|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הריאה הירוקה - פרשת שמיני

מדוע נאסרו החיות הטמאות לאכילה? ומי הוא האיש העומד מאחורי המניפסט האנטי חזירי? ומה בין הלכות כשרות למות בני אהרן? על אקולוגיה רוחנית בפרשתנו
25/03/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: AP]


אקולוגיה רוחנית מהי?

זה עתה ציינו בארץ ובעולם את יום כדור הארץ, שלכבודו נערך מבצע כיבוי אורות, כדי לשמור על איכות הסביבה מפני פליטת גזי החממה. התורה מייחסת חשיבות רבה לסוגייה זו. כבר ביסוד בריאת העולם מונחת התפיסה האקולוגית, כפי שמצביע מדרש חז"ל. הקב"ה הציג לפני אדם הראשון את העצים הנאים ואת הבריאה המושלמת שיצר להנאת האדם "לעובדה ולשומרה", וביקש ממנו: "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי".

רבי משה חיים לוצאטו (רמח"ל), בספרו "מסילת ישרים", משדרג תפיסה זו בעקבות רמב"ם ומרחיב אותה אל המימד הרוחני. הוא מתאר את ההשפעה הסביבתית הקוסמית של כל מעשה. המעשה של כל אדם הוא בעל עוצמה רבה. ההשפעה ניכרת לא רק על האדם עצמו, ועל הסביבה הקרובה, אלא על כל הבריאה והיקום כולו.

הפסיכולוגים כידוע מצביעים על הזיקה ההדדית הברורה בין גוף לנפש, ובמיוחד על המחלות הפסיכוסומטיות הנובעות ממצוקות נפשיות. ולהפך, הם מדברים על השפעת הרגשות החיוביים כמו שמחה, אמונה ואהבה על בריאות איתנה והחלמה מהירה אפילו ממחלות קטלניות.

לעומת זאת התורה בכלל, וחומש ויקרא בפרט, הם במידה רבה ספרי אקולוגיה רוחנית., המתארים את הזיקה הטבעית הקיימת בין המישור הפיסי למישור הרוחני. מעבר לזיקה בין גוף לנפש, מצביעה התורה על ההשפעה ההדדית הקיימת בין הגוף לרוח והקשר האורגני שביניהם.

מראשית ספר ויקרא ועד לסיומו בפרשת 'בחוקותי' אנו מוזהרים על קדושת הפה, הרחקה מהוצאת לשון הרע ומהכנסת מאכלות אסורים, טהרת המשפחה, שבת ומועדים, קידוש החיים בכל המישורים האישיים, החברתיים והרוחניים על-ידי דבקות בתורה, בהוראות ההפעלה המנצחות שלה, שהן מתכוֹן בדוּק לחיים בריאים ומאושרים. רק על-ידי פרישה מטריפות ומחיים מתירניים נגיע אל הקדושה המיוחלת המשתקפת בפרשת 'קדושים תהיו' ובסדרת עשרת הדברות הנשנית בה. ספר ויקרא הוא אפוא המדריך האולטימטיבי לחיי טהרה וקדושה בכל מקום. על-פי התפיסה ההוליסטית, שעליה מצביע רמח"ל, זיהום החטא משפיע על זיהום הגוף, זיהום הסביבה והבריאה כולה.

טמטום הלב

המאכלות האסורים, אחרי חנוכת המשכן, הם אחד הנושאים המרכזיים הנידונים בפרשת שמיני, התורה מצביעה על התוצאה הטבעית : "וְנִטְמֵתֶם בם". טומאה, המוליכה לטמטום הלב, כפי שמפרש רש"י על-פי מצלול המילה, הכתובה חסרה בלי א' מבחינה גרפית. ולא, אין מדובר בתהליך מיסטי, אלא בתהליך ביולוגי מובהק. המאכלים הטמאים נטמעים בדם הזורם אל המוח, משכן המחשבות והנשמה ומרכז הפיקוד (הרמטכ"ל) של הגוף. הם גורמים לזיהום הדם ובעקבותיו לזיהום כל המערכות הגופניות, השכליות, הנפשיות והרוחניות. התוצאה הטבעית היא ארוכת טווח, ואינה מצטמצמת לתחום הגוף בלבד. התוצאה מתרחבת מן המעגל הגופני הקרוב אל מעגל הארץ כולה. ארץ ישראל הקדושה אינה סובלת חטאים, המזהמים את סביבתה. החטאים, כפי שמלמדת ההיסטוריה העגומה, גורמים לגלות. כדי לפלוט את החטאים, הארץ פולטת את החוטאים ומרחיקה אותם ממנה.

דיוק כהלכה

לא פחות חשובה הייתה השמירה על טוהר הלשון. כזכור, תורתנו הקדושה הלקונית מטבעה וחסכנית בלשונה, האריכה בפרשת נח בסיפור המבול בשלוש מלים, ובשבע אותיות. כל זאת כדי להימנע מלומר 'הבהמה הטמאה' ובמקום זאת הצביעה על 'הבהמה הלא טהורה' במקביל לבהמה הטהורה. מדוע אפוא התורה חוזרת בפרשתנו פעמים רבות על המילה 'טמא' כדי לציין את החיות הטמאות שיש להימנע מאכילתן? אכן, בהלכות כשרות הנידונים בפרשה, מוזכרים הבהמות והעופות הטמאים, אך זאת ככל הנראה לצורך ההלכה, שחייבת להיות מדויקת, בהירה וחד-משמעית.

בשר אחר

ועכשיו חידה: נחשו מי כתב את הקטע הבא:

"אני מודה: שונא אני חזירים, ויותר משאני שונא חזירים, שונא אני מגדלי חזירים. מפחד אני מפני חזירים , ויותר משאני מפחד מפני חזירים, מפחד אני מפני מגדלי חזירים. בטוח אני בהללו שאין לך חזירות בעולם שאינם מוכנים ומזומנים לגדל אצלנו, בשביל המטרה הקדושה , שלמענה הם מגדלים את החזירים עצמם. המפני כאלה לא אפחד?"

לא, לא הרב עובדיה ולא ח"כ גפני מיהדות התורה חתומים על שורות אלה. הכותב הוא לא אחר מברל כצנלסון, מאבותיה הרעיוניים של תנועת העבודה, שיצא נגד תופעת החזיר. בהתבססו על ההיסטוריה היהודית המרה, ועל העובדה שהחזיר הפך לסמל אנטי - לאומי הביע האיש את שאט נפשו מהבשר הלבן ומגידולו. לתשומת לב קיבוץ מזרע וחנויות המפעל ברחבי הארץ.

וַידום אהרן - מודל אמונה

ולסיכום: מה המשותף בין כשרוּת למוֹת בני אהרן הכהן? התשובה היא אקולוגיה רוחנית.

נדב ואביהוא מתו בהקריבם אש זרה בקודש, בניגוד לצו ה'. על-פי התפיסה ההוליסטית העונש הטבעי הוא לא רק על הסתייגות מחטא, אלא גם תוצאה של מגע ישיר בין עולם הקדושה לעולם החומרי. הקדושה אינה סובלת אש זרה, שפגעה כבומרנג בשני הכהנים הצדיקים, שנשמתם הגבוהה לא הייתה מסוגלת לשאת פגיעה כה קריטית בקודש, למרות כוונותיהם הטובות.

והלֶקח לדורות - אין להמציא 'מצוות' או תורות חדשות שאינן כתובות בתורתינו הקדושה. האמת האבסולוטית שייכת רק לבורא עולם בעל הראייה הגלובלית והנצחית, בניגוד לתפיסה האנושית הסובייקטיבית והמצומצמת, המוגבלת במרחב ובזמן.

אי-אפשר להתעלם מתגובת אביהם ההרואית: "וַידֹם אהרן" של קבלת הדין באהבה, ומההיבט האקטואלי של הטבח באיתמר. משפחות פוגל ובן ישי, שאיבדו את יקיריהם בפיגוע, הפגינו עמידה איתנה מתוך שתיקה שבאמונה. היה להם ממי ללמוד, מאהרן הכהן כמובן.

שבת שלום!

תאריך:  25/03/2011   |   עודכן:  25/03/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הריאה הירוקה - פרשת שמיני
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראספוטין בן מדביד
27/03/11 23:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכותרת: "ישראל סולקה מארגון המבקרים הפנימיים" לקוחה מידיעה מאת הכתב בני ברק, שהתפרסמה ביום 24.3.2011 במוסף "ממון" של ידיעות אחרונות. האמת היא כי ישראל היא לא זו שסולקה מארגון המבקרים הפנימיים העולמי, אלא מי שסולק הוא לשכת המבקרים הפנימיים בישראל, בהנהגתו של שלמה קלדרון. בידיעה נאמר כי הטעם להחלטת הארגון העולמי הוא כי הלשכה בישראל "אינה עומדת בדרישות התקנון". קלדרון הסביר את ההחלטה באומרו בין היתר כי "יש גורמים בישראל שלא רואים בעין יפה את הפעילות העצמאית מדי של הלשכה בישראל". מאחר שהסיבה לניתוק הקשרים כפי שמדווח ידיעות אחרונות אינה נכונה, וההסבר שסיפק קלדרון אינו אמת, ראוי להביא את הדברים על דיוקם. ככל הכול "אלוהים נמצא בפרטים".
25/03/2011  |  אבי דוידוביץ  |   מאמרים

25/03/2011  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
ירי הטילים מעזה והתגובה הרפה של ישראל שוחקים את אחד ההישגים החשובים של מצבע "עופרת יצוקה": ההרתעה. יש וודאי רבים הסבורים שישראל עשתה טעויות רבות במבצע בעזה בתחילת ינואר 2009. המציאות הוכיחה שלאחר המבצע אשר גרם להרס עצום, ההרתעה הישראלית פעלה היטב. ידענו תקופה יחסית ארוכה של שקט, אם כי מידי פעם הייתה נורה טיל זה או אחר. מדיניות הממשלה, לאו-דווקא ממשלה זו , של מוכנות להשלים עם ירי ספוראדי מידי תקופה, שוחקת תמיד את ההרתעה. את הטעות הזו משלמים תושבי ישראל בדרום. אותה מדיניות ניהלה ישראל במשך שנים בצפון הארץ, לכן תושבי הצפון חיו תחת איום מתמיד של טילים מלבנון. חשבנו שמלחמת לבנון השנייה בצפון, ומבצע "עופרת יצוקה" בדרום יחזירו את ההרתעה הישראלית לתקופה ארוכה מאוד. סביר להניח שקברניטי המדינה חוששים שמא המתקפה הבינלאומית על ישראל תחזור, גולדסטון ממתין לנו בפינה ומעצת הביטחון נמצאת במצב הכן. זו שטות שאין להשלים עמה. מוטב מתקפה דיפלומטית בינלאומית וגינויים מאשר נפילת שערה משערות ראשו של אזרח ישראלי.
25/03/2011  |  צ'לו רוזנברג   |   מאמרים
אֱמוּנָה וְסָפֶק
25/03/2011  |  אברהם הללי  |   מאמרים
פרשת 'תזריע' פותחת בקביעה הלכתית, כביכול תמוהה: "אשה כי תזריע וילדה זכר וטמאה שבעת ימים...ואם-נקבה תלד וטמאה שבֻעים" [ויקרא י"ב, ב'-ה']. בנוסף, על יולדת זכר להמתין 33 ימי טהרה ועל יולדת נקבה להמתין 66 ימי טהרה, ורק לאחר מכן מותר לה לאכול מתרומות (אם היא אשת כהן) וקודשים. נשאלת השאלה: מהי הסיבה לשוני בין אורך ימי טומאתה וטהרתה של היולדת, בין אם הוולד הוא בן או בת?
25/03/2011  |  חננאל ובר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il