להיות איש-שמאל כדי להתנגד ליחס כלפי הערבים או הזרים. באשר לשלי יחימוביץ, אני מאוד בעדה. אם היא תוכל להרים את תנועת העבודה, התנועה שאני הכי מזדהה איתה, זה יוכל להציל אותנו".

בראיון שקיימתי אתך לפני 13 שנה אמרת בסיום: "מה שקורה כאן נראה כמו ימי פומפיי האחרונים". אנחנו עדיין כאן. התבדית?

"חכה, ימי פומפיי האחרונים לקחו כמה שנים טובות. אני לא יודע איך נמשיך להתקיים אם לא נחכם".

כשפרס ספיר הוענק ב-2004 לדן צלקה המנוח, כשהיית מועמד לפרס על ספרך 'חיים על נייר זכוכית', מחית בקול. אתה רואה בזכייה הפעם מעין תיקון?

"לא, זה לא שייך. הייתי אז טיפש בגישה שלי. כולם אמרו לי 'מגיע לך, תקבל!', אז באתי מוכן לקבל במין זחיחות כזאת של רגע. נורא הצטערתי אחר-כך על ההתנהגות שלי. מאז הכל השתנה בפרס הזה. אולי גם אני..."

לבסוף, לאחר אמרת שהיית כמה פעמים מועמד לפרס ישראל, עודך מצפה לו?

"לא, כבר לא. הפרס הולך בדרך כלל לאקדמיה ושם רוצים את הקיים, לא את מה שמשתנה. תמיד היו נגדי חלק מהם. משמח אותי על שעכשיו אני עומד לקבל מאוניברסיטת תל אביב תואר דוקטור לשם כבוד – ולא מהמחלקה לספרות שם".

תודה, דוקטור קניוק.

"עכשיו אוכל לתת מרשמים לכל מיני..."

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  25/03/2011   |   עודכן:  25/03/2011
יעקב בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לא ידעתי לכתוב טוב, אז כתבתי לא טוב..."
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בושהלפרס ספיר
25/03/11 16:20
2
וטו
26/03/11 08:13
3
התוצאה
26/03/11 10:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני לאור, דוד (דדי) גולדברגר ואייל יגב, שלושתם בסוף שנות הארבעים לחייהם, מאמינים שמצאו את השיטה השווה זהב: איך להתעשר בשוק הנדל"ן של ארצות הברית, הסובל זה כשלוש שנים ממשבר מעמיק. הם קונים ומוכרים מאות דירות, מארגנים קבוצות ומרוויחים. צריך לקוות שכל זה ייגמר בטוב.
25/03/2011  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בימים הקרובים תחושו שעליכם לבחור בין החופש האישי ובין אחריות - האם להמשיך הלאה כאינדיבידואל, או כחלק מזוגיות, שותפות או חברה. הנושא קשור לכללי האתיקה, אישית או ציבורית. מבנה הכוכבים בשבוע הקרוב, יביא התפתחויות בכל הקשור לנושא הבריאות וייתכן ניסיון לקדם את המודעות בקרב האוכלוסיה לחשיבותה של תזונה נכונה. הקמפיין הזה יתקבל באהדה.
25/03/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
בתי הדין כמרקחה. המתח בין בתי המשפט לענייני משפחה לבין בתי הדין הרבניים הגיע לשיאו בשבוע שעבר, כשבפסק דין טעון ונרגש תיאר הרב אריאל ינאי מבית הדין בנתניה את המצב הבלתי אפשרי:
25/03/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
חברה שבשליטתו של בעל ההון נוחי דנקנר מנהלת משא-ומתן לרכישת העיתון מעריב. דבר אחד ודאי ברור לדנקנר: מתחת לבית מעריב אין מרבצי זהב, גם לא שדה נפט או מאגר גז טבעי. מתחת לבניין, שבמרתפיו שכן פעם הדפוס של העיתון בימי השחור-לבן של לפני תקופת נמרודי, יש רק תהום עמוקה של חובות והפסדים, שהולכים ונצברים כבר שנים.
24/03/2011  |  רפי מן  |   כתבות
השעה כבר שלוש לפנות בוקר. ס' שב הביתה מעבודתו במסעדה הכורדית, אי-שם באחד מפרברי אמסטרדם. קוראי הטור הזה כבר מכירים את הגולה הסורי ס' מרשימות קודמות. ס', 35, נולד בעיר קמישלי בסוריה. לאחר שזומן לראיון על-ידי המוחבראת, הבריחה אותו משפחתו לאירופה, שם קיבל מקלט מדיני. בשנים האחרונות הוא מתגורר בהולנד וחולם על הרגע שבו משטרו השנוא של בשאר אסד יעבור מן העולם.
24/03/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il